Historie značky PILOTE

Rád se hrabu v minulosti. Baví mě historie obytných aut, zajímám se o vývoj, kterým prošla ta která značka, jaké zkušenosti v průběhu své existence na trhu nasbírala, s jakou filozofií tvoří a vyrábí své produkty, prostě - co je vlastně zač. Na trhu jsou samozřejmě výrobci opravdu zkušení a renomovaní, s dlouhou historií. A jsou také "rychlokvašky", kteří na trhu vyrostli vlastně pouze z okamžité marketingové nebo obchodní potřeby. Ale kdo je kdo? Pro čtenáře, kteří by se chtěli minimálně trochu zorientovat, jak dlouho ta která značka na trhu existuje, vznikl v roce 2019 článek Která značka na trhu je nejstarší. V tomto článku níže se ale dozvíte něco jen o firmě, která mi vyrobila Dodíka. O francouzské firmě PILOTE, v současnosti je to už skupina, která vlastní několik značek obytných aut a je jednou z hlavních hráčů na světovém trhu. A v jednom aspektu je stále velmi unikátní - od svého vzniku v roce 1962 až do současnosti, je to firma rodinná. A i to je mi na Pilote sympatické a proto jsem rád, že mám auto zrovna s touto značkou. Prostě se mi líbí, když se v tvrdém světě businessu a více či méně chladného kalkulu, stále ještě uplatňují srdce a rodinné hodnoty. Minimálně v karavaningu. A to Pilote stále ještě dělá. Takže zde vlastně popisuji "rodinnou ságu." Takovou kroniku. Tento článek o historii Pilote se navíc vlastně stále upravuje a rozrůstá. Jakmile zjistím nějakou novou informaci, přidávám ji k danému roku. Čtenáři nechť počítají s tím, že mnoho fotografií historických modelů je pořízeno třeba i o pár desítek let později a tak auta nesou už stopy úprav svých majitelů. Grafika, tvar loga, doplňky, apod. Ale vždy se snažím, aby na fotce byl jistě ten typ, o kterém se zrovna píše. Tak, a jdeme na to: Mesdames et messieurs! L'entreprise se présente:

logo-pilote-big

Ve městě La Limouzinière, v okrese Loire-Atlantique, existovalo v ulici 2,rue du commerce již od roku 1932 vyhlášené truhlářství rodiny Padiou. O třicet let později se z vojenské služby navrací starší ze synů truhláře Padioua a přidává se k rodinné firmě. Je to velmi zručný řemeslník a tak na jaře roku 1962 příběh PILOTE začíná:

1962 - 1977

Ten syn se jmenuje André Padiou a na začátku léta staví v otcově dílně první prototyp prvního karavanu. Konstrukce je na svou dobu velmi inovativní, neboť na rozdíl od většiny tehdejších výrobců, kteří staví karavany s ocelových rámů, někdy i včetně opláštění (takže těžké a vyžadující výkonné tažné auto), použije André vlastně už sendvičové provedení panelů, kde rám tvoří dřevo a výplň polystyrén. Vnější i vnitřní desky jsou dřevotřískové, tu vnější později nahradí hliník. Výsledkem je velmi lehký a přitom skvěle izolovaný karavan, který lze připojit i za auto s velmi normálním výkonem. A také interiér je řešen s pravou francouzskou elegancí.

Pil001 Pil002

Karavan má velký úspěch a tak André zakládá společnost PILOTE a začíná s výrobou. První logo nové firmy není zrovna žádná exploze originality.

Pil003

Nicméně o to originálnější jsou karavany s touto značkou, prodávají stále lépe a lépe a tak o pouhé tři roky později, v roce 1965, se firma stěhuje na okraj města, do nových a větších prostor. I tak se postupně plocha továrny stále rozšiřuje, aby zvládala nápor na stále vyšší výrobu.

Pil005  Pil004

Jak byl André Padou zručným řemeslníkem a konstruktérem, tak se v rodině a chodu firmy se ale stále více ukazuje, že jeho bratr Philippe Padou je zase velmi schopným manažerem a obchodníkem. Oba bratři tak společně řídí vzkvétající firmu a Philippe se v roce 1971 stává výkonným ředitelem společnosti, o několik let později i ředitelem generálním. On je beze sporu hlavním architektem úspěchu firmy PILOTE.

Pil006

No a teď už to vezmeme hezky detailně, rok po roce....

 

1978 - PRVNÍ OBYTNÉ AUTO PILOTE

Oba bratři v průběhu prvních 15 let fungování firmy samozřejmě sledují i dění na světové scéně karavaningu. V letech 1976-77 podniká André i několik cest do USA, kde je svědkem prudkého růstu obliby obytných aut. Navštěvuje i továrny dvou výrobců: Winnebago a Fleetwood. Po svém návratu do Francie se firma rozhoduje vsadit na úspěšný "americký" model a společně s novým technickým ředitelem Marcem Burrenem vyvíjejí prototyp obytného vozu. Po zkušenostech z Ameriky je jako podvozková základna zvolen Bedford. Původně měl mít vůz název "Rally", aby se odlišil od řady karavanů Pilote. Na poslední chvíli ale padlo rozhodnutí, že název Pilote budou nést i obytné vozy a tak z názvu "Rally" zůstalo jen počáteční písmeno, které uvedlo první typovou řadu obytňáků Pilote: modely R360, R430 a R530. A tím úplně prvním byl PILOTE R 430, postavený na podvozku Bedford CF:

Pil007  

Pil014

Velmi  krátce na to přechází Pilote na podvozek Ford Transit, jehož tehdy nová verze Mark 2 byla pro stavbu obytných aut velmi vhodná.

 Pil008 Pil009  Pil010

Jen za první rok prodává Pilote 200 obytných aut. Firma má v roce 1978 celkem 78 zaměstnanců.

1979

Okamžitý úspěch po uvedení obytného auta se ještě zvyšuje v roce 1979. Za ten rok se prodá už 500 vozů. Pilote je o velký krok před svou konkurencí a auta se začínají prodávat i do zahraničí. Už rok od uvedení prvního auta, jich jde 25% na export do dalších zemí Evropského společenství - do Severní Evropy a také do Itálie a Španělska.

pilot010

1980

Na trh přichází větší a velmi úspěšný model R580. Vyráběl se mnoho let, v průběhu své výroby byl montován na vícero podvozkových platform (Ford, Peugeot, Citroen) a byl vybaven lůžky pro celkem 6 osob, z toho dvě byly rozkládací.

Pil011

V průběhu roku 1980 bylo také změněno logo Pilote. Symbol racka zatím chybí ale typ písma se už blíží moderní verzi. 

Pil012 

(Pozn. model R580 na obrázku výše je výrazně mladší, proto i to modernější logo).

Pil015

Za rok 1980 dosahuje Pilote ve Francii fenomenálního prodejního podílu: ze 3.000 celkově prodaných obytných vozů, celá tisícovka nese logo Pilote.  

1981

Trh a koneckonců hlavně úspěch většího modelu R580 jasně ukazuje zájem zákazníků o velkoprostorové vozy. K uspokojení této klientely od roku 1981 Pilote nabízí nový model R650, poprvé  na podvozku Mercedes-Benz 307D. Je to největší model nabídky Pilote, nabízí tři manželské postele a může tak poskytnout plnohodnotné přespání až šesti osobám.

 Pil013 Pil013a pil020

1982

Na přelomu let 1981 a 1982 přichází další významný milník. A to dokonce hned ze dvou důvodů. Firma totiž vyvíjí dva menší modely R300 a R320. Prvním důvodem tedy je, že v nabídce se objevuje poprvé z vnějšku prakticky stejný vůz, který se liší "pouze" vnitřním uspořádáním. To první je  klasičtější (model R300) a nabízí jídelní kout vpředu, uprostřed je koupelna a vzadu je sedací kout ve tvaru písmene U, který se dá přetvořit na spaní se třemi lůžky.  Model R320 má z dnešního pohledu trochu klasičtější provedení (tehdy to ale byl tento layout horkou novinkou), kde vzadu jsou dvě palandy a společně se změnou předního sezení na dvě lůžka tak nabízí spaní pro čtyři cestovatele. Tedy nabídka dvou layoutů podle indiviuálních potřeb zákazníka. A ten druhý důvod a historický milník je vidět i z vnějšku. R300 a R320 jsou jedny z prvních, pravděpodobně vůbec první modely na trhu, které definovaly katergorii vozů, jak ji známe dodnes: polointergované provedení, neboli nízká nástavba na kabinu řidiče. Novinkou je také použití podvozku Renault Traffic. Model R300, který se zákazníkům začal nabízet až o rok později, bude tak úspěšný, že se bude vyrábět až do roku 1999.

pil016  pil017  pil018

Celý začátek 80.let byl totiž v Evropě ve znamení obrovského rozmachu karavananingu a této zálibě propadá stále více zákazníků, z různých společenských i sociálních vrstev. Proto se tak rozšiřuje potávka. Lidí žádají jak obytňáky stále větší, tak i provedení malá a kompaktní. A firmy vyrábějící obytná auta proto musí vymýšlet nové layouty, nové vnitřní uspořádání a tím i nové koncepce.

Pil019

Značce Pilote se to velmi daří a platí za respektovaného leadera v oblasti inovací a nových přístupů. Při nutnosti uspokojit velkou poptávku posiluje své výrobní kapacity. Je rozšířena i nová továrna (otevřela se v roce 1980) a zvětšuje se o dalších více než 7.700 m². Jsou v ní teď 3 výrobní linky, z nichž už 2 se zabývají pouze produkcí obytných automobilů. V roce 1982 totiž poprvé počet vyrobených obytných automobilů převyšuje u Pilote počet obytných přívěsů. Výroba karavanů se tak stává jednoznačně sekundární aktivitou. Připravuje se rozšíření továrny o dalších 2.000m². Také počet zaměstnanců roste a tak na konci roku 1982 už má firma Pilote 140 kmenových zaměstnanců. Účetní rok 1982 zakončuje s výsledkem 3.200 prodaných obytných vozidel. 

Na mezinárodní výstavě "Salon International de la Caravane, des Véhicles et Résidences de loisirs" má Pilote největší a velmi úspěšnou expozici.

.

1983

Další velká a důležitá změna se odehrála v roce 1983. Po prvních vlaštovkách v podobě modelu R300 a R580 uzavírá Pilote dlouhodobé spojenectví s Fiatem a koncernem PSA. V nabídce se proto objevují nové modely na podvozcích Fiat Ducato, Citroen C25 a Peugeot J5. Začalo tak partnerství, které v případě Fiatu trvá dodnes.

Ke stávajícím modelům tak přibyl R470, který rozšířil nabídku pro větší rodiny, s nabídkou šesti lůžek. Tedy jedním dvojlůžkem v alkovně a dvěma sezeními: první jak je známe dnes v přední části a druhé vzadu do písměne "U", jak ho dodnes má hodně provedení karavanů. A obě šla změnit na další dvojlůžka.

Pil021 Pil022

Model R470 se stal velmi oblíbeným provedením obytného auta, které zákazníci žádali nejčastěji. Jeho ikonický tvar byl dokonce předlohou pro speciální a dodnes velmi vyhledávaný plastikový model.

Pil024  Pil023

Samostatnou  a úspěšnou kapitolou bylo zahájení prodeje malého modelu R300. Byl primárně určen pro dvojici cestovatelů, jeho délka byla jen něco přes 4,5m, v nabídce byl jak s naftovým, tak benzínovým motorem, ve shodném objemu 2,0 litru.

Pil026  Pil025

Začíná se prodávat i další kompaktní model: R380, který je klasické koncepce s alkovnou. Po dvojici cestovatelů nabízí stálé dvoulůžko nad kabinou, příjemné sezení s velkým stolem (samozřejmostí je možná změna na další dvě lůžka), má pohodlnou koupelnu i kuchyňku a to celé opět v délce 4,5m. Úspěch byl zaručen.

Pil027

Pil028  Pil029  Pil0230

V roce 1983 výrazně sílí trend, na který Pilote vsadilo již v roce 1978. Zatímco evropský prodej obytných aut rychle roste a meziroční čísla překonávaj i ty nejsmělejší odhady, prodej karavanů již třetím rokem vykazuje pokles okolo 30%. Lidé prostě chtějí vyrážet do přírody raději v obytném voze. Mnoho výrobců teprve začíná dělat první pokusy o vlastní obytňák. Pilote má ale v tomto okamžiku již ucelenou a širokou modelovou řadu a tak se soustřeďuje hlavně na budování své distribuční sítě. Vždyť do zahraničí již pravidelně prodává čtvrtinu své produkce. Na konci roku 1983 má síť více než stovky prodejců, v Itálii, Německu, Nizozemsku,  Rakousku a Švédsku. 

Také výroba v mateřském závodě v La-Limouzinière jede na plné obrátky. Vyrábí se 5 obytných aut denně, z nichž vždy jeden je veleúspěšný model R300.

1984

Rok 1984 potvrdil předchozí vývoj: trh s karavany v podstatě stagnuje. Pro názornost: ve fiskálním roce 1983/84 opustilo 4 montážní linky továrny Pilote už více než 1500 obytných aut a jen 500 karavanů. Ale i přes roční propad na trhu si Pilot udržuje náskok před svými konkurenty. Má skvělá obytná auta a neustále za svou prioritu považuje hlavně důraz na kvalitu a inovace. Přizpůsobení a naslouchání trhu bylo klíčem k úspěchu. Pilote za poslední dva roky také ztrojnásobil svůj rozpočet na výzkum a tak si bude moci udržet technologický náskok.

Pil031

Tady si dovolím malou odbočku až do roku 2018: jedna z těch obskurních firem, co vyrábějí takové ty šíleně předražené modely aut, které pak postupně objednáváte společně s časopisem v mnoha a mnoha vydáních, a pokaždé dostanete jen pár součástek cílového auta, uvedla model Pilote R570. Jasně, je to nesmyslně drahé ale když koukám na toto krátké video, stejně bych ho asi moc chtěl. Ta velikost a ty detaily !

1985

V roce 1985 proběhla v Pilote dvojitá revoluce. Za prvé - tváří v tvář pokračující stagnaci trhu přijala firma důležité a zásadní rozhodnutí: byla zcela zastavena výroba karavanů a do budoucna bude už Pilote pouze producentem obytných aut. Továrna má nyní maximální výrobní kapacitu 2.550 obytných automobilů za rok a cílem je prodat (tedy ne jen vyrobit ale i prodat) minimálně 1.500 pro sezónu 1985-1986. Pilote zároveň mohutně investuje do technologií. V konstrukční kanceláři a prototypové dílně pracuje více než 10% veškerých zaměstnanců, realizuje se velký investiční program, který má za cíl v továrně připravit výrobu vlastních kompozitních panelů pro nástavby. Firma totiž v roce 1985 vstupuje do zcela nové kategorie obytných vozů.

Ve stejném roce totiž spatří světlo světa zásadní model. Pilote uvádí na trh první plně integrovaný model R700,  v nabídce je rovnou k dispozici na dvou podvozkových platformách: Peugeot J5 nebo Citroën C25. Na svou dobu se jedná o nádherný vůz a zákazníci jsou mile překvapeni.

Pil053 Pil050

Tento 620 cm dlouhý obytný vůz, má rozvor 365 cm a nabízí na tu dobu velmi moderní vnitřní uspořádání: celá přední část je ve skutečnosti věnována pohodlnému cestování čtyř lidí, v podstatě je řešen jako běžný automobil. Skládá se ze čtyř křesel, dvou instalovaných do kabiny řidiče, jsou už otočná, a další dvě křesla jsou vzadu za první dvojící a jsou také otočná. Společně se středovým stolem se tak poprvé jedná o řešení, které v podstatě přetrvává dodnes. Pod stropem je i klasické (mechanicky) spouštěcí lůžko. Kuchyňka a koupelna jsou uprostřed vozu a v zadní části je stále klasický jídelní kout ve tvaru písmene "U". Celá přední maska nového modelu je vyrobena ze skelných vláken ale ve své první verzi si zachovává přední mřížku a sdružené světlomety ze zdrojového podvozku.

Pil055  Pil054

Na konci roku má Pilote už 125 zaměstnanců a čísla ukazují, že již 40% z celkové produkce jde na export mimo Francii.

1986

Hned rok po úspěšném uvedení R700 na trh, přichází nová čelní maska, která už je celá "a la Pilote" a působí výrazně elegantnějším dojmem.

Pil057

Ve stejném roce 1986 přichází i druhý plně integrovaný model. Je větší a nese typové označení R850. Interiér je opět vysoce ceněn pro svou typicky francouzskou eleganci.

Pil060  Pil063

Pil062  Pil061

1987

Modelový rok se nese hlavně ve znamení podstatné změny grafiky. Tradiční kombinace barev béžová a hnědá, ustupuje modernější a také osobitější hře červených a hnědých grafických motivů, na světle béžovém pozadí. Logo firmy zatím zůstává stejné. Na nový vzhled přecházejí všechny řady, a to včetně nového polointegrovaného modelu R600, na podvozku Fiat/PSA.

Pil065

1988

Rok 1988 je rokem nárůstu vývozu po celé Evropě, včetně Itálie. Pilote jako francouzská značka začíná dominantně vybavovat svá vozidla podvozkovou platformou Fiat Ducato, která se v krátké době stane nejžádanějším podvozkem pro stavbu obytných aut v Evropě. Ve stejném roce je veřejnosti představena také celá skupina nových modelů. Ty se vyznačují obzvláště aerodynamickou linií kapotáže, kterou umožnila nová technologie panelů. Nový je model R610, s předním spouštěcím lůžkem. na délku má jen 566 cm ale je koncipován pro vcelku pohodlné cestování až pětičlenné rodiny. Další nový model R640 zase nabízí klasickou zadní jídelnu ve tvaru písmene U. Zajímavostí nového modelu R660 jsou dvě lavice proti sobě v přední části (jak to známe z dnešních alkoven), navíc ale je prakticky stejné sezení instalováno i do zadní části. Obě lze přetvořit na pohodlná dvoulůžka a tak mnoho zákazníků nechává v zadní části neustále dvoulůžko připravené. Je to předzvěst moderního řešení u drtivé většiny současných modelů, s pevnou ložnicí v zadní části vozu.

Pil066 Pil067 Pil068

Jednou z vlajkových lodí Pilote se ale v roce 1988 stává nový, plně integrovaný model R900.  Dlouhý 6,5m, je kompletně proveden ze sendvičových, polyesterových panelů, které modelu dávají tehdy zcela nevídanou odolnost proti vodě, skvělou tepelnou izolaci s minimem tepelných mostů, robusnost a vysoký kvalitativní stupeň povrchové úpravy. I použití podvozku Mercedes jej řadí do vyšší třídy.

Pil071 Pil072  

Pil074 Pil073

Na konci roku 1988 může Pilote opět vykázat silný růst, zaměstnanců je už 180, za rok se vyrobilo přes 2.000 vozidel a na export je určena už celá polovina z nich.

1989

Konec osmdesátých let konečně přináší do loga firmy symbol letícího racka a tak znak dostává tvar, jak jej známe dodnes. Zprvu byla sice používána celá sada barev, která měla odlišovat jednotlivé modelové řady. A tak na autech Pilote z devadesátých let můžete najít logo v různých provedeních.

Pil075

Společně s uvedenímm nového loga doznala změnu i vnější grafika. Ta se úplně mění, hraje se v elegantním dvoubarevném barevném schématu se středovým pruhem, navrženým tak, aby decentně rámoval boční a případně i zadní okna.

 Pil076

Pil077  

1990

Frankia-logo

Rok 1990 se stal dalším mezníkem v historii Pilote. Firma přebírá renomovanou německou značku FRANKIA, tím se etabluje na nejdynamičtěji se rozvíjejícím trhu v Evropě (polovina nových registrací obytných aut v Evropě se děje právě v Německu) a získává tam zároveň dobře vybudovanou distribuční síť, kterou může využít i pro vozy Pilote. Frankia má své sídlo v Bavorsku, v Marktschorgastu poblíž Bayreuthu. Jejich výrobní závod je sice podstatně menší než u mateřské společnosti, ale těší se pozoruhodnému image značky. Frankia zaměstnává 150 lidí a ročně staví kolem 1.000 obytných automobilů. Pilote nechává Frankii naprostou autonomii. V květnu 1990 přichází nový výkonný ředitel, pan Giamo Hoang. Ten se stane hlavním strůjcem úspěchu Frankie a během let ji změní na specializovanou značku se silnou identitou. Pan Hoang zanechal na Frankii trvalou stopu až do svého odchodu do důchodu v roce 2012.

Pil080 Pil081

Přímo u Pilote mezitím přicházejí další investice do rozšíření a modernizace závodu v La-Limouzinière. A je k tomu dobrý důvod. Trh s obytnými vozy je v plné expanzi, od roku 1986 roste o 20% ročně ve Francii a dokonce o 40% v Německu. Citelný je nárůst zájmu bohatší klientely, která také touží po cestách mimo hlavní trasy, do lůna přírody a to přitom v co největším komfortu. Proto společnost Pilote zvětšuje výrobní kapacity. Akvizice půdy (dalších 1,5 ha), přestavba dílen, průmyslové investice do číslicově řízených řízených strojů a do řídících systémů, to vše významně zvýšuje produktivitu továrny v La-Limouzinière. Cílem je brzy dosáhnout roční produkce 3.000 vozidel. Prozatím je na konci roku 1990 ve firmě 212 zaměstnanců a roční produkce obytných vozů dosahuje čísla 2.240.

V roce 1990 společnost Pilote uvedla na trh i pět nových modelů, včetně nového plně integrovaného modelu 9000 SX, s použitím dvouplášťového tvarovaného polyesterového a polyuretanového jádra pro přední část. Modelové řady roku 1990 tedy jsou: s alkovnou R390, R450, R470, R580 a R590, polointegrované jsou R640 a R660, plně integrované modely R780S, R800S, R850S a 9000SX.

Pil082  

1991

Tento rok přináší hlavně velkou změnu v označování modelových řad. Značení s písmenem "R" po 23 letech končí a veřejnosti se poprvé představují názvy, které se budou používat i ve třetím tisíciletí. Z modelů s alkovnou se stává řada Atlantis, polointegrované vozy nesou název Pacific a plně integrované modely už budou nadále označovány jménem Galaxy.

Pil083

Válka v Perském zálivu a prudký růst ceny pohonných hmot však omezují v roce 1991 zájem o cestování. Pilote snižuje produkci na 2.000 obytných aut ročně.

1992

KRIZE. Rok 1992 zasazuje těžkou ránu odvětví karavaningu. Udeřila krize, lidé odkládají zbytné nákupy, registrace nových vozidel klesá průměrně o více než 4%.  Anglie, Švédsko a Finsko zavádějí vyšší zdanění a to odrazuje potencionální kupce. Tržby v těchto zemích klesly o 60%. Jako reakci na tuto krizi si společnost Pilote stanovuje 3 hlavní priority: první je důraz technologickou inovaci, další zlepšení kvality a vysokou flexibilitu při přizpůsobování se poptávce zákazníků. Druhou je zvýšení zákaznického servisu a poprodejní péče, o kterou se stará celkem 155 prodejců. Pozornost se obrací i k lepšímu školení. Třetí prioritou je výrazné obnovení svého sortimentu modelů. A tak v roce 1992 z celkových 22 modelových řad (o délkách mezi 516 a 657 cm) se celých 14 z nich výrazně obměňuje. Zejména design aut se dramaticky modernizuje. Zvenku a ani uvnitř nepřipomínají modely byť jen dva roky zpět. Poprvé se v nabídce objevují nízkoprofilová obytná auta na širokorozchodném podvozu Al-Ko, tedy s dvojitou podlahou. Nejvyšším modelem v nabídce je plně integrovaný model Galaxy 86MX.

Pil084  Pil085

Pil086  Pil087

1993

ZPÁTKY KE KARAVANU. Krize pokračuje a zákazníci více žádají levnější řešení.  Pilote se proto dočasně vrací ke své první profesi výrobce karavanů a přitom ale zůstává stále i největším francouzským výrobcem i obytných automobilů. Stejně jako prakticky všichni evropští výrobci, je i firma Pilote přinucena ke snížení produkce. V červnu 1990 dosáhla Pilote svého vrcholu s roční produkcí 2.500 vozidel. Navíc si do svého výsledku mohla přičíst i čestvou akvizici - firmu Frankia. Válka v Perském zálivu zastavila tento skvělý trend a jestliže ve Francii byl v předchozím roce trh ještě víceméně stabilní (s poklesem 4%), tak v roce 1993 se propadl o skoro 50%.  Pilote musel snížit svou výrobu na 1.700 kusů v roce 1992 a dokonce až na 1.200ks v roce 1993. Toto číslo však bylo zlomové a v dalším období už produkce zase rostla. Přesto tento pokles nutně přinesl potřebu hluboké restrukturalizace. Z celkem 212 zaměstnanců v roce 1990 zůstalo jen 110 v roce 1993. 

Pil088  

I přes tento masivní pokles ale Pilote zůstává číslem jedna na francouzském trhu, s více než 20% podílu na celkových prodejích ve Francii a je také stále třetím největším výrobcem v celé Evropě.

1994

ZOTAVENÍ. V roce 1994 přišel pro Pilote příslovečný "odraz ode dna", zejména díky dobrému výsledku na domácím trhu ve Francii. Společnost se sice zotavila, ale vývoz již není to, co býval. Obrat dodávek do zahraničí klesl až na 25% celkového obratu firmy. Díky stále vysokým standardům byla auta Pilote prostě příliš drahá, což dokazuje i věkové složení klientely -  skládá hlavně z lidí starších 50 let. Pilote se proto v tomto roce snaží oslovit i mladší zákaznické skupiny. Světlo světa spatřuje cenově příznivější, entry level řada "First by Pilote."

Pil090

Úspěšný prodej řady "First" vedl následně k výraznému zlepšení výsledků společnosti. Dokonce bylo možné vyvinout a uvést na trh modely z opačné strany cenového rozpětí, krásné a moderní modely Pacific 6900 a Galaxy 5800, založeným na podvozku Mercedes Sprinter 312D.

Pil091

1995

Pilote stále více preferuje pro své modelové řady podvozkovou základnu Fiat Ducato, konkrétně typ X230, i když budoucnost vidí i v Al-Ko podvozcích. Fiat je vybaven výborným a hlavně spolehlivým motorem Sofim 8147 2.5TDI s mezichladičem a výkonem 116 k. Tato podvozková platforma postupně zatlačí do pozadí dosud u některých řad používané podvozky Citroen a Peugeot.

Pil092

1996 - 1997

Stále více se rozšiřuje ekonomická řada "First by Pilote". Dostává nové podvozky Ford Transit, a to jak ve verzi 120D, tak ve verzi 150TD. Tento německý podvozek díky příznivému poměru cena / kvalita, umožňuje vytvářet velmi atraktivní produkty. "First by Pilote" tak už má kompletní řadu všech hlavních kategorií: alkovnu, polointegrovaný i plně integrovaný model. Daří se tak naplnit hlavní myšlenku a záměr entry-level řady: přinést nabídku určenou pro ty, kteří chtějí začít s karavaningem a obytnými vozy, mít vyspěle konstruovaný produkt ale přitom stále cenově velmi konkurenceschopný na trhu.

Pil093

Bavaria-logo Ve stejném roce a pod dojmem úspěchu řady "First by Pilote", učiní koncernová sestra FRANKIA podobné rozhodnutí a na trh uvádí novou, levnější značku BAVARIA MOBIL (by Frankia). I ona používá podvozkovou platformy Ford Transit nebo Fiat Ducato. Bavaria se nevyrábí v německém závodu Frankia ale u Pilote v La Limouzinière, na stejné lince jako "First" a je určena hlavně jako cenově atraktivní alternativa k Frankii pro německý trh. Hlavní rozdíl mezi oběma ekonomickými řadami je v interiéru, First používá světlé barvy dekorů, Bavaria teplejší a tmavší.

Pil094

1998

V roce 1998 francouzská značka upustila od tradičního vnějšího potahu z reliéfního hliníku, ve prospěch moderních skleněných vláken. Zrodila se konstrukce DAP, zkratka pro Double Accroche Polyester. Vozidla tak začínají být vybavována integrovaným vnějším pláštěm ze skleněných vláken, izolací z polystyrenu a hliníkovými spojovacími lištami.

Pil095

1999

Protože 21.ročník slavného závodu Paříž-Dakar, startuje z městečka La Limouzinière, jen kousek od výrobního závodu a centrály Pilote, poprvé v historii "Dakaru" mají zúčastněné vozy ve svých řadách i obytný automobil: Grand Raid. Startuje mezi přibližně 110 terénními vozidly (kromě kamionů), podvozek je Nissan Patrol, je připravený týmem Dessoude a celá nastavba je navržena firmou Pilote. Ve výbavě je i kuchyňský kout a WC. Vozidlo řídí Laurent Bourgnon, vítěz závodu z roku 1994 a druhým pilotem je Guy Leneveu. Účast na Dakaru tak pomáhá posílit obraz obytných aut v očích veřejnosti. 

Pil096

Ve stejném roce má Pilote 170 zaměstnanců v La Limouzinière a překonává hranici 27.000 celkově vyrobených obytných vozů.

2000

Le-voyageur Vstup do nového tisíciletí zahájila Pilote ve velkém stylu. Převzala kontrolu nad značkou LeVoyageur, která se specializuje na stavbu luxusních obytných automobilů, se sídlem v Montreuil-Juigné, poblíž Angers. Vozy LeVoyageur jsou synonymem pro na míru vyráběná, špičková auta v pravém "francouzském stylu". Zákazníky je značka vyhledávána i pro svůj osobní přístup, skvělé poradenství a výborné poprodejní služby.

Pil097

V roce 2000 vyrábí LeVoyageur 120 luxusních obytných aut ročně a dosahuje obratu 37.000.000 franků.

Přímo u Pilote  přicházejí na trh dva nové modely řady "First by Pilote", polointegrované Pacific 632 a 652, na zkoušku na podvozku Renault, který je zvláště ve Francii velmi oblíben.

Pil098

"Pravý" Pilote uvádí dva velké modely: velkou alkovnu pro šest cestovatelů: Atlantis 580, který poskytuje opravdu velkorysý obytný prostor, s elegantním designem a délkou blížící se sedmi metrům (přesně 680cm).

Pil100 Pil099 Pil101

Pil104 Pil103 Pil102

U nového plně integrovaného modelu Galaxy 880 se poprvé objevuje středový stůl a sezení do "L". Pilote se tak může nově pochlubit titulem „Créateur du salon avant 6 places“, tvůrce šestimístného "obývacího pokoje".

Pil105 Pil106  

2001

Rok 2001 znamená pro Skupinu Pilote další milníky: kupuje německou značku RMB, investuje do zcela nového výrobního závodu pro dceřinou společnost LeVoyageur a zveřeňuje své nové logo.

Rmb-logoVítej: RMB! Po převzetí společnosti Frankia v roce 1990 si skupina Pilote nyní upevnila svou pozici v Německu další akvizicí. RMB (Reisemobilbau) je německý specialista na špičková vozidla na míru. Společnost RMB, prestižní luxusní značka, vyrábí jen cca 50 motorových vozidel ročně, ve svém závodě v jižním Německu Wolfeg. Obrat ale činí 8,5 milionu EUR, a vytváří ho 50 zaměstnanců. Řada RMB sahá od modelu "White Star", v ceně zhruba 100.000 EUR až po „Luxusliner“, s integrovanou garáží pro automobily, jejíž cena může přesáhnout i 500.000 EUR. Po převzetí RMB má skupina Pilote už 430 zaměstnanců. Vyrábí 3.500 vozidel ročně a tedy čtvrtým největším evropským výrobcem. Největší je komerčněji zaměřený koncern Trigano (přibližně 12.000 aut/rok), a pak jsou německá Hymer Group a italská SEA (obě vyrábějí 8.000 - 9.000 obytných automobilů ročně).

Pil107a

Skupina Pilote v tomto roce investuje i 15 milionů franků do nové továrny pro svou dceřinou společnost LeVoyageur. Nový areál v La Membrolle-sur-Longuenée o montážní ploše 6.000 m² nahradí současnou továrnu s plochou 5.200 m² v Montreuil-Juigné. Firma se totiž úspěšně rozrůstá. Počet zaměstnanců se zvýšil z 13 na 47 zaměstnanců. Výroba, která v roce 2001 činí 140 obytných automobilů ročně, by v novém závodě mohla rychle dosáhnout 200 jednotek za rok, a to při zachování tradičně vysokých standardů kvality.

Pil108

Gp-logoSkupina Pilote také představuje první koncernové logo, které zahrnuje globus (LeVoyageur), již známe logo Pilote, ale racek má na pozadí disk s přecházejí barvou červená-oranžová-žlutá, což odkazuje na novou akcizici - firmu RMB. Zároveň začíná firma užívat i nový slogan: "Habitez la Planéte", v anglické verzi "Make the World Your Home" tedy něco jako "Vytvořte si ze světa svůj domov". Jinak jsou změny i přímo v produktových řadách Pilote: při výrobě se již ukončilo používání podvozků Ford, zůstává pouze Fiat Ducato a Mercedes-Benz Sprinter. Hlavně pro domácí, francouzský trh pokračuje výroba polointegrovaných a plně integrovaných vozů na podvozku Renault Master.

Pil109

Všechny hlavní kategorie si nadále uržují své názvy Atlantis, Pacifik a Galaxy a zavádí se typové označení s jedním, dvěma nebo třemi číslicemi, v závislosti na tom, zda se jedná o vozidlo základní, střední nebo nejvyšší třídy. Tedy např. model "P8" je základní polointegrovaný model (Pacific), model "A58" je střední třída alkovny (Atlantis) a třeba "G880" je již zmíněný vysoký a plně vybavený, plně integrovaný model (Galaxy).

2002

PILOTE je 40 LET! 11.června 2002 oslavila Pilote 40. výročí. Uspořádán byl velkolepý slavnostní večer, který se konal v Cité des Congrès v Nantes, za účasti všech zaměstnanců, francouzských i zahraničních distributorů, dodavatelů a partnerů.

Pil110

V roce 2002 se rozšiřuje ultramoderní výrobní centrum v La Membrolle sur Longuenée, vedle tradičního, které je v La Limouzinière. V sousedství nově postaveného montážního závodu Le Voyageur zahájila společnost Pilote i výstavbu nové výrobní linky, která bude slavnostně otevřena o několik let později a kde bude kromě montážní linky PILOTE i moderní projektové a designerské centrum, dále prostory pro zákazníky a špičkový servis.

Pil111 

Czflag-kruh PILOTE má zastoupení i v České republice!

Neméně zajímavý příběh, a sice vznik českého zastoupení PILOTE, se začal psát v srpnu 2002. Podnikatel ale hlavně milovník karavaningu Jan Myslil navštěvuje výstavu Caravan Salon v Düsseldorfu, aby si koupil nový obytňák na cestování, až pověsí podnikání na hřebík. Jako "nomád" má Honza zkušeností na rozdávání. Již před 20 lety si sám postavil vysoce technicky vyspělé obytné auto na podvozku východněmeckého Barkase a s celou rodinou trávil na cestách mnoho let. No a právě teď chce už s podnikáním seknout a pořídit si něco pro radost. Přijíždí vlastně pro Hymera, nicméně přišel první kontakt s PILOTE a LeVoyageur. Ta auta ho učarovala. Na veletrhu je tři dny a stále se do stánku Pilote vrací a porovnává. Když už po bůhvíkolikáté opět vstoupí na stánek, oslovuje ho sám obchodní ředitel Pilote. Duch podnikatele se nezapře a tak Honza začíná vyjednávat: "jakou slevu dostanu, když bych Vás chtěl v ČR zastupovat?" No a byla z toho pozvánka do výrobního závodu, stanovení podmínek a dohodnutá spolupráce. První tři auta od Pilote se tedy poprvé objevují na jarním veletrhu v Letňanech v roce 2003. Už na veletrhu se prodají čtyři, jen trochu jiné konfigurace, než jsou ty vystavené. Honza tedy rychle doobjednává 4 objednané sestavy. Než jsou vyrobeny a poslány do ČR, prodají se i ty tři z výstavy. A to je jistě dobrý signál, že na podnikatelský důchod je ještě brzy. Firma J.M.Trade tedy úspěšně vstupuje na náš trh a ráda přebírá i obchodní filozofii "rodinné firmy" Pilote: osobní péče o každého zákazníka a výborný servis. Zastupování značky LeVoyageur bylo už jen dalším, zcela logickým krokem.

Pil701 Pil700

Pro milovníky krásných starých strojů a kvalitních domácích vestaveb si neodpustím drobný technický popis k první z fotografií: ten zmíněný Barkas Jana Myslila byla už v roce nákupu v roce 1982 zhruba dvanáct let stará dodávka. Honza zvýšil střechu, přidal další okýnka a instaloval na tu dobu šokující výbavu. K dispozici byla tekoucí voda, sprcha i záchod. Uvnitř byl obytný prostor s možnosti proměny na pohodlná lůžka pro dva dospělé a dvě děti. Však také rodina Myslilova udivovala s touto "východní Wesfalií", kam jen přijela. Třeba v Jugoslávii při konfrontaci s jejich továrně postavenými obytňáky Rakušáci jen nevěřícně zírali :-) 

2003

Firma LeVoyageur slaví 20let! Ani luxusní značka skupiny Pilote - LeVoyageur, není žádný začátečník. V roce 2003 slaví své dvacetiny a za tři roky ve skupině se značka posunula o velký kus dopředu. Nový areál v La Membrolle-sur-Longuenée o montážní ploše 6.000 m², kde přes 50 zaměstnanců montuje více než 150 luxusních vozů ročně. A i když je tento článek hlavně o historii vozů pod značkou PILOTE, přesto přidám alespoň jedno představení vozu LeVoyageur z roku 2003. Je to model LVX675 a tvoří v podstatě základní model v nabídce. No nevypadá dobře na skoro dvacetiletého veterána, kterým už je v době vzniku tohoto článku?

Pil120 Pil121 Pil122

Jinak přímo u Pilote mohutně pokračuje stavba zcela nové továrny, těsně v sousedství budovy LeVoyageur. La Membrolle-sur-Longuenée se tak brzy stane opravdovým technologickým centrem moderních obytných vozů ve Francii. A je na to nejvyšší čas. Móda vlastnit obytný vůz sílí a odpovídá novému způsobu života a trávení volného času. Také klientela zasahuje do stále širšího věkového i sociálního rozpětí. Od důchodců majících na cestování již svůj klid a pohodu, přes zákazníky v předdůchodovém věku 50-55 let, plně sociálně zajištěných. Pak jsou tu větší rodiny s dětmi, až po docela mladé rodiny a mladé páry, toužící hlavně po dobrodružství. Však se také po celé Evropě v roce 2003 prodává skoro 60.000 obytných vozů.

Pilote prodává celkem 3.300 kusů, z nichž 1/3 se prodalo ve Francii, 1/3 v Německu a 1/3 ve zbytku Evropy. A přitom se rozhodně už dávno nejedná o nejlevnější modely na trhu. Průměrná cena obytného automobilu PILOTE se pohybuje kolem 50.000 EUR, což je výše, než je evropský průměr. Doba podbízivosti končí, Pilote se opět může soustředit v prvé řadě na kvalitu a modely z nejnižších cenových hladin přenechává jiným, většinou novým a rychle vznikajícím značkám. A jako typický model toho roku volím představení auta střední třídy PILOTE, tedy model Galaxy G50, ročník 2003, na podvozku Fiat. O délce 675cm, šířce 218cm a výšce 284cm, motorem 2,8TD, s možností spaní až pro 6 lidí a trochu netypickým, tzv. francouzským lůžkem vzadu. Na fotkách je anglická verze, tedy s volantem vlevo a dveřmi do nástavby naopak vpravo. 

Pil125 Pil126 Pil127

Pil128 Pil129 Pil130

2004

Rok 2004 patří u Pilote opět mezi roky velmi významné. Otevírá se zbrusu nová továrna, mění se značení modelových řad a světlo světa spatřuje i další značka skupiny.

Nový výrobní závod PILOTE. V krátké reportáži a na alespoň pár fotkách se pojďte do nového montážního závodu podívat:

Pil150 Pil151

Veškeré nábytkové desky se vyrábějí ve speciální továrně v La Membrolle. Přesné rozměry a tvary pak díly nábytku dostávají na CNC řezacích strojích.

Pil152 Pil153

Ta těchto strojích se provádí dýhování okrajů a jednotlivé díly dostávají finální podobu.

Pil154 Pil155

Kabeláže pro jedno auto není úplně málo. Také připravená podlaha není díl až tak jednoduchého tvaru.

Pil156 Pil157

A tady se už dokončuje vnitřní vybavení nábytkem. Spouštěcí postel prozrazuje, že vzniká integrovaná Galaxy.

 

Mooveo-logo1No a v roce 2004 uvádí skupina PILOTE na trh i značku MOOVÉO. Tato značka je logickým nástupcem konceptu "First by Pilote" a má za cíl nabídnout za atraktivní ceny obytné vozy s velmi dobrým technologickým základem. Značka Moovéo je zajímavou nabídkou pro všechny začátečníky jako jejich první vůz a je zároveň určená i pro zájemce z řad půjčoven obytných aut. Koncepčně vychází v řady Aventura a zpočátku jsou nabízeny modely ve verzi s alkovnou a jako polointegrované provedení. Plně integrovný model dorazí v následujícím roce, na podvozku Fiat Ducato X250.

 

Pil171

 

 

2005

Kompletně se mění značení vozidel. Pilote přikročil k zásadní změně v označování svých vozidel. Místo Atlantic, Pacific a Galaxy, které určovali provedení vozu s alkovnou, polointegrované nebo plně integrované provedení (a ze který zůstala jen první písmena: A, P a G), zavádí nyní označení Aventura, Référence a Explorateur. Ale pozor: tyto názvy už neoznačují provedení vozu ale označují kvalitativní a výbavové úrovně jednotlivých modelů. 

Řada Aventura tedy představuje základní modely a jako jediná se nabízí ve všech tři typech obytňáků: alkovny, která je od roku 2005 provedena v celistvém monobloku ze skleněných vláken, pak jsou tu polointegrované modely, které byly ve Francii vždy velmi žádané, a pak i plně integrované, jako reakce na rychle rostoucí poptávku po modelech této kategorie ale za dostupnou cenu.

Pil161 Pil160a Pil162

O krok dále se řada Référence pyšní bohatou nabídkou polointegrovaných a plně integrovaných modelů, které jsou k dispozici jak s podvozkem Fiat Ducato, tak i Renault Master. Vnitřní výbava je proti řadě Aventura posunuta o notný kus výše.

Pil163 Pil164

Velkou revolucí jsou však změny, které provázejí vlajkovou loď PILOTE, řadu Explorateur: nabízí podvozky Mercedes-Benz Sprinter, díly karoserie i nástavby jsou kompletně ze skleněných vláken se skořepinovou střechou, stěny navíc pokryty hliníkem a použita je i izolace Styrofoam. Poprvé se v nabídce objevuje horkovodní vytápění značky ALDE. Řada Explorateur se výhradně vyrábí v novém výrobním centru Pilote/LeVoyageur u Angers.

Pil166 Pil165 Pil170

Pil169 Pil168 Pil167

 
Alarmingraggedchick-smallOheň v továrně FRANKIA !  

V sobotu 3. prosince 2005 vypukl velký požár v továrně Frankia v Grundmühle v Marktschorgast. V tomto závodě byla zasažena hlavně truhlářská část, kde se vyráběly veškeré panely a nábytek pro obytné automobily Frankia. Naštěstí oheň ušetřil prostory pro montáž nových vozů. Samozřejmě ihned po ničivém požáru se začalo s obnovou zničených částí továrny a o šest měsíců později se zcela obnovený závod otevírá. Skupina Pilote investovala více než 3 miliony EUR.

Na konci roku 2005 uvádí PILOTE ve své výroční zprávě, že celkový počet jejích zaměstnanců překročil číslici 600. 275 z nich pracuje v La Limouzinière, celkem 175 jich mají obě továrny v Angevines a 150 v Allemagne.

Pil175

2006

Pil172

V roce 2006 představují společnosti Fiat a Mercedes-Benz, nové typy podvozkových platforem pro stavbu obytných vozů. To umožnilo společnosti Pilote reorganizovat svůj sortiment. Zejména nový podvozek Fiat Ducato CCS (Camping Car Special) umožnil Pilote, aby zcela přepracovala své modelové řady a tak světlo světa spatřuje nový koncept dvojité servisní podlahy PILOTE DPS (Double Plancher Service). Pilote tak u všech svých vozidel už nabízí vždy dvojitou podlahu. Pro řady Aventura a Référence je to servisní DPS, řada Explorateur bývá obvykle vybavena Al-Ko podvozkem.

Pil173

 Pil174 

2007

Jeden z nejúspěšnějších modelů Pilote v roce 2007 je Explorateur G733 (906). Tato konfigurace na podvozku Mercedes Benz potvrzuje trend, který zákazníci stále častěji žádají: zadní centrální středové lůžko. Pilote je jedna z prvních, která toto provedení nabízí, a to jak v plně integrovaných, tak i v polointegrovaných řadách, na podvozcích Fiat Ducato.

Pil176 Pil178 Pil177

2008

Pil180  

Vlastně to začalo již na konci roku 2007. Svět zachvátila světová hospodářská krize a samozřejmě citelně zasahuje i sektor karavaningu. Po letech růstu na trhu obytných automobilů dochází k prudkému zpomalení, které je zaviněno několika faktory. Je to pokles zájmu zákazníků o nákup zbytných věcí, dále prudký růst cen pohonných hmot a konečně finanční krize komplikuje i přístup k úvěrům. Kombinace těchto tří faktorů ovlivňuje i výsledky PILOTE. V roce 2008 klesá prodej nových obytných vozů o 30%. Skupina bude muset, stejně jako při krizi v roce 1992, přizpůsobit svou produkci klesající poptávce. Nejméně je krizí postižen segment luxusních vozů, velké problémy naopak hlásí entry-level značky, včetně koncernové Moovéo. Výrazný je také rozdíl mezi evropskými zeměmi. Nejvíce postiženo je Španělsko, které čelí obzvláště silné krizi. Dále Velká Británie, kde se nejcitelněji projevuje snížení koupěschopnosti domácností. Silně postižena je i Itálie, kde jsou kupující vozidel pro volný čas v průměru mladší než jinde v Evropě, a proto jsou citlivější i na vzniklé ekonomické problémy. Francie a Německo si vedou v porovnání s ostatními zeměmi o poznání lépe. Proto Pilote, přes veškeré těžkosti, prochází krizí bez fatálních následků.

Pil181

Pil182

Pilote přechází na SAP® a implementuje ERP. Firma Pilote za 45 let hodně vyrostla. Aby mohla skupina pokračovat ve svém rozvoji, musí restruukturovat svoji organizaci, a to na všech úrovních: finance, výroba, marketing atd. Informační systémy jsou účinnou pákou pro zlepšení správy a řízení. Z tohoto důvodu se Pilote rozhodne učinit klíčový krok implementací ERP (integrovaný softwarový balíček pro správu společnosti). Tento nový nástroj, produkt firmy SAP®, má dvojí cíl: zlepšit řízení společnosti a nastavit efektivní systém, který zajistí sledovatelnost výrobních procesů od objednání, přes dodávky, výrobu a správu až po distribuci. Projekt představuje v období krize významnou finanční i lidskou investici. Jeho nasazování začíná v listopadu 2007 a končí v srpnu 2008, ve dvou hlavních sídlech skupiny: La Limouzinière a Angers. SAP® dokončuje instalaci celého systému u Pilote 1. září 2008. Po úspěšném dokončení těchto obou projektů má Pilote komplexní řídící systém, který jí umožní další rozvoj.

Pil183

Ve stejném roce 2008 prošla nejvyšší řada Explorateur podstatnou změnou designu i techniky: modely na podvozku Renault jsou definitivně nahrazeny AL-KO podvozky Fiat Ducato. Vnější design karoserie je nyní k dispozici ve dvou barevných variantách: klasická bílá a nebo "slonová kost", oba s novými spodními pásy v provedení kovový bronz.

Souběžně s těmito změnami je na trh uvedena i čtvrtá řada: Avantura. Nabízí kompaktní provedení obytných aut a reaguje tak na potřeby těch, kteří hledají menší, agilní, mrštná a ovladatelná vozidla. 

Pil190 Pil191

CZ-flag

České zastoupení PILOTE, firma J.M.Trade prodává okolo 40 aut ročně, provozuje půjčovnu s 15 obytňáky, ve svém tehdejším sídle na Spořilově má velkou prodejnu s příslušenstvím a eshop. Byl čas na změnu obchodní značky a tak se u nás poprvé objevuje daleko lépe znějící označení: Camping City.

Pil702  Pil703

 

2009

Pil193a

V roce 2009 představuje Pilote logo, se kterým vstoupí do třetího tisíciletí. Emblém uprostřed mění barvu na sytě červenou a modernizuje se nepatrně i jeho tvar. Soubežně s tím se firma věnuje i restylingu alkoven řady Aventura, dále rozšíření a vyladění nabídky vozidel řady Référence (k dispozici jsou nyní s podvozky Fiat Ducato CCS, tak i s podvozky AL-KO). U nejvyšší řady Explorateur se jako standard zavádí vyhřívání teplovodním systémem firmy Alde.

Pil194

2010

Rok 2010 představuje pro PILOTE již plné zotavení po hospodářské krizi. Firma dokonale optimalizovala svoji výrobu a vývoj nových modelů. Do svého logistického řešení začlenila veškeré subdodávky a tak nyní vyrábí čistě na zakázku. Již není nutná výroba modelů na sklad. To dává Pilote výrazně větší flexibilitu a usnadňuje zohlednění veškerých přání zákazníků. Mohou si vybrat svůj vysněný model, ve třech různých úrovních výbavy, v závislosti na svých finančních možnostech. Díky velmi dobrému renomé celého sortimentu PILOTE z roku 2010, zájmu jak ze strany dealerů a distributorů, tak i široké veřejnosti, zaznamenala společnost velký nárůst objednávek, zejména na prvních evropských výstavách po odeznění hospodářské krize. Po 50% poklesu svého podnikání v letech 2008/2009 očekává společnost Pilote 30% oživení už v letech 2009/2010, což je velmi realistický cíl.

V nejvyšší řadě Explorateur přichází na trh i vlajková loď: Explorateur Diamond Edition. Tento zatím nejlepší model s logem Pilote, využívá podvozky Fiat AL-KO či Mercedes-Benz, dokonce v třínápravovém provedení, s celkovou hmotností 6 tun. Diamond Edition nabízí to nejlepší, co Pilote zatím vyvinulo. Zakazníkům vyhledávájícím opravdu vysokou úroveň luxusu, bude k dispozici pro první odběry v roce 2011.

Pil195  Pil197 Pil196

kat2010

KATALOG PILOTE 2010

 Od roku 2010 nabízím čtenářům tohoto článku ke stažení originál katalog z daného roku. Bohužel poskytovatel stránek, na kterých běží "Náš parťák obytňák", neumožňuje nahrát větší soubory, nežli 10MB. A průměrný katalog ve formátu pdf má 20-50MB. Po kliknutí na obrázek katalogu si tedy zájemci mohou katalog volně stáhnout z Uloz.to. I bez placeného přístupu nebude stahování trvat déle než jednotky minut.

 

Pil201

FRANKIA slaví 50let! Rok 2010 je velmi významným milníkem i pro další koncernovou značku. Německá Frankia slaví 50.leté výročí existence firmy. I když se světová ekonomická krize nevyhnula ani tomuto renomovanému výrobci a počet prodejů obytných aut Frankia v letech 2007-2009 významně poklesl, firma krizi ustála se ctí a žádný z 154 zaměstnanců nemusel být propuštěn. Nyní opět roste a uvádí na trh vysoce kvalitní nové modely. Jako je třeba tento třínápravový I840FD. Je to osm a půl metrová pětituna, na podvozku Fiat a s motorem 3,0litru.

  

2011

V roce 2011 přichází na trh v dalších letech velmi úspěšný model PILOTE P736LCA. Je to první polointegrované auto s druhým dvojlůžkem, které je umístěno na stropě salónu a v případě potřeby se elektricky spouští dolů. Na trh tak přichází koncept, který zcela ovládně segment polointegrovaných modelů na mnoho dalších let. To je tedy pravý praotec našeho Dodíka :-)

Pil202  

Model 736LCA v podstatě definoval layout neboli vnitřní uspořádání moderních polointegrovaných vozů a ve všech dalších modelech napříč značkami a ročníky se tato koncepce přední poloviny obytného auta pak obměňuje už jen lehce. 

Pil203 Pil204 Pil205

2012

1962 - 2012. 50 let PILOTE !  2012 slaví PILOTE své padesátiny a oslavy přicházejí v období stále se zlepšujících prodejních výsledků celé skupiny. Firma si pevně udržuje status výhradně rodinné firmy, bez vazby na jakékoliv finanční či investiční skupiny. Má zastoupení už v 18 evropských zemích a navíc i v Indii, roční produkce obytných vozidel překročila číslo 4.300 kusů. Celkem 800 zaměstnanců pracuje ve čtyřech výrobních závodech a na více než 250 prodejních místech.

Pil209

V roce 2012 jsou zákazníkům představeny i první kompaktní vestavby s logem PILOTE. Zájemcům o malá auta s dobrou průjezdností jsou nabízena výhradně na platformě Fiatu Ducato.

Pil213

Pil210 KATALOG PILOTE 2012. Nový katalog má ve výročním roce 2012 opravdu hodně co nabídnout. Zákazníkům se nabízí celkem 59 modelů PILOTE, v modelových řadách Aventura, Référence a Explorateur, vč. vrcholných modelů Diamond Edition.

 

 

 

Pil212   

2013

Po prvních, zprvu nesmělých krůčcích s koncepcí polointegrovaného auta s elektricky sjížděcí postelí, se v roce 2013 Pilote pouští do tohoto provedení již s vervou. V katalogu 2013 se toto stále oblíbenější řešení objevuje hned u tří modelů. Recept je již vyzkoušený a funguje dobře. Tři modely, vždy stejný podvozek Fiat CCS, s rozšířeným rozchodem zadních kol o 190mm, stejná rámová konstrukce nástavby a téměř identické uspořádání přední části, tedy salonu a sjížděcí postele nad ním. Modely se vlastně liší zejména uspořádáním zadní poloviny nástavby: model P716 LPR má francouzskou postel, pak je tu tehdejší "klasické" uspořádání, se zadním dvojlůžkem napříč a velkou garáží pod ním (model P 716 LGR) a především oblíbené centrální dvojlůžklo (P 736 LCR). Pilote se v tomto roce zaměřuje na další zvýšení kvality povrchové úpravy nábytku. Poprvé se na trhu objevuje dnes pro Pilote typický dvoubarevný nábytek z růžového dřeva, nové polštářování s prošíváným čalouněním, s cílem poskytnout zákazníkům estetickou alternativu k trochu nudným interiérům německých značek. Tedy z pohledu Francouzů.

Pil215    Pil217 Pil216

2014

Pil219 V modelových řadách roku 2014 se objevují některé novinky, které se budou dále vyvíjet v následujících letech. Ve vnější grafice se začínají kombinovat dosavadní motivy linek, s většími plochami šedé barvy. Výrazné změny doznal např. palubní ovládací panel, i v modelech nižší střední třídy objevují se velké chladničky se samostatným mrazákem a interiérový trend dvoubarevných kombinací jak nábytku tak potahů, postupuje úspěšně vpřed. Interiér je všeobecně považován za velmi elegantní. Široká nabídka modelů sahá od délky 5,99m, až po vrcholné provedení Diamond Edition, s délkou 8,53m.

Pil218

Zákazníkům je také k dispozici i samostaný katalog vestaveb, tedy vanů pod značkou PILOTE.

Katalog obytných vozů 2014  Pil220 Pil221 Katalog vestaveb 2014

2015

Velké změny v modelových řadách PILOTE. Rok 2015 přinesl několik opravdu významných změn. Z nabídky mizí nejvyšší modely řady Diamond Edition, na podvozcích Mercedes. Skupina Pilote se rozhodla prodávat luxusní modely zejména pod značkou LeVoyageur nebo Frankia. Obytná auta Pilote jsou tak od roku 2015 stavěna pouze na platformě Fiat Ducato CCS, samozřejmě při zachování vysokých technologických standardů z vyšších modelů. Druhá změna je ve značení modelových řad. Končí trochu matoucí označování řad podle výbavy, z nabídky se tedy vytrácejí jména Aventura, Référence a Explorateur. jednotlivé modely se nyní řadí znovu podle svého konstrukčního provedení. Opět v katalogu vidíte polointegrované modely pod označením Pacific a plně integrované Galaxy. Každá tato řada může být ale nově nabízena v některém výbavovém stupni. Základní provedení se nazývá Essentiel, vyšší výbava je označena jako Sensation a nejvyšší Emotion. I vnější grafika snadno pomůže určit výbavový stupeň.

Pil222

Nyní je tedy označování daleko více přehledné. Např. modelové označení P700C Sensation nese informaci, že se jedná o polointegrovaný model (P=Pacific), o délce 700cm (resp.699cm), C (central) odkazuje na zadní středové centrální lůžko a Sensation ho řadí do středního výbavového stupně. Snadné.

 Pil223 Katalog PILOTE 2015

2016

Rok 2016 přinesl ukončení produkce posledního třínápravového modelu s logem PILOTE a nabídka je nyní soustředěna na čtyři hlavní modelové kategorie: alkovny, polointegrované a plně integrovaná provedení, plus vestavby-vany. Vše jen na dvou osách a vše na podvozcích Fiat Ducato. V interiéru jsou poprvé použity prvky nábytkového dekoru v bílé barvě.

Pil226

Pil225 Katalog PILOTE 2016 (v němčině)

 

cz-flag1

Český distributor se stěhuje do nových reprezentativních prostor.

Camping City má od roku 2016 novou adresu: Národních hrdinů 474, Praha 9 - Dolní Počernice. Zákazníci zde najdou jeden z největších show-roomů v ČR (možná úplně největší) s výstavní plochou přes 900m2, dále prodejnu doplňků a samozřejmě i velké servisní dílny, které pojmou i auta s výškou 4 metry. Celkem lze v nich pracovat až na pěti autech najednou. Konečně má PILOTE i u nás v České republice opravdu důstojné prostory.

Pil710 Pil711 Pil712

 

2017

Největší změnou roku bylo uvedení zcela nového designu integrovaných modelů Galaxy. Zejména provedení čelní masky vyniká elegancí a také vysokou úrovní bezpečnosti. Z auta má řidič opravdu mimořádný výhled i na prostor těsně před vozidlem.

Pil230

Pro srovnání ještě jak vypadala Galaxy o jediný rok starší: 

Pil233

Krátké video napoví o nové Galaxy víc. 

 

 Katalog PILOTE 2017

Opravdu nevím, proč firma Pilote použila pro obálku katalogů 2016 a 2017 hodně podobný motiv se zpětným zrcátkem. Nicméně uvnitř je nabídka samozřejmě jiná, zejména u těch plně integrovaných modelů Galaxy. 

 

 

 

2018

Rok 2018 byl po všech stránkách rokem převratným !  No, dělám si trochu legraci. Převratný byl pro autora těchto stránek neboť v továrně Pilote nám v únoru vyrobili Dodíka. Jinak se v nabídce modelů zas až tak převratné změny nestaly. Modelové řady zůstaly stejné, došlo pouze k mezigeneračním změnám, které však autům docela prospěly. Předně je to trend prosvětlení interiérů používání stále vyššího podílu světlých barev. Interiér je zase o kousek vzdušnější a elegantnější. 

 Pil321

Konstrukčně se nabídka už "ustálila" na vysokém technologickém standardu. Všechny modely jsou již v základu nástavbou s pevným hliníkovým rámem, střecha má ochranu proti kroupám (anti-hail roof), vynikající izolaci proti zimě zajišťuje 28mm silná vrstva špičkového Styrofoamu ve stěnách a střeše, v podlaze je vrstva Styrofoamu 38-50mm podle modelu. Nikde už nejsou v konstrukci nástavby použity žádné dřevěné prvky, spodní lem (sukně) všech aut je z poctivého hliníku, veškerá světla v interiéru a celé zadní koncové svítilny jsou v základu už pouze LED. V základu jsou i perfektní dvojitá okna s hliníkovými rámy.

Zadní zpětná couvací kamera, která je už nějaký ten rok základním vybavením vozu Pilote, v roce 2018 se ale poprvé stává vestavěnou součástí zadní stěny. Jinak než s kamerou už Pilote objednat nelze.

Pil235

Také ovládací panel je přepracován a je myslím vzorem uživatelsky super přívětivého ovládání. Postupně vývojem ubývalo mechanických nebo dokonce otočných přepínačů, které v pohybujícím se a poskakujícím autě představují vždy problém z hlediska spolehlivosti, a v roce 2018 jsou už kompletně dotykové. 

Pil236

Na závěr přidávám krátké amatérské video představení modelu Pacific 746C ročník 2018 ve stavu, v jakém dorazil z výrobního závodu. Výbavou je to stupeň Essentiel, tedy základní. Ale u Pilote ani ta není rozhodně špatná.

 

2019

Modelový rok 2019 opět přinesl mezigenerační posun, i když (a na vyjímky, viz.dále), konkrétní osvědčené modely zůstávají stejné. Především se potvrzuje sílící zájem o ložnice se dvěma samostatnými podélnými lůžky. Pro starší páry preferující trochu toho samostatného prostoru je optimální. A přitom se toto provedení dá velice snadno proměnit ve velké lůžko, klidně pro trojici dospělých cestovatelů. A pro kombinaci dva dospělí a jedno dítě uprostřed je toto rozložení skoro ideální. Prostě se jen vysune dřevěná rozšiřující část, přidají se 2-3 čalouněné části, jinak uložené pod jedním z lůžek a rázem je tu ležení s rozměry zhruba 200x220cm. Zároveň toto řešení nabízí možnost opravdu velké garáže v zadní části vozu.

Pil237

Dále byla vylepšena tepelná izolace u všech modelů, u polointegrovaných modelů Pacifik byl zmenšen schod mezi přední a zadní částí vozu ale největší  změna se udála v elektronice. Resp. u vnitřního ovládacího panelu a infotainmentu. Až do roku 2019 se jednalo o dva samostatné systémy. V kabině řidiče autorádio nebo navigační AV jednotka (podle přání zákazníka) a někde v kabině ovládací panel, jak ho můžete vidět výše, v kapitole roku 2018. Rok 2019 přináší první pokus o dotykové obrazovky, tedy tablety, na obou místech. Když jsem toto řešení viděl poprvé, v srpnu 2018 na Caravan Salonu v Düsseldorfu, moc nadšení ve mě nevyvolal. A na základě té skepse zde na stránkách vznikl i článek "modely PILOTE pro rok 2019". Podívejte se na něj, nemá smysl rozdíly tady znovu vyjmenovávat. Mimochodem, v článku najdete i podrobný popis všech dalších meziročních změn. Nicméně hned další rok 2020 potvrdil, že se jednalo vlastně o "první prototyp", že to byl rozhodně krok správným směrem a já se mýlil. Ale o tom až v roce 2020.

Z článku si půjčím ale informaci o zajímavém novém modelu, který se v nabídce objevil poprvé. Je to model P706S. Při délce pod 7 metrů a polointegrovaném provedení nabízí hodně kompaktní variantu pro cestování až 6 lidí a spaní dokonce pro 6 dospělých a jedno dítě. Takže malé rozměry, tím pádem dobrá manévrovatelnost a průjezdnost, navíc doložnost velmi dobrých 650kg a pak i cena pod 1,5mil. Kč z něj dělá horkého favorita pro vícečlenné rodiny s hromadou dětí. 

 aaa1 

 

Poprvé se u modelů Pilote také objevuje možnost objednat si salón s centrálním stolkem, který je nejenom posuvný, ale i kvůli úspoře místa navíc sklápěcí, se dvěma lavicemi naproti sobě. U některých modelů tak má zákazník na výběr i ze třech různých provedení sezení v salónu.

Pil239 Pil238 

2020

U modelového roku 2020 upozorním jen na další vývoj ve vnější grafice vozů, kde se symbol se siluetou letícího racka poprvé osamostatňuje a je umístěn zadní-horní části obou boků.

Pil240

No ten "podivný" systém ovládání z roku 2019 je dávno pryč. Na místě kontrolního panelu je nyní velmi pěkně provedený tablet, s vynikajcící grafikou i čitelností, pomocí kterého získává posádka veškeré informace o palubních systémech a samozřejmě pouhými dotyky je lze i ovládat. Toto ovládání prostřednictvím tabletu je pro všechny modely PILOTE už v základu.

Pil242

No a vpředu, v kabině řidiče, začíná to pravé obžerství. V nabídce infotainmentů je několik modelů 2DIN jednotek s 8" nebo 9" displejem a pak i speciální wide-screen kaplička na horní část palubní desky. Když si ji zákazník objedná, tak nejenom, že má k dispozici v palubce další luxusní ukládací prostory (vč. konektorů USB) ale hlavně získá opravdu sofistikovaný informační a zábavní systém. 

Pil243 Pil244

Od roku 2020 také může zákazník objednat svůj vůz vybavený devítistupňovou automatickou převodovkou, která pro cestování poskytně opravdu veliký komfort.

Pil333 Katalog PILOTE 2020

2021

A to je zatím konec 58 let dlouhé historie značky PILOTE, která samozřejmě pokračuje. Copak nám přinese rok 2021 ?

Pil400b

Co vás zajímá?

Kontakty na nás

Náš parťák obytňák

Jirka a Jana
Praha

jiri.pm@seznam.cz