Dodo dnes

V tomto článku jsou poměrně detailně popsány technické specifikace a vybavení našeho Dodíka. Popis je rozdělen do technických okruhů a vždy obsahuje informace o aktuálním stavu. Tedy vždy, když na systémech v autě něco vylepšíme, změna je zaznamenána i zde. Nováčkové tak mohou mít přesnější představu, co všechno takové obytné auto může obsahovat, a my subjektivně považujeme za prospěšnou a potřebnou výbavu. Lze ji pak třeba i srovnávat s nabídkou, kterou mají zrovna oni. Znovu zdůrazňuji, že naše konfigurace vychází samozřejmě z našich potřeb a stylu cestování a naprosto nemusí vyhovovat někomu jinému. Je tu spíš takhle detailně proto, aby si každý, kdo vybírá své nové auto uvědomil, o čem musí přemýšlet, nežli si odpoví na otázku: "Musí mít to auto zrovna tohle vybavení?, mám si  zrovna tohle vybavení doobjednat? Budu to využívat?" Ze stejného důvodu je dole uveden i seznam vcelku běžného vybavení, které my naopak nemáme a zdůvodnění proč. Protože jsme ho před nákupem podrobili úvaze a rozhodli, že se zrovna pro nás nehodí. I když ho má kdekdo a taky ho doporučuje. Tento článek je vlastně taková motivace k přemýšlení. Takové mentální cvičení, jaký styl karavangu bude čtenář asi tak vyznávat, jestli má stejné podmínky a preference nebo naopak zcela opačné nežli my.

 Dododnes-001

Dodo je model PILOTE Pacific P-746C, modelový rok 2018.

Základní rozměry jsou délka: 7,45m, šířka: 2,30m (bez zpětných zrcátek), konstrukční výška 2,85cm (bez antén, apod.). Přesněji to vysvětluje obrázek. Na obrázku je však původní, klasické řešení salonu, s jednou dvojlavicí. My teď už máme sezení do "L" se středovým stolkem. Změna je popsána ZDE. Potahy jsou z bio kůže a ukázaly se jako elegantní a přitom praktické řešení.

Dododnes-002

Další technické parametry budou zmíněny u jednotlivých částí vozu. 

---------------------------------------------------------------------------------------

PODVOZEK

Podvozek je stále nejpoužívanější platforma od firmy Fiat, a sice Ducato CCS (Camping Car Special). Jedná se o speciální podvozkový rám pro obytné vozy, lehčí, s nižší světlou výškou a vyšší stabilitou. Lepší stabilita je dána hlavně rozšířením zadní nápravy na 1980 mm (je to o 190 mm širší, než běžná náprava nákladní verze Ducata). Samozřejmě to přináší i více prostoru pro obytnou nástavbu. Rozvor obou náprav je docela velký: 403,5 cm. Pro potřeby Dodíka s celkovou délkou 7,45m, jsou již při výrobě u Fiatu použity speciální prodlužující moduly.

Dododnes-004

Přední náprava je typu McPherson, s nezávislým zavěšením kol, přední a zadní ochranná tyč je ve standardu. Zadní závěsy jsou navrženy speciálně pro použití obytných vozů. V závislosti na typu modelu existují tři různé typy parabolických listových pružin.

Dododnes-003

U Dodíka jsem ale základní odpružení vozu doplnil o přídavné vzduchové pérování zadní nápravy, s nezávislým ovládáním obou zadních kol. Popis úpravy najdete ZDE. Vzduchové měchy s vnějším průměrem 170 mm, jsou značky RUBENA Hradec Králové. Mají dva vlnovce a jsou určeny pro podvozky do 5 tun. Kompresor je z řady firmy EXTOL Premium. Provoz na 12V, dodává 150PSI/10,3baru. Je napojen na motorovou (startovací) baterii.

Palivová nádrž má objem 90 litrů, což je dobrý standard. Levnější modely nebo výrobci nasazují jen 75l a 90l je už za příplatek. My mohli mít za příplatek nádrž 120l (plus cca 5000Kč) ale tato velká nádrž  je o celých 25kg těžší nežli devadesátka. Bez nafty. Proto jsme ji nevzali.

Z výroby jsem na autě dostal pneumatiky MICHELIN Agilis Camping 215/70 R15 CP, tedy speciální gumy pro obytné vozy. Jsou celoroční, takže přímo na sněhu se nechovají úplně ideálně. Ale protože jinak jsem s nimi spokojen, budu je používat i dál. Článek o jejich řádném huštění najdete ZDE. Jsou patnáctipalcové a mám je zatím na běžných ocelových discích. Větší 16" kola dle mého názoru výrazně lépe vypadají.... ale to je asi tak všechno (viz.závěr tohoto článku).

---------------------------------------------------------------------------------------

MOTOR A PŘEVODOVKA

Dododnes-005 Motor je typu 150 MultiJet2, splňující normu Euro 6. Zdvihový objem: 2287 cm3, max. výkon: 150 koní neboli 112 kW při 3600 ot./min. Maximální točivý moment: 380 Nm při 1500 ot./min, konstantní točivý moment od 1500 do 2250 ot./min. Elektronicky řízené přímé vstřikování Common Rail MultiJet II s turbodmychadlem, s proměnnou geometrií a mezichladičem. Super je, že tento motor, i když splňuje Euro6, ještě nepoužívá močovinu (AdBlue). Mám tedy o starost méně. Nízké emise se dosahují pomocí systému EGR s nízkým tlakem, který spolupracuje s vysokotlakým systémem EGR, snižuje teplotu plynové hmoty (čerstvý vzduch + EGR) ve sběrném sacím potrubí. To přispívá k dostatečnému snížení emisí NOx i bez AdBlue.

Fiat udává nejvyšší rychlost:  152-161 km/h (prý podle modelu a verze), spotřeba paliva NEDC: 6,1 – 6,7 l/100 km (v závislosti na modelu a verzi), o 3 % nižší spotřeba oproti motorům Euro 5+, emise CO2 : 160 – 177 g/km (v závislosti na modelu a verzi). Tolik teorie. V praxi našeho obytného auta jsem na rovné dálnici a za bezvětří jel nejvýše 150km/h a dlouhodobá spotřeba se pohybuje okolo 10 litrů nafty na 100km.

Jako příplatkovou výbavu jsem do auta nechal dát robotizovanou 6ti stupňovou převodovku Comfort-Matic. Její technický popis, výhody a nevýhody, najdete ZDE. Zkušenosti po prvních dvou letech provozu naopak ZDE.

Jako motorový olej doporučuje jak manuál, tak autorizovaný servis Fiat profesional plně syntetický olej s kódem 0W-30. Dodíka tedy krmím značkou Shell a typem HELIX Ultra 0W-30.

Shell-helix-0w30

---------------------------------------------------------------------------------------

KABINA ŘIDIČE A JÍZDNÍ ASISTENTI

Auto má manuální klimatizaci v kabině řidiče. Máme i dva airbagy - pro řidiče i spolujezdce. Dále mezi základní vybavení kabiny z výroby patřilo: 

• pasivní tempomat a omezovač rychlosti
• palubní počítač
• otočná a výškově stavitelná přední sedadla s potahy a s nastavitelnými opěrkami rukou
• dveře kabiny s centrálním zamykáním a elektrickými okny
• el. stavitelná a vyhřívaná zdvojená zpětná zrcátka se širokým úhlem a mrtvým úhlem
• plizované krycí rolety REMIS REMIfront IV na čelním i obou bočních oknech.
.
Dodatečným rozšířením výbavy se staly:
• externí navigace Garmin Camper 770D-T, zkušenosti jsou popsány ZDE
• čelní on-board kamera pro záznam jízdy Navitel R1000. Proč zrovna tento tento model, popisuji ZDE
.
.
Fiat má všechny hlavní jízdní asistenty:

ABS  - zkratka pro Antiblockiersystem nebo také Anti-lock Brake System což znamená protiblokovací systém. Je to systém aktivní bezpečnosti vozidla, který zabraňuje zablokování kola při brzdění a tím ztráty adheze mezi kolem a vozovkou, čímž umožňuje zachování stability, ovladatelnosti a řiditelnosti vozidla v mezních situacích (například při prudkém brzdění). 

ESP Traction+  - Elektronický stabilizační program, označovaný zkratkou ESP z anglického Electronic Stability Program, je rozšíření funkce systémů ABS a ASR. Program pomáhá stabilizovat automobil pomocí přibrzdění některého z kol a omezením výkonu motoru (tedy snížením kroutícího momentu) například při rychlém průjezdu zatáčkou.

ASR – Systém regulace prokluzu kol, běžně označovaný zkratkou ASR (z anglicky Anti-Slip Regulation), je v automobilní technice dodatečné zařízení v hnací soustavě, které zabraňuje protáčení hnacích kol, a to ve všech rychlostech. Tím zajišťuje stabilitu a ovladatelnost při akceleraci. Je rozšířením systému ABS.

Couvací kamera se samostatným monitorem - všechny modely Pilote jsou vybaveny přímo z výroby integrovanou couvací kamerou. Bez vyjímky. Tedy žádné "přípravy na couvací kameru", žádné nabídky kamery coby příplatkové výbavy. U Dodíka je signál z ní vyveden na samostatný monitor, který může běžet stále i během jízdy, takže skvěle plní funkci zpětného zrcátka.

Dododnes-009

 Poznámka: proti této poslední fotografii jesm si nechal volant potáhnout pravou poctivou kůží. Tato úprava je popsána ZDE.

---------------------------------------------------------------------------------------

VNĚJŠÍ ELEKTRO VÝBAVA VOZU

• přední reflektory s integrovanými pásy LED denního svícení
• mlhová světla
• večerní LED osvětlení vnějšího prostoru, vedle vstupních dveří.
• zadní koncové svítilny kompletně LED, včetně horního třetího brzdového světla
• 4x LED oranžová poziční světla, na obou bocích vozu
.
Dododnes-008a
---------------------------------------------------------------------------------------

KONSTRUKCE NÁSTAVBOVÉ ČÁSTI

Dododnes-007Standardem u PILOTE je hliníková konstrukce nástavby, resp. rám, který pevně uchycuje boční stěny a střechu. Zabraňuje tak jakékoliv deformaci konstrukce, takže vůz je robusní a odolný. Nikde v celé konstrukci nástavby už nejsou použity žádné dřevěné prvky.  Konstrukce střechy je odolná proti kroupám (tzv. Anti-hail roof) a střešní panel tvoří (od vnějšku): polyester + GFK + izolace 25mm Styrofoam + interiérová dýha. Střecha je díky tomu při normálních podmínkách běžně pochozí. Všechna okna mají pevný hliníkový rám, jsou dvojitá a mezera mezi skly je vyplněna inertním plynem (pravděpodobně argonem). Veškerá okna (boční i střešní) mají kompresní zámky a jsou vybavena jak posuvnou sluneční clonu, tak integrovanou ochrannou síť proti hmyzu. Vstupní dveře do nástavby se šířkou přibližně 67cm, dvěma elektromagnetickými zámky a dvojitým oknem se zatemňovací roletkou. Dveře mají samozřejmě i zasouvací ochranou síť proti hmyzu firmy Remis. A umožňují dálkové uzamčení jedním tlačítkem, společně s dveřmi kabiny řidiče. V základu je i elektricky vysouvatelný schůdek firmy Thule.
.
Dododnes-006
Boční stěny tvoří sendvičový panel, skládající se (řazeno od vnitřku): z interiérové dýhy + 25mm Styrofoam + hliníkový panel + příplatkový GFK panel. Ve spojích jsou použity fibroplastové lišty (polyuretan vyztužený skelnými vlákny), vysoce odolné proti vlhkosti, v podlaze a bocích. Zajišťují pevnost nástavby a eliminují tepelné mosty. 
Podlaha je u všech modelů PILOTE dvojitá (servisní nebo ALKO). U Dodíka je podlaha "jen" servisní a veškeré rozvody tepla, vody a elektřiny jsou vedeny právě v podlaze (tedy ne pod autem nebo v interiéru), což zajišťuje vysokou míru ochrany. Spodní sendvičový panel tvoří (od vnitřku): laminát + 50mm Styrofoam + polyester. Polyesterová vnější vrstva tak poskytuje vysokou ochranu proti odlétajícím kamínkům při jízdě. Spodní lem celé nástavby tvoří po obvodu auta široká hliníková lišta.
.
Všechna auta PILOTE jsou testována v chladící místnosti, kde se mění teplota od -15 ° C do + 20 ° C, a to za méně než 4 hodiny! Což je velmi náročné na konstrukci, vzhledem k různé tepelné roztažnosti jednotlivých použitých materiálů. Výsledkem je, že auta splňují certifikaci třídy 3 dle EN-1646-1.
.
---------------------------------------------------------------------------------------

PLYNOVÝ ROZVOD

V základu je vnější schránka připravena pro umístění dvojice plynových lahví, každá do 11kg plynu. V základní výbavě byl kompletní rozvod, tedy regulátor Truma DuoControl CS a dvojice tlakových hadic s pojistným ventilem, připojit lze tak obě lahve současně. Systém má pojistku ("CS"= Crash Sensor), která při případném nárazu okamžitě odpojí přívod plynu a proto lze plynové spotřebiče používat oficiálně i za jízdy.
plyn005
Na palubě jsou tři plynové spotřebiče: Truma Combi 6 pro horkovzdušné vytápění a současně i pro ohřev teplé vody. Má maximální výkon 6000W pro vytápění. Je umístěna pod dvojlavicí v salonu. Chladnička se samostatným mrazákem o objemu 149 litrů, s kombinovaným napájením 230V/12V/plyn a automatickou volbou zdroje energie. Sporák v kuchyni má tři plotýnky vedle sebe (takže můžete vedle sebe dát tři regulerní hrnce o průměrech 20+25+20cm, což mimochodem není vždy tak samozřejmé) a odklápěcí kryt z tmavého varného skla. Sporák má piezoelektrické zapalování pro všechny hořáky. Jak rychle mohou tyto spotřebiče "užírat" zásobu plynu, jsem se snažil spočítat ZDE.
Dododnes-010
---------------------------------------------------------------------------------------

VODOVODNÍ SYSTÉM

Dodo má 130 litrovou nádrž na čistou vodu (umístění pod zadním lůžkem) a 95 litrů na vodu odpadní (umístění v podlaze, před boční sedačkou v salonu). V boileru a trubkách se ukrývá dalších asi 15 litrů vody. Pokud tedy chci naplnit zásobu vody do maxima, natankuji vodu, v průběhu tankování spustím vodní čerpadlo a otevřu vodovodní kohoutky. Jakmile začne voda vytékat, kohoutky uzavřu a dotankuji do plné nádrže. Odjíždím tak s celkem 145 litry vody (ale i kilogramy). Kromě běžného dřezu, umyvadla v koupelně, samostatné sprchy a vývodu do toalety, máme v Dodíkovi jako další "vodní spotřebič" i příplatkovu sprchu v zadní garáži. V létě neocenitelný kus vybavení vozu.

Dododnes-013  Dododnes-012  Dododnes-011

Tlakové čerpadlo je umístěno pod zásuvkou pod chladničkou, má protimrazovou pojistku, která automaticky vypustí veškerou vodu z celého rozvodu při teplotě nižší nežli 3°C. 

Dododnes-014
.
---------------------------------------------------------------------------------------

CÍSAŘPÁNŮV TRŮN

Dodík je vybaven zcela standardním integrovaným chemickým záchodem firmy Dometic, typ CT4110, s kazetou přístupnou z vnějšku. Tady se jedná o naprosto běžné řešení. Záchod má přívod vody, kdy po použití toalety můžete mísu trochu propláchnout. Pozor, tato vodovodní "odbočka" v zimě velmi ráda zamrzá. K toaletě jsem nechal doinstalovat systém odsávání zápachu , tedy SOG. Má naše velké doporučení a instalace je popsána ZDE. Kazeta má nudné označení CT4110-CASS, její údržna je popsána ZDE.
Dododnes-024
.
---------------------------------------------------------------------------------------

ELEKTRO SYSTÉM AUTA

Liontron Akumulátor nástavby
Z výroby měl Dodo obyčejný olověný akumulátor s kapacitou 90Ah. Při prvním posílení elektrosystému hned po převzetí v roce 2018, byl akumulátor nahrazen opět běžným ale silnějším olověným akumulátorem VARTA Professional Dual Purpose 12V/140Ah. O čtyři roky později, v březnu 2022 přišel čas na LiFePOL řešení. Volba padla na vynikající produkt značky Liontron Lithium LiFePO4 150, s reálnou kapacitou 150Ah, integrovanou řídící jednotkou BMS a zabudovaným Bluetooth v.4.0. Je skoro o 23kg lehčí než byla předchozí Varta ale zhruba třikrát výkonnější. Pomocí aplikace do mobilu (Liontron Multi) mám o stavu baterie kdykoliv kompletní informace. Pokrok se prostě zastavit nedá. Detaily z výměny a hlavní rozdíly proti starší olověné baterii jsou popsány ZDE.
.
.
.
.
Nabíjení elektro systému
1) už z výroby je Dodo vybaven solárním panelem 120W zn. Energie Mobile CC120-A. Je monokrystalický, jmenovité napětí: 20,9V, vakuové napětí: 26,2V, proud max: 6,06A, zkratový proud: 6,51A. Instalace přímo při výrobě auta zaručuje čistou práci a minimální riziko poškození střechy.  
2) jako dodatečnou montáž dostalo auto nabíjecí booster zn. Mobile Technology MT-LB45. Jeho odnímací ovládací panel mám teď umístěn v kabině řidiče, ve svém zorném poli. Podrobnosti najdete ZDE
  booster01
.
Elektrorozvody v interiéru
Opět jako dodatečnou montáž má Dodík měnič 12V/230V, zn.CARCLEVER, který dává 2000W stáleho sinusového výkonu (až 4000W maximálního - několik sekund). Měnič využívá stejné (všechny) zásuvky v autě, jako v případě vnějšího připojení na síť. Pokud auto připojím na vnější síť, systém automaticky měnič odpojí. Zásuvky 230V jsou k dispozici v salonu, na kuchyňské lince, v koupelně a v ložnici. USB zásuvky jsou v kabině řidiče a na kuchyňské lince. Detailnější info o prvotním posílení elektro systému po převzetí auta od prodejce, najdete ZDE.
měnič000
Elektroblok
Už z výroby je osazen elektroblok renomované německé firmy SCHAUDT, a to model EBL271. Je umístěn pod "L" sedačkou v salonu.
Schaudt000
Kontrolní panel
Německý SCHAUDT dodal i hlavní kontrolní panel auta. Je v OEM verzi, má typové označení LT433 a z mého pohledu představuje optimální řešení. Dotyková tlačítka fungují přesně, spolehlivost je vysoká. Je to jednoduché a elegantní řešení, které se neokouká. Součástí panelu je i prostor na ovladač od Trumy a teplotní čidlo, takže hezky "vše v jednom".
Schaudt
Osvětlení interiéru
Veškerá svítidla na palubě jsou výhradně v LED provedení, tedy s minimální spotřebou. Auto má k dispozici i velmi příjemné ambi osvětlení interiéru, pro romantické večery.
Dododnes-019a
.
---------------------------------------------------------------------------------------

MULTIMEDIA NA PALUBĚ

Kabina řidiče
V palubní desce bylo z výroby základní autorádio zn. Pioneer, typ MVH-X580DAB. Principiálně to nebyl špatný výrobek (má bluetooth s externím mikrofonem, digitální DAB+ rádio, 4x50W, USB vstup) ale v roce 2021 jsem ho vyměnil za 2DIN AV jednotku - nový model firmy ZENEC a sice XZENT X-227. Ten už umí samozřejmě přehrávat i videoformáty a má i AndroidAuto nebo Apple CarPlay. Navíc vstup dokonce na dvě vnější kamery, což se v budoucnu jistě hodí. Po instalaci XZENTu vznikl článek o prvních zkušenostech. Najdete ho ZDE.
Xzent-x227
Reproduktory instalované v kabině řidiče (ve dveřích) nejsou nic moc a časem je asi také vyměním. Druhý vývod na dvojici reproduktorů vede dozadu do ložnice, kde nad postelí jsou již z výroby docela elegantní reproduktory, paradoxně hrající daleko lépe, než ty v kabině řidiče,
Dododnes-020
Televizor
Ano, rádi se díváme na televizi, resp. máme ji vždy puštěnou jako kulisu. Zvolili jsme asi nejklasičtější typ pro karavanisty: 24" FINLUX 24FDM5660 na 12V a zkušenosti jsou jen a jen dobré. Na střeše je na svou třídu poměrně drahá DVB-T anténa TELECO Wing 22, opět dávám jen pozitivní reference. Na umistění televizoru v salonu jsem velmi hrdý, popis této úpravy najdete ZDE. Dříve či později asi dám ještě jeden televizor do ložnice. Anténa dva samostatné vývody má, takže problém to není. Jinak Finlux v pohodě obslouží i velký externí hard disk s filmy, nic nám tedy nechybí ani v zahraničí, kdy je český signál nedostupný. Proč nechceme satelit, je popsáno v poslední části článku.
Dododnes-022
.
---------------------------------------------------------------------------------------

OSTATNÍ SPOTŘEBIČE NA PALUBĚ

Již od začátku byl elektrický systém auta koncipován tak, aby nám poskytl dostatek energie na případné nepřipojené celovíkendové stání na jednom místě (i když v praxi jsme takový víkend vlastně ještě nezažili) a průběhu těch dvou dní jsme mohli plně využívat všechny elektrické spotřebiče. Tedy svícení, sledování televizoru (jak bylo popsáno výše), sem tam notebook nebo telefon a časté používání i dvou "dodatečných spotřebičů", které máme v kuchyni: kávovaru a rychlovarné konve. Obojí funguje bez zaváhání, obojí jsou zcela běžné typy z elektroprodejny. Kávovar je malý Nespresso Krups na kapsle a rychlovarná konev je jednolitrový model, myslím z Makra. Jsem velmi spokojený s nápadem na uchycením základny rychlovarné konve, podrobnosti najdete ZDE.
Dododnes-023
Chladnicka
Chladnička Dometic RMD 8555 má samostatný mrazák a celkový objem je 149 litrů. Je to samozřejmě trojkombinace: 230V/12V/plyn, automaticky se přepínající podle provozních podmínek. Jak do mrazáku, tak do chladničky jsem instaloval teplotní čidla čtyřkanálového teploměru, který je umístěn nad hlavním ovládacím panelem. Úprava popsána ZDE. Mám tak perfektní přehled o teplotě v chadničce a vidím, jestli stíhá, zejména když je venku letní žár.
.
.
.
.
.

A TROCHU TOHO ZABEZPEČENÍ

Samozřejmě na palubě je i alarm a to osvědčený Jablotron Athos, spousta čidel, napojení na cetrální dispečink, atd. atd. Detaily z pochopitelných důvodů neuváním.
Dále tu máme pro ochranu osobních věcí trezor Al-Ko. Zabudovaný v podlaze a tedy velmi pevně připojený k chassis vozu. Detaily ZDE
Athos
--------------------------------------------------------------------------------------

MALÁ FOTOGALERIE DODÍKA

Exteriér

Dododnes-032  Dododnes-033

Dododnes-031  Dododnes-030

Interiér

Dododnes-037  Dododnes-036

Dododnes-035  Dododnes-034

 

  

Garáž

Dododnes-043   Dododnes-042

Na závěr: jaké vybavení jsme nepovažovali za nezbytné pro nás:

Markýza - velmi obvyklé a žádané vybavení většiny bydlíkářů. My ovšem nejvíce cest máme v ČR (víkendů je víc nežli dovolených) a to cestujeme z místa na místo a spíme nadivoko. No a tady je použití markýzy problematické, neboť může tvořit rozdíl mezi parkováním a kempováním, které může být v daném místě zakázané. Je velmi málo okamžiků, kdy by nám markýza byla prospěšná. Buďto je hezky a my jsme venku, klidně bez ní (třeba ve stínu stromu poblíž Dodíka) nebo je ošklivo a to jsme uvnitř. Proto je Dodík bez markýzy a my šetříme peníze i kilogramy.

Nosič kol - opět jen naše rodinné specifikum. Jezdíme v autě jen dva a z toho jen jeden si sedne na kolo. No a to dám vcelku pohodlně i do garáže. Navíc, prodloužení už tak dlouhého auta o zadní nosič, by přineslo ještě menší manévrovací možnosti, nutnost zabezpečení, atd. atd. Proto je Dodík bez nosiče kol a my šetříme peníze i kilogramy.

Klimatizace obytné části - její absence má dva důvody. Přídavná klimatizace je díky spotřebě využitelná prakticky jen v kempech, po připojení na síť. No a my jsme divočáci. A druhý důvod je v podstatě zdravotní - klimatizace prostě nemáme rádi. Navíc je Dodo poměrně velmi dobře izolované auto, což pomáhá nejen v zimě, ale hodně dobře i v létě. Obytné auto má obvykle okna (boční i střešní) všude možně, takže se dá docela úspěšně pracovat i s průvanem. Proto je Dodík bez klimatizace a my šetříme peníze i kilogramy. Samozřejmě, pokud někdo jezdí třikrát ročně plácnout sebou na 14 dní do jednoho kempu v Chorvatsku, je to jiný příběh.

Satelitní anténa - i když až nezdravě často na televizi koukáme, stačí nám dobrá DVB-T anténa pro pozemní vysílání. Opět - většinu roku se pohybujeme po ČR, kde je DVB-T daleko operativnější než satelit. Při zaparkování je více jedno, kde a jak stojíme. Za hranicemi Česka necítíme zas až tak vysokou potřebu sledovat 1.425.díl seriálu "Ordinace v růžové zahradě" a na občasné zprávy z ČR si pustíme ČT24 z internetu. Navíc máme na palubě 2TB hard disk s asi 2500 filmy a seriály. Takže pokud nám čeština chybí, dá se s tím něco dělat (navíc bez otravných reklam). Proto je Dodík bez satelitu a my šetříme peníze i kilogramy.

16" kola - je to vlastně stejný příběh, jako u osobních aut: "větší kola mnohem lépe vypadají!" To slýchávám od mnoha lidí a je to samozřejmě pravda. Jestli ale mají 16" kola význam i z nějakého praktického důvodu (myslím důvod, který by vyvážil výšší hmotnost a cenu), to už jsem se ale nikde moc nedočetl. Proto je Dodík na 15" kolech a my šetříme peníze i kilogramy. I když na 15" elektrony bych někdy budoucnu ale přešel rád.    6.1.2021  na "Pokecu" těchto stránek se ozval kolega bydlíkář Leoš a jednu výhodu 16" kol představuje: prý výrazně lepší jízdní vlastnosti na sněhu, co zní velmi logicky a díky za připomínku. Pro mne osobně se nic nemění (v zimě máme Dodíka zazimovaného v hale a nejezdíme) ale pro zimní výletníky je to rozhodně argument hodně zajímavý. 

Pevná nádrž na plyn - Nejezdíme v zimě nebo na delší vzdálenosti v takové intenzitě, abychom nádrž využili. Navíc jsem milovník používání čistého propanu a pouhých šest plnicích stanic pro čistý propan v ČR není moc hustá síť. Proto má Dodík jen běžné láhve a my šetříme peníze i kilogramy. Jednoho krásného dne si nechám vyměnit své ocelové lahve za kompozitní, což je finanční náklad a hmotnostní úspora. Chceme obecně začít jezdit trochu více přes zimu nežli se děje nyní ale cílem pak je spíš nezávislé naftové topení nežli, pevná větší nádrž na drahý plyn.

Elektrocentrála - elektrocentrála se dle mého názoru vyplatí pouze cestovatelům (a rybářům), kteří tráví na jednom místě více dní, bez možnosti připojení na el.síť a s možností, že počasí nebude slunečné (tedy i jindy nežli v létě, kdy do hry vstupují solární panely). Nebo pro lidi, kteří na palubě v průběhu roku i pracují - s vysokou spotřebou proudu. Ani do jedné z těchto kategorií nespadáme a proto není Dodík vybaven elektrocentrálou a my šetříme peníze i kilogramy.

EFFOY - platí to samé, jako v případě elektrocentrály, jen je pořízení ještě dražší, provoz je ještě nákladnější.

Vývod na gril - negrilujeme na cestách zase až tak často, aby v případě potřeby nebyl lepší běžný gril na dřevěné uhlí. Speciálně u rozvodu plynu po autě platí, čím méně, tím lépe.

---------------------------------------------------------------------------------------

A to už je úplný konec článku o technických specifikacích našeho Dodíka. Jinak souhrnný článek, popisující i další zkušenosti najdete v "Hodnocení po prvních 5000km".

Máte nějaký dotaz? Napište! jiri.pm@seznam.cz

 

Co vás zajímá?

Kontakty na nás

Náš parťák obytňák

Jirka a Jana
Praha

jiri.pm@seznam.cz