24.02.2019 - Ikonický obytňák ze sedmdesátek: GMC
Nebudu to zastírat: i když máme v Dodíkovi zatím velmi moderní auto, strašně rád si čtu a poznávám retro auta, která nějakým způsobem v minulosti posouvala vývoj obytných aut dopředu. A rád o nich píšu i články. Na těchto stránkách si proto můžete už přečíst o naprostém úsvitu dějin obytných aut, nebo o úplně prvním obytném autě v Evropě. Můžete se seznámit i úžasnými stroji od Brooks Stevens z období třicátých let minulého století. A v nabídce článků najdete i představení krásného stroje, postaveného na platformě známého "Fantomasova" Citroenu DS.
Není to jen z nějaké touhy po nostalgii ale také proto, že určité modely aut prostě přinesly do celého odvětví to, co dnes už považujeme za naprosto samozřejmé a ani nevíme, kdo s tím přišel první. A tak by tyto opravdu pokrokové modely neměly být zapomenuty. Proto čas od času budu tyto krásné staré stroje představovat a věřím, že si četbu o nich užijete stejně, jako já psaní o nich. A abych trochu střídal (auta z Evropy a USA), tak dnes tu mám jednu ikonickou Ameriku:
GMC MotorHome (1973-1978)
"Dříve než Microsoft přišel s operačním systémem MS-DOS, nežli vznikl čárový kód, dřív než vzlétl první raketoplán a byl prodán první mobilní telefon - spatřil světlo světa GMC MotorHome."
V období, které je historiky označováno jako "doba studené války",tedy cca 50.-80.léta, byla americká firma General Motors (GM) jedním z hlavních celosvětových tahounů technického, technologické a designového rozvoje. Místo aby následovala světové trendy, vytvářela je. Byla jedním z předních inovátorů a podobně jako např. Steven Jobs dovedla ve své době ukázat zákazníkům, že "to" je "přesně to", co vlastně chtějí a bez čeho už nemůžou být. A tak se stalo, že bez jakýchkoliv předchozích zkušeností v této oblasti, představuje na začátku sedmdesátých let užaslému světu obytný vůz, který vyrábí její divize GM Truck & Coach (GMC) ve městě Pontiac, stát Michigan a nese prostý název GMC MotorHome.
Uvedení na trh se událo v roce 1973 a auto bylo představeno reklamním sloganem: "První obytné auto, co nejezdí jako náklaďák a nevypadá jako krabice od bot". A tentokrát reklama nelhala ani v nejmenším.
Auto bylo vybavováno osmiválcovými benzínovými motory s objemem buďto 7,5 nebo 6,6 litru (cca 265 koní), které firma používala i pro své vlajkové lodi kategorie osobních vozů, modely Oldsmobile Toronado a Cadillac Eldorado. Náhon na kola byl řešen tehdy velmi pokrokovou třístupňovou automatickou převodovkou TH-425. Vnitřní konstrukce podlahy byla proti jiným vozům posazena velmi nízko a tím bylo i těžiště posunuto dolů, daleko výhodněji. Na předních kolech byly kotoučové brzdy, na všech čtyřech kolech zadních pak brzdy bubnové. Jízdní vlastnosti tak připomínaly spíš velké osobní auto než náklaďák.
Auto se vyrábělo v délce 7,0m nebo 7,9m, přičemž delší varianta tvořila přes 90% prodaných vozů. Rozvor kol 360cm a 410cm. Šířka vozu byla 240cm, výška jen 270cm a v interiéru mohli obyvatelé počítat s celkovou výškou stropu minimálně 190cm. Hmotnost byla u kratšího modelu 4800kg, u toho prodávanějšího pak 5700kg. Dvě benzínové nádrže v podlaze měly celkový obsah 190 litrů.
GMC MotorHome také přišel s krásnou, téměř aerodynamickou karosérií bez ostrých hran, obrovskými okny a čelním panoramatickým sklem. Právě plocha oken ukázala trend, kterým se pak vydal celý karavanistický průmysl.
Také interiér byl velmi pohodlný a na svou dobu i se svěžím, super-moderním barevným provedením.
Vyráběné modely nesly názvy názvy jako Sequoia, Painted Desert, Eleganza II, Palm Beach a další a lišily se právě barevným provedením kabiny a vnitřního interiéru.
I konstrukce kabiny předběhla svoji dobu. Stejně jako trup letadla je na širokém ocelovém podvozku namontována pevná klec z hliníku. Obvodový plášť byl kombinací panelů z vyztuženého skelného vlákna (spodní boční části a zadní panel) a hliníkových plechů (střecha a vrchní část boků). Výsledkem bylo tělo s elegantním, futuristickým tvarem, které s věkem netrpělo korozí. Podvozek měl samozřejmě vzduchové odpružení.
Zákazníkům se nabízely veškeré moderní vymoženosti té doby: autorádio AM/FM s rozvodem po celé kabině na 8 reproduktorů, tempomat, klimatizace, plynový rozvod na vaření i topení (to bylo samozřejmě doplněno i o nezávislé naftové), kuchyňská linka s dvojdřezem a tekoucí teplou i studenou vodou, velká chladnička se samostatným mrazákem, sprcha, WC toaleta, atd. atd. Interiér vozu byl tak příjemný a nadčasový, že minimum zákazníků provádělo v průběhu dalších let nějaké výrazné změny. Navíc, továrna nabízela vysokou úroveň customizace a tak dnes prakticky nenajdete dva zcela shodné interiéry.
A když říkám "dnes", tak nemluvím do větru. Celkově bylo v letech 1973 až 1978 vyrobeno přesně 12.921 kusů GMC MotorHome a podle velmi střízlivých odhadů je dodnes na silnicích zhruba 8.000-9.000 těchto nádherných aut ve zcela provozuschopném stavu ! A není asi divu, že hrdí současní vlastníci těchto obytňáků tvoří pevnou komunitu sdruženou v mnoha spolupracujících klubech.
Bez komentáře ještě přidám čtyři fotografie, ukazující ty GMC MotoHome, které jejich majitelé "modernizovali". Nechci polemizovat, je-li to dobře či špatně, záleží na vkusu a taky na stavu, ve kterém to jejich auto před přestavbou bylo. Je to ale hezká ukázka, že majitelé neváhají dát do modernizace mnohdy i poměrně značné částky.
Černým dnem pro toto úžasné a velmi dobře se prodávající auto, se stal 11.listopad 1977, kdy výrobce vydává překvapující tiskové prohlášení: "GMC Truck & Coach Division společnosti General Motors plánuje ukončit výrobu luxusních motorových vozidel GMC Motorhome a soustředí se na rozšíření výroby kamionů. V důsledku tohoto kroku bude společnost GMC schopna efektivněji využívat výrobní zařízení pro uspokojení rostoucích požadavků na nákladní automobily." Na obzoru byla pro Ameriku hubená osmdesátá léta a tehdejší management vyhodnotil prodej rekreačních vozidel jako méně ziskový v porovnání s náklaďáky. Jaká krátkozrakost !!
Asi není velkým překvapením, že se o zhruba deset let později rychle k výrobě obytných aut vrací a až dodnes je vyrábí. Nicméně model GMC MotorHome již přímého nástupce nedostal. A to je opravdu velká škoda.
Na závěr dvě videa aut, která byla téměř v původním stavu v USA na prodej. Kompletní prohlídka interiéru i exteriéru. Strašný hudební doprovod u prvního z nich se dá vypnout :-).
Na prvním videu uvidíte tu nejprodávanější delší variantu 7,9m. Pro zájemce je úplně na konci ještě jedno představení, a sice "krátké" verze 7,0m. Hlavně kvůli uspořádání vnitřku se vůbec nedivím, že se skoro neprodávala ale je to pěkný příklad, co může v interiéru udělat pár decimetrů dodatečnho prostoru.
Takže nejprve větší model s délkou 7,9m...
....a tady je ta kratší, sedmimetrová verze: