04.02.2018 - On-board kamera vybírána (a zakoupena)

Původně jsem si říkal, že kameru pro záznam jízdy asi ani nepotřebuj. A když, tak někdy později. Ale jen tak do foroty jsem vybíral a vybíral a nakonec i ..... koupil.

Už si ze mě někteří z vás dělají srandu ale opět jsem se před nákupem trochu zamyslel, co všechno bych tak mohl od on-board kamery chtít. Nemá smysl taky vyjmenovávat, k čemu je taková palubní kamera dobrá, jak funguje a jaké může mít funkce. To všichni vědí. Uvedu jen to, co jsem jako důležité vyhodnotil pro nás:

KVALITA OBRAZU - Full HD nebo vyšší a dobrá optika

Na trhu je spousta kamer ale poměrně velká část z nich pracuje s nízkým rozlišením. Aby byl záznam co k čemu, a to jak v případě dokazování při nějaké dopravní nepříjemnosti, tak i při normálním využití nahrávky pro nějaký reportážní film z cest, měla by mít dobré rozlišení. Nepůjdu tedy pod FullHD (1920x1080). Pak se dá mluvit i o případné možnosti přečíst např. registrační značky auta, atd. Samozřejmostí by měla být dobrá optika. Když má kamera sice FullHD čip ale předsazený nějakou mizernou plastovou čočkou (a proto je velmi levná), není to správné řešení.

ŠIROKOÚHLÝ ZÁBĚR

Uhly

Kamery mají objektiv, který zabírá nějaký pevný úhel ze situace před vozidlem. Jednotlivé modely začínají na úhlu cca 110° a končí někde na 170°. Kamery s malým úhlem mají obraz pěkný, nezkreslený, dobře použitelný pro reportážní videa ale ze situace před sebou zabírají méně. Příklad - nezabírají tak dobře třeba chodník vedle silnice, takže člověk běžící před auto je vidět, až když je téměř přímo před kapotou. No a kamery vybavené více širokoúhlým objektivem mají už obraz méně či i více pokřivený (jako když se díváte kukátkem ve dveřích) ale za to zabírají skoro vše, co se před vámi děje. To žluté pole na obrázku je prostor, který není snímán, pokud máte kameru jen se 110° zabíraného obrazu.

Zkusil jsem najít dva příklady ale nevím, jestli je to patrné. První je kamera s úhlem 105°.

 Ven1

A tady je kamera s úhlem záběru 165°.

Ven2

V našem Mazlíkovi bude kamera hlavně pro záznam případných krizových situací, proto hledám kameru s velmi širokým záběrem.

VELIKOST A MOBILITA KAMERY

Zákon hovoří ve většině zemí jasně - nic nemá být instalováno v zorném poli řidiče. čím tedy větší kamera, tím větší je i problém s jejím umístěním. Ta naše tedy musí být malá. A druhá věc - musí se nechat snadno odepnout a případně vzít sebou nebo někam uschovat. Kamera instalovaná za čelním sklem je další lákadlo pro zloděje.

AUTOMATICKÝ START a GPS modul

Je dobré, když se kamera sama zapne při spuštění motoru a sama vypne po jeho vypnutí. Nebo reaguje na pohyb auta (tzv. G senzor). Pak se o ní nemusíte tak starat. A chtěl bych přístroj s GPS modulem. Když pak nad záběrem dumáte, kde to bylo natočeno, GPS souřadnice na displeji vám umístění prozradí vždy přesně.

To bylo z požadavků všechno. Samozřejmě kamery disponují obrovskou škálou dalších funkcí, těch užitečných i těch zbytečných. Ty výše uvedené jsem si dal ale jako "povinné".

No a pak nastalo hledání, porovnávání parametrů a funkcí, čtení recenzí, prohlížení video záměrů z kamer na YouTube, atd. A nakonec jsem si vybral kameru dost neobvyklou:

 Nav-r1000

 

NAVITEL R 1000

Zatímco drtivá většina ostatních kamer (vlastně všechny ostatní) jsou provedeny jako více-méně napodobenina digitálního foťáku, s možností mechanicky ji "nacvaknout" na držák, který se přísavkou upevní na čelní sklo, R1000 od Navitelu je úplně jiná.

Nejprve základní data: FullHD obraz 1920x1080b, úhel záběru 160°, GPS modul, senzor pohybu a objektiv se 6ti vrstvou skleněnou čočkou. A celá je opravdu hodně malá, má  i vestavěný malý akumulátor.  Slot umí i 64GB karty. Takže základní parametry splněny.

Co je ale na ní zajímavé a unikátní, je systém uchycení. Držák se lepí na sklo oboustrannou samolepící destičkou (v balení je i jedna náhradní) a vlastní kamera tvaru a velikosti míčku na pingpong drží magneticky ! Takže ji přiblížíte k základně, "cvak" a kamera pevně drží, napájecí kontakty jsou propojeny a vše je OK. Díky tomuto originálnímu uchycení lze kameru i docela dobře nastavovat a dokonce i zcela otočit a snímat třeba vnitřek auta.

Kamera

Navíc má kamerka dokonce i wi-fi modul ! Takže je poměrně snadné stáhnout si do telefonu nebo tabletu aplikaci od Navitelu a dostanete možnost sledovat obraz i ovládat kameru, vypínat a spouštět nahrávání, pořizovat fotografie, právě přes mobil nebo tablet. A to je fakt dost dobrý. Samozřejmost i je i docela kvalitní záznam zvuku. Ve výbavě je jak poměrně dlouhý kabel s cigaretovým konektorem, tak kablík pro USB připojení, hadřík na objektiv, návod a dárkový kupón pro SW navigaci Navitel na 1 rok. Další drobnou výhodou je to, že díky opravdu širokoúhlému objektivu budu moci natáčet a fotit docela dobře i v obytném autě, kde většina telefonů i kamer má problém zabrat nějaký ten celkový záběr. Na závěr cena: kamera vychází na vcelku rozumných cca 2.500Kč. Já jí koupil v Alze ale mají ji všude možně.

Opravdu se moc těším, až jí dám do auta a vyzkouším první záběry. Samozřejmě budu informovat a přidám i nějaká videa. No a až budu, doufám že už zanedlouho, představovat vnitřek našeho Mazlíka, tak už s pomocí nové kamery NAVITEL R1000.

Na YouTube je docela obsáhlé představení této kamery (v češtině, má přes 18min.):

Co vás zajímá?

Kontakty na nás

Náš parťák obytňák

Jirka a Jana
Praha

jiri.pm@seznam.cz