27.12.2020 - Jak je to se spotřebou plynu ?

Na různých zájmových stránkách o karavaningu, na které můžete na internetu narazit, se v podstatě opakují stále stejná témata: zážitky z cest, pochlubení se vlastním mazlíkem nebo řešením, jenž někdo vymyslel, občas se objeví nějaká pozvánka na akci a pak téma velmi časté - nováčkové pokládají dotazy. Ti zkušenější na ně následně reagují, více či méně konstruktivně. Nováčků je čím dál více, dotazů tedy také a mezi nimi jsou samozřejmě i evergreeny, neboli dotazy položené už snad tisíckrát. A jedním z nich jistě je (v různých obměnách):

JAK DLOUHO MI VYDRŽÍ ZÁSOBA PLYNU ?

Plynkc-02

Tahle otázka vždy přinese lavinu odpovědí, které jsou nováčkovi většinou víceméně k ničemu. Buďto jsou to odpovědi typu: "to už se tu probíralo, mrkni do historie" nebo odpovědi sice upřímně míněné ale hodně obecné. A přitom je to pro člověka nezkušeného docela důležité téma. 

 

Odpověď ale není snadná

Ono odpovědět totiž není vůbec jednoduché. Máme dva hlavní typy plynů. Vlastně tři: čistý propan a pak propan-butan v letním či zimním provedení. Tedy v podstatě tři úrovně výhřevnosti. Každý z nás máme úplně jiný bydlík, rozdílně veliký a zaizolovaný s větší či menší kvalitou. Každý máme jiné zvyklosti co se intenzity vaření a taky tepelného komfortu týká. Prostě: v této rovnici je hromada proměnných na jednoduchou odpověď. Přesto se o to pokusím.

 

Plynové spotřebiče na palubě

Až na vcelku řídké vyjímky (jako třeba vnější vývod na gril) máme většinou na palubě tři hlavní spotřebiče plynu.

Plynkc-01

Chladničku, kombinaci topení a ohřevu vody a sporák. Omlouvám se majitelům starších aut, kteří mohou mít ještě samostatné topení a bojler na ohřev vody. Tak hluboko do historie při studiu spotřeby jsem se už nedostal.

 

TOPENÍ A OHŘEV VODY

Dnes má 99% aut už kombinovaný stroj na výrobu tepla a teplé vody. Většinou horkovzdušnou kombinaci firmy TRUMA, ti šťastnější z nás teplovodní kombinaci firmy ALDE. Základní spotřeby jsou:

TRUMA Combi 4            má dva výkonostní stupně: 2000W a 4000W. Udávaná spotřeba je 160-335 gramů plynu na 1 hodinu provozu.

TRUMA Combi 6            má už výkonostní stupně tři: 2000W, 4000W a 6000W. Udávaná spotřeba má tedy rozsah větší 160-460 gramů plynu na 1 hodinu provozu.

ALDE Compact 3020    udává maximální odběr mezi 406-460 gramů plynu na hodinu provozu

Při výpočtu spotřeby v dalších částech článku budu ale počítat pouze s horkovzdušnou variantou firmy Truma. Je výrazně rozšířenější a přiložená tabulka se případně dá lehce adaptovat na Alde. Topení je bezpečně největší žrout plynu v autě. Pro názornost: když pustíte naplno všechny tři hořáky na sporáku, máte spotřebu podobnou, jako je nejnižší úroveň (zhruba 2000W) vytápení. Proto je tak extrémně důležité hrát si s kvalitním zateplením auta nebo karavanu. Každý uniklý nebo prošustrovaný kilojoul tepla jsou zbytečně vyhozené peníze.

V létě, když u Truma Combi běží pouze část na ohřev vody, vezme si asi 120g/h při plném provozu. Ten je ale jen krátce, řekněme hodinu, pak už se jen zásoba teplé vody udržuje, při spotřebě nula nic. Takže v tabulce níže můžete ohřev teplé vody v létě brát jako provoz Trumy na nejnižší výkon (160g/h) po dobu 1-2h denně.

 

SPORÁK A VAŘENÍ

Sporáky mají samozřejmě různý počet plotýnek, různých průměrů a výkonu. Takže pro zjednodušení můžeme říct, že:

běží-li 1 hořák    spotřebovává cca 50 gramů plynu na hodinu

běží-li 2 hořáky  spotřebovávají cca 105 gramů plynu na hodinu (ten druhý je už o něco větší)

běží-li 3 hořáky  spotřebovávají cca 160 gramů plynu na hodinu

Je-li karavan nebo obytňák vybavený i plynovou troubou (nezbytný to spotřebič na britských ostrovech), tak ta si bere 80-120 gramů plynu na hodinu provozu.

 

CHLADNIČKA

Chladnička sice většinou běží stále ale její spotřeba plynu je o řád nižší nežli u dvou předchozích zařízení. Opět jsou různě objemné a tím i různě výkonné chladničky, různého stáří a kvality. Takže znovu pro zjednodušení:

v průběhu jara, podzimu a zimy  si chladnička vezme tak 12-16 gramů plynu na hodinu provozu

v horku letních měsících   může spotřeba vystoupat až 20-25 gramů plynu na hodinu provozu

Tady pozor: pokud o víkendu jedete, přepíná se chladnička na 12V, v kempu a po připojení na síť, zase na 220V. Takže dole v tabulce je uvedená hodnota vlastně nejhorší možnou. Ale při malé spotřebě chladničky nejsou rozdíly až tak významné. Nicméně zde je opět prostor pro puntičkáře - pro přesnější stanovení reálné doby běhu chladničky na plyn.

U chladničky je v letních měsících velmi důležité, jak auto postavíte. Odvětrávací mřížka by neměla být nikdy na přímém slunci. Jde-li to, otočte auto tak, aby stěna s mřížkou byla ve stínu. Nebo použijte jakékoliv zastínění. Snížíte tím jednak spotřebu chladničky a jednak zvýšíte její výkon a taky životnost. Nebude se tak namáhat. Při kritické teplotě dokonce může prostě přestat chladit. Proto existují v nabídce dodatečné montáže různých podpůrných ventilátorů, které se do odvětrávací mřížky dají namontovat. Ale samospasitelné nejsou. Stín pomáhá daleko víc.

Plynkc-03

 

 A jdeme trochu počítat

Už z výše uvedených údajů můžete získat jakous-takous představu o spotřebě plynu. Ale pokusím se to vylepšit a nabízím velmi jednoduchou tabulku (najdete si v excelovské formě dole pod článkem), která by mohla poskytnout dobrý přehled. Uvedu dva příklady:

1) je zima a my vyrážíme na víkend do hor. Restaurace jsou zavřené, takže budeme odkázáni jen na vaření v autě. Do auta jsem právě dal dvě plné láhve s čistým propanem a zaplatil 2x410Kč. Otevírám přiloženou tabulku:

Plynkc-04a

Nejprve chladnička v horní části tabulky (píšete jen do zelených políček). Chladničku zapnu v pátek ve čtyři odpoledne a vypnu ji v neděli okolo páté (Pá=8h + So=24h + Ne=17h, dohromady 49h). Do řádku "neletního" provozu píšu tedy 49.

Pak přijde sporák: páteční večeře dá dvě plotýnky na půl hodiny, v sobotu to samé 3x, v neděli 2x (je to jen příklad). Dohromady budeme tedy za víkend vařit zhruba 3 hodiny na dvou plotýnkách. Píšu tedy 3 hodiny na dva hořáky. Pečlivkové si mohou s čísly hrát dle libosti. 

No a pak to nejhorší - topení a teplá voda. V pátek dorazíme na místo kolem páté, chvilku je v autě teplo od jízdy, topení zapínám až v sedm večer a jdeme spát v jedenáct (4h na plný výkon - venku je kosa jako kráva). Pod peřinou dáme jen nejnižší stupeň a ne na celou noc, takže 6 nočních hodin. Sobota ráno 1 hodina na rozehřání a 6 hodin po setmění do ulehnutí ke spánku - dá 7hodin. Pak zase 6h redukované noci a v neděli ráno 2hodiny (tak rychle nevstáváme) a odpoledne, po návratu z lyží, jen jedna hodina na rozehřátí před odjezdem. Neděle=3h). Takže zapisuji celkem 14h na nejvyšší výkon a 12h nočního nejnižšího výkonu. 

A ejhle: za ten víkend si to sežralo asi 9,5kg plynu, za zhruba 350Kč.

A když před dalším víkendem upravíte v kolonce "Mé aktuální zasoby" počet zbylých kilogramů dle reality (třeba 2x6,3kg), hned uvidíte, jestli další víkend s plynem vystačíte nebo jak moc/málo můžetre topit, abyste do neděle vyšli.

 

2) je léto a my jedeme na stejný víkend. Chladnička poběží stejný počet hodin, jen v "letní" spotřebě. Za víkend si tak vezme 1kg plynu. U sporáku budeme méně, řekněme 2h za celý víkend. A na Pá,So a Ne dám po 2 hodinách provozu Trumy, pro přípravu teplé vody. Víc to nebude. Trochu mytí nádobí, nějaké to sprchování. Ale to je s hodně velkou rezervou.

Plynkc-04b

Takový letní víkend mě na plynu stojí pouze 2,2kg plynu a tím asi 80Kč. Docela rozdíl, ne?

Tady můj článek končí, doufám, že nováčkové už mají lepší představu o spotřebě plynu na palubě. Ještě přikládám tabulku. I průměrný znalec Excelu si ji může upravit dle libosti: Alde za Trumu, přidat troubu nebo vývod na gril, atd. atd.

Plyn-v-rv

 

 

Co vás zajímá?

Kontakty na nás

Náš parťák obytňák

Jirka a Jana
Praha

jiri.pm@seznam.cz