28.04.2018 - Měchové odpružení

Na máloco jsem dostal tak protichůdné informace ohledně správného okamžiku pro instalaci, jako na "měchy". Někdo říkal, že nové auto má odpružení neunavené a dobře funkční, že tak dva-tři roky se vyplatí počkat. No a někdo jiný zase že nejlepší je měchy nasadit právě, dokud je auto nové. Listové pružiny si ještě nesesedly a společně s tlumiči a měchy vytvoří skvěle fungující celek. Ptal jsem se nalevo, ptal jsem se napravo, názorů jsem si poslechl z více než 10 stran a výsledek: půl na půl. No a protože jsem nedočkavý, domluvil jsem si jejich instalaci hned.

Když jsem ještě v u prodejce prolézal moje nové, čerstvě dorazivší auto, udělal jsem asi milion fotek. Jedna zespodu zabírá podvozek tak, jak dorazil z výroby:

Mechya

Fotka sice není nic moc ale vidíte, že celou hmotnost kabiny odpružují jen běžné listové pružiny a případné velké rány zachycuje ten hnědý pryžový "nárazník".

A tak jsem v pondělí 23.4. našeho Mazlí... vlastně pardon, teď už Doda odvezl do Karavany PRO na instalaci vzduchového pérování. Používají produkty českých firem a tak měchy s vnějším průměrem 170 mm nesou značku RUBENA Hradec Králové. Mají dva vlnovce a jsou určeny pro podvozky do 5 tun.

Mech1

Kompresor je z řady firmy EXTOL Premium. Běhá na 12V, dodává 150PSI/10,3baru. Je napojen na startovací baterii, takže dlouhé nafukování měchů (od minima do maxima to trvá něco přes minutu), by se mělo dělat při nastartovaném motoru, ať se baterie šetří. Jo, při spuštění kompresoru buďte připraveni na docela výrazný a nepříjemný hluk. Ovládání je vyvedeno na vcelku dobře provedený panel, který mi přesně pasuje do kabiny Fiat Ducato.

Mech2

Mech3

Ovládání je velmi jednodduché. Vypínačem vlevo se spouští kompresor a tlakuje měchy. Obě ručičky stoupají vzhůru, na běžnou jízdu se hodí rozpětí tak mezi 2,5 - 3,5 baru. U každého budíku je ocelové tlačítko a těmi mohu tlak v měchu zase snižovat. Příjemným vedlejším bonusem je vývod - ventil, umístěný pod sedadlem řidiče. K dodávce instalace vzduchového odpružení jsem dostal i 5 metrů tlakové hadice s manometrem, zakončené rychlospojkou plus 3 trysky pro různé typy nafukování. Instalovaný kompresor je tedy možné využít i pro nafukování pneumatik obytňáku, člunů, jízdních kol, apod.

Mech4

Hned první jízda se mi docela líbila. Auto se při více než 45 minutovém průjezdu skrz centrum Prahy chovalo daleko kultivovaněji. Vzduchové odpružení docela  citelně "žehlí"  nerovnosti, díry, retardéry, atd. Zatím jsem poslušně jel při tlaku 3 bary a těším se až začnu experimentovat s měkkým a nebo naopak tvrdým nastavením.

O víkendu přišlo zase drobné zklamání - měchy nejsou v žádném případě rovnocená náhrada automatického nivelačního systému nebo i jen najížďěcích klínů. Rozsah světlé výšky zadní nápravy se liší při plném natlakování nebo naopak vyprázdnění měchu skutečně jen o pár centimetrů. Zhruba tak 5-6cm. Na představu, že zajedete na šikmé stání, kde hrníčky jezdí po stole, a pomocí měchů náklon vyrovnáte, tak na to zapoměňte. Takový rozsah systém nemá. Je evidentně konstruován hlavně pro zlepšení jízdních vlastností a jízdního komfortu a to plní přesně a podle očekávání. Vše ostatní je už jen takový bonus. Včetně toho, že měchy mohou být tlakovány nezávisle, takže auto můžete lehce naklonit na jednu stranu. No a pak vyprázdnění vodní nebo odpadní nádrže je zase o něco jednodušší.

Kompletní systém odpružení vč.instalace stál 19.990Kč. A protože v rámci prvního víkendu jsme trochu pomáhali tchánovi - úkol zněl přivést na chatu něco cementu a pár cihel (a my jeli okolo), naložili jsme je do garáže Doda, přifoukli měchy a cesta proběhla velmi dobře. Možnost si naladit podvozek podle hmotnosti auta tedy rozhodně nebude k zahození.

A koho by zajímal stručně proces instalace takového zařízení, tak videa se nabízí v mnoha variantách ke shlédnutí i na Youtube. Třeba zde:

 

Co vás zajímá?

Kontakty na nás

Náš parťák obytňák

Jirka a Jana
Praha

jiri.pm@seznam.cz