14.02.2021 - Obytňák pro krizové období

Ani nevím proč, ale ve světle současné situace v České republice, dohadování se ohledně krizového stavu, posuzování efektivity práce vlády (resp. její totální neefektivity), stále nebezpečného koronaviru, atd. atd., tak bych čtenářům nabídl zajímavý příběh z minulosti. V podstatě trochu reflektuje tu situaci současnou. Obytné auto, které si dnes představíme, totiž od svého vzniku nebylo určeno jako nástroj potěšení z dobře tráveného volného času, ale bylo vyvíjeno jako pomocník při překonávání krize a získávání nového pracovního místa. Zní to zvláštně? Teď možná ano ale my se přesouváme do Ameriky a do roku 1928.

No, on tedy proslulý "Krach na newyorské burze", který odstartoval hlubokou hospodářskou krizi v U.S.A., nastal až 24.října 1929 ale již dva roky před ním bylo v celé Americe jasné, že přijde něco velmi nedobrého. Signálů bylo více než dost a jedním z nich byl postupný ale strmý nárůst nezaměstnanosti. 

O práci tehdy přicházely nejen nejlevnější pracovní síly ale i "střední stav", mnohdy třeba zaměstnanci bank a pojišťoven nebo burzovní makléři. Ale jsme v Americe a tak se hned našla firma, která i v přicházející bídě spatřovala obchodní příležitost. A kdo je lepším příkladem klasického kapitalisty, nežli byl pan Henry Ford. Ten si velmi rychle uvědomil, že až dorazí nějaká výrazná krize, a ta přišla téměř přesně o rok později, bude mnoho lidí, doposud docela dobře situovaných, kteří si nebudou moci dovolit dále žít ve svých nynějších domovech, zatížených hypotékami. Budou možná nuceni prodat svá sídla a hledat si práci i v jiné části země. Budou potřebovat se do těch jiných částí dopravit. Budou potřebovat obytný automobil pro krizové období, aby mohli cestovat z města do města při hledání nové práce. A tak vznikl:

FORD MODEL A HOUSE CAR.

Jeho platformou se stal nástupce legendárního modelu "T". Byl jím tedy model "A".

Krach004

Ten základní osobní model se vyráběl se od roku 1928 do roku 1932, jeho cena se pohybovala od 385USD do 1400 USD podle výbavy. Motor byl chlazený vodou, měl objem 3,3 litrů (docela dost, že?) a poskytoval výkon celých 30kW neboli 40 koní. Maximální rychlost se pohybovala kolem 105 km/h. Model A měl rozvor 263cm, převodovka byla konvenční nesynchronizovaná třístupňová manuální posuvná převodovka a měla i jednu rychlostí vzad. Všechna čtyři kola měla mechanické bubnové brzdy.

No a z této platformy vznikl obytňák, pomáhající hledat práci.

 

Bohužel se mi nikde zatím nepodařilo dohledat, kolik tato obytná verze stála ale prý byla velmi cenově přístupná a mohly si jí proto dovolit opravdu spousty nezaměstnaných, z původně střední vrstvy.

I když vybavení bylo poměrně jednoduché, přeci jen nechyběly všechny základní prvky: pohodlné lůžko pro jednoho až dva nocležníky, toaletní stolek pro osobní hygienu nebo třeba pro mytí nádobí, poměrně dost úložných prostor a poliček pro vybavení a hlavně kamna na dřevo, která zároveň auto vyhřívala a sloužila i pro přípravu jídla. Jeho technickou fajnovostí (zdůrazňuji - jsme v roce 1929), byla možnost po zastavení zvednout střechu, která byla vybavena plátěnou "harmonikou" a po zvednutí o zhruba 25cm tak umožňovala poměrně velmi komfortní pohyb v interiéru.

Krach005

Z dnešního pohledu je to krásný starý stroj ale znovu opakuji, že je to asi jediný obytňák v historii, za jehož vznikem stála pragmatická potřeba stěhovat se za prací. Přidám tedy už jen pár fotografií z jednoho nádherně restaurovaného kousku. Mimochodem, na celém světě se nyní ví o pouhých dvou exmplářích! Jeden v barvě modrošedé vídíte na fotografiích. Patří soukromému sběrateli a ten bohužel trochu zapracoval na renovaci interiéru. A tak lze z obrázků vytušit, že vybavení zas až tak úplně původní není.

Krach013 Krach012

Krach011 Krach010

Naštěstí tu máme ještě druhý existující kousek. Ten má karosérii takovou šedě/olivově zelenou a je jeden z nejvzácnějších exponátů Volo Auto Muzea v Illinois. Má zcela zachovalé původní vybavení a krátké video máte zde.

I když se vlastně tedy jedná o poměrně smutný příběh z historie karavaningu, přesto musím říct, že se mi to auto prostě strašně moc líbí. Vám ne?

 

 

 

 

Co vás zajímá?

Kontakty na nás

Náš parťák obytňák

Jirka a Jana
Praha

jiri.pm@seznam.cz