13.10.2018 Retro stroje, úsvit obytných aut

V září jsem zde napsal článek o krásných starých obytňácích designera Brookse Stevense, z období okolo 2.světové války. Jaký byl ale úplný úsvit historie obytných vozů ?  Pojďme se na ten pravěk podívat:

První záblesky historie obytných vozů můžeme samozřejmě vystopovat při dobývání Ameriky, kdy byl okolo roku 1750 používán kolonisty skoro standardizovaný vůz krytý plachtou, tažený párem koní. Tento poměrně dobře navržený povoz poskytoval svým uživatelům nejen možnost dopravy pro sebe, zásoby a vybavení, ale také obytný prostor. Dobyvatelé Západu v nich opravdu během cesty i žili.

  

První podobné obytné vozy na evropském kontinentu byly vyrobeny ve Francii okolo roku 1810. Byly to spíš maringotky, více uzpůsobené na bydlení na místě, než na nějaké pravidelné pojíždění ale první krok to byl. Používány byly zejména ve Velké Británii a to cirkusovými umělci a kočovnými herci. Okolo roku 1850 se tyto obytné vozy stávají i poměrně častými stálými příbytky cikánů. Ty těmto vozům říkali "Vardos".

  

Tyto vozy jsou už pevné konstrukce, většinou celodřevěné a jak kočovní umělci tak cikáni se hodně starali o jejich zdobné provedení. Nicméně pohon vozů stále obstarávali koně.

První opravdu motorové vozy

Původ opravdu motorových obytných vozů se datuje do roku 1910, kdy společnost Pierce-Arrow motor company představila na výstavě automobilů v Madison Square Garden v New Yorku svůj zcela nový model Touring Landau.

 

Tedy, původně byl tento vůz koncipován jen jako přepravní vůz, poskytující nákladové prostory pro kompletní vybavení kempu a to včetně palubní toalety (umyvadla).

Jeho uvedením na trh však byla v Americe odstartována první velká éra kempování. Samozřejmě hlavní část mnoha nových výrobců se v první fázi soustřeďovala hlavně na karavany, tedy přívěsy, za tehdejší automobily.

 

Zřejmě vůbec první opravdový obytný vůz byl také postaven už v roce 1910, na podvozku 3 tunového nákladního vozu Packard. Byl dlouhý 28 stop (asi 8,5 metru), široký 6,5 stopy (necelé 2m) mohlo v něm spát až 11 lidí (!) a byl vybaven i chladničkou a toaletou. Vyráběl se s postupným vylepšováním až do roku 1924.

 

V následujících letech (1910-20) se objevuje mnoho nových výrobců, kteří nabízejí celé automobily, speciálně přestavěné a upravené pro potřeby campingu a to i pro ty méně majetné. Začátky byly samozřejmě skromné.

Výrobci i táborníci však rychle pokračovali v hledání nových, důmyslnějších způsobů, jak přizpůsobit vozy dobovému životnímu stylu. Nejvíce se používaly dřevo a stany ale pokrok šel kupředu mílovými kroky. Obytné domy té doby už měly chladničky, kuchyňské linky, sprchy nebo dokonce vany a další "moderní" vybavení. Některé mohly být dokonce připojeny k telegrafu a síti veřejného elektrického osvětlení.


 
 
 
 
 
 

V období mezi světovými válkami se obytné vozy stále vylepšovaly co do vybavení, pohodlí a některé také co do velikosti. 

Příkladem velmi oblíbeného malého modelu té doby může být Ford House Car z roku 1935. V bylo jich vyráběno jen šest kusů každý rok, měl pevnou konstrukci z plechu a dřeva, interiér byl obložen masívním dřevem, nechyběl úložný prostor pod postelí, skříňky, skládací stůl, dokonce i záclonky a rolety ve všech oknech.

6-30leta-1   6-30leta-1b

Mezi Goliáše té doby naopak patřil Motor coach 'Flordellen' z roku 1927. Rozměry byly: délka 9,2m, šířka 2,1m a výška 2,8m. Hlavní ložnice měla i dvě proutěné židle a skříňky. Čalounění bylo z šedo-zelené kůže a k dispozici byla i kompletní koupelna s krémovými obklady, samozřejmě včetně WC, splachujícího do odpadové nádrže pod podlahou vozu. Sedadlo řidiče a spolujezdce, se dalo upravit na samostatná lůžka, a perličkou na konci byla zadní plošina s nádherným výhledem.

6-30leta-2

6-30leta-2a   6-30leta-2b

No a pak už přicházejí čtyřicátá, těsně předválečná léta, o nichž víceméně pojednával zářijový článek. 

Tak to byl úsvit obytných aut. Někdy v budoucnu se podíváme ještě na dvě významná období - na léta rock´n´rollová, tedy přelom padesátých a šedesátých let a poslední výraznou érou byli hippies. Ale o tom až příště.

7_50s-1

Co vás zajímá?

Kontakty na nás

Náš parťák obytňák

Jirka a Jana
Praha

jiri.pm@seznam.cz