24.02.2019 - Ikonický obytňák ze sedmdesátek: GMC

Nebudu to zastírat: i když máme v Dodíkovi zatím velmi moderní auto, strašně rád si čtu a poznávám retro auta, která nějakým způsobem v minulosti posouvala vývoj obytných aut dopředu. A rád o nich píšu i články. Na těchto stránkách si proto můžete už přečíst o naprostém úsvitu dějin obytných aut, nebo o úplně prvním obytném autě v Evropě. Můžete se seznámit i úžasnými stroji od Brooks Stevens z období třicátých let minulého století. A v nabídce článků najdete i představení krásného stroje, postaveného na platformě známého "Fantomasova" Citroenu DS.  

Není to jen z nějaké touhy po nostalgii ale také proto, že určité modely aut prostě přinesly do celého odvětví to, co dnes už považujeme za naprosto samozřejmé a ani nevíme, kdo s tím přišel první. A tak by tyto opravdu pokrokové modely neměly být zapomenuty. Proto čas od času budu tyto krásné staré stroje představovat a věřím, že si četbu o nich užijete stejně, jako já psaní o nich. A abych trochu střídal (auta z Evropy a USA), tak dnes tu mám jednu ikonickou Ameriku:

GMC MotorHome (1973-1978)

"Dříve než Microsoft přišel s operačním systémem MS-DOS, nežli vznikl čárový kód, dřív než vzlétl první raketoplán a byl prodán první mobilní telefon - spatřil světlo světa GMC MotorHome."

Gmc-01

V období, které je historiky označováno jako "doba studené války",tedy cca 50.-80.léta, byla americká firma General Motors (GM) jedním z hlavních celosvětových tahounů technického, technologické a designového rozvoje. Místo aby následovala světové trendy, vytvářela je. Byla jedním z předních inovátorů a podobně jako např. Steven Jobs dovedla ve své době ukázat zákazníkům, že "to" je "přesně to", co vlastně chtějí a bez čeho už nemůžou být. A tak se stalo, že bez jakýchkoliv předchozích zkušeností v této oblasti, představuje na začátku sedmdesátých let užaslému světu obytný vůz, který vyrábí její divize GM Truck & Coach (GMC) ve městě Pontiac, stát Michigan a nese prostý název GMC MotorHome.

 Gmc-13

 Gmc-08

Uvedení na trh se událo v roce 1973 a auto bylo představeno reklamním sloganem: "První obytné auto, co nejezdí jako náklaďák a nevypadá jako krabice od bot". A tentokrát reklama nelhala ani v nejmenším.

Auto bylo vybavováno osmiválcovými benzínovými motory s objemem buďto 7,5 nebo 6,6 litru (cca 265 koní), které firma používala i pro své vlajkové lodi kategorie osobních vozů, modely Oldsmobile Toronado a Cadillac Eldorado. Náhon na kola byl řešen tehdy velmi pokrokovou třístupňovou automatickou převodovkou TH-425. Vnitřní konstrukce podlahy byla proti jiným vozům posazena velmi nízko a tím bylo i těžiště posunuto dolů, daleko výhodněji. Na předních kolech byly kotoučové brzdy, na všech čtyřech kolech zadních pak brzdy bubnové. Jízdní vlastnosti tak připomínaly spíš velké osobní auto než náklaďák. 

Gmc-23

Auto se vyrábělo v délce 7,0m nebo 7,9m, přičemž delší varianta tvořila přes 90% prodaných vozů.  Rozvor kol 360cm a 410cm. Šířka vozu byla 240cm, výška jen 270cm a v interiéru mohli obyvatelé počítat s celkovou výškou stropu minimálně 190cm. Hmotnost byla u kratšího modelu 4800kg, u toho prodávanějšího pak 5700kg. Dvě benzínové nádrže v podlaze měly celkový obsah 190 litrů.

GMC MotorHome také přišel s krásnou, téměř aerodynamickou karosérií bez ostrých hran, obrovskými okny a čelním panoramatickým sklem. Právě plocha oken ukázala trend, kterým se pak vydal celý karavanistický průmysl.

Gmc-29

Také interiér byl velmi pohodlný a na svou dobu i se svěžím, super-moderním barevným provedením.

Gmc-05

Vyráběné modely nesly názvy názvy jako Sequoia, Painted Desert, Eleganza II, Palm Beach a další a lišily se právě barevným provedením kabiny a vnitřního interiéru.

I konstrukce kabiny předběhla svoji dobu. Stejně jako trup letadla je na širokém ocelovém podvozku namontována pevná klec z hliníku. Obvodový plášť byl kombinací panelů z vyztuženého skelného vlákna (spodní boční části a zadní panel) a hliníkových plechů (střecha a vrchní část boků). Výsledkem  bylo tělo s elegantním, futuristickým tvarem, které s věkem netrpělo korozí. Podvozek měl samozřejmě vzduchové odpružení.

Gmc-10

Zákazníkům se nabízely veškeré moderní vymoženosti té doby: autorádio AM/FM s rozvodem po celé kabině na 8 reproduktorů, tempomat, klimatizace, plynový rozvod na vaření i topení (to bylo samozřejmě doplněno i o nezávislé naftové), kuchyňská linka s dvojdřezem a tekoucí teplou i studenou vodou, velká chladnička se samostatným mrazákem, sprcha, WC toaleta, atd. atd. Interiér vozu byl tak příjemný a nadčasový, že minimum zákazníků provádělo v průběhu dalších let nějaké výrazné změny. Navíc, továrna nabízela vysokou úroveň customizace a tak dnes prakticky nenajdete dva zcela shodné interiéry.

Gmc-02  Gmc-06

Gmc-07  Gmc-12

Gmc-24  Gmc-25

Gmc-26  Gmc-27

A když říkám "dnes", tak nemluvím do větru. Celkově bylo v letech 1973 až 1978 vyrobeno přesně 12.921 kusů GMC MotorHome a podle velmi střízlivých odhadů je dodnes na silnicích zhruba 8.000-9.000 těchto nádherných aut ve zcela provozuschopném stavu ! A není asi divu, že hrdí současní vlastníci těchto obytňáků tvoří pevnou komunitu sdruženou v mnoha spolupracujících klubech.

Bez komentáře ještě přidám čtyři fotografie, ukazující ty GMC MotoHome, které jejich majitelé "modernizovali". Nechci polemizovat, je-li to dobře či špatně, záleží na vkusu a taky na stavu, ve kterém to jejich auto před přestavbou bylo. Je to ale hezká ukázka, že majitelé neváhají dát do modernizace mnohdy i poměrně značné částky.

Gmc-n01  Gmc-n02

Gmc-n03  Gmc-n04

Černým dnem pro toto úžasné a velmi dobře se prodávající auto, se stal 11.listopad 1977, kdy výrobce vydává překvapující tiskové prohlášení: "GMC Truck & Coach Division společnosti General Motors plánuje ukončit výrobu luxusních motorových vozidel GMC Motorhome a soustředí se na rozšíření výroby kamionů. V důsledku tohoto kroku bude společnost GMC schopna efektivněji využívat výrobní zařízení pro uspokojení rostoucích požadavků na nákladní automobily."  Na obzoru byla pro Ameriku hubená osmdesátá léta a tehdejší management vyhodnotil prodej rekreačních vozidel jako méně ziskový v porovnání s náklaďáky. Jaká krátkozrakost !!

Asi není velkým překvapením, že se o zhruba deset let později rychle k výrobě obytných aut vrací a až dodnes je vyrábí. Nicméně model GMC MotorHome již přímého nástupce nedostal. A to je opravdu velká škoda.

Gmc-11

Na závěr dvě videa aut, která byla téměř v původním stavu v USA na prodej. Kompletní prohlídka interiéru i exteriéru. Strašný hudební doprovod u prvního z nich se dá vypnout :-).

Na prvním videu uvidíte tu nejprodávanější delší variantu 7,9m. Pro zájemce je úplně na konci ještě jedno představení, a sice "krátké" verze 7,0m. Hlavně kvůli uspořádání vnitřku se vůbec nedivím, že se skoro neprodávala ale je to pěkný příklad, co může v interiéru udělat pár decimetrů dodatečnho prostoru.

Takže nejprve větší model s délkou 7,9m...

 ....a tady je ta kratší, sedmimetrová verze:

Co vás zajímá?

Kontakty na nás

Náš parťák obytňák

Jirka a Jana
Praha

jiri.pm@seznam.cz