Dodo dnes

V tomto článku jsou poměrně detailně popsány technické specifikace a vybavení našeho Dodíka. Popis je rozdělen do technických okruhů a vždy obsahuje informace o aktuálním stavu. Tedy vždy, když na systémech v autě něco vylepšíme, změna je zaznamenána i zde. Nováčkové tak mohou mít přesnější představu, co všechno takové obytné auto může obsahovat, a my subjektivně považujeme za prospěšnou a potřebnou výbavu. Lze ji pak třeba i srovnávat s nabídkou, kterou mají zrovna oni. Znovu zdůrazňuji, že naše konfigurace vychází samozřejmě z našich potřeb a stylu cestování a naprosto nemusí vyhovovat někomu jinému. Je tu spíš takhle detailně proto, aby si každý, kdo vybírá své nové auto uvědomil, o čem musí přemýšlet, nežli si odpoví na otázku: "Musí mít to auto zrovna tohle vybavení?, mám si  zrovna tohle vybavení doobjednat? Budu to využívat?" Ze stejného důvodu je dole uveden i seznam vcelku běžného vybavení, které my naopak nemáme a zdůvodnění proč. Protože jsme ho před nákupem podrobili úvaze a rozhodli, že se zrovna pro nás nehodí. I když ho má kdekdo a taky ho doporučuje. Tento článek je vlastně taková motivace k přemýšlení. Takové mentální cvičení, jaký styl karavangu bude čtenář asi tak vyznávat, jestli má stejné podmínky a preference nebo naopak zcela opačné nežli my.

 Dododnes-001

Dodo je model PILOTE Pacific P-746C, modelový rok 2018.

Základní rozměry jsou délka: 7,45m, šířka: 2,30m (bez zpětných zrcátek), konstrukční výška 2,85cm (bez antén, apod.). Přesněji to vysvětluje obrátek. Na obrázku je však původní, klasické řešení salonu, s jednou dvojlavicí. My teď už máme sezení do "L" se středovým stolkem. Změna je popsána ZDE).

Dododnes-002

Další technické parametry budou zmíněny u jednotlivých částí vozu. 

---------------------------------------------------------------------------------------

PODVOZEK

Podvozek je stále nejpoužívanější platforma od firmy Fiat, a sice Ducato CCS. Jedná se o speciální podvozkový rám pro obytné vozy, lehčí, s nižší světlou výškou a vyšší stabilitou. Lepší stabilita je dána hlavně rozšířením zadní nápravy na 1980 mm (je to o 190 mm širší, než běžná náprava nákladní verze Ducata). Samozřejmě to přináší i více prostoru pro obytnou nástavbu. Rozvor obou náprav je docela velký: 403,5 cm. Pro potřeby Dodíka s celkovou délkou 7,45m, jsou již při výrobě u Fiatu použity speciální prodlužující moduly.

Dododnes-004

Přední náprava je typu McPherson, s nezávislým zavěšením kol, přední a zadní ochranná tyč je ve standardu. Zadní závěsy jsou navrženy speciálně pro použití obytných vozů. V závislosti na typu modelu existují tři různé typy parabolických listových pružin.

Dododnes-003

U Dodíka jsem ale základní odpružení vozu doplnil o přídavné vzduchové pérování zadní nápravy, s nezávislým ovládáním obou zadních kol. Popis úpravy najdete ZDE. Vzduchové měchy s vnějším průměrem 170 mm, jsou značky RUBENA Hradec Králové. Mají dva vlnovce a jsou určeny pro podvozky do 5 tun. Kompresor je z řady firmy EXTOL Premium. Provoz na 12V, dodává 150PSI/10,3baru. Je napojen na motorovou (startovací) baterii.

Palivová nádrž má objem 90 litrů, což je dobrý standard. Levnější modely nebo výrobci nasazují jen 75l a 90l je už za příplatek. My mohli mít za příplatek nádrž 120l (plus cca 5000Kč) ale tato velká nádrž  je o celých 25kg těžší nežli devadesátka. Bez nafty. Proto jsme ji nevzali.

Z výroby jsem na autě dostal pneumatiky MICHELIN Agilis Camping 215/70 R15 CP, tedy speciální gumy pro obytné vozy. Jsou celoroční, takže přímo na sněhu se nechovají úplně ideálně. Ale protože jinak jsem s nimi spokojen, budu je používat i dál. Článek o jejich řádném huštění najdete ZDE. Jsou patnáctipalcové a mám je zatím na běžných ocelových discích. Větší 16" kola dle mého názoru výrazně lépe vypadají.... ale to je asi tak všechno (viz.závěr tohoto článku).

---------------------------------------------------------------------------------------

MOTOR A PŘEVODOVKA

Dododnes-005 Motor je typu 150 MultiJet2, splňující normu Euro 6. Zdvihový objem: 2287 cm3, max. výkon: 150 koní neboli 112 kW při 3600 ot./min. Maximální točivý moment: 380 Nm při 1500 ot./min, konstantní točivý moment od 1500 do 2250 ot./min. Elektronicky řízené přímé vstřikování Common Rail MultiJet II s turbodmychadlem, s proměnnou geometrií a mezichladičem. Super je, že tento motor, i když splňuje Euro6, ještě nepoužívá močovinu (AdBlue). Mám tedy o starost méně. Nízké emise se dosahují pomocí systému EGR s nízkým tlakem, který spolupracuje s vysokotlakým systémem EGR, snižuje teplotu plynové hmoty (čerstvý vzduch + EGR) ve sběrném sacím potrubí. To přispívá k dostatečnému snížení emisí NOx i bez AdBlue.

Fiat udává nejvyšší rychlost:  152-161 km/h (prý podle modelu a verze), spotřeba paliva NEDC: 6,1 – 6,7 l/100 km (v závislosti na modelu a verzi), o 3 % nižší spotřeba oproti motorům Euro 5+, emise CO2 : 160 – 177 g/km (v závislosti na modelu a verzi). Tolik teorie. V praxi našeho obytného auta jsem na rovné dálnici a za bezvětří jel nejvýše 150km/h a dlouhodobá spotřeba se pohybuje okolo 10 litrů nafty na 100km.

Jako příplatkovou výbavu jsem do auta nechal dát robotizovanou 6ti stupňovou převodovku Comfort-Matic. Její technický popis, výhody a nevýhody, najdete ZDE. Zkušenosti po prvních dvou letech provozu naopak ZDE.

---------------------------------------------------------------------------------------

KABINA ŘIDIČE A JÍZDNÍ ASISTENTI

Auto má manuální klimatizaci v kabině řidiče. Máme i dva airbagy - pro řidiče i spolujezdce. Dále mezi základní vybavení kabiny z výroby patřilo: 

• pasivní tempomat a omezovač rychlosti
• palubní počítač
• otočná a výškově stavitelná přední sedadla s potahy a s nastavitelnými opěrkami rukou
• dveře kabiny s centrálním zamykáním a elektrickými okny
• el. stavitelná a vyhřívaná zdvojená zpětná zrcátka se širokým úhlem a mrtvým úhlem
• plizované krycí rolety REMIS REMIfront IV na čelním i obou bočních oknech.
.
Dodatečným rozšířením výbavy se staly:
• externí navigace Garmin Camper 770D-T, zkušenosti jsou popsány ZDE
• čelní on-board kamera pro záznam jízdy Navitel R1000. Proč zrovna tento tento model, popisuji ZDE
.
.
Fiat má všechny hlavní jízdní asistenty:

ABS  - zkratka pro Antiblockiersystem nebo také Anti-lock Brake System což znamená protiblokovací systém. Je to systém aktivní bezpečnosti vozidla, který zabraňuje zablokování kola při brzdění a tím ztráty adheze mezi kolem a vozovkou, čímž umožňuje zachování stability, ovladatelnosti a řiditelnosti vozidla v mezních situacích (například při prudkém brzdění). 

ESP Traction+  - Elektronický stabilizační program, označovaný zkratkou ESP z anglického Electronic Stability Program, je rozšíření funkce systémů ABS a ASR. Program pomáhá stabilizovat automobil pomocí přibrzdění některého z kol a omezením výkonu motoru (tedy snížením kroutícího momentu) například při rychlém průjezdu zatáčkou.

ASR – Systém regulace prokluzu kol, běžně označovaný zkratkou ASR (z anglicky Anti-Slip Regulation), je v automobilní technice dodatečné zařízení v hnací soustavě, které zabraňuje protáčení hnacích kol, a to ve všech rychlostech. Tím zajišťuje stabilitu a ovladatelnost při akceleraci. Je rozšířením systému ABS.

Couvací kamera se samostatným monitorem - všechny modely Pilote jsou vybaveny přímo z výroby integrovanou couvací kamerou. Bez vyjímky. Tedy žádné "přípravy na couvací kameru", žádné nabídky kamery coby příplatkové výbavy. U Dodíka je signál z ní vyveden na samostatný monitor, který může běžet stále i během jízdy, takže skvěle plní funkci zpětného zrcátka.

Dododnes-009

---------------------------------------------------------------------------------------

VNĚJŠÍ ELEKTRO VÝBAVA VOZU

• přední reflektory s integrovanými pásy LED denního svícení
• mlhová světla
• večerní LED osvětlení vnějšího prostoru, vedle vstupních dveří.
• zadní koncové svítilny kompletně LED, včetně horního třetího brzdového světla
• 4x LED oranžová poziční světla, na obou bocích vozu
.
Dododnes-008a
---------------------------------------------------------------------------------------

KONSTRUKCE NÁSTAVBOVÉ ČÁSTI

Dododnes-007Standardem u PILOTE je hliníková konstrukce nástavby, resp. rám, který pevně uchycuje boční stěny a střechu. Zabraňuje tak jakékoliv deformaci konstrukce, takže vůz je robusní a odolný. Nikde v celé konstrukci nástavby už nejsou použity žádné dřevěné prvky.  Konstrukce střechy je odolná proti kroupám (tzv. Anti-hail roof) a střešní panel tvoří (od vnějšku): polyester + GFK + izolace 25mm Styrofoam + interiérová dýha. Střecha je díky tomu při normálních podmínkách běžně pochozí. Všechna okna mají pevný hliníkový rám, jsou dvojitá a mezera mezi skly je vyplněna inertním plynem (pravděpodobně argonem). Veškerá okna (boční i střešní) mají kompresní zámky a jsou vybavena jak posuvnou sluneční clonu, tak integrovanou ochrannou síť proti hmyzu. Vstupní dveře do nástavby se šířkou přibližně 67cm, dvěma elektromagnetickými zámky a dvojitým oknem se zatemňovací roletkou. Dveře mají samozřejmě i zasouvací ochranou síť proti hmyzu firmy Remis. A umožňují dálkové uzamčení jedním tlačítkem, společně s dveřmi kabiny řidiče. V základu je i elektricky vysouvatelný schůdek firmy Thule.
.
Dododnes-006
Boční stěny tvoří sendvičový panel, skládající se (řazeno od vnitřku): z interiérové dýhy + 25mm Styrofoam + hliníkový panel + příplatkový GFK panel. Ve spojích jsou použity fibroplastové lišty (polyuretan vyztužený skelnými vlákny), vysoce odolné proti vlhkosti, v podlaze a bocích. Zajišťují pevnost nástavby a eliminují tepelné mosty. 
Podlaha je u všech modelů PILOTE dvojitá (servisní nebo ALKO). U Dodíka je podlaha "jen" servisní a veškeré rozvody tepla, vody a elektřiny jsou vedeny právě v podlaze (tedy ne pod autem nebo v interiéru), což zajišťuje vysokou míru ochrany. Spodní sendvičový panel tvoří (od vnitřku): laminát + 50mm Styrofoam + polyester. Polyesterová vnější vrstva tak poskytuje vysokou ochranu proti odlétajícím kamínkům při jízdě. Spodní lem celé nástavby tvoří po obvodu auta široká hliníková lišta.
.
Všechna auta PILOTE jsou testována v chladící místnosti, kde se mění teplota od -15 ° C do + 20 ° C, a to za méně než 4 hodiny! Což je velmi náročné na konstrukci, vzhledem k různé tepelné roztažnosti jednotlivých použitých materiálů. Výsledkem je, že auta splňují certifikaci třídy 3 dle EN-1646-1.
.
---------------------------------------------------------------------------------------

PLYNOVÝ ROZVOD

V základu je vnější schránka připravena pro umístění dvojice plynových lahví, každá do 11kg plynu. V základní výbavě byl kompletní rozvod, tedy regulátor Truma DuoControl CS a dvojice tlakových hadic s pojistným ventilem, připojit lze tak obě lahve současně. Systém má pojistku ("CS"= Crash Sensor), která při případném nárazu okamžitě odpojí přívod plynu a proto lze plynové spotřebiče používat oficiálně i za jízdy.
plyn005
Na palubě jsou tři plynové spotřebiče: Truma Combi 6 pro horkovzdušné vytápění a současně i pro ohřev teplé vody. Má maximální výkon 6000W pro vytápění. Je umístěna pod dvojlavicí v salonu. Chladnička se samostatným mrazákem o objemu 149 litrů, s kombinovaným napájením 230V/12V/plyn a automatickou volbou zdroje energie. Sporák v kuchyni má tři plotýnky vedle sebe (takže můžete vedle sebe dát tři regulerní hrnce o průměrech 20+25+20cm, což mimochodem není vždy tak samozřejmé) a odklápěcí kryt z tmavého varného skla. Sporák má piezoelektrické zapalování pro všechny hořáky.
Dododnes-010
---------------------------------------------------------------------------------------

VODOVODNÍ SYSTÉM

Dodo má 130 litrovou nádrž na čistou vodu (umístění pod zadním lůžkem) a 95 litrů na vodu odpadní (umístění v podlaze, před boční sedačkou v salonu). V boileru a trubkách se ukrývá dalších asi 15 litrů vody. Pokud tedy chci naplnit zásobu vody do maxima, natankuji vodu, v průběhu tankování spustím vodní čerpadlo a otevřu vodovodní kohoutky. Jakmile začne voda vytékat, kohoutky uzavřu a dotankuji do plné nádrže. Odjíždím tak s celkem 145 litry vody (ale i kilogramy). Kromě běžného dřezu, umyvadla v koupelně, samostatné sprchy a vývodu do toalety, máme v Dodíkovi jako další "vodní spotřebič" i příplatkovu sprchu v zadní garáži. V létě neocenitelný kus vybavení vozu.

Dododnes-013  Dododnes-012  Dododnes-011

Tlakové čerpadlo je umístěno pod zásuvkou pod chladničkou, má protimrazovou pojistku, která automaticky vypustí veškerou vodu z celého rozvodu při teplotě nižší nežli 3°C. 

Dododnes-014
.
---------------------------------------------------------------------------------------

CÍSAŘPÁNŮV TRŮN

Dodík je vybaven zcela standardním integrovaným chemickým záchodem firmy Dometic, typ CT4110, s kazetou přístupnou z vnějšku. Tady se jedná o naprosto běžné řešení. Záchod má přívod vody, kdy po použití toalety můžete mísu trochu propláchnout. Pozor, tato vodovodní "odbočka" v zimě velmi ráda zamrzá. K toaletě jsem nechal doinstalovat systém odsávání zápachu , tedy SOG. Má naše velké doporučení a instalace je popsána ZDE. Kazeta má nudné označení CT4110-CASS, její údržna je popsána ZDE.
Dododnes-024
.
---------------------------------------------------------------------------------------

ELEKTRO SYSTÉM AUTA

Akumulátor nástavby
Zatím je Dodo vybaven běžným olověným akumulátorem VARTA Professional Dual Purpose 12V/140Ah. Je umístěn pod dvojsedačkou v salonu. Jakmile akumulátor ukončí svoji životnost, přijde čas na LiFePOL řešení. Ostatní komponenty posíleného elektrosystému s tím již počítají.
.
Nabíjení elektro systému
1) už z výroby je Dodo vybaven solárním panelem 120W zn. Energie Mobile CC120-A. Je monokrystalický, jmenovité napětí: 20,9V, vakuové napětí: 26,2V, proud max: 6,06A, zkratový proud: 6,51A. Instalace přímo při výrobě auta zaručuje čistou práci a minimální riziko poškození střechy.  
2) jako dodatečnou montáž dostalo auto nabíjecí booster zn. Mobile Technology MT-LB45. Jeho odnímací ovládací panel mám teď umístěn v kabině řidiče, ve svém zorném poli. Podrobnosti najdete ZDE
  booster01
.
Elektrorozvody v interiéru
Opět jako dodatečnou montáž má Dodík měnič 12V/230V, zn.CARCLEVER, který dává 2000W stáleho sinusového výkonu (až 4000W maximálního - několik sekund). Měnič využívá stejné (všechny) zásuvky v autě, jako v případě vnějšího připojení na síť. Pokud auto připojím na vnější síť, systém automaticky měnič odpojí. Zásuvky 230V jsou k dispozici v salonu, na kuchyňské lince, v koupelně a v ložnici. USB zásuvky jsou v kabině řidiče a na kuchyňské lince. Detailnější info o prvotním posílení elektro systému po převzetí auta od prodejce, najdete ZDE.
měnič000
Elektroblok
Už z výroby je osazen elektroblok renomované německé firmy SCHAUDT, a to model EBL271. Je umístěn pod "L" sedačkou v salonu.
Schaudt000
Osvětlení interiéru
Veškerá svítidla na palubě jsou výhradně v LED provedení, tedy s minimální spotřebou. Auto má k dispozici i velmi příjemné ambi osvětlení interiéru, pro romantické večery.
Dododnes-019
.
---------------------------------------------------------------------------------------

MULTIMEDIA NA PALUBĚ

Kabina řidiče
V palubní desce je základní autorádio zn. Pioneer, typ MVH-X580DAB. Principiálně to není špatný výrobek, má bluetooth s externím mikrofonem pro možnost připojení telefonu, má digitální DAB rádio, má výkon 4x50W ale dříve či později ho vyměním za nějakou 2DIN AV jednotku. Reproduktory instalované v kabině řidiče (ve dveřích) jsou jednoznačně naprosto příšerné a musí jít pryč co nejdříve také. Druhý vývod na dvojici reproduktorů vede dozadu do ložnice, kde nad postelí jsou již z výroby docela elegantní reproduktory, paradoxně hrající daleko lépe, než ty v kabině řidiče,
Dododnes-021Dododnes-020
Televizor
Ano, rádi se díváme na televizi, resp. máme ji vždy puštěnou jako kulisu. Zvolili jsme asi nejklasičtější typ pro karavanisty: 24" FINLUX 24FDM5660 na 12V a zkušenosti jsou jen a jen dobré. Na střeše je na svou třídu poměrně drahá DVB-T anténa TELECO Wing 22, opět dávám jen pozitivní reference. Na umistění televizoru v salonu jsem velmi hrdý, popis této úpravy najdete ZDE. Dříve či později asi dám ještě jeden televizor do ložnice. Anténa dva samostatné vývody má, takže problém to není. Jinak Finlux v pohodě obslouží i velký externí hard disk s filmy, nic nám tedy nechybí ani v zahraničí, kdy je český signál nedostupný. Proč nechceme satelit, je popsáno v poslední části článku.
Dododnes-022
.
---------------------------------------------------------------------------------------

OSTATNÍ SPOTŘEBIČE NA PALUBĚ

Již od začátku byl elektrický systém auta koncipován tak, aby nám poskytl dostatek energie na případné nepřipojené celovíkendové stání na jednom místě (i když v praxi jsme takový víkend vlastně ještě nezažili) a průběhu těch dvou dní jsme mohli plně využívat všechny elektrické spotřebiče. Tedy svícení, sledování televizoru (jak bylo popsáno výše), sem tam notebook nebo telefon a časté používání i dvou "dodatečných spotřebičů", které máme v kuchyni: kávovaru a rychlovarné konve. Obojí funguje bez zaváhání, obojí jsou zcela běžné typy z elektroprodejny. Kávovar je malý Nespresso Krups na kapsle a rychlovarná konev je jednolitrový model, myslím z Makra. Jsem velmi spokojený s nápadem na uchycením základny rychlovarné konve, podrobnosti najdete ZDE.
Dododnes-023
---------------------------------------------------------------------------------------

MALÁ FOTOGALERIE DODÍKA

Exteriér

Dododnes-032  Dododnes-033

Dododnes-031  Dododnes-030

Interiér

Dododnes-037  Dododnes-036

Dododnes-035  Dododnes-034

 

  

Garáž

Dododnes-043   Dododnes-042

Na závěr: jaké vybavení jsme nepovažovali za nezbytné pro nás:

Markýza - velmi obvyklé a žádané vybavení většiny bydlíkářů. My ovšem nejvíce cest máme v ČR (víkendů je víc nežli dovolených) a to cestujeme z místa na místo a spíme nadivoko. No a tady je použití markýzy problematické, neboť může tvořit rozdíl mezi parkováním a kempováním, které může být v daném místě zakázané. Je velmi málo okamžiků, kdy by nám markýza byla prospěšná. Buďto je hezky a my jsme venku, klidně bez ní (třeba ve stínu stromu poblíž Dodíka) nebo je ošklivo a to jsme uvnitř. Proto je Dodík bez markýzy a my šetříme peníze i kilogramy.

Nosič kol - opět jen naše rodinné specifikum. Jezdíme v autě jen dva a z toho jen jeden si sedne na kolo. No a to dám vcelku pohodlně i do garáže. Navíc, prodloužení už tak dlouhého auta o zadní nosič, by přineslo ještě menší manévrovací možnosti, nutnost zabezpečení, atd. atd. Proto je Dodík bez nosiče kol a my šetříme peníze i kilogramy.

Klimatizace obytné části - její absence má dva důvody. Přídavná klimatizace je díky spotřebě využitelná prakticky jen v kempech, po připojení na síť. No a my jsme divočáci. A druhý důvod je v podstatě zdravotní - klimatizace prostě nemáme rádi. Navíc je Dodo poměrně velmi dobře izolované auto, což pomáhá nejen v zimě, ale hodně dobře i v létě. Obytné auto má obvykle okna (boční i střešní) všude možně, takže se dá docela úspěšně pracovat i s průvanem. Proto je Dodík bez klimatizace a my šetříme peníze i kilogramy. Samozřejmě, pokud někdo jezdí třikrát ročně plácnout sebou na 14 dní do jednoho kempu v Chorvatsku, je to jiný příběh.

Satelitní anténa - i když až nezdravě často na televizi koukáme, stačí nám dobrá DVB-T anténa pro pozemní vysílání. Opět - většinu roku se pohybujeme po ČR, kde je DVB-T daleko operativnější než satelit. Při zaparkování je více jedno, kde a jak stojíme. Za hranicemi Česka necítíme zas až tak vysokou potřebu sledovat 1.425.díl seriálu "Ordinace v růžové zahradě" a na občasné zprávy z ČR si pustíme ČT24 z internetu. Navíc máme na palubě 2TB hard disk s asi 2500 filmy a seriály. Takže pokud nám čeština chybí, dá se s tím něco dělat (navíc bez otravných reklam). Proto je Dodík bez satelitu a my šetříme peníze i kilogramy.

16" kola - je to vlastně stejný příběh, jako u osobních aut: "větší kola mnohem lépe vypadají!" To slýchávám od mnoha lidí a je to samozřejmě pravda. Jestli ale mají 16" kola význam i z nějakého praktického důvodu (myslím důvod, který by vyvážil výšší hmotnost a cenu), to už jsem se ale nikde moc nedočetl. Proto je Dodík na 15" kolech a my šetříme peníze i kilogramy. I když na 15" elektrony bych někdy budoucnu ale přešel rád.    6.1.2021  na "Pokecu" těchto stránek se ozval kolega bydlíkář Leoš a jednu výhodu 16" kol představuje: prý výrazně lepší jízdní vlastnosti na sněhu, co zní velmi logicky a díky za připomínku. Pro mne osobně se nic nemění (v zimě máme Dodíka zazimovaného v hale a nejezdíme) ale pro zimní výletníky je to rozhodně argument hodně zajímavý. 

Pevná nádrž na plyn - Nejezdíme v zimě nebo na delší vzdálenosti v takové intenzitě, abychom nádrž využili. Navíc jsem milovník používání čistého propanu a pouhých šest plnicích stanic pro čistý propan v ČR není moc hustá síť. Proto má Dodík jen běžné láhve a my šetříme peníze i kilogramy. Jednoho krásného dne si nechám vyměnit své ocelové lahve za kompozitní, což je finanční náklad a hmotnostní úspora. Chceme obecně začít jezdit trochu více přes zimu nežli se děje nyní ale cílem pak je spíš nezávislé naftové topení nežli, pevná větší nádrž na drahý plyn.

Elektrocentrála - elektrocentrála se dle mého názoru vyplatí pouze cestovatelům (a rybářům), kteří tráví na jednom místě více dní, bez možnosti připojení na el.síť a s možností, že počasí nebude slunečné (tedy i jindy nežli v létě, kdy do hry vstupují solární panely). Nebo pro lidi, kteří na palubě v průběhu roku i pracují - s vysokou spotřebou proudu. Ani do jedné z těchto kategorií nespadáme a proto není Dodík vybaven elektrocentrálou a my šetříme peníze i kilogramy.

EFFOY - platí to samé, jako v případě elektrocentrály, jen je pořízení ještě dražší, provoz je ještě nákladnější.

Vývod na gril - negrilujeme na cestách zase až tak často, aby v případě potřeby nebyl lepší běžný gril na dřevěné uhlí. Speciálně u rozvodu plynu po autě platí, čím méně, tím lépe.

---------------------------------------------------------------------------------------

A to už je úplný konec článku o technických specifikacích našeho Dodíka. Jinak souhrnný článek, popisující i další zkušenosti najdete v "Hodnocení po prvních 5000km".

Máte nějaký dotaz? Napište! jiri.pm@seznam.cz

 

Co vás zajímá?

Kontakty na nás

Náš parťák obytňák

Jirka a Jana
Praha

jiri.pm@seznam.cz