29.03.2019 - Údržba po zimním spánku

Původně jsem letos vůbec nechtěl psát nic o tom, jak a co jsem na Dodíkovi dělal za údržbu po "zimním spánku", resp. jak jsem ho připravoval na sezónu 2019. Je to naše první zkušenost, u půjčovaných aut v minulosti jsme to samozřejmě neřešili a tak jsem si myslel, že by to nikoho od nováčka jako jsem já nezajímalo. Včera se mi ale ozval už třetí čtenář, který se na jarní údržbu ptal a jestli prý něco přeci jen nechci napsat. A tak jsem si řekl, že ten článek pojmu jako objevitelskou cestu:

Nováček připravuje obytné auto na sezónu aneb co kde pochytil, že by se mělo před prvním výjezdem udělat.

jaro-title

V průběhu zimy jsem Dodíka samozřejmě v ustájení často navštěvoval a také v interiéru dodělával různé drobnosti. V garáži přibylo nové uchycení na kempingový nábytek, do interiéru jsem dal po všech podlahách koberec a pak tu bylo spousta drobných úprav, jako například palubní knihovna, sušák v garáži, atd, atd. 

Nicméně ve druhé polovině března byl už nejvyšší čas trochu systematičtěji Dodíka "probudit" a připravit na další sezónu. Četl jsem, ptal se známých a nasával informace od zkušenějších kolegů. V tomto článku veškeré prováděné činnosti rozdělím do alespoň trochu logických celků.

FIAT (podvozek, motor, atd.)

Tady proběhla klasická údržba, jakou zná každý i třeba z osobního auta. Tedy kontrola tlaku v pneumatikách a dohuštění na předepsaný tlak. Protože mám celoroční pneumatiky a tudíž jsou na Dodíkovi pořád, zavezl jsem ho ještě na vyvážení a geometrii. Obávám se totiž, že v loni v létě hlavně v Lotyšsku dostala geometrie dost zabrat. V motoru klasicky kontrola kapalin, doplnění oleje. Dodík je nové auto a tak toho moc potřeba nebylo.

Jednou jedinou specialitou je opravdu pečlivé odstranění všech listů a jiného smětí, napadaného na podzim a přes zimu do prostoru odvodů vody pod předním víkem motoru. Fiat totiž odvodné kanálky zakončuje poměrně úzkými vstupy do hadic, které pak normálně vodu odvádí dolů do podběhů. Když se ale hadice zanesou listím a jiným svinstvem, voda pak přetéká do prostoru motoru a hlavně se může dostat i do elektrických částí. Čemuž je jistě dobré předejít. Trubky jsem pročistil protahovacím drátem a nevěřili byste, kolik toho na mě za jeden jediný rok z nich vypadlo.

Jaro-01  Jaro-02

Stranou ponechávám kontrolu podvozku, měchů, atd. Bohužel jsem plánované ošetření a impregnaci podvozku neudělal už vloni, ještě před uvedením do provozu. Proto letos už čas a hlavně vhodný prostor, kde se dostanu pod auto, najít prostě musím. A tak tato kontrola přijde někdy v průběhu jara.

PILOTE (nástavba)

Nejprve jsem vylezl na střechu a pečlivě jí umyl. Normálně hadrem a teplou vodou s jarem. Jako bežnou podlahu. Střecha byla dost zaneřáděná, hlavně tam, kde se drží voda, už byla několikamilimetrová vrstva ztvrdlého prachu. Při ručním mytí, tedy při lezení po kolenou po střeše, máte dobrou příležitost zkontrolovat každý centimetr čtvereční a zavčas odhalit připadná poškození. Pečlivou údržbu a dobré očištění vyžadují i solární panely. Sebemenší nános prachu výrazně snižuje jejich účinnost.

Jaro-03

Veškerá gumová těsnění ve dveřích i všech oknech, jsem pečlivě umyl a ošetřil silikonovým olejem na těsnění. Dostávají co proto jak v tuhé zimě, tak v parném létě. Stejná péče se dostala i všem pantům, zámkům a dalším pohyblivým součástkám.

Jaro-04

Pak jsem celé auto pomalu obešel, kontroloval a utahoval všechny možné šroubky. Ty co drží různé koncové a poziční svítilny, ty co drží plastové části nástavby, apod. Poměrně dost jich za sezónu bylo povolených a některým jsem si musel domluvit i pomocí pár kapek tvrdnoucího tmelu - při pokusu o dotažení se už protáčely. Stejně tak jsem prošel i uvnitř auta všechny spoje, které drží jednotlivé díly nástavby u sebe. Tedy ty šroubky ukryté pod různými víčky. 

Jaro-05  Jaro-06

Obytná část Dodíka

Tady se jednalo o podobnou údržbu jako v každé domácnosti. V jednom z prvních horkých a slunečních dní jsem veškeré textílie, vč.matrací, přemístil domů (a na zahradu), pořádně je vysušil a nechal "proslunit". Otevřel jsem v autě všechna okna boční i stropní a nechal působit teplo. Zde hodně záleží na tom, co se v obytňákem děje v zimním období. Používáte ho často? Tzn. že třeba každý víkend do něj vlezou 4 mokří lyžaři, usuší v něm své vybavení a pak ho na pracovní týden odstaví někam na zahradu? Nebo naopak jako Dodo je obytňák odstaven do temperované haly, aby po třech měsících zase vyjel? Mezi temito dvěma extrémy je spousta variant, které ovlivňují jednu důležitou věc: vlhkost v interiéru. 

Ale že se jedná o poměrně závažnou věc, mohu demonstrovat naším příkladem: Dodík byl od začátku ledna až do tohoto týdne v hale. Vždy tam bylo nad nulou, nepršelo na něj, skoro jsme ho nepoužívali. Tedy téměř ideální podmínky, aby se netvořila nějaká výrazná vlhkost. V obytné části jsem hned na začátku umístil dva pohlcovače vlhkosti, zakoupené normálně v Hornbachu.

Jaro-07

No a při každé své návštěvě v Dodíkovi (cca 1x týdně) jsem z obou dvou pohlcovačů vyléval tak 2-3dcl vysrážené vody! V těchto parádních podmínkách! Takže si dovedu představit, když stojí auto někde na zahradě pod čepicí sněhu, nebo když do něj každou chvíli vleze banda mokrých lidí, jak rychle se do různých zákoutí a ložního vybavení může dostat nežádoucí plíseň. Proto bych za veledůležitá považoval tato čtyři pravidla: 1) přes zimu nechávat v autě minimum textilií, peřin, polštářů, matrací, apod. 2) raději použivat syntetiku (duté vlákno) nežli přírodní peří. 3) určitě mít v autě polcovač(e) vlhkosti s dostatečnou kapacitou a často je vylévat, 4) sezónu začít důkladným větráním, pořádným prohřátím vnitřku a odvětráním veškeré vlhkosti. (já si pomáhal i takovými těmi přenosnými elektrickými ohřívači s ventilátorem). Teprve pak tam vrátit prohřáté peřiny a textilie.

Neškodí ošetřit vazelínou výsuvy zásuvek (šuplíků) a silikonovým sprejem zase zámečky u skříněk, apod.

I když byla chladnička přes zimu vypnutá a otevřená (nikdo ji doufám nenecháte zavřenou, nedejbůh dokonce s nějakou potravinou uvnitř!), před prvním zapnutím umýt a vydezinfikovat její vnitřky, vč. všech poliček, dělících příček, krabiček, atd.

No a pak ještě "generální úklid" jako doma. Podlahy, nábytek, koupelna, WC, sporák, dřez, kuchynské šuplíky a pracovní deska, atd. atd.

 

Plynové rozvody a spotřebiče.

Údržbu plynového systému jsem dělal už na podzim. Postupoval jsem přesně podle návodů Zdeňka Janáčka, který je umístil na své stránky www.bydlikemevropou.com. Podle jednoho návodu jsem vyčistil plynový sporák a hořáky. Zbývá jen podotknout, že v Dodíkovi byly i tak naprosto čisté. Dílem proto, že moc nevaříme a dílem proto, že používáme čisty propan. Druhým návodem bylo čištění hořáku a komínku chladničky. I obě tyto části byly v Dodíkovi naprosto v pohodě. Proti Janáčkům, u kterých běží lednice non-stop celý rok, je v Dodíkovi zapínána jen na víkend a dovolenou. A opět - jedeme na čistý propan. No a to je pak znát.

Nicméně jednu zajímavou fotku bych tu měl. Když jsem v listopadu, tedy po 8 měsících občasného provozu Dodíka sundal mřížky, co kryjí "střeva" chladničky Dometic, vypadalo to tam takto:

Jaro-08  

Letní dovolená v Pobaltí a mnoho kilometrů po prašných cestách začaly docela efektivně zanášet jemné součástky systému chladničky. Takže vyčistit. Štětec, vysavač, atd. Mimochodem, když někde např. v ruční myčce myjete svého mazlíka, používáte pistoli s tlakovou vodou a předtím si nenandáte na tyto mřížky zimní ochranné kryty, tak mřížkou jde všechna ta tlaková voda i do konektorů, relátek a spínacích skříněk chladničky. Na fotce vidíte, že nejsou nijak speciálně kryté. Pak do toho přijde ten prach a zákonitě se vytvoří se stav, kdy se něco prostě rozbít musí. Takže pozor.

Jaro-09Pro zajímavost si dovolím ze Zdeňkova serveru www.bydlikemevropou.com převzít fotku, ukazující zadní část jeho chladničky Dometic (evidentně už po vyčištění). Jejich auto je z roku 2014 a tak můžete vidět, že i když na první pohled v interiéru jsou obě chladničky naprosto stejné, tak technologický, mezigenerační skok je opravdu dost znát. Proto se tak špatně dělají dobré a universální návody na údržbu :-) .

 

 

 

 

 

Chemická toaleta.

Uvnitř v koupelně to bylo umytí a desinfekce jako u běžného WC, kazeta chemického WC byla podrobena kompletní údržbě.

Jaro-10

Vodovodní systém

Vodě jsem celý rok věnoval velkou péči. Zavedli jsme si pevnou proceduru, která nám pomáhala ke stále dobré kvalitě vody. Popisoval jsem jí v článku "Hodnocení po prvních 5000km" ale tu hlavní část textu kopíruji i sem:

"Když se vracíme z výletu k domovu, otevřu odtok odpadní nádrže (musí být prázdná - její obsah vypouštím na těch správných místech), pak za jízdy pustím vodu do dřezu v kuchyni i do umyvadla v koupelně. Tak se zbavím přebytečné vody a  zároveň čistou vodou proplachuji odpadní trubky i nádrž. Doma zapnu vodní čerpadlo, resp. aktivuji protimrazovou pojistku a čerpadlo vyžene vodu z trubek a ostatních částí. Pak otevřu kryt nádrže na obrázku, vyndám houbičku aktivního stříbra a vytáhnu špunt na dně nádrže. Vyteče posledních pár kapek. A takto otevřené to nechám do dalšího výletu. Většinou nádrž zcela vyschne a tak se v ní netvoří žádné potvornosti. V pátek před napuštěním jen otvorem do nádrže vytříkám trochou čisté vody, někdy s kapkou Sava, všechno zavřu a natankuji pitnou vodu. Její kvalita je zatím velmi dobrá, i když ji samozřejmě přímo z kohoutku už pro jistotu nepijeme. V případě krize si ale myslím, že bychom stále mohli. Tak to je z našeho pohledu jediný vážnější konstrukční nedostatek našeho auta."  

jaro-certinox Letos jsem nasadil "velkou" desinfekci vodovodního systému, pomocí žlutého Certinoxu. Ten pomocí aktivního kyslíku rozpouští řasy a bakterie z vnitřních stěn nádrží, hadic, trubek a čerpadel. Je bez chloru a tensidů. Jako další ochranu obsahuje i ionty stříbra proti opětovnému znečištění. Prodává se v dóze 250 g prášku a ta je pro 250 litrů vody. Takže za těch zhruba 270Kč mohu mojí 130l nádrž vyčistit dvakrát. Čištění je časově náročné, Certinox se nechává v nádrži působit 8-10 hodin a vypouští se stejně, jako to dělámi my běžně: tedy pustíte kohoutky v umyvadle, dřezu i sprše a necháte vodu s Certinoxem protéct celým systémem. Pak ještě jednou propláchnou a máte hotovo. Na různých fórech najdete spoustu rad jak použít různé běžné prostředky: Savo, kyselinu citronovou, dokonce jedlou sodu, atd. Raději jsem zvolil profesionální připravek. Ale třeba jsem jen obětí marketingu.

 

Jaro-11 Zapomněl jsem na jednu důležitou drobnost, kterou ale dělám pravidelně. Když mi doslouží zubní kartáček, tak ho nevyhodím, ale naopak vyvařím ve vroucí vodě a tím definfikuji. No a pak ho při každém (nebo skoro každém) plnění nádrže používám namočený do Sava k desinfekci hrdla nádrže na pitnou vodu a jejího okolí. Perfektně se na to hodí a to, že je už trochu "rozžvýkán", vůbec nevadí. Snad už zbytečně dodávám, že do hrdla nádrže NIKDY nedávám nic jiného, nežli svojí vlastní hadici na pitnou vodu nebo svojí vlastní konev. U cizích nikdy nevíte, jaké patogeny si tak do nádrže můžete nasadit.

 

 

 

A na závěr jeden záhadný rébus:

I nováčkové si dovedou představit, jak je v hlavním principu konstruován vodovodní systém v obytňáku: Hrdlem a trubkou načerpáte vodu do nádrže, čerpadlo vodu rozežene do všech vodovodních větví a také do boileru, který vyrobí teplou vodu. Kohoutky a umyvadly/dřezem/sprcháčem se pak používáním voda dostává do odpadní nádrže, ze které ji na vhodném místě vypustíte. No a pak je tu u modernějších aut ještě tepelná pojistka. Slouží k ochraně celého vodovodního systému a když teplota klesne pod zhruba 3-4ºC. Samozřejmě když je auto používáno, tzn. topí se v něm, atd. jsou nádrže většiny moderních aut vyhřívány a tak je umožněn i zimní provoz. Ale co když necháte auto stát na mrazu, elektřina i topení je vypnuté a ve vodovodním systému zbyla spousta vody? To pak právě bimetal pojistky sepne, otevře se ventil a veškerá voda z auta se vypustí. Zabrání se tím možnosti zamrznutí vody v rozvodech auta a jejich roztrhání a zničení.

U Dodíka je jak čerpadlo, tak pojistka v prostoru pod zásuvkou, která je pod chladničkou. Když šuplík vyndám, najdu tam toto:

Jaro-12

Vpravo ta bimetalová pojistka, uprostřed čerpadlo, které má vlevo jednoduchý filtr. Dnes jsem si řekl, že bych ho mohl taky zkontrolovat a případně vyčistit. Je šroubovací a demontáž je proto velmi snadná. Na zdroj, kde tankujeme vodu, jsem byl po celý rok velmi pečlivý a tak jsem očekával jen rutinní kontrolu a čištění.

Dovolte mi malou odbočku ke statistice. CELÝ ROK kromě dovolené v Pobaltí, jsem NIKDY netankoval vodu jinde nežli u nás doma v Praze - Vysočanech. Auto přistavím k naší předzahrádce (na zdi domu máme kohoutek z našeho bytového rozvodu), odpojím zahradní hadici, připojím tu naši palubní na pitnou vodu. Natankuji, nechám z hadice odtéct zbytkovou vodu a uložím ji do garáže auta. Jediné období, kdy jsme vodu brali jinde, byla 4 týdenní dovolená v ČERVENCI 2018. Ale i tehdy to byly kohoutky v restauracích, na čistém WC v Estonsku, autokemp ve Vilniusu nebo Apollo u Lednice, atd. Toť vše.

No a dnes odšroubuji filtr.

Jaro-13

Po obvodu nějaký písek a hrubé kamínky. No dobře, asi se tam nějak dostaly. Ale co to? Koukám blíže a nevěřím vlastním očím:

Jaro-14 Jaro-15

Ve filtru leží zvíře. Ryba, resp. malý plůdek. Sice bez známek života ale jinak ve velmi dobrém stavu. Natažený měl asi 1cm délky. Když jsem fotografii ukazoval jednomu známému rybářovi, hned ji přeposílal různým kolegům a pak řekl, že to nejvíc připomíná plůdek úhoře říčního !!! Zdůrazňuji, že poslední tankování vody jinde než u nás doma, bylo 26.července 2018 v autokempu Apollo. Takže mám pro zkušené karavanisty několik dotazů:

1) Co to proboha je?

2) Kdy se to tam proboha dostalo?

3) Jak se to tam proboha dostalo?

No a tím končím svůj článek o tom, jak nováček připravoval svůj obytný vůz na další sezónu. A závěr?  Ať jste pečliví jak moc chcete, stejně se vám do auta dostanou ryby.

Co vás zajímá?

Kontakty na nás

Náš parťák obytňák

Jirka a Jana
Praha

jiri.pm@seznam.cz