28.10.2017 - Převodovka automatika nebo manuál ?

Rozhodování o automatické převodovce aneb síla sociálních sítí.

Teprve zhruba před rokem a půl jsem začal systematicky jezdit autem vybaveným automatickou převodovkou. Předtím tvořila celý můj řidičský život práce se "šaltpákou". A po celou tu dobu jsem se také s despektem koukal na lidi vyznávající automatiku. Není přeci nad práci se spojkou, řazení podle citu a situace, atd. atd. 

No a pak přišlo jaro 2016 a já v práci vyfasoval auto se 7st DSG. Podotýkám, že patřím mezi řidiče pohodáře. Žádná brzda-plyn, pěkně na pohodu, plynule, za jízdy spíš poslouchat muziku (nebo film) než závodit, jízda na tempomat a když potřebuji někde být brzy, tak taky brzy vyjedu. Takže už po pár měsících zkušenosti s automatickou převodovkou jsem to věděl - už nikdy manuál! Jako Pražák trávím v zácpách až nezdravě moc času a tam jsou výhody automatu naprosto neodiskutovatelné. Prostě láska na první jízdu. Takže vcelku logicky jsem při objednávání obytného vozu hned hledal v příplatkové výbavě automatickou převodovku. Pravda, nebyla za hubičku a pár kilo navíc taky má, ale byla tam.

No a potom přišla informace, že se jedná o "robotizovanou převodovku" a že to ani zdaleka není to samé, co mám v osobní autě. A protože jsem měl mezery ve znalostech, byl čas je doplnit, případně se zeptat někoho dalšího.

Takže existují plus mínus 2 typy automatických převodovek - hydrodynamická a dvojspojková DSG. No a pak převodovka nikoliv automatická ale "automatizovaná", jinak se jí taky říká robotizovaná a tu jsem si mohl do auta doobjednat.

Robot

 

Wikipedie poskytla stručný ale docela pochopitelný výčet výhod a nevýhod:

Nevýhody

Protože principiálně je tato převodovka shodná s obyčejnou manuální převodovkou, při řazení musí řídící jednotka vypnout spojku, přeřadit rychlost a spojku opět spojit. Toto je pociťováno řidičem jako přerušení pohonu vozidla. U manuální převodovky, kde řidič řazení ovládá a tudíž toto přerušení samozřejmě očekává, řidiči toto nepociťují jako problém. U automatizované převodovky je toto však prováděno bez vědomí řidiče, neočekávaně. Tento jev je obyčejně řidiči popisován jako nepříjemné cukání, které je pro tento druh převodovek charakteristické. 

Výhody

Automatizovaná převodovka je konstrukčně mnohem jednodušší než hydrodynamická převodovka nebo dvojspojková převodovka DSG. Díky tomu má nižší mechanické ztráty, je levnější, méně náchylná k poruchám a případné opravy jsou jednodušší a levnější

Když si to tedy laicky vyložím, je to obyčejný manuál, jen místo nohy na spojce je jakási řídící jednotka, která spojku sama vypne, zařadí a zase spojku zapne. Tzn. že vteřinku, dvě není auto v záběru, asi i sebou škubne, jakmile začne zase táhnout. Na druhou stranu proti pravým automatikám se jedná konstrukčně jednoduché řešení, tím pádem i nízká cena za případné opravy.  

Takže jsem si udělal soukromý závěr: robotizovaná převodovka je sice konstrukčně nejprimitivnější automatika, řazení není plynulé, při přeřazování ztrácí výkon, hodí se jen na defenzivní jízdu a proti "pravým" automatikám se moc nedá hovořit o komfortní jízdě. Ale furt jsou to jen dva pedály a v nouzi nejvyšší má možnost přepnutí do manuálního režimu. Pro obytné auto a můj styl jízdy tedy proč ne. Jdu do ní.

Robot2

 

V hlavní roli "Fejsbůk"

A protože žijeme ve světě sociálních sítí, položil jsem "pro jistotu" na Facebooku, na zájmové stránce "Karavany, obytná auta, prostě vše okolo cestování a kempování"následující dotaz:

Snimek1

 

Jaká byla reakce? Jen za zhruba prvních 7 hodin se pod dotazem objevilo více než čtvrt stovky komentářů, většinou i s dlouhým vláknem následné diskuze. Potvrdilo se, že společenství nomádů je komunikativní a v drtivé většině případů i veskrze konstruktivní. Pochopitelně, vždy je to nějaký vyjádřený soukromý názor, takže je třeba je brát s nadhledem. Dotyčný může být odborník, nebo zkušený uživatel, možná poučený laik, ale i exhibicionista či mluvka, obyčejný hater. Jak to v těchto diskuzích bývá.  Ale zde byla většina rad k tématu, věcná a upřímná:

 Dialog1

 

A jako asi v každém pokecu mezi lidmi, přišly na řadu i krásné vzpomínky z mládí :-)

Dialog2

Potěšilo i, že v přerodu ze zastánce manuálu na milovníka automatu nejsem sám:

Dialog3

 

A samozřejmě byly i názory proti. Docela mě bavilo se na Facebooku dívat na profily jednotlivých komentátorů. Je zajímavé, že každá skupina názorů představovala typově podobnou skupinu lidí... 

Dialog4

No a taky se našel prostor na správné freudovské chlapácké poměřování velikosti přirození. Škoda jen, že se diskutéři trochu odchýlili od původní otázky: 

Dialog5a

Každopádně to byla celkově zajímavá a pro mne i přínosná konverzace. Potvrdil jsem si, že si "robotíka" nechám a že musím počítat s jinými projevy než je DSG v osobním autě. Máme čas "T mínus 134 dní" a odpočítáváme. 

Ono to ale vůbec neutíká !!! :-( 

Pilote-pacific-746-c-1

 

Co vás zajímá?

Kontakty na nás

Náš parťák obytňák

Jirka a Jana
Praha

jiri.pm@seznam.cz