Historie značky PILOTE

Rád se hrabu v minulosti. Baví mě historie obytných aut, zajímám se o vývoj, kterým prošla ta která značka, jaké zkušenosti v průběhu své existence na trhu nasbírala, s jakou filozofií tvoří a vyrábí své produkty, prostě - co je vlastně zač. Na trhu jsou samozřejmě výrobci opravdu zkušení a renomovaní, s dlouhou historií. A jsou také "rychlokvašky", kteří na trhu vyrostli vlastně pouze z okamžité marketingové nebo obchodní potřeby. Ale kdo je kdo? Pro čtenáře, kteří by se chtěli minimálně trochu zorientovat, jak dlouho ta která značka na trhu existuje, vznikl v roce 2019 článek Která značka na trhu je nejstarší. V tomto článku níže se ale dozvíte něco jen o firmě, která mi vyrobila Dodíka. O francouzské firmě PILOTE, v současnosti je to už skupina, která vlastní několik značek obytných aut a je jednou z hlavních hráčů na světovém trhu. A v jednom aspektu je stále velmi unikátní - od svého vzniku v roce 1962 až do současnosti, je to firma rodinná. A i to je mi na Pilote sympatické a proto jsem rád, že mám auto zrovna s touto značkou. Prostě se mi líbí, když se v tvrdém světě businessu a více či méně chladného kalkulu, stále ještě uplatňují srdce a rodinné hodnoty. Minimálně v karavaningu. A to Pilote stále ještě dělá. Takže zde vlastně popisuji "rodinnou ságu." Takovou kroniku. Tento článek o historii Pilote se navíc vlastně stále upravuje a rozrůstá. Jakmile zjistím nějakou novou informaci, přidávám ji k danému roku. Mesdames et messieurs! L'entreprise se présente:

logo-pilote-big

Ve městě La Limouzinière, v okrese Loire-Atlantique, existovalo v ulici 2,rue du commerce již od roku 1932 vyhlášené truhlářství rodiny Padiou. O třicet let později se z vojenské služby navrací starší ze synů truhláře Padioua a přidává se k rodinné firmě. Je to velmi zručný řemeslník a tak na jaře roku 1962 příběh PILOTE začíná:

1962 - 1977

Ten syn se jmenuje André Padiou a na začátku léta staví v otcově dílně první prototyp prvního karavanu. Konstrukce je na svou dobu velmi inovativní, neboť na rozdíl od většiny tehdejších výrobců, kteří staví karavany s ocelových rámů, někdy i včetně opláštění (takže těžké a vyžadující výkonné tažné auto), použije André vlastně už sendvičové provedení panelů, kde rám tvoří dřevo a výplň polystyrén. Vnější i vnitřní desky jsou dřevotřískové, tu vnější později nahradí hliník. Výsledkem je velmi lehký a přitom skvěle izolovaný karavan, který lze připojit i za auto s velmi normálním výkonem. A také interiér je řešen s pravou francouzskou elegancí.

Pil001 Pil002

Karavan má velký úspěch a tak André zakládá společnost PILOTE a začíná s výrobou. První logo nové firmy není zrovna žádná exploze originality.

Pil003

Nicméně o to originálnější jsou karavany s touto značkou, prodávají stále lépe a lépe a tak o pouhé tři roky později, v roce 1965, se firma stěhuje na okraj města, do nových a větších prostor. I tak se postupně plocha továrny stále rozšiřuje aby zvládala nápor na stále vyšší výrobu.

Pil005  Pil004

Jak byl André Padou zručným řemeslníkem a konstruktérem, tak se v rodině a chodu firmy se ale stále více ukazuje, že jeho bratr Philippe Padou je zase velmi schopným manažerem a obchodníkem. Oba bratři tak společně řídí vzkvétající firmu a Philippe se v roce 1971 stává výkonným ředitelem společnosti, o několik let později i ředitelem generálním. On je beze sporu hlavním architektem úspěchu firmy PILOTE.

Pil006

1978 - PRVNÍ OBYTNÉ AUTO PILOTE

Oba bratři v průběhu prvních 15 let fungování firmy samozřejmě sledují i dění na světové scéně karavaningu. V letech 1976-77 podniká André i několik cest do USA, kde je svědkem prudkého růstu obliby obytných aut. Navštěvuje i továrny dvou výrobců: Winnebago a Fleetwood. Po svém návratu do Francie se firma rozhoduje vsadit na úspěšný "americký" model a společně s novým technickým ředitelem Marcem Burrenem vyvíjejí prototyp obytného vozu. Po zkušenostech z Ameriky je jako podvozková základna zvolen Bedford. Původně měl mít vůz název "Rally", aby se odlišil od řady karavanů Pilote. Na poslední chvíli ale padlo rozhodnutí, že název Pilote budou nést i obytné vozy a tak z názvu "Rally" zůstalo jen počáteční písmeno, které uvedlo první typovou řadu obytňáků Pilote: modely R360, R430 a R530. A tím úplně prvním byl PILOTE R 430, postavený na podvozku Bedford CF:

Pil007  

Pil014

Velmi  krátce na to přechází Pilote na podvozek Ford Transit, jehož tehdy nová verze Mark 2 byla pro stavbu obytných aut velmi vhodná.

 Pil008 Pil009  Pil010

Jen za první rok prodává Pilote 200 obytných aut. Firma má v roce 1978 celkem 78 zaměstnanců.

1979

Okamžitý úspěch po uvedení obytného auta se ještě zvyšuje v roce 1979. Za ten rok se prodá už 500 vozů. Pilote je o velký krok před svou konkurencí a auta se začínají prodávat i do zahraničí. Už rok od uvedení prvního auta, jich jde 25% na export do dalších zemí Evropského společenství, do Severní Evropy a také do Itálie a Španělska.

pilot010

1980

Na trh přichází větší a velmi úspěšný model R580. Vyráběl se mnoho let, v průběhu své výroby byl montován na různé podvozkové platformy (Ford, Peugeot, Citroen) a byl vybaven lůžky pro celkem 6 osob, z toho dvě byly rozkládací.

Pil011

V průběhu roku 1980 bylo také změněno logo Pilote. Symbol racka zatím chybí ale typ písma se už blíží moderní verzi. 

Pil012 

(Pozn. model R580 na obrázku výše je výrazně mladší, proto i to modernější logo).

Pil015

 

Za rok 1980 dosahuje Pilote ve Francii fenomenálního prodejního podílu: ze 3000 celkově prodaných obytných vozů, celá tisícovka nese logo Pilote. 

 

1981

Trh a koneckonců hlavně úspěch většího modelu R580 jasně ukazuje zájem zákazníků o velkoprostorové vozy. K uspokojení této klientely od roku 1981 Pilote nabízí nový model R650, poprvé  na podvozku Mercedes-Benz 307D. Je to největší model nabídky Pilote, který nabízí tři manželské postele a může tak nabídnout plnohodnotné přespání až šesti osobám.

 Pil013 Pil013a pil020

1982

Na přelomu let 1981 a 1982 přichází další významný milník. A to dokonce ze dvou důvodů: firma vyvíjí dva menší modely R300 a R320. Prvním důvodem je, že v nabídce se objevuje poprvé z vnějšku prakticky stejný vůz, který se liší "pouze" vnitřním uspořádáním. To první je  klasičtější (model R300) a nabízí jídelní kout vpředu, uprostřed je koupelna a vzadu je sedací kout ve tvaru písmene U, který se dá přetvořit na spaní se třemi lůžky.  Model R320 má z dnešního pohledu trochu klasičtější provedení (tehdy to ale byl tento layout horkou novinkou), kde vzadu jsou dvě palandy a společně se změnou předního sezení na dvě lůžka tak nabízí spaní pro čtyři cestovatele. Tedy nabídka dvou layoutů podle indiviuálních potřeb zákazníka. A ten druhý důvod a historický milník je vidět i z vnějšku. R300 a R320 jsou jedny z prvních, pravděpodobně vůbec první modely na trhu, které definovaly katergorii vozů, jak ji známe dodnes: polointergované provedení, neboli nízká nástavba na kabinu řidiče. Novinkou je také použití podvozku Renault Traffic. R300, která se zákazníkům začala nabízet až o rok později, bude tak úspěšná, že se bude vyrábět až do roku 1999.

pil016  pil017  pil018

Celý začátek 80.let byl totiž v Evropě ve znamení obrovského rozmachu karavananingu a této zálibě propadá stále více zákazníků, z různých společenských i sociálních vrstev. Proto se tak rozšiřuje potávka. Lidí žádají jak obytňáky stále větší, tak i provedení malá a kompaktní. A firmy vyrábějící obytná auta tak musí vymýšlet nové layouty, nové vnitřní uspořádání a tím i nové koncepce.

Pil019

Značce Pilote se to velmi daří a platí za respektovaného leadera v oblasti inovací a nových přístupů. Při nutnosti uspokojit velkou poptávku posiluje své výrobní kapacity. Je rozšířena i nová továrna (otevřela se v roce 1980) a zvětšuje se o dalších více než 7.700 m². Jsou v ní teď 3 výrobní linky, z nichž už 2 se zabývají pouze produkcí obytných automobilů. V roce 1982 totiž poprvé počet vyrobených obytných automobilů převyšuje u Pilote počet obytných přívěsů. Výroba karavanů se tak stává jednoznačně sekundární aktivitou. Připravuje se rozšíření továrny o dalších 2.000m². Také počet zaměstnanců roste a tak na konci roku 1982 už má firma Pilote 140 kmenových zaměstnanců. Účetní rok 1982 zakončuje s výsledkem 3,200 prodaných obytných vozidel. 

Na mezinárodní výstavě "Salon International de la Caravane, des Véhicles et Résidences de loisirs" má Pilote největší a velmi úspěšnou expozici.

.

1983

Další velká a důležitá změna se odehrála v roce 1983. Po prvních vlaštovkách v podobě modelu R300 a R580 uzavírá Pilote dlouhodobé spojenectví s Fiatem a koncernem PSA. V nabídce se proto objevují nové modely na podvozcích Fiat Ducato, Citroen C25 a Peugeot J5. Začalo tak partnerství, které v případě Fiatu trvá dodnes.

Ke stávajícím modelům tak přibyl R470, který rozšířil nabídku pro větší rodiny, s nabídkou šesti lůžek. Tedy jedním dvojlůžkem v alkovně a dvěma sezeními: první jak je známe dnes v přední části a druhé vzadu do písměne "U", jak ho dnes má hodně provedení karavanů. A obě šla změnit na další dvojlůžka.

Pil021 Pil022

Model R470 se stal velmi oblíbeným provedením obytného auta, které zákazníci žádali nejčastěji. Jeho ikonický tvar byl dokonce předlohou pro speciální a dodnes velmi vyhledávaný plastikový model.

Pil024  Pil023

Samostatnou  a úspěšnou kapitolou bylo zahájení prodeje malého modelu R300. Byl primárně určen pro dvojici cestovatelů, jeho délka byla jen něco přes 4,5m, v nabídce byl jak s naftovým, tak benzínovým motorem, ve shodném objemu 2,0 litru.

Pil026  Pil025

Začíná se prodávat i další kompaktní model: R380, který je klasické koncepce s alkovnou. Po dvojici cestovatelů nabízí stálé dvoulůžko nad kabinou, příjemné sezení s velkým stolem (samozřejmostí je možná změna na další dvě lůžka), má pohodlnou koupelnu i kuchyňku a to celé opět v délce 4,5m. Úspěch byl zaručen.

Pil027

Pil028  Pil029  Pil0230

v rok 1983 výrazně sílí trend, na který Pilote vsadilo již v roce 1978. Zatímco evropský prodej obytných aut rychle roste a meziroční čísla překonávaj i smělé odhady, již třetím rokem vykazuje prodej karavanů pokles okolo 30%. Lidé prostě chtějí vyrážet do přírody raději v obytném voze. Mnoho výrobců teprve začíná dělat první pokusy o vlastní obytňák. Pilote má v tomto okamžiku již ucelenou a širokou modelovou řadu a tak se soustředˇuje hlavně na budování distribuční sítě. Vždyť do zahraničí již pravidelně prodává čtvrtinu své produkce. Na konci roku 1983 má síť více než stovky prodejců, v Itálii, Německu, Nizozemsku,  Rakousku a Švédsku. 

Také výroba v mateřském závodě v La Limouzinière jede na plné obrátky. Vyrábí se 5 obnytných aut denně, z nichž vždy jeden je veleúspěšný model R300.

1984

Rok 1984 potvrdil předchozí vývoj: trh s karavany v podstatě stagnuje. Pro názornost: ve fiskálním roce 1983/84 opustilo 4 montážní linky továrny Pilote už více než 1500 obytných aut a jen 500 karavanů. Ale i přes tento výrazný propad na trhu si Pilot udržuje náskok před svými konkurenty. Má skvělá obytná auta a neustále za svou prioritu považuje hlavně důraz na kvalitu a inovace. Přizpůsobení a naslouchání trhu bylo klíčem k úspěchu. Pilote za poslední dva roky také ztrojnásobil svůj rozpočet na výzkum a tak si bude moci udržet technologický náskok.

Pil031

Tady si dovolím malou odbočku až do roku 2018: jedna z těch obskurních firem, co vyrábějí takové ty předražené modely aut, které pak postupně objednáváte společně s časopisem v mnoha a mnoha vydáních, a pokaždé dostanete jen pár součástek cílového auta, uvedla model Pilote R570. Jasně, je to nesmyslně drahé, ale když koukám na toto krátké video, stejně bych ho asi moc chtěl. Ta velikost a ty detaily !

1985

V roce 1985 proběhla v Pilote dvojitá revoluce. Za prvé - tváří v tvář pokračující stagnaci trhu přijala firma důležité a zásadní rozhodnutí: byla zcela zastavena výroba karavanů a do budoucna bude už Pilote pouze producentem obytných aut. Továrna má nyní maximální výrobní kapacitu 2 550 obytných automobilů za rok a cílem je prodat (tedy ne jen vyrobit ale prodat) minimálně 1 500 pro sezónu 1985-1986. Pilote zároveň mohutně investuje do technologií. V konstrukční kanceláři a prototypové dílně pracuje více než 10% veškerých zaměstnanců, realizuje se velký investiční program, který má za cíl v továrně připravit výrobu vlastních kompozitvních panelů pro nástavby. Firma totiž v roce 1985 vstupuje do zcela nové kategorie obytných vozů.

Ve stejném roce tak spatří světlo světa zásadní model. Pilote uvádí na trh první plně integrovaný model R700,  v nabídce je rovnou k dispozici na dvou podvozkových platformách: Peugeot J5 nebo Citroën C25. Na svou dobu se jedná o nádherný vůz a zákazníci jsou mile překvapeni.

Pil053 Pil050

Tento 620 cm dlouhý obytný vůz, má rozvor 365 cm a nabízí na tu dobu velmi moderní vnitřní uspořádání: celá přední část je ve skutečnosti věnována pohodlnému cestování čtyř lidí, v podstatě je řešen jako běžný autzomobil. Skládá se ze čtyř křesel, dvou instalovaných do kabiny řidiče, jsou už otočné, a další dvě křesla jsou vzadu. Společně se středovým stolem se tak poprvé jedná o řešení, které přetrvává dodnes. Pod stropem je i klasické spouštěcí lůžko, kuchyňka a koupelna jsou uprostřed vozu a v zadní části je stále klasický jídelní kout ve tvaru písmene U. Celá přední maska nového modelu je vyrobena ze skelných vláken a ve své první verzi si zachovává přední mřížku a sdružené světlomety ze zdrojového podvozku.

Pil055  Pil054

Na konci roku má Pilote už 125 zaměstnanců a čísla ukazují, že již 40% produkce jde na export.

1986

Hned rok po úspěšném uvedení R700 na trh, přichází nová čelní maska, která už je celá a la Pilote a působí výrazně elegantnějším dojmem.

Pil057

Ve stejném roce 1986 přichází i druhý plně integrovaný model. Je větší a nese typové označení R850. Interiér je opět vysoce ceněn pro svou typicky francouzskou eleganci.

Pil060  Pil063

Pil062  Pil061

1987

Modelový rok se nese hlavně ve znamení podstatné změny grafiky. Tradiční kombinace barev béžová a hnědá, ustupuje modernější a také osobitější hře červených a hnědých grafických motivů, na světle béžovém pozadí. Logo firmy zatím zůstává stejné. Na nový vzhled přecházejí všechny řady, a to včetně nového polointegrovaného modelu R600, na podvozku Fiat/PSA.

Pil065

1988

Rok 1988 je rokem nárůstu vývozu po celé Evropě, včetně Itálie. Pilote jako francouzská značka začíná dominantně vybavovat svá vozidla podvozkovou platformou Fiat Ducato, která se v krátké době stane nejžádanějším podvozkěm pro stavbu obytných aut v Evropě. Ve stejném roce je veřejnosti představena také celá skupina nových modelů. Ty se vyznačují obzvláště aerodynamickou linií kapotáže, které umožnila nová technologie panelů. Nový je model R610, s předním spouštěcím lůžkem. na délku má jen 566 cm ale je koncipován pro vcelku pohodlné cestování až pětičlenné rodiny. Další nový model R640 zase nabízí klasickou zadní jídelnu ve tvaru písmene U. Zajímavostí nového modelu R660 jsou dvě lavice proti sobě v přední části (jak to známe z dnešních alkoven), navíc ale je prakticky stejné sezení instalováno i do zadní části. Obě lze přetvořit na pohodlná dvoulůžka a tak mnoho zákazníků nechává v zadní části neustále dvoulůžko připravené. Je to předzvěst moderního řešení u drtivéí většiny současných modelů.

Pil066 Pil067 Pil068

Jednou z vlajkových lodí Pilote se ale v roce 1988 stává nový, plně integrovaný model R900.  Dlouhý 6,5m, je kompletně proveden ze sendvičových, polyesterových panelů, které modelů dávají zcela nevídanou odolnost proti vodě, skvělou tepelnou izolaci s minimem tepelných mostů, robusnost a vysoký kvalitativní stupeň povrchové úpravy. I použití podvozku Mercedes jej řadí do vyšší třídy.

Pil071 Pil072  

Pil074 Pil073

Na konci roku 1988 může Pilote opět vykázat silný růst, zaměstnanců je už 180, zy rok se vyrobilo přes 2000 vozidel a na export je určena už celá polovina z nich.

1989

Konec osmdesátých let konečně přináší do loga firmy symbol letícího racka a tak znak dostává tvar, jak jej známe dodnes. Zprvu byla sice používána celá sada barev, která měla odlišovat jednotlivé modelové řady. A tak na autech Pilote z devadesátých let můžete najít logo v různých provedeních.

Pil075

Společně s uvedenímm nového loga doznala změnu i vnější grafika. Ta se úplně mění, hraje se v elegantním dvoubarevném barevném schématu se středovým pruhem, navrženým tak, aby elegantně rámoval boční a případně i zadní okna.

 Pil076

Pil077  

1990

rok 1990 

Tato podstránka je nyní ve výstavbě. Dodělám ji v průběhu ledna 2021.

Co vás zajímá?

Kontakty na nás

Náš parťák obytňák

Jirka a Jana
Praha

jiri.pm@seznam.cz