13.05.2018 - Čaj a káva na palubě Dodíka

Jak moje žena, tak i já, milujeme čaj. Díky cestám v rámci svých bývalých zaměstnání jsem poznal jak úžasné zelené a bílé čaje východní, tak i anglickou klasiku v podobě výborných čajů černých. No a Jana je navíc i vášnivá "kafařka". V tom je sama, já měl asi 2 šálky v životě. Nicméně přípravu obou druhů nápojů jsme chtěli na palubě Doda vyřešit pokud možno co nejlépe. Aby se dal čaj nebo káva připravit rychle, bez nějakého velkého přesouvání nádobí, vytváření prostoru pro konev, atd. 

Velikost kuchyně, resp. pracovního prostoru byl jeden z důvodů, proč jsme si vybrali zrovna Pilote P746C. Jeho pracovní deska kuchyně je prostě v kategorii aut do 3,5t největší na trhu. Dejte mi vědět, jestli nemám pravdu ale nenašel jsem zatím větší.

Konev1

Ten volný prostor vpravo od sporáku si přímo říkal o umístění nějakého malého kávovaru. Elektrický systém Dodíka jsme už od základu koncipovali tak, aby měnič 12V/230V mohl napájet i spotřebič typu kávovar nebo rychlovarná konvice (měnič dává 2000W stálého a 4000W špičkového výkonu) a tak už zbývalo najít jen nějaký vhodný typ. A protože doma máme kapslový kávovar Nespresso, byla volba druhu kapslí jasná. Navíc je kapslový kávovar do obytňáku docela šikovná věc. A pro Nespresso vyrábí firma Krups model Essenza Mini, který je jak velikostí, hmotností a také i designem pro naše potřeby perfektní.

Konev1a

K dostání je všude možně, v různých barvách, stojí okolo 2000Kč, váží 2,3kg a má opravdu kompaktní rozměry 8,4×20,4×33 cm. Kávovaru jsem zkrátil přívodní šňůru na asi 20cm, aby mohla jít přímo do zásuvky, která je hned za ním na stěně. Prvních pár výletů jsme absolvovali bez jakéhokoliv zajištění a i při prudkých zatáčkách, zrychlování a hlavně brzdění, se kávovar na desce posunul jen o pár centimetrů. Krátká přívodní šňura mu nedovolila cestovat dál.

Rychlovarnou konvici jsme si opatřili úplně jednoduchou a malou. V Makru jsme koupili 1,2litrový nerez model Rohnson, tuším že za cenu asi 450Kč s DPH. Tu jsme zprvu dávali do šuplíku s nádobím a vyndavali jen při zastávkách. Pak to na desce vypadalo takto:

Konev4

Vytáhli jsme šňůru od kávovaru, zapojili místo ní konev, uvařili vodu na čaj, atd. Občas se ale stalo, že jsme zapomněli konev uklidit a vyjeli. To pak tancovala po desce. Jednou jsme také zapomněli zpátky připojit šňůru od kávovaru a v jedné prudké zatáčce nám vyletěl z kuchyně až ke vstupním dveřím. A.... vydržel bez jakékoliv újmy. Takže potvrzení : Krups Essenza Mini je výrobek certifikovaný pro karavaning :-)

Časem mě neustále vyndavání a následné uklízení konve začalo štvát. Trochu jsme zapřemýšleli, trochu podiskutovali a výsledkem jsou dva deseticentimetrové proužky suchého zipu s oboustrannou samolepkou, kterými jsme přilepili základnu konvice na skleněné krycí víko vařiče. 

Konev9

Zodpovědně musím prohlásit, že když je konev prázdná (a pokud použijete stejný design jako my, tzv. spíš širší nežli vysokou), tak zatím na silnici nenastala taková situace, že by za jízdy konev ze základny vypadla. A to mám za sebou i krizové brzdění ze zhruba 70km/h na nulu, když mi před auto vlezl nějaký zasněný pes. Nemám zdání, jestli design středového konektoru je u jiných koncí výrazně jiný než u té naší, ale tady opravdu konev sedí a nevyskakuje.

No a když vaříte na vařiči, konev jen dáme stranou, odklopíme víko i s podstavcem a můžete se do přípravy jídla směle pustit. Máme 3 hořáky v řadě a tak vaříme primárně na těch vlevo a uprostřed. Ale i když použijete pravý hořák, sklo se nikdy nijak nebezpečně neohřálo. A navíc, vždycky můžete základnu odtrhnout - suché zipy fungují. A kdykoliv se rozhodnu celé toto řešení zrušit, jen zlikviduji pásky suchého zipu, umyji sklo a původní stav je zpět.

Za kávovarem je na stěně trojzásuvka: 230V + 12V cigaretový konektor + zásuvka 2xUSB. Až pojedu do servisu Pilote vyměnit sedací soupravu (viz. pár článků z roku 2017 o Mazlíkovi), nechám si místo toho kulatého 12V konektoru (vůbec ho nepoužíváme), dát druhou 230V zásuvku. Pak budu mít současně zapojenou jak konev, tak kávovar a skončí i únavné přehazování přívodní šňůry. A to už bude příprava čaje a kávy na palubě Dodíka vyřešena pro nás dokonale.

Konev5

Co vás zajímá?

Kontakty na nás

Náš parťák obytňák

Jirka a Jana
Praha

jiri.pm@seznam.cz