16.02.2019 - Údržba WC kazety DOMETIC řady CT
Jednou to přijít muselo. Celou sezónu jsme jezdili s Dodíkem, zhruba půl roku jsme používali záchod "naplno", dál už jen na malou stranu. Po ukončení každé cesty jsme kazetu vylili, napustili do ní teplou vodu, trochu kazetou potřásli a pak zase vylili. Většinou tak 2-3 propláchnutí za sebou a pak ji prázdnou uložili připravenou pro další výlet. Nic dalšího jsem s ní nedělal. A tak teď, v rámci příprav na další sezónu, jsem si řekl, že drobná údržba spojená s rozborkou kazety, nemůže být na škodu.
Dodík je vybaven chemickou toaletou typu DOMETIC CT 4110, a tak kazeta nese katalogové označení "DOMETIC CT-4110 CASS". Je to typ velmi rozšířený a používá ho velká část dalších evropských výrobců obytných aut.
Samozřejmě jsem si před akcí přečetl návod k toaletě a navíc také článek na web stránkách bydlikemevropou.com, kde Zdeněk Janáček popisuje údžbu "konkurenční" kazety společnosti Thetford. Článek najdete ZDE a je v něm vidět, kolik různých částí Thetford kazeta má, co všechno se musí rozebrat a očistit. Takže jsem k našemu Dometicu zprvu přistupoval trochu s obezřetností. Realita je ale taková, že Dometic kazeta je výrazně jednodušší, její údržba není vůbec nic složitého a zvládně ji každý.
Výstupní otvor pro odvětrání SOG
Protože SOG máme a při každé cestě znovu a znovu připojuji hadici právě do tohoto otvoru kazety, beru ho při čištění jako první. Vyndám špunt, otočím zelenou základnou a vše je venku. Hračka. Umýt základnu, vazelínou trochu natřít její gumové těsnění a trochu i špunt. Obojí odkládám zatím stranou.
Mechanismus hlavního šoupátka.
Nejprve se musí otevřít kryt kazety, stejně jako když chceme v obytňáku toaletu použít. Před vytažením madla ale musím ručně vycvaknout i žlutozelené zajišťovací plastové pero.
Pak už můžete celý vrchní mechanismus uvolnit. Vezměte za něj oběma rukama a lehce s ním otočte proti směru hodinových ručiček. Napoprvé to může jít i dost ztuha. Celý vršek dáme zatím stranou.
Teď teprve dobře vidíte do vnitřku kazety a rychle zjistíte, jak moc jste byli pečliví při průběžné údržbě v průběhu roku. U nás to nebylo nic strašného. Vlastně to byla pohoda. No a když je vršek kazety pryč, tak dalších pohyblivých součástek zůstáva na těle kazety naprosté minimum.
Demontáž koleček.
Ti pečlivější mohou s pomocí menšího křížového šroubováku demontovat obě kolečka. Docela se to hodí, protože se pohybují jen "plast na plastu", nikde žádná ložiska apod., a tak jestli kazetu při vyprazňování vozíte za sebou jako kufr, třeba i po prašných cestách, dostávají kolečka zabrat. Takže je lepší je rozebrat všechno omýt, plastové čepy a vnitřky koleček opět máznout třeba silikonovým olejem a je hotovo. Prozatím je ale opět dejte stranou.
Po demontáži koleček totiž v celé kazetě zůstává jediná pohyblivá součástka a tou je plovák indikující výši hladiny obsahu. Jeho konstrukce je ale velmi jednoduchá, protože informaci o výšce hladiny předává bezkontaktně - magneticky na snímač mimo kazetu. A tak je plovák uvnitř kazety řešen takto jednoduše:
Když sáhnete rukou dovnitř a s použitím opravdu mírného tlaku oddálíte od sebe obě plošky, ve kterých plovák drží, můžete ho vyndat a zbude vám jen prázdná plastová nádrž. Nic pohyblivého v ní už není.
POZN.: No, tak úplně pravda to není. Je tu ještě odvzdušňovací tlačítko ale to jsme při vylévání vlastně nikdy moc nepoužívali, v provozním stavu je pevně uzavřené a tak průnik nečistot do něj je vyloučený. Alespoň to naše při kontrole ukazovalo, že "uvnitř" je vše naprosto v pořádku. Navíc je nerozebiratelné - navěky nacvaknuté do sebe.
Celou nádrž pak lze perfektně vyčistit a to skoro jakýmkoliv způsobem. Tlakovou vodou, horkou vodou (ne ale vařící!), použítím SAVA či jiné důrazné chemie, atd. Nebo tam plovák nechte a buďte trochu něžnější. I tak snese dost. Černá otočná napouštěcí a vypouštěcí trubka mi prostě vyndat nešla. Nicméně se dá dobře vyčistit a vydezinfikovat jako součást nádrže a tak je to v pohodě.
Celá kazeta je vlastně tvořena jen těmito součástmi:
Údržba mechanismu hlavního šoupátka.
Plochý mechanismus hlavního šoupátka je jedinou relativně složitější částí celé kazety.
Dá se rozebrat (uvolněním čtyř šroubů na spodní části stříbrného otevíracího madla) ale i v celku se už dá docela dobře umýt od všech nečistot. Po umytí a usušení je potřeba dobře namazat obě gumová těsnění (jedno velké je na bajonetu, který je mechanismus uchycen v těle nádrže a druhé je to pod zelenou krytkou. A pak se musí dobře namazat i dvě kovové vodící tyčky madla. Nechci se moc pouštět do doporučování vhodných typů mazadel. Je jasné, že každý používá to, s čím má dobrou zkušenost.
Různé druhy silikovových olejů či vazelín, běžný WD-40, fajnovější speciál od Thetfordů pro karavaning, různé typy bílých či silikonových vazelín..... Snad jen, aby na gumová těsnění nepřišlo nic úplně řídkého nebo naopak tuhého. Jinak je to asi docela jedno.
No a jsme u konce. Pak už jen dát vše dohromady a údržba jedné důležité součásti našeho Dodíka je hotová. Může jít zpátky tam, kam patří.