03.11.2019 - Dva roky z robotickou převodovkou

Pro modelový rok 2020 přichází hlavní dodavatel podvozků pro obytná auta, firma FIAT, s převratnou zprávou: ti, kteří se v autě nechtěli trápit s řadící pákou, kteří byli po dlouhá léta odkázáni jen na robotizovanou převodovku, budou mít nově možnost objednat si devítistupňovou automatickou převodovku, dostupnou ale pro nejsilnější variantu 2.3 MultiJet 2. V jeho případě zvládne pracovat s 450 N.m, přičemž Fiat od ní slibuje nejen optimální spotřebu paliva, ale také neskutečnou spolehlivost díky měniči. Automat navíc umožňuje přepínání mezi třemi režimy, Normal, Eco a Power, měnící logiku řazení podle aktuální potřeby.

Agb-01

Takže robotizovaná převodovka prožívá svůj poslední rok. Dá se tedy očekávat, že se na trhu objeví spousta skladových aut, vybavených touto převodovkou a budou proto mít i dost zajímavé ceny. Na různých serverech plných odborných diskuzí se většinou objevují velmi nelichotivé komentáře k tomuto řešení. Robotickou převodovku máme v Dodíkovi a během zhruba dvou let jsme najeli asi 20.000km. Je tu tedy nějaká zkušenost, podpořená i tím, že jako osobní auto jsem 3 roky využíval Škodu Superb 3.řady, s sedmistupňovým DSG automatem a teď mám Toyotu C-HR hybrid, která ze své podstaty využívá bezestupňovou převodovku CVT. Mohu tedy srovnat projevy jako řidič-amatér.  

Tento článek je tedy pro ty, kteří s nákupem auta s robopřevodovkou váhají a jsou odkázání, podobně jako jsem byl já, jen na informace, resp. názory z diskuzních fór.

Něco málo z charakteristiky robotizované převodovky

Vždy se jednalo vlastně o poloautomat, protože jde v podstatě o manuální převodovku, která ale není ovládaná přímo řidičem prostřednictvím spojky a mechanické řadící páky, ale pomocí servomotorů a řídící elektronické jednotky. Takže obytňák s robotizovanou převodovkou opravdu nemá spojkový pedál a provoz je víceméně automatický. Robo převodovka je však natolik specifická a natolik jiná nežli automatické převodovky (dvouspojkové, DSG, bezestupňové, planetové, ...), že jsem před jejím objednáním váhal. Zde na stránkách najdete i článek z roku 2017, kde jsou myslím základní vlastnosti robotické převodovky stručně popsány a v článku najdete i hezký příklad diskuzí, které se okolo tohoto tématu vždy vyrojí. Já se tehdy ptal na Facebooku (stránka Karavany, obytná auta a vše okolo cestování) a odpovědi byly, řekněme různorodé. Článek najdete ZDE.

Ona ta páka vypadá uplně jinak!

Agb-02

Ano. Kdo zná volby z běžné automatické převodovky, tedy P/R/N/D/S, bude po usednutí do obytňáku s "robotem" trochu zmaten. Nicméně je to velmi jednoduché. Zatlačení páky doleva (a ona se hned vrátí) volíte jenom automatický nebo manuální řežim. Zatlačením doprava a nahoru můžete dát neutrál (a opět se hned páka vrátí) nebo doprava a dolů je zpátečka (ta samozřejmě ve své poloze zůstává, nežli ji zase zrušíte). Když ve střední klidové poloze pohnete pákou nahoru či dolů, řadíte rychlostní stupně nahoru či dolů. A pozor: funguje to nejenom v manuálním ale i v automatickém režimu.  Takže:

neodiskutovatelná výhoda robotické převodovky: když v jakékoliv situaci nejste spokojeni s tím, co v automatickém módu zařadila, můžete kdykoliv jedním pohybem její volbu změnit. Typicky to využívám při sjezdu z kopce. Převodovka má tendenci podřazovat a při jízdě z kopce brzdit motorem. Když vidím, že je přede mnou delší úsek a vyšší rychlost sjezdu by si zasloužil, prostě je pohnu pákou dolů a rázem jsem o jeden rychlostní stupeň výš. Obráceně to samozřejmě funguje také. Když potřebuji v automatickém režimu trochu zrychlit, jen stejně manuálně podřadím.

neodiskutovatelná NEvýhoda robotické převodovky:  Tahle převodovka prostě naprosto není určena svižným jezdcům. "Závodníci" z ní budou nešťastní, protože převodovce v automatickém režimu chvíli trvá, než něco udělá. Stává se, že převodovka přeřadí např. uprostřed křižovatky, kdy byste naopak potřebovali trochu vyšší otáčky a rychle z křižovat odjet. No a ona při vašem šešlápnutí přeřadí, výkon na chvíli klesne protože převodovka "zmáčne spojku", změní rychlost a pak pustí spojku, aby mohl motor znovu zabrat. Což je uprostřed křižovatky nepříjemně dlouhý zážitek. Nicméně při klidné jízdě řadí podobně jako běžný řidič a proto je spíš výhodou. Tedy pro můj klidný styl jízdy. Navíc opakuji, že ji mohu manuálně kdykoliv "domluvit". Také po se určité době naučíte pracovat s plynovým pedálem a budete ji umět "donutit" k přeřazení i tak. Chce to ale jemnou nohu. 

Nastartování a rozjezd

Auto startuji se sešlápnutým brzdovým pedálem. Jakmile se rozebehne motor, převodovka automaticky zařadí neutrál. Auto se vám ale nerozjede, stojíte přeci na brzdě. Na displeji mezi tachometrem a otáčkoměrem vidíte vždy stav převodovky. Jestli je v manuálním či automatickém režimu (nápis "auto" nebo bez něj) a co má zařazeno. Takže teď tam sám skočil neutrál. 

Agb-05

Jestli tam bude po nastartování automat nebo manuál, záleží na tom, v jakém režimu byl, když jste motor vypínali. Mimochodem ponechání zařazené "jedničky" při vypnutí motoru je asi tak stejně veký problém, jako u manuální převodovky. Tedy v pohodě. No a při nastartování tam automaticky stejně skočí ten neutrál. Samozřejmě jsme ale v těžkém obytňáku, takže při vypnutí motoru na sebemenším svahu nezapomenout vždy na ruční brzdu!

 

 

Před rozjetím (ale i kdykoliv během jízdy) mohu dle libosti přepnout mezi automatem nebo manuálem. Prostě pohnu pákou doleva. Buďto bude svítit nápis "auto" nebo zhasne. 

  Agb-03

Před každým prvním rozjezdem po nastartovní tedy musím pohnout pákou doprava a nahoru. Zařadím tak jedničku a pak už jen pustit brzdu a přidat plyn. Auto se rozjede. Když stojím v kopci, auto "drží" a necouvá. V pohodě se rozjedete. Při rozjezdu do prudkého kopce se vyplatí použít speciální tlačítko které vedle páky najdete u všech fiatích rototizovaných převodovek. Je to asistent rozjezdu do kopce a způsobí prodloužení doby pro zařazení vyššího převodového stupně. Auto tak do kopce pojede déle ve vyšších otáčkách a těžký obytňák pak rychlejším přeřazením nebude převodovku trápit víc, než je nutné.

Agb-06

Troufám si říct, že při běžné jízdě řadí převodovka jednotlivé stupně se stejnou prodlevou, jakou byste dělali vy při jízdě s manuální převodovkou. Jediný rozdíl je v tom, že když člověk řadí s manuálem, tak v okamžiku přeřazení "stojí" na spojce, tělo má napnuté a tak typické zhoupnutí ani nevnímá. U robota ano. Máte prostě jako řidič stejný pocit, jako má váš spolujezdec. A z toho pramení i spousta negativních komentářů. Píší ho totiž hlavně řidiči. Jako že "proti DSG je ho hrozné škubnutí nebo zhoupnutí". Ano, proti automatikám ano. Ale proti manuálu je to STEJNÝ nebo dokonce MENŠÍ projev. Zeptejte se vašich drahých poloviček. Pro ně rozdíl v komfortu jízdy v manuálem a "robomatem" nebude žádný. Pro vás řidiče ale první zkušenost po přechodu z manuálu bude trochu nepříjemná. Projev se totiž stejný ale vy nestojíte totiž v okamžiku přeřazení na spojce. Vnímáte ho.

Robotická převodovka Fiat má šest stupňů, což v dnešní době už není nic moc a opět připomínám srovnání spíš s manuálem než s jakoukoliv automatikou. Manuál u většiny našich aut má taky 6 stupňů a taky žijeme. 

Údržba a servis

Robomat nevyžaduje žádnou speciální údržbu a při případných opravách jsou náklady na ně srovnatelné s běžnou manuální převodovkou. Což by měl být výrazný finanční rozdíl proti případné opravě přicházejícího devítistupňového automatu. Fiat sice ohlašuje vysokou spolehlivost ale pokud se někdy něco rozbije, bude to prostě drahé. Resp. výrazně dražší, nežli u robota. Nicméně komfort jízdy, pokud se bude blížit tomu, co jsem zažíval v Superbu, bude ale opravdu výrazně výše. Ale to ještě uvidíme.

Závěr

Pokud jste s obytňákem řidiči, kteří "honí čas", kteří rádi akcelerují a předjíždějí pomalu jedoucí auta, na dálnici se při změně rychlosti musí co nejrychleji dostat na svých oblíbených 130km/h. Pokud na prázdné silnici plné zatáček se rádi "svezete" a trochu i zkoušíte mezní možnosti auta, tak od robotické převodovky utíkejte a už se ani neohlížejte. Pro vás určena není. Týká se to hlavně posádek, které cestu berou prostě jako přejezd z místa "D" (domov) někam do místa "C" (camp). Pak se k obytňáku chovají v průběhu cesty jako k autu a v kempu jako k chatě. Chata má být prostorná, pohodlná a praktická. Od auta se chce hlavně možnost rychlého přesunu, protože ta pravá dovolená začíná až na místě. Tak tady vás robomat zklame.

Pokud jste pohodáři, kteří jezdí tak pomalu, aby se mohli i občas rozhlédnou po krajině či projížděných městech a obcích, pokud vám na dálnici nevadí, že vás občas někdo předjede, případně na ní vůbec nemáte potřebu vyjíždět, pokud prostě berete obytňák jako obytňák a ne jako přerostlé sportovní auto, pokud jezdíte tak, že vlastně nevíte, kde příště zastavíte a kde budete spát, pak je robot určen právě pro vás. Je jednoduchý, práci odvádí spolehlivě, servis bude levný (tedy ve srovnání třeba s DSG) a luxus toho, že nemusíte řadit vám spolehlivě zajistí.

Každopádně přeji šťastnou cestu všem, bez rozdílu převodovek :-)

Agb-07

Doplnění článku asi 2 hodiny po jeho zveřejnění:

Po dopsání tohoto článku jsem jako vždy umístil avízo na něj na stránku "Karavany obytná auta, prostě vše okolo cestování". A rozjela se diskuze, kterou si opravdu moc a moc užívám, dokonce ze dvou zásadních důvodů: za prvé všechny příspěvky a komentáře jsou k věci a téma rozšiřují, doplňují nebo prostě přidávají alternativní názor. A tak to má být. A za druhé: na celé teto stránce se to v 99,99% případů děje kulturní a pozitivní cestou. Jaké to blaho v porovnání s miliony diskuzních fór všude na internetu !!!  Važení čtenáři a přispěvatelé "Karavany, obytná auta, prostě vše okolo cestování", jste super a snad si ani neuvědomujeme, co máme!

A teď k tématu, který stojí za doplnění:

Největším dilematem vždy bude, jestli si pořídit auto s manuální převodovkou nebo jít někam výš, do automaických sfér.  Manuální převodovka je prostě "držák", je spolehlivá a pokud člověk není vyloženě čuně, nebere řazení "přes zuby", používá spojkový pedál rozumně, v doporučených intervalech mění v převodovce olej a při velkých prohlídkách (třeba po 50.000, 100.000km) ji nezapomene nechat řádně zkontrolovat, tak mu odměnou bude spolehlivé, vcelku jednoduché a dobře fungující soustrojí.

No a pak jsou tu lenoši jako jsem já. Nechtějí se dřít s klackem, pořád řadit, pořád mačkat pedál spojky. Mimochodem, opět jsme u typu ježdění. Když převážně jezdím tak (trochu zjednodušuji), že vyrazím na dálnici, dojedu po ní až do Chorvatska, tak se píchnu do kempu, atd., tak manuál nevadí. Prostě na dálnici zařadím to nejvyšší a po pár hodinách zase nohu z plynu sundám. A druhý typ jezdí po okreskách, brzdí každou chvíli, rozjíždí se každou chvíli a... musel by řadit každou chvíli. Pak atraktivita automatu stoupá. Prostě se to nedá paušalizovat.

A ten druhý typ sice ví, že musí zaplatit víc. Ví, že v případě poruchy se vší pravděpodobností neodjede, ví, že oprava bude stát víc než u manuálu. Ale tento typ cestovatele to prostě považuje za akceptovatelné riziko při tom luxusu, že se s řadicí pákou nebude prát. To se bavíme o robotické, poloautomatićké převodovce. No a nová, plně automatická, devitístupňová verze od Fiatu není ničím jiným, nežli jen dalším stupněm. Je zase o něco dražší (taky těžší), ale je ve svém projevu více fajnovější, luxusnější. Samozřejmě také vyžaduje pravidelnou údržbu a péči (což nevíme jak probíhalo, když auto koupíme z druhé ruky) a případné opravy budou zase výrazně dražší. Ale odvděčí se nám naprosto sametovou jízdou.

A tak na závěr si dovolím vyslovit jeden názor a prosím, neberte mě plně za slovo ohledně číselného vyjádření procent: 

1) Každý podle svého stylu jízdy a podle stupně své lenosti se musí rozhodnout, jestli auto se spojkovým pedálem nebo bez něj.

2) U všech typů převodovek (manuální/robotické/automatické) je to ze 40% o spolehlivosti konstrukce ale ze 60% o údržbě, o pečlivosti a péči jednak mojí vlastní a v případě nákupu z druhé ruky o pečlivosti předchozích majitelů. 

Takže jakýkoliv přenesený názor (vč. tohoto článku), berte jen jako nápovědu a ne dogma.

 

 

Co vás zajímá?

Kontakty na nás

Náš parťák obytňák

Jirka a Jana
Praha

jiri.pm@seznam.cz