01.02.2022 - Clark Cortez - neznámá legenda

Již vícekrát se tady na stránkách NPO (Náš Parťák Obytňák) objevily články z historie obytných aut. Mám toto téma moc rád a s velkou dávkou obdivu, nostalgie ale i hrdosti si čtu o našich "předcích", kteří dokázali už před mnoha lety vyrábět až překvapivě technicky úžasné a nádherné stroje. První tu byl článek o krásných autech od Brookse Stevense, z přelomu čtyřicátých a padesátých let. O naprostém úsvitu obytných aut jste si mohli přečít v roce 2018. Sedmdesátá léta nemohl zastupovat nikdo jiný, nežli GMC, osmdesátky zase Star Streak, krizová dvacátá a třicátá léta jsme si zase představili s Ford House Car. A tak dále, a tak dále. Výčet článků na téma historie obytňáků tím rozhodně neskončil, stačí se podívat do přehledu v menu "Svět nomádů". 

Teď na začátku roku 2022 jsem si ale uvědomil, že tu chybí zástupce období, resp. dekády, když jsem se narodil. Nejsou tu "šedesátky"! Období, kdy v Americe končil rock´n´roll, a nastávala doba květinových dětí, války ve Vietnamu a prvních kosmických letů. Hledal jsem a našel naprosto dokonalého reprezentanta. Je krásný, je vzácný, technicky téměř perfektní, tehdy všeobecně oblíbený, respektovaný a vyhledávný, nevelkými rozměry skoro Evropan a přitom není vůbec moc známý. Kdo to je? Dnes si dámy a pánové představíme:

CLARK CORTEZ MOTORHOME 

Cc-01

Počátkem šedesátých let minulého století byla v Americe už RV kultura (RV-Recreactional Vehicle) velmi rozvinutá. Cesty brázdila spouta modelů renomovaných automobilových výrobců. Své speciální obytňáky nabízely na trhu Ford, Chrysler i tehdy obrovský koncern General Motors. No a v té době existoval v USA již zavedený a velmi renomovaný výrobce vysokozdvižných vozíků a další manipulační techniky. A že to nebyli žádní začátečníci! Historie firmy, sídlící v Battle Creeku, stát Michigan, sahá až do roku 1903 a jejich vysoce kvalitní výrobky nesou značku CLARK Equipment. No a v roce 1963 se tato firma rozhodla vstoupit na trh s obytnými auty. A tak vznikl CORTEZ.

Cc-02

No, upřímně, ty úplně první modely nebyly až tak pěkné jako tento krasavec z roku 1964. První produkční řada byla, řekněme, hodně svá.

Cc-24 Cc-23

Ale i tak se z něj okamžitě stal velmi oblíbený obytný vůz. Amerika totiž byla tehdy plná velkých, vysokých, těžkopádných a žíznivých modelů, mezi kterými tento nováček působil mimořádně osvěžujícícm dojmem.

Cortez byl prostě v mnoha ohledech unikátní a neobvyklý. Za prvé velikost. Na délku měl hodně pod šest metrů, široký byl 2,4 metru a na výšku měl lehce přes 3 metry. V USA tedy prcek ale proto se pohodlně vešel do jakéhokoliv stání pro běžné osobní auto. Hmotnost se podle výbavy pohybovala mezi 3600 a 4000kg.

Cc-03

Za druhé byla tehdy zvláštní pohonná jednotka. Jednalo se o obytňák s poháněnou přední nápravou - v té době v Americe něco velmi netradičního. Šestiválcový motor Chrysler 225 byl umístěn vpředu a měl... ó bože, jaké rouhání u zlenivělých Amíků, čtyřstupňovou manuální převodovku! Motor dával výkon 140 koňských sil a to dělalo s takto malého obytňáku docela raketu. Byl umístěn mezi předními sedadly, pod odnímtelným krytem a umožňoval tak snadný přístup a údržbu.

Je potřeba si uvědomit, jak inovativní ten přední náhon tehdy v Americe byl. Už od roku 1937 tam nevyráběli žádné auto s pohonem předních kol. Naproti tomu vysokozdvižné vozíky mají typicky pohon předních kol, takže to pro firmu Clark to nebylo nic nového a dávalo to pro malý obytný vůz velký smysl. Proto použití této koncepce v Cortezu.

Cc-05  Cc-12

I vlastní podvozek a karosérie byly hodně inovativní. Přesunutím celého hnacího ústrojí dopředu znamenalo, že celé vozidlo mohlo být nižší a mohlo tak nabídnout daleko lepší ovladatelnost, k čemuž dále přispělo nezávislé zavěšení všech čtyř kol. Hrdí majitelé říkají, že jezdilo lépe než luxusní limuzíny té doby.

Nástavba byla celokovová a velmi dobře izolovaná. Boky, spodek i střecha byly v podstatě všechny ocelové konstrukce a svařené dohromady, aby tvořily jeden sjednocený celek. To je také důvod, proč jsou tyto obytné vozy dodnes žádané a kromě občasných problémů se korozí můžete stále najít i velmi zachovalé kousky, navzdory pokročilému stáří těchto úžasných obytňáků. 

Cc-07

Téměř unikátním a do značné míry i typickým znakem drtivé většiny prvních řad vyrobených kusů Clark Cortez, byly vstupní dveře do nástavby, umístěné na zadní stěně. Samozřejmě měl i dvojici běžných dveří pro řidiče a spolujezdce ale ten hlavní vstup byl zezadu. Novější modely už nabízely alternativně i dnes běžnou variantu s dveřmi na boku.

Cc-06  Cc-09  

  Cc-15 

I v interiéru a vybavení obytné části se to jen hemžilo inovativními řešeními. Např. byl na přání k dispozici ohřívač vody, který pracoval s horkými výfukovými plyny z motoru. V průběhu jízdy tak byla stále k dispozici horká voda a to bez zvýšené spotřeby nafty (nezávislý naftový ohřev vody i tepla byl v základní výbavě). Sedadlo pro spolujezdce se složilo s částí jídelního koutu, aby se stalo plnohodnotnou postelí a zbytek jídelního koutu se dal složit do druhé plnohodnotné postele. To znamenalo spaní až pro čtyři osoby. A celkem dokonce pro 6 osob - dvě lůžka nad sebou (vrchní sklopné) byla i v zadní části vozu. v  A to celé při těch opravdu kompaktních rozměrech a délkou pod 6 metrů.

Cc-11  Cc-16

Cc-14  Cc-13

Cc-18 Cc-17

Díky své úžasné kvalitě a spolehlivosti se začaly vozy Clark Cortez objevovat na až skoro překvapivých místech. Využívala je zdravotnická služba, armáda jimi vozila piloty k letadlům a dokonce byl Cortez i u prvních kosmických letů NASA.

Cc-21  Cc-19

 Cc-20

I několik slavných osobností si ho pořídilo. Například herec Steve McQueen vlastnil Cortez a využíval ho pro odpočinek mezi natáčením. Občas se jeho vůz objevil sem tam i v nějakém záběru.

Cc-22

Bohužel, konec přišel pro firmu Clark příliš brzy a to především kvůli dvěma faktorům: Za prvé, prodeje byly nízké, protože vozy Cortez měly velmi vysokou cenovku – údajně stály tolik jako malý dům, takže si je mohli koupit jen bohatí. Za druhé, společnost nemohla držet krok s ďábelskou firmou Winnebago, která sériově vyráběla vozidla za poloviční náklady. Kvůli těmto vážným potížím se firma Clark v roce 1970 rozhodla prodat svá práva na obytné vozy společnosti Kent Industries. V sedmdesátých letech bylo tedy vyrobeno nevelké množství aut Cortez ale to už byla produkce od Kent Industries. Tedy "Kent Cortez". A nezměnilo se jen jméno. Motor byl od General Motors (Oldsmobile 455V8), s třístupňovou automatickou převodovkou. Tedy, ty vozy nebyly špatné. Byly ale o něco větší, uniformější, dokonce i změnou přední masky se až moc začaly přibližovat modelům Winnebago. A tak se staly prostě takové jako že normálnější. Jejich původní unikátnost vzala za své. 

Cc-25

Do roku 1975 se prodalo už jen 26 aut Kent Cortez a výroba pokračovala až do roku 1978, kdy byla společnost zlikvidována. Celkově bylo za šestnáct let vyrobeno pouze 3 221 obytných vozů Cortez. A dnes se odhaduje, že na silnicích se stále jezdí něco přes 1 000 těchto nádherných retro strojů. A opět jsou tu kluby a majitelé, kteří si je velmi opečovávají a naprosto na ně nedají dopustit. A je opravdu velmi vzácným okamžikem, když se nějaký objeví na prodej.

A tím končí historie modelu Cortez - jedno krásného reprezentanta období květinových dětí v Americe.

Cc-26

S využitím materiálů a fotografií CortezCoach, Soul of a Seeker, The Van Project a Stress Less Camping. Moc děkuji.

Co vás zajímá?

Kontakty na nás

Náš parťák obytňák

Jirka a Jana
Praha

jiri.pm@seznam.cz