12.05.2018 - Kontrolní panel boosteru

Booster BÜTTNER ELEKTRONIK MT-LB45, který mi nainstalovali v KavaravnyPRO,  má na těle přimontovaný kontrolní panel, který monitoruje a zobrazuje stav i úroveň nabíjení, aktuální kapacitu baterií a další informace.

Panel-1

Panel má rozměry asi 5x5cm a když jsem měl booster nainstalovaný pod sedačkou, tak mi zobrazované informace byly vcelku k ničemu. Je samozřejmě lepší, když máte možnost občas mrknout, jak booster nabíjí, na kolik máte nabito, atd. Prostě je fajn mít panel někde v zorném poli řidiče. A tak, vzhledem k tomu, že lze odejmout a umístit někam na viditelné místo, jsem se rozhodl, že ho nechám přemístit.

Po hluboké úvaze jsem si vybral místo na střešním panelu nad středovým zrcátkem (které tam ani nemám) a čtecími lampičkami. Šikovný karavanista by si přemístění jistě zvládl udělat i sám, potřebuje jen přikoupit 5m propojovací kabel. Já využil služeb profíků (Dodo u nich zrovna byl kvůli instalaci vzduchového odpružení) a výsledek vypadá asi takto:

Panel-2

Původní obavu, že by svit diod mohl vadit při noční jízdě, rozptýlil hned první výjezd na prodloužený víkend a naopak potvrdil toto umístění jako vemi dobrou volbu. Kdykoliv tak mohu jen rychým pohledem za jízdy zkontrolovat, co se v elektrosystému děje a při noční jízdě svit LED diod nevadí. Jsou totiž dost vysoko a hodně mimo zorný úhel řidiče. No pokud by přeci jen vadily, je na panelu šikovné tlačítko jejich vypnutí. Takže vůbec žádný problém.

Docela zajímavá situace nastala, když jsem se pokoušel najít někde nějakou informaci či manuál, vysvětlující jednotlivé provozní stavy. Diody jsou totiž multicolor, takže mění barvu, mění i intenzitu a tak jsme chtěl přesný význam jejich "hlášení" samozřejmě poznat. 

Panel-3

 Mimochodem, není to vůbec jednoduché. S boosterem jsem žádný manuál nedostal. Český internet nabídl jen manuál ke staršímu provedení, kde měly diody jen jednu barvu a buďto svítily nebo blikaly. Takže se musím podívat přímo k výrobci. Na stránkách Büttner Elektronik (www.buettner-elektronik.de) se dozvíte, a to jen německy, že pokud si chcete stáhnout manuál k nějakému jejich produktu, musíte se zaregistrovat. No... dobře. Zaregistroval jsem se a nakonec mohl stáhnou manuál pro "Lade booster MT-LB 45 ab 2014". Sláva! No a samozřejmě předčasná radost. 

Když jsem se s pomocí Google překladače prokousal tím ryze německým manuálem, tak jsem zjistil, že je sice novější než ten, co jsem měl, ale že stejně neukazuje přesně můj panel. Takže kombinací čtyřdenního pozorování při jízdě a porovnáváním s popisem stavů v těch dvou starších manuálech, jsem si sestavil vlastný "významový slovníček". Zatím ale bohužel velmi nedokonalý:

Current

dioda svítí oranžově a indikuje nabíjecí proud. Plný svit indikuje nabíjení 45A, poloviční intenzita svitu ohlašuje přechod na udržovací nabíjení. Když při noční jízdě chcete vypnout panel, aby svit diod nevadil, stisknete tlačítku "Display on/off!. Všechny diody zhasnou ale dioda "Current" se zbarví do červena a jako jediná zůstane svítit. Nejsem si jist jestli jen oznamuje, že display nesvítí a nebo jestli je to naopak hlášení, že booster je komplet mimo provoz. Musím ještě zjistit.

Batt. I

indikátor stavu nástavbové baterie. Když svítí zeleně, je baterie monitorována a nabitá. Svítí-li oranžově, probíhá teprve dobíjení do plna. Údajně může i blikat a to, když se baterie přehřívá, má víc než 50ºC.

Battery full

tady trochu váhám, protože zatím moc nechápu rozdíl proti Batt.I. Beru to tak, že když je zelená, mám plně nabito, když je oranžová, tak ještě ne. Manuál mluví něco o retenčním náboji U2 a nabíjení ve fázi U2. Každopádně, z oranžové do zelené přecházejí jak "Batt.I", tak "Battery Full" zatím vždy současně.

Main Charging

tahle dioda má dva stavy: oranžová znamená, že hlavní nabíjení je ve fázi nabíjení I nebo U1. Nebo je vypnutá, a to udržuje nabití U2. Vypíná v okamžiku, kdy obě diody nad ní svítí zeleně.

Batt. II

indikátor stavu motorové baterie. Svítí oranžově a to buďto plně nebo polovičním svitem. Zdá se, že plný svit indikuje příliš nízké nebo naopak vysoké napětí (třeba hned po nastartování). Poloviční svit naopak říká, že vše je OK.

Power

tahle dioda je stále červená. Má podle manuálu indikovat, že zesilovač nabíjení (booster) byl aktivován a je připraven k použití. Zajímavé je, že v obou starších manuálech o ní píšou, že je zelená. Do toho stavu se mi ale nepřepnula nikdy...

No a to je zatím vše, co jsem zjistil. Máte-li někdo více zkušeností s indikačním panelem od boosteru MT-LB45, moc prosím, ozvěte se a předem moc děkuji za další informace. Od výrobce jsem je totiž nebyl schopen dostat.

 

Co vás zajímá?

Kontakty na nás

Náš parťák obytňák

Jirka a Jana
Praha

jiri.pm@seznam.cz