02.08.2019 - Rok s navigací Garmin Camper 770T-D

Už skoro před dvěma lety, jsem v článku Jakou navigaci si vybrat? přemýšlel o budoucí výbavě Dodíka, který tehdy byl sice už objednán, ale ještě ani nebyl zadán do výroby. Nemohl jsem se rozhodnout mezi softwarovou navigací do mobilu či tabletu a externí navigací. Ty v autorádiu jsem z úvah vyřadil, důvody jsou popsány v článku. Pak jsem chvilku věnoval čas laškování s aplikací Sygic Truck. Výsledkem byl vznik článku Jak je to s cenou sw navigace Sygic Truck ?, a také rozhodnutí, že půjdu do externí navigace.  Moc možnosti koupit speciální navigaci pro obytňáky na trhu není a tak mi jednoho krásného dne přistála na stole navigace GARMIN CAMPER 770T-D Lifetime.

Cg-01

Jsem dalek toho, abych tady v článku realizoval všeobecně oblíbený unboxing. Většina čtenářů si asi dovede představit, že v krabičce byla navigace, držák s přísavkou, nabíjecí kabel a zásuvka na 12V. Jo a taky návod. Tedy žádné veké překvapení, kvůli kterému by se mělo točit unboxingové video. Vlastnosti "Garmina" jsou ale zajímavé, má spoustu funkcí (vždyť je to asi nejdražší externí navigace na trhu) a tak právě o funkcích, vlastnostech a hlavně o zkušenostech by asi měl být tento článek.

770tku jsem si vybral ze tří důvodů: 1) obsahuje mapy celé Evropy. 2) má doživotní aktualizaci map zdarma, 3) je to speciální navigace pro obytná auta. 

1) obsahuje mapy celé Evropy. 

Tohle bylo v pořádku, mapy pokrývají opravdu vše potřebné pro evropské cestování obytňákem:

Gc-02

Možná budete úspěšnější než já ale osobně jsem na mapce pokrytí nenašel stát s pokrytím "pouze hlavní silnice". Jen ty s detailním pokrytím a pak Bělorusko a Moldavsko s tím horším. Jo a Rusko je (jaké to překvapení) bez pokrytí. Za první rok jsme z Dodíkem navštívili deset evropských zemí a nikde jsme neměli problémy s kvalitou mapových podkladů. Tedy velká spokojenost.

2) má doživotní aktualizaci map zdarma

Tak to mohu po roce používání s klidným svědomím potvrdit. Aktualizace buďto map nebo dokonce softwarového systému navigace se nabízí zhruba každé dva měsíce. Čas od času vezmu navigaci domů, pustím ji, ona se mi připojí na domácí wifi, zkontroluji dostupné aktualizace a pokud jsou, prostě spustíte jejich instalaci.

Gc-03

Navigace disponuje i funkcí "smysl pro humor". Na začátku instalace vás vyděsí nějakým šíleným časem. Při této poslední to byly skoro 4 hodiny. Asi 3 minuty po začátku instalace se objeví "30 minut", pak to skočí zase na "2:28", pak se objeví 3:10", atd. atd. Zhruba posledních 10 minut už ukazuje správně. A ta původně avizovaná čtyřhodinová poslední aktualizace trvala v reálu přesně 37 minut.

 3) je to speciální navigace pro obytná auta (a taky pro karavany)

Při úvodní nastavení si zadáte přesné rozměry i hmotnost svého miláčka. Samozřejmě si ho můžete i pojmenovat a lze jich mít v jedné navigaci i víc. Garmin pak poměrně spolehlivě hlídá možné průjezdy pod nízkými mosty, či úzkými ulicemi a naplánuje trasu mimo ně. Párkrát jsem zkusil (když nás např. při průjezdu městem vedl pro mě nelogickou oklikou) jet podle sebe a cca v 80% případů jsem na to doplatil. Nízký podjezd pod viaduktem, zúžená silnice tak, že jsem se musel protahovat po centimetrech a se zaklapnutými vnějšími zrcátky, apod. Jen párkrát Garmin "panikařil" zbytečně ale celkově se vyplatí na něj dát.

Gc-04

Jen jednou jedinkrát, za těch zhruba 16.000 ujetých kilometrů, nás naopak v Německu zavedl při hledání vhodného zastrčeného parkoviště na nocleh, pod velmi nízký průjezd pod hlavní silnicí a tvářil se, že je to OK. Jinak ukazoval vždy zcela spolehlivě. Samozřejmě i výběr ve funkci "vyhýbat se" je v této navigaci rozsáhlejší: dálnice, placené úseky, trajekty, tunely, obraty do protisměru, speciální jízdní pruhy, nezpěvněné silnice,...

A zaměření na nomády se dá poznat i v POIs (Points of Interest= body zájmu). Obsahuje pravidelně se aktualizující databáze kempů, stellplatzů, ACSII partnerů, parkovišť pro kempaře, atd. Cíle můžete vyhledávat podle běžných parametrů (adresa, souřadnice desetinné i úhlové, křižovatky, parkoviště, spousty běžných POI (restaurace, památky, benzinky, atd.) Specialitou je vyhledávání podle doporučení Tripadvisoru. Hodně sofistikový je taky plánovač trasy. Dá se naplánovat najednou i komplikovaná, několikdenní cesta, a to vcelku jednoduše a přehledně.

Něco málo o hlavních technických parametrech

770tka má výborný WSVGA barevný TFT displej, kapacitní, podsvícený a s Multi-Touch. Má úhlopříčku 6,95" (17,7cm) a slušné rozlišení 1024 x 600 pixelů. Samozřejmě rozhoduje umístění v autě ale nikdy jsem nenarazil na situaci, že by nebyl např. kvůli slunci čitelný. Kontrast i pozorovací úhly jsou skvělé. Vnější rozměry navigace jsou  ŠxVxH173 x 99 x 19 mm, hmotnost jednotky 243 g. I když výrobce tvrdí, že provoz na baterie zvládne 60minut, nevěřte tomu. Bez napájení vydrží tak 20-30minut. Víc ne. Jeho provozní teplota má být v rozmezí -20°C až 55°C. I když jsme ho nechávali v létě normálně za oknem, nikdy žádné problémy nebyly. Navigace má slot na paměťovou kartu a lze do ní vesele nahrávat další mapy, další body zájmu, atd. Má samozřejmě wifi a bluetooth, může fungovat jako handsfree pro telefon (má repro i mikrofon) a umožňuje připojit bezdrátovou couvací kameru Garmin BC-30.

Vlastnosti produktu

Custom POIs (možnost přidat body zájmu)Ano
Hlasové ovládání přístrojeAno
Možnost změny zobrazení mapyAno
Napájený stojánekNe
Servis pro nákladní autaAno
ARTphone Link (služby přes Android™, iPhone®, apod.): Ano
Upravitelná datová pole Ano
Alarm na rychlostní/bezpečnostní kameryAno
Alarm na školní zónyAno
Automatické řazení bodůAno
Automatický přepočet trasyAno
Dopravní inf. - GTM™ (přijímač v dodávce)Ano
Dopravní inf. - DAB+ Traffic Live (kompatibilní) (pouze v GB, D a N)Ano
Dopravní inf. - RDS-TMC (kompatibilní)Ano
Garmin Real Direction™ (hlásí konkrétní místa např. "za kostelem doleva" atd.)Ano
Hlasová navigace v automobilu (v češtině)Ano
Kde se nacházím?Ano
Možnost přidat body zájmuAno
Náhled odboček a křižovatekAno
Nastavení omezení na trase (objíždka vlastně definovaná)Vlastní - Nepovolené úseky/restrikce výpočtu trasy
Nastavení omezení na trase (objíždka)Ano
Nastavení rozměru vozidla/soupravy/nákladu pro optimalizaci trasyAno
Nastavení výpočtu trasyAno
POI pro karavany/obytné vozyAno
Přednahrané POi - FoursquareAno
Track log - Záznam trasy/AktivityAno
Trasy (naplánované/počet)Ano
Zobrazení rychlostních limitů (v závislosti na mapě)Ano

Ovládání navigace

Gc-05
Ovládání je jednoduché, intuitivní a uživatelsky přítulné. Na prvních cestách jsem s ním trochu bojoval a to hlavně s výběrem v menu. Za prvé proto, že jsem zvyklý na ovládání navigací od TomTom a za druhé jsem příliš pozdě přišel na to, že si mohu menu (tedy jednotlivé ikony) přeskupit tak, jak chci. Takže když např. hlavně zadávám cíle podle souřadnic v desítkové soustavě, dám si tuto volbu do ikony hned do první řádky. 
Gc-06
Ikony jsou luxusně velké, takže prstem nemusíte za jízdy nijak přesně zaměřovat. Samozřejmě pomáhá i velká obrazovka. Na fotce je příklad nočního režimu, přepíná se automaticky nebo volitelně.

Grafika a navigační mód

Vlastní zobrazení mapy při navigaci není žádným velkým výkřikem špičkové grafiky. Spíš trochu "old school" ale možná i díky tomu je perfektně přehedná a srozumitelná. Navigace neumí 3D zobrazení budov a upřímně, to mi zrovna vůbec nevadí.
Cg-07  
Do spodního pruhu si můžete nastavit zobrazení údajů podle přání. Na obrázku je minimalizovaná verze. Barevné provedení má asi 6 variant k nastavení. Ikonu auta lze samozřejmě měnit podle toho, čím jedete. Zvláště auto s karavanem vypadá na obrazovce docela zábavně. Samozřejmě je to ale velmi chytrý model a tak za jízdy podává poměrně velké množství užitečných a hlavně aktuálních informací. Samozřejmě musíte být v zemi, kde zadavání opravdu aktuálních dopravních informací do systému RDS-TMC nebo DAB+ (umí oboje), myslí trochu seriózněji, než v ČR. Malý příklad z naší první zahraniční cesty: Jedeme po dálnici v Holandsku a najednou na displeji naskočil výrazný "ALERT" na auto v protisměru! Jak říká Vlasta Burian ve filmu Když Burian prášil: "To víte, to není běžný zjev!" No, jedem dál, dost opatrně a opravdu po zhruba 500m dojíždíme skupinu přes oba pruhy stojících policejních aut, obklopujících dodávku nastavenou evidentně při protisměrné jízdě.  Tedy varování z navigace přišlo včast a díky tedy za něj.
V Estonsku, u Finského zálivu, nás zase poměrně často upozorňovala na losy, kteři se mohli na silnici vyskytnout. 
Cg-08  
Jinak, doplňkové informace už mají moc hezkou grafiku i informační hodnotu. Řazení pruhů před křižovatkami skoro vždy vypadá, jako kdyby vyfotili konkrétní křižovatku, upozornění na práci na silnici je přehledné, vč. informace o minutách zpoždění, POI poskytují všechny potřebné informace (vybavení, ceny, atd.) a velmi užitečnou funkcí, zvláště v kopcovité krajině, se nám ukázala funkce zobrazení výškového profilu tratě, která je před námi. Jedete a můžete zároveň sledovat, jaké stoupání či naopak klesání máte před sebou. Šikovné.

 

Gc-11  

Navigace má ještě spoustu dalších vychytávek: Máte-li chytré hodinky Garmin, dají se propojit s navigací, 770tka umí docela obstojně reagovat i na hlasové povely, takže ovládání je jak v limuzíně střední a vyšší třídy. Zaznamenává ujetou trasu, má historii cestování a můžete do ní zaznamenávat i servisní historii. Kdy jste měnili nebo dofukovali pneumatiky, měnili olej, palivový nebo vzduchový filtr, brzdové destičky či kapalinu, atd. atd. (Já mám všechny hodnoty ještě v nule - Dodík je stále vlastně nové auto). 

Cg-12

Na závěr malá poznámka ke způsobu uchycení navigace v autě. Původně jsem ji vozil normálně přicucnutou na čelní sklo. To mělo samé nevýhody: jednak to bylo daleko, takže při ovládání se člověk musel nahnout hodně dopředu. Jednak máte na palubní desce a v 12V zásuvce úporně překážející kabel. Jednak ji musíte vždy sundat, když chcete zatáhnout čelní rolety. A navíc to nevypadalo nic moc. Před naší první dlouhou dovolenou jsem jí proto nechal umístit napevno na palubní desku a skrýt napájecí kabel. Ten vede napříč pod celou palubkou, než končí v napájecí svorkovnici a poskytuje tak dost dlouhé vedení jako anténu pro příjem RDS-TMC a DAB+ signálu. 

Gc-14  Gc-13

Při výletech ji mám luxusně po ruce, při zatažení rolet nepřekáží a když jí chci odnést domů, prostě ji jen odpojím z držáku a napájení. 

Celkově po více než roce používání mohu prohlásit, že těch zhruba 10.000Kč nebyly špatně utracené peníze. Navigace je výborná, velmi spolehlivá a dobře se ovládájící. Za jízdy poskytuje spoustu dodatečných informací a vše probíhá na opravdu velkém a skvěle zobrazujícím displeji. A zdůrazňuji: NIKDY neprojevila ani náznak zakousnutí, zamrznutí či nedejbůh restartu. Aktualizace jsou včasné, komplexní a doživotně zdarma. Odladěna je dokonale. Navíc její cena nyní (2019) docela klesá (až na cca 8000Kč), protože na trh přichází nový model. Je jím Camper 780T-D a ten eliminuje jedinou výhradu, kterou k naší 770tce mám: má o něco lepší grafiku.

Cg-21

Startuje ale opět na cenách mezi 11.000 a 12.000Kč a tak komu se nezdá minulá grafika zas až tak hrozná, dostane v modelu Garmin Camper 770T-D za solidní peníze špičkovou a pro potřeby nomádů perfektně odladěnou navigaci. Takže celkově velká spokojenost a jednoznačné doporučení.  

Co vás zajímá?

Kontakty na nás

Náš parťák obytňák

Jirka a Jana
Praha

jiri.pm@seznam.cz