Dodo dnes
V tomto článku jsou poměrně detailně popsány technické specifikace a vybavení našeho Dodíka. Popis je rozdělen do technických okruhů a vždy obsahuje informace o aktuálním stavu. Tedy vždy, když na systémech v autě něco vylepšíme, změna je zaznamenána i zde. Nováčkové tak mohou mít přesnější představu, co všechno takové obytné auto může obsahovat, a my subjektivně považujeme za prospěšnou a potřebnou výbavu. Lze ji pak třeba i srovnávat s nabídkou, kterou mají zrovna oni. Znovu zdůrazňuji, že naše konfigurace vychází samozřejmě z našich potřeb a stylu cestování a naprosto nemusí vyhovovat někomu jinému. Je tu spíš takhle detailně proto, aby si každý, kdo vybírá své nové auto uvědomil, o čem musí přemýšlet, nežli si odpoví na otázku: "Musí mít to auto zrovna tohle vybavení?, mám si zrovna tohle vybavení doobjednat? Budu to využívat?" Ze stejného důvodu je dole uveden i seznam vcelku běžného vybavení, které my naopak nemáme a zdůvodnění proč. Protože jsme ho před nákupem podrobili úvaze a rozhodli, že se zrovna pro nás nehodí. I když ho má kdekdo a taky ho doporučuje. Tento článek je vlastně taková motivace k přemýšlení. Takové mentální cvičení, jaký styl karavangu bude čtenář asi tak vyznávat, jestli má stejné podmínky a preference nebo naopak zcela opačné nežli my.
Dodo je model PILOTE Pacific P-746C, modelový rok 2018.
Základní rozměry jsou délka: 7,45m, šířka: 2,30m (bez zpětných zrcátek), konstrukční výška 2,85cm (bez antén, apod.). Přesněji to vysvětluje obrázek. Na obrázku je však původní, klasické řešení salonu, s jednou dvojlavicí. My teď už máme sezení do "L" se středovým stolkem. Změna je popsána ZDE. Potahy jsou z bio kůže a ukázaly se jako elegantní a přitom praktické řešení.
Další technické parametry budou zmíněny u jednotlivých částí vozu.
---------------------------------------------------------------------------------------
PODVOZEK
Podvozek je stále nejpoužívanější platforma od firmy Fiat, a sice Ducato CCS (Camping Car Special). Jedná se o speciální podvozkový rám pro obytné vozy, lehčí, s nižší světlou výškou a vyšší stabilitou. Lepší stabilita je dána hlavně rozšířením zadní nápravy na 1980 mm (je to o 190 mm širší, než běžná náprava nákladní verze Ducata). Samozřejmě to přináší i více prostoru pro obytnou nástavbu. Rozvor obou náprav je docela velký: 403,5 cm. Pro potřeby Dodíka s celkovou délkou 7,45m, jsou již při výrobě u Fiatu použity speciální prodlužující moduly.
Přední náprava je typu McPherson, s nezávislým zavěšením kol, přední a zadní ochranná tyč je ve standardu. Zadní závěsy jsou navrženy speciálně pro použití obytných vozů. V závislosti na typu modelu existují tři různé typy parabolických listových pružin.
U Dodíka jsem ale základní odpružení vozu doplnil o přídavné vzduchové pérování zadní nápravy, s nezávislým ovládáním obou zadních kol. Popis úpravy najdete ZDE. Vzduchové měchy s vnějším průměrem 170 mm, jsou značky RUBENA Hradec Králové. Mají dva vlnovce a jsou určeny pro podvozky do 5 tun. Kompresor je z řady firmy EXTOL Premium. Provoz na 12V, dodává 150PSI/10,3baru. Je napojen na motorovou (startovací) baterii.
Palivová nádrž má objem 90 litrů, což je dobrý standard. Levnější modely nebo výrobci nasazují jen 75l a 90l je už za příplatek. My mohli mít za příplatek nádrž 120l (plus cca 5000Kč) ale tato velká nádrž je o celých 25kg těžší nežli devadesátka. Bez nafty. Proto jsme ji nevzali.
Z výroby jsem na autě dostal pneumatiky MICHELIN Agilis Camping 215/70 R15 CP, tedy speciální gumy pro obytné vozy. Jsou celoroční, takže přímo na sněhu se nechovají úplně ideálně. Ale protože jinak jsem s nimi spokojen, budu je používat i dál. Článek o jejich řádném huštění najdete ZDE. Jsou patnáctipalcové a mám je zatím na běžných ocelových discích. Větší 16" kola dle mého názoru výrazně lépe vypadají.... ale to je asi tak všechno (viz.závěr tohoto článku).
---------------------------------------------------------------------------------------
MOTOR A PŘEVODOVKA
Motor je typu 150 MultiJet2, splňující normu Euro 6. Zdvihový objem: 2287 cm3, max. výkon: 150 koní neboli 112 kW při 3600 ot./min. Maximální točivý moment: 380 Nm při 1500 ot./min, konstantní točivý moment od 1500 do 2250 ot./min. Elektronicky řízené přímé vstřikování Common Rail MultiJet II s turbodmychadlem, s proměnnou geometrií a mezichladičem. Super je, že tento motor, i když splňuje Euro6, ještě nepoužívá močovinu (AdBlue). Mám tedy o starost méně. Nízké emise se dosahují pomocí systému EGR s nízkým tlakem, který spolupracuje s vysokotlakým systémem EGR, snižuje teplotu plynové hmoty (čerstvý vzduch + EGR) ve sběrném sacím potrubí. To přispívá k dostatečnému snížení emisí NOx i bez AdBlue.
Fiat udává nejvyšší rychlost: 152-161 km/h (prý podle modelu a verze), spotřeba paliva NEDC: 6,1 – 6,7 l/100 km (v závislosti na modelu a verzi), o 3 % nižší spotřeba oproti motorům Euro 5+, emise CO2 : 160 – 177 g/km (v závislosti na modelu a verzi). Tolik teorie. V praxi našeho obytného auta jsem na rovné dálnici a za bezvětří jel nejvýše 150km/h a dlouhodobá spotřeba se pohybuje okolo 10 litrů nafty na 100km.
Jako příplatkovou výbavu jsem do auta nechal dát robotizovanou 6ti stupňovou převodovku Comfort-Matic. Její technický popis, výhody a nevýhody, najdete ZDE. Zkušenosti po prvních dvou letech provozu naopak ZDE.
Jako motorový olej doporučuje jak manuál, tak autorizovaný servis Fiat profesional plně syntetický olej s kódem 0W-30. Dodíka tedy krmím značkou Shell a typem HELIX Ultra 0W-30.
---------------------------------------------------------------------------------------
KABINA ŘIDIČE A JÍZDNÍ ASISTENTI
Auto má manuální klimatizaci v kabině řidiče. Máme i dva airbagy - pro řidiče i spolujezdce. Dále mezi základní vybavení kabiny z výroby patřilo:
ABS - zkratka pro Antiblockiersystem nebo také Anti-lock Brake System což znamená protiblokovací systém. Je to systém aktivní bezpečnosti vozidla, který zabraňuje zablokování kola při brzdění a tím ztráty adheze mezi kolem a vozovkou, čímž umožňuje zachování stability, ovladatelnosti a řiditelnosti vozidla v mezních situacích (například při prudkém brzdění).
ESP Traction+ - Elektronický stabilizační program, označovaný zkratkou ESP z anglického Electronic Stability Program, je rozšíření funkce systémů ABS a ASR. Program pomáhá stabilizovat automobil pomocí přibrzdění některého z kol a omezením výkonu motoru (tedy snížením kroutícího momentu) například při rychlém průjezdu zatáčkou.
ASR – Systém regulace prokluzu kol, běžně označovaný zkratkou ASR (z anglicky Anti-Slip Regulation), je v automobilní technice dodatečné zařízení v hnací soustavě, které zabraňuje protáčení hnacích kol, a to ve všech rychlostech. Tím zajišťuje stabilitu a ovladatelnost při akceleraci. Je rozšířením systému ABS.
Couvací kamera se samostatným monitorem - všechny modely Pilote jsou vybaveny přímo z výroby integrovanou couvací kamerou. Bez vyjímky. Tedy žádné "přípravy na couvací kameru", žádné nabídky kamery coby příplatkové výbavy. U Dodíka je signál z ní vyveden na samostatný monitor, který může běžet stále i během jízdy, takže skvěle plní funkci zpětného zrcátka.
Poznámka: proti této poslední fotografii jesm si nechal volant potáhnout pravou poctivou kůží. Tato úprava je popsána ZDE.
VNĚJŠÍ ELEKTRO VÝBAVA VOZU
KONSTRUKCE NÁSTAVBOVÉ ČÁSTI
![Dododnes-007 Dododnes-007](/userFiles/8-jak-to-zacalo/dodo-dnes/dododnes-007.jpg)
PLYNOVÝ ROZVOD
VODOVODNÍ SYSTÉM
Tlakové čerpadlo je umístěno pod zásuvkou pod chladničkou, má protimrazovou pojistku, která automaticky vypustí veškerou vodu z celého rozvodu při teplotě nižší nežli 3°C.
CÍSAŘPÁNŮV TRŮN
ELEKTRO SYSTÉM AUTA
MULTIMEDIA NA PALUBĚ
---------------------------------------------------------------------------------------
OSTATNÍ SPOTŘEBIČE NA PALUBĚ
A TROCHU TOHO ZABEZPEČENÍ
MALÁ FOTOGALERIE DODÍKA
Exteriér
Interiér
Na závěr: jaké vybavení jsme nepovažovali za nezbytné pro nás:
Markýza - velmi obvyklé a žádané vybavení většiny bydlíkářů. My ovšem nejvíce cest máme v ČR (víkendů je víc nežli dovolených) a to cestujeme z místa na místo a spíme nadivoko. No a tady je použití markýzy problematické, neboť může tvořit rozdíl mezi parkováním a kempováním, které může být v daném místě zakázané. Je velmi málo okamžiků, kdy by nám markýza byla prospěšná. Buďto je hezky a my jsme venku, klidně bez ní (třeba ve stínu stromu poblíž Dodíka) nebo je ošklivo a to jsme uvnitř. Proto je Dodík bez markýzy a my šetříme peníze i kilogramy.
Nosič kol - opět jen naše rodinné specifikum. Jezdíme v autě jen dva a z toho jen jeden si sedne na kolo. No a to dám vcelku pohodlně i do garáže. Navíc, prodloužení už tak dlouhého auta o zadní nosič, by přineslo ještě menší manévrovací možnosti, nutnost zabezpečení, atd. atd. Proto je Dodík bez nosiče kol a my šetříme peníze i kilogramy.
Klimatizace obytné části - její absence má dva důvody. Přídavná klimatizace je díky spotřebě využitelná prakticky jen v kempech, po připojení na síť. No a my jsme divočáci. A druhý důvod je v podstatě zdravotní - klimatizace prostě nemáme rádi. Navíc je Dodo poměrně velmi dobře izolované auto, což pomáhá nejen v zimě, ale hodně dobře i v létě. Obytné auto má obvykle okna (boční i střešní) všude možně, takže se dá docela úspěšně pracovat i s průvanem. Proto je Dodík bez klimatizace a my šetříme peníze i kilogramy. Samozřejmě, pokud někdo jezdí třikrát ročně plácnout sebou na 14 dní do jednoho kempu v Chorvatsku, je to jiný příběh.
Satelitní anténa - i když až nezdravě často na televizi koukáme, stačí nám dobrá DVB-T anténa pro pozemní vysílání. Opět - většinu roku se pohybujeme po ČR, kde je DVB-T daleko operativnější než satelit. Při zaparkování je více jedno, kde a jak stojíme. Za hranicemi Česka necítíme zas až tak vysokou potřebu sledovat 1.425.díl seriálu "Ordinace v růžové zahradě" a na občasné zprávy z ČR si pustíme ČT24 z internetu. Navíc máme na palubě 2TB hard disk s asi 2500 filmy a seriály. Takže pokud nám čeština chybí, dá se s tím něco dělat (navíc bez otravných reklam). Proto je Dodík bez satelitu a my šetříme peníze i kilogramy.
16" kola - je to vlastně stejný příběh, jako u osobních aut: "větší kola mnohem lépe vypadají!" To slýchávám od mnoha lidí a je to samozřejmě pravda. Jestli ale mají 16" kola význam i z nějakého praktického důvodu (myslím důvod, který by vyvážil výšší hmotnost a cenu), to už jsem se ale nikde moc nedočetl. Proto je Dodík na 15" kolech a my šetříme peníze i kilogramy. I když na 15" elektrony bych někdy budoucnu ale přešel rád. 6.1.2021 na "Pokecu" těchto stránek se ozval kolega bydlíkář Leoš a jednu výhodu 16" kol představuje: prý výrazně lepší jízdní vlastnosti na sněhu, co zní velmi logicky a díky za připomínku. Pro mne osobně se nic nemění (v zimě máme Dodíka zazimovaného v hale a nejezdíme) ale pro zimní výletníky je to rozhodně argument hodně zajímavý.
Pevná nádrž na plyn - Nejezdíme v zimě nebo na delší vzdálenosti v takové intenzitě, abychom nádrž využili. Navíc jsem milovník používání čistého propanu a pouhých šest plnicích stanic pro čistý propan v ČR není moc hustá síť. Proto má Dodík jen běžné láhve a my šetříme peníze i kilogramy. Jednoho krásného dne si nechám vyměnit své ocelové lahve za kompozitní, což je finanční náklad a hmotnostní úspora. Chceme obecně začít jezdit trochu více přes zimu nežli se děje nyní ale cílem pak je spíš nezávislé naftové topení nežli, pevná větší nádrž na drahý plyn.
Elektrocentrála - elektrocentrála se dle mého názoru vyplatí pouze cestovatelům (a rybářům), kteří tráví na jednom místě více dní, bez možnosti připojení na el.síť a s možností, že počasí nebude slunečné (tedy i jindy nežli v létě, kdy do hry vstupují solární panely). Nebo pro lidi, kteří na palubě v průběhu roku i pracují - s vysokou spotřebou proudu. Ani do jedné z těchto kategorií nespadáme a proto není Dodík vybaven elektrocentrálou a my šetříme peníze i kilogramy.
EFFOY - platí to samé, jako v případě elektrocentrály, jen je pořízení ještě dražší, provoz je ještě nákladnější.
Vývod na gril - negrilujeme na cestách zase až tak často, aby v případě potřeby nebyl lepší běžný gril na dřevěné uhlí. Speciálně u rozvodu plynu po autě platí, čím méně, tím lépe.
---------------------------------------------------------------------------------------
A to už je úplný konec článku o technických specifikacích našeho Dodíka. Jinak souhrnný článek, popisující i další zkušenosti najdete v "Hodnocení po prvních 5000km".
Máte nějaký dotaz? Napište! jiri.pm@seznam.cz