23.05.2018 - 80 let starý obytňák kpt.Dunna

Britské noviny Mirror před dvěma roky zveřejnily článek o zřejmě prvním obytném autě ve Velké Británii a tím pádem i v celé Evropě. Tento nádherný kousek, výborně udržovaný a zrestaurovaný, mající i zajímavou historii, šel v roce 2016 do dražby. Vyvolávací cena byla 40.000 Liber, což je zhruba 1,2 milionu Kč.

Uk-01

Historie tohoto mimořádného vozu sahá do roku 1935, kdy si podnikatel s aristokratickým původem a námořní kapitán, "Captain" Dunn z Bexhill-on-Sea, nechal z Ameriky dovézt podvozek typu Pontiac Six. Pak pověřil místní řemeslníky, aby mu na něj navrhli a postavili obytnou nástavbu. Ti odvedli výbornou práci a výsledkem bylo první evropské obytné auto, které by se svou výbavou i teď, po více než 80 letech od svého vzniku, mohlo postavit směle vedle svých moderních potomků z 21.století.

Šestiválcový, čtyřlitrový motor byl na svoji dobu velmi výkonný a umožňoval maximální rychlost až 50km/h.

Uk-04

Interiér byl obložen mahagonovým dřevem, ve stylu Arc Deco. Malá ale dobře zařízená kuchyňka umožňovala přípravu jídla i nápojů. Měla sporák, plynovou troubu i 2 litrový zásobník na vodu.Speciální plynový samovar na čaj byl samozřejmostí. Spací prostor byl umístěn v zadní části. Rozložením pohovky vznikla postel, dostatečně velká pro dva dospělé lidi.

Uk-03

Na palubě nechyběla dokonce ani toaleta. Nebyla však vybavena žádným vodním systémem a tak to byl vlastně "suchý" záchod, kde vše padalo mezi koly dolů na vozovku.

Uk-08

Kpt. Dunn pak spolu s manželkou během druhé poloviny 30.let procestovali mnoho míst v Jižní a střední Anglii a jejich zážitky i s dobovými fotografiemi z těchto cest jsou uchovány ve čtyřech fotoalbech, které při aukci tvořily součást vybavení auta. Bohužel, někdy okolo roku 1940 onemocněl kpt.Dunn obrnou, která ho paralyzovala a odkázala na invalidní vozík.

 Uk-09

Kpt.Dunn se však nevzdával a však pokračoval ve svých cestách obytným vozem. To už obytný vůz řidila jeho žena a kapitán jí na svém invalidním vozíku dělal "navigátora". 

Uk-02

Obytný vůz byl dokonce vybaven i předstanem, speciálně vyrobeným pro toto auto, což je další důkaz vizionářské pokrokovosti kpt.Dunna.

 Uk-07

V průběhu druhé svétové války byl kp.Dunn s rodinou evakuován z Jižní Anglie do Walesu, kde v roce 1946 zákeřně postupující obrně podléhá. Majetek vč. obytného auta  tak zůstává jeho vdově. Jeho stopa se však ztrácí už v průběhu války a předpokládá se, že po evakuaci Dunnovi rodiny do Walesu zůstalo auto na jihu, bylo přestříkáno maskovacím nátěrem a sloužilo pravděpodobně jako ambulance.

Po smrti manžela objevila jeho vdova auto ve válečném skladu už nepotřebných vozidel, kde stálo na špalcích, zakonzervované a s vymontovanými zapalovacími svíčkami. Nechala ho odvézt do rodinného domu a opravit. Celkově najel tento báječný vůz jen 10.000mil a až do dnešních dnů zůstal hlavně motor v překvapivě dobrém stavu. Bylo to dáno hlavně tím, že paní Dunnová až do své smrti v roce 1991 každých pár měsíců motor nastartovala a zabránila tak jeho zareznutí a zkáze. Následně byl vůz prodán Ronovi Saundersovi, majiteli obchodního zastoupení karavanu, a to za 6 000 liber. Auta se ujal Saudersův syn Andy.

Vůz byl tedy v devadesátých letech citlivě renovován, byl mu navrácen i původní lak a sloužil jako krásný exemplář historického obytného auta  ve výstavním salonu rodinného podniku v Poole (Dorset). Občas vyrazil i na silnici, a lidé mohli jeho krásu obdivovat na automobilových přehlídkách.

Po smrti Rona Saunderse pokračoval v rodinném podnikání Andy a bohužel nedávná změna okolností, zaviněná i jeho zdravotním stavem, ho nutí v roce 2016 toto mimořádné auto nabídnout do aukce. Novinářům u této příležitosti řekl: "Toto vozidlo je právem považováno za první britský obytný vůz a proto i za počátek celého fenoménu karavaningu a kempování v Evropě. Je to dílo skvělého kpt.Dunna, který uskutečnil svoji vizi a tento sen přivedl k životu. Byl zázračně nadčasový, podíváte-li se, čím vším vozidlo vybavil před více než 80 lety a velkou poklonu skládám i konstruktérům, kteří něco takového sestrojili, bez jakýchkoliv předchozích zkušeností s obytnými vozy".

 Uk-05

Co ale hlavně fascinuje odborníky na tomto autě je fakt, že v průběhu té dlouhé řady let ani jeden z majitelů neprováděl žádné zásadní úpravy a tak tento obytný vůz působí jako by se přenesl strojem času z minulosti do současnosti. Je v něm originální, 80 let staré nádobí, příbory, krabičky a konzervy s předválečnými potravinami - kostky hovězího bujonu z 30.let, plechovka grappefuitového džusu, krabice s "Borwickovým" práškem na pečení, atd., atd.

Uk-11

A tady končí tento příběh o jednom vyjímečném obytňáku. Nikde se mi totiž nepodařilo dohledat, kdo ho tehdy v roce 2016 na aukci koupil a případně, kolik za něj dal. Ale to je asi jedno. Auto kpt.Dunna je krásným příkladem toho, že obytný vůz se nutně stává součástí rodiny i životního příběhu. Podaří se to i těm našim ?

Uk-00

Článek převzat z www.mirror.co.uk

Co vás zajímá?

Kontakty na nás

Náš parťák obytňák

Jirka a Jana
Praha

jiri.pm@seznam.cz