29.08.2018 - Modely PILOTE pro rok 2019

Pilote-title2

Také letos jsme měli příležitost navštívit největší světovou výstavu Caravan Salon v německém Düsseldorfu. Nicméně v tomto článku, stejně jako v tom loňském,  se nebudu snažit představit všechno, co se v Německu vystavuje a to z jednoho prostého  důvodu: že to prostě nejde. Nejde popsat vše, co se vystavuje na celkové ploše 214.000m2, těžko lze nafotit 2.100 vystavených vozidel a spoustu dalších vystavených věcí: techniky, technologií, doplňků a příslušenství. A navíc, jistě se o to pokusí mnoho jiných návštěvníků, redaktorů různých časopisů, blogerů a vlogerů. Takže pro ty, kteří letos na Caravan Salonu nebyli, se jistě najde příležitost si někde nějakou "panoramatickou" reportáž najít. 

No a protože každý má rád hlavně to svoje, chtěl jsem připravit pro čtenáře představení nových modelů francouzského výrobce PILOTE pro rok 2019, jehož značku vozí na čumáku náš Dodo. Pak jsem si ale řekl, že daleko lepší přehled jistě zanedlouho nabídnout webové stránky ať již výrobce nebo českého zastoupení. O čem tedy psát?

Co se změnilo mezi modelovou řadou polointegrovaných vozů PILOTE 2018 a 2019.

A tak nabízím takové docela podrobné porovnání, čím se liší modelové řady 2018 a 2019 u firmy PILOTE. Čím se příští rok bude snažit oslovit zákazníky a s čím novým přišla proti řadě 2018, kterou zastupuje i náš Dodo. Jiným slovy: máme litovat, že jsme koupili už v loňském roce" ?  A vzhledem k tomu, že se nám zdál letošní ročník u všech firem spíš "evoluční" a ne "revoluční", tzn. že byly všude vidět jen drobné změny, je to zároveň i příklad změn, jak je mohli pojmout i jiní vystavovatelé.

A budeme porovnávat pochopitelně hlavně polointegrovaný model Pilote P746, což je náš DODO, nicméně popsané změny jsou stejné ve všech ostatních modelech. 

1) EXTERIÉR

Tvarově jsou oba ročníky naprosto shodné, co se dost změnilo, je ozdobná grafika. Zatímco pár let se auta od Pilote dala docela bezpečně poznat podle výrazné křivky evokující v zadní části auta logo firmy Nike, letos grafika "zhranatěla" a i v základním výbavovém stupni přibyla k černé barvě dekoru i šedostříbrná .

Pilote19-01

Logo Pilote se posunulo níž, což byl velmi dobrý tah. To loňské částečně mizelo v okamžiku, kdy si uživatel namontoval markýzu. Celkově na nás působila nová grafika dynamičtěji a moderněji. Takže, plus body pro 2019. Předek auta se jen změnil ze stříbrného orámování masky chladiče a reflektorů na leskle černou. Tedy opak toho, co proběhlo rok předtím. Zřejmě stříbrná patří sudým ročníkům a černá lichým :-)    I když přibyly i dvě masivní žebra před chladičem. Rozhodnutí, co je hezčí, je vyloženě subjektivní záležitost. 2018 je design předku  jemnější, 2019 zase o něco agresivnější.

Pilote19-02

 

2) KABINA ŘIDIČE

Kabina řidiče je, stejně jako u zhruba 75-80% veškeré evropské produkce obytných aut, Fiat Ducato a tak změny nejsou prakticky žádné. Jedna ale přeci jen. Jsou to integrované roletky do čelního a bočních oken kabiny.

Pilote19-07

Čelní sklo. Loni naprostá klasika v podobě dvou horizontálně posuvných křidel, uprostřed spojených magnetkami, letos nahradila jedna velká roleta, výsuvná odspoda nahoru. Toto řešení je vlastní modelům obytňáků ve vyšších třídách a tak letos "sestoupilo" také do řešení pro masově vyráběné modely na podvozku Fiat Ducato. 

Boční okna. I tady je zásadní změna. Místo posuvu rolety zezadu dopředu, tu letos máme jakýsi "vějíř", který je v zasunuté pozici na spodní straně okna a otevřený se zajišťuje magnetem.

Pilote19-06

Zatímco krytí čelního skla se nám líbilo moc a moc, řešení na bočních oknech působilo trochu fórově, nedotaženě. Navíc chvilku trvá, než přijdete na správný způsob uzamčení v otevřené pozici. Hledáte nějaký zámeček a on nikde. Prostě jen musíte okrajovou lištu přiložit k rámu okna. Magnet pak odvede svoji práci. Zůstává tam ale drobná škvíra, takže případný šmírák by se mohl dovnitř podívat. Na druhou stranu mají boční roletky stříbrnou vnější stranu (lepší odraz paprsků slunce) a zmizel plastový vnitřní rám. Plocha skla je tedy větší a zlepšil se tak boční výhled.  Předpokládám, že to letošní provedení je inovace výrobce rolet  (německé firmy REMIS) a tak je téměř jisté, že se toto řešení začne objevovat u všech značek aut.

 

6) OVLÁDACÍ PANEL A AUDIO SYSTÉM

Až do loňského roku byly modely PILOTE vybavovány vcelku běžným kontrolním a ovládacím panelem. byl umístěn v horní části boční stěny, vlevo od vstupních dveří. V roce 2018 dostal ještě nový design, který hodnotím jako velmi elegantní, čistě provedený a maximálně funkční. Osm dotykových tlačítek mi vždy jen na jeden stisk poskytlo požadovanou informaci nebo uvedlo či vypnulo ten palubní systém, který jsem chtěl. Součástí panelu byl i digitální ovladač vyhřívání Truma CP plus a vedle něj našlo místo i teplotní čidlo. Prostě vše na jednom místě. Navíc, nad panelem je i dostatek místa, kdyby člověk chtěl doplňovat další ovládací nebo monitorovací prvky a stále bude mít vše pohromadě.

Pilote19-04

Jsem velký milovník všeho digitálního, displejového, dotykového, atd. ale jednoznačně si myslím, že PILOTE letos vstoupilo do digitální éry hodně nešťastným způsobem. Panel zmizel a místo něj teď na spodní části stěny visí na podivném držáku ještě podivněji instalovaný malý sedmipalcový tablet. Už s fotografie vidíte jak z něj čouhají napájecí i signálový kabel. Když stojíte na podlaze v kabině, je displej nízko a musíte se sehnout. Když jste na schodech, z úhlu je špatně čitelný a musíte se zase nahnout. Dá se sice naklopit do určitého úhlu směrem nahoru k vám ale moc dlouho nevydrží a samovolně se opět postupně padá do svislé polohy, zvláště při jízdě. No a když ho v naklopené pozici zafixujete pevným dotažením šroubů na držáku, tak zase už překáží a vystavuje se nebezpečí poškození při procházení do auta a ven. Je totiž blízko nad madlem a při nástupu a výstupu z auta věřím, že po něm sposta lidí nešťastně "sáhne". A celá, svítivě bílá stěna tak zůstala prázdná, kromě nyní až brutálně čnícího černého čidla teploty. Celkové provedení postranní stěny je tak dost podivné. Ovladač Truma se navíc přemístil do skříňky, takže ji musíte otevřít, když chcete cokoliv nastavit.

Samozřejmě je to zřejmě myšleno tak, že funkce budete ovládat právě přes ten tablet. Ale tady na rychlou úpravu hodnot nebo rychlou kontrolu jedním stiskem už zapomeňte. Menu, volby, nepřesný dotyk na displeji, atd. vám ovládání ztíží a prodlouží. Opravdu doufám, že na výstavě je jen jakási předvýrobní verze, protože mocně budí dojem, že někdo v Pilote 14dní před výstavou vydal projektantům a konstruktérům pokyn: "v Düsseldorfu chci vystavovat ovládání přes tablet"! Že je to celé ušité opravdu velmi horkou jehlou, z celého řešení jen čiší. Nicméně stejné displeje měla všechna vystavená auta.

Myslím si , že majitelé, kteří mají rádi jednoduchá a nepočítačová řešení, budou "loňský" panel hodně postrádat. V rychlosti ovládání byl nedostižný. A hračičkové půjdou do komplexního řešení typu Truma iNetbox, který vám luxusní ovládání umožní i přes aplikaci v telefonu. A tak se mi zdá, že Francouzi ve své národní samolibosti chtěli zoufale přijít s vlastním řešením (což může být na škodu, viz. článek o spolupráci dvou hlavních konkurentů ve vytápění) a naprosto zanedbali plánování, načasování a hlavně dotažení a vyladění celé změny. Na druhou stranu a při troše optimismu lze předpokládat, že přijdou nové verze software, který bude uživatelský přítulnější a upgrade by neměl být složitou záležitostí. Ovšem to hardwarové řešení... nevím, nevím.

A v podobnému duchu se nese i nový audiosystém v kabině řidiče.

Pilote19-16

Loňské běžné autorádio Pioneer, instalované v základní výbavě, nahradil letos (také už od základu) druhý palubní tablet, pracující s OS Android. Je sice uchycen daleko lépe, pevněji a nekoukají z něj žádné kabely ale o to podivnější řešení to je. Proč je venku? Proč není integrován do panelu, když už je speciální panel součástí celé konstrukce? Prý aby se dal natočit směrem k řidiči. No... Trochu natočit se dá. Asi o 0,152487 úhlového stupně. Nabízené funkce jsou všechny základní: FM rádio, propojení s telefonem bluetooth, DAB+ rádio a displej slouži i pro zobrazení signálu z couvací kamery. To mě hodně mrzí, protože verze 2018 měla samostatný displej vlevo od volantu a tak záběr z couvací kamery mohl být v provozu po celou jízdu a nahrazovat tak zpětné zrcátko. Osobně si tuto funkci v Dodíkovi nemohu vynachválit. Nicméně drtivá většina aut a výrobců využivá pro zpětnou kameru centrální displej a tak se jen Pilote zařadil mezi ostatní.

Nebudu hodnotit ovládací software, protože věřím, že ho budou také brzy upgradovat. Tenhle je totiž drobátko nedomyšlený a zase je vidět, že se to tvořilo nějak narychlo. Uklidňuje mě i to, že v tištěné verzi katalogu PILOTE 2019 není o tomto předním řešení nikde žádná zmínka. Takže se může ještě hodně změnit. Už jen to logo "Groupe Pilote" je divné. Majitelé auta PILOTE by jistě rádi přímo docela pěkné logo Pilote a pro ostatní značky skupiny PILOTE (Bavaria, LMC nebo nedejBůh Le Voyageur) by byla takováto obrazovka řekněme, trochu kontraproduktivní. Vypadá to, jako když dodavatel software dodá první verzi a řekne: "a tady pak bude logo podle vašeho přání".

3) OBYTNÁ ČÁST

Hlavní letošní zbraní PILOTE v boji proti konkurenci jsou úpravy podlahy. Snížením podlahy PILOTE respektuje současný trend, mající za cíl podlahy co nejvíce srovnat a odstraňovat výškové stupně. Letošní modely se tedy chlubí za prvé zlepšenou, resp. zesílenou izolací podlahy proti zimě a za druhé snížením podlahy v kabině. To první je zcela neodiskutovatelný a jednoznačný klad. Izolace obytných aut PILOTE je už tak na velmi vysoké úrovni a jestli ještě přidali na podlaze, tak i modely bez Al-Ko podvozku se zimy rozhodně bát nemusí. S tou druhou inovací je to z mého pohledu trochu problematičtější. Snížení podlahy je nejlépe vidět na schodu, který odděluje kuchyň od koupelny a dále od ložnice:

Pilote19-08

Naše auto z řady 2018 si ještě vypomáhá takovým malým a vcelku nepraktickým "mezischůdkem". Letošní modely ho už nemají a schod přitom zůstává stejně vysoký. Zmizelo tedy zhruba 8cm převýšení, což je samozřejmě velmi pozitivní krok. Zkušení uživatelé ale vědí, že podběhy zadních kol musí zůstat cca ve stejné výši, takže se jdu hned podívat do sprchového koutu, který se nad levým zadním podběhem nachází.

Pilote19-10

A hleďme ! V našem loňském autě je na podlaze sprchového koutu jen asi 2cm výškový schod, který se dá krásně eliminovat zakoupením příplatkové teakové podložky. Pak je dno sprchy prakticky rovné. U modelů 2019 však schod narostl na právě těch zhruba 8cm. Prostě podběh kola zůstává stejný, i když se okolní podlaha snižuje. Nemyslím si pak, že by teaková podložka v případě modelů pro příští rok už něco výrazně vyřešila. Tohle se nám tedy moc nelíbilo. Samozřejmě, kdo se rád sprchuje na schodech, tak bude spokojený. Ve stejném duchu se nese i protější záchod, nad druhým zadním podběhem. Dříve rovná podlaha podlahy, od dveří až po zadní stěnu, je teď zhruba v polovině hloubky prostoru přerušena schodem. Takovým jako pódiem, které vytváří stejný dojem jako ve sprchovém koutu. Sice u umyvadla stojíte na podlaze ale prsty nohou už do podia narážíte. Trochu nekomfortní. Takže tady jdou u nás body pro řadu 2019 do mínusu.

Mezi sprchovým koutem a WC je v podlaze krytý otvor a v něm velmi praktický úložný prostor. U našeho auta je dost hluboký, aby pojal bezpečnostní trezor, krabice s džusy nebo trvanlivými mléky (klidně postavené na výšku) a nebo sadu 1,5l PET lahví, ležících ve dvou vrstvách nad sebou. Je prostě dost prostorný. V modelech 2019 přišel o polovinu své hloubky, což jeho využití značně omezuje.

Pilote19-03  

Jen se podívejte, co všechno pojme "sklep" v našem Dodíkovi. No a s tím v novém modelu už počítat nemůžete. Nicméně zdůrazňuji, že 90% konkurenčních aut bez Al-Ko podvozku nenabízí ani to. Takže i když PILOTE pro 2019 nabízí "sklep" o něco menší, stále je to víc, nežli nabídnou ostatní.

Pilote1911

 

 4) BAREVNÉ PROVEDENÍ INTERIÉRU

Tady si myslím, že designéři PILOTE odvedli docela dobrou práci: Třeba nová kuchyně vypadá určitě o něco moderněji. Pracuje sice se stejným odstínem dřeva a bílou barvou ale jejich kombinace v modelech 2019 vychází docela hezky a diagonálně vedený předěl mezi bílou a dřevem dodává zajímavý designový prvek.

Pilote19-05

Loňské modely měly vzadu jednotnou černou lesklou zástěnu se svítícím logem PILOTE a ze stejného materiálu byla i boční ochranná zábrana pro ochranu při vaření. V modelech 2019 má zadní deska barvu i provedení pracovní desky, logo zcela zmizelo a bohužel i boční ochrana. Jinak ale je kuchyň stále pěkná - a byl to jeden z našich hlavních argumentů při výběru a nákupu Dodíka.

Nedá mi to, abych znovu upozornil hlavní trumfy PILOTE v provedení kuchyňské linky. Sledujte na fotce tu obrovskou pracovní plochu na lince a všiměte si i toho šuplíku vlevo dole. Je super vysoký i hluboký a krásně pojme odpadkové koše (klidně na tříděný odpad) a k němu velké balení papírových utěrek, a pětilitrový barel s vodou. Váhy se bát nemusíte, šuplík má dno ze silné překližky. V provedení kuchyně se firmě PILOTE může postavit jen velmi malá skupinka konkurentů.

Jinak samozřejmě s novým ročníkem se objevuje možnost nové barvy dýhování interiéru a zcela nová řada barevného provedení interiérových textilií (závěsy, polštáře, atd.). Nám trochu chybí kombinace hnědých odstínů ale jinak je výběr slušný.

Pilote19-15

Docela funkčním vylepšením je uchycení čalounění na sedací soupravě v obytné části. Loňské provedení bylo na běžné suché zipy (jedna část zipu přilepená na stěně, druhá přišitá k zadní straně čalouněného dílu). Letos je to hahrazeno uchycením magnety. Drží to pevně a odpor při zvednutí dílu je tak akorát. V Dodíkovi každé zvednutí jakékoliv části doprovází nutnost vyvinout značnou sílu.

Pilote-cs20

Co je také novinkou je možnost objednat si vybrané modely Pilote se třetí (!) verzí sezení. Kdo četl některý z článků, ve který jsem popisoval peripetie výměny jednoho typu sezení za druhé v našem Dodovi, tak už zná dva základní typy sezení, které Pilote nabízí. No a od roku 2019 se mohou modely P740 a P746 objednat i v provedení P746F. A to vám pak místo "Účka" nebo "eLka" dorazí takováto paráda.

Pilote-cs21

 

5) LOŽNICE

V ložnici se nezměnilo vlastně nic, kromě čela postele. Původní polstrování celé zadní stěny se zmenšilo a dostalo podobu jakéhosi obrazu v dřevěném rámu. Zdá se mi to rozhodně elegantnější. To naše "dvaosmnáctkové" zase pohodlnější. Postel, i když má na délku slušných 195cm, vás nutí opírat polštář co nejvíce k zadní stěně a polstrování je velmi příjemné na dotyk. Rozhodně více, než dřevěný rám. Ale nové provedení je opět zajímavým designovým prvkem.

Pilote19-09

Jinak celá modelová řada polointegrovaných aut PILOTE pro rok 2019 je typově shodná s tou 2018. Zajímavou novou variantou je model P706S. Při délce pod 7 metrů a polointegrovaném provedení nabízí hodně kompaktní variantu pro cestování až 6 lidí a spaní dokonce pro 6 dospělých a jedno dítě. Takže malé rozměry, tím pádem dobrá manévrovatelnost a průjezdnost, navíc doložnost velmi dobrých 650kg a pak i cena pod 1,5mil. Kč z něj dělá horkého favorita pro vícečlenné rodiny s hromadou dětí.

Pilote-cs30 Pilote-cs31

Pilote-cs32  Pilote-cs33

No a to je asi vše. Když teď po sobě čtu článek, vypadá to, že si na novou řadu dost stěžuji. Musím ale zdůraznit jednu věc: prošli jsme letos opět pečlivě celou výstavu a u každého výrobce jsem hledal nabídku polointegrovaných modelů v délce od 7m do 7,5m, v kategorii do 3,5t a poměrně pečlivě porovnával. I pro příští rok bych si jednoznačně vybral PILOTE. Ti Francouzi to dělají trochu jinak. Auto je velmi elegantní, hlavně uvnitř vždy prostornější než ostatní. Kvalita provedení  je na výborné úrovni (dále jsou jen dražší prémiové značky) a mnohem lepší než entry značky hlavně italské produkce. Takže proto PILOTE. A když by mi nabídli, že mohu svůj P746C ročník 2018 vyměnit za P746C roku 2019, dlouho bych váhal, váhal... a asi si nechal ten letošní. I když zase když uvážím tu ještě lépe zateplenou podlahu a připustím, že software v ovládacích panelech půjde do výroby už vylepšený, tak nevím, nevím....

Pilote-end

Co vás zajímá?

Kontakty na nás

Náš parťák obytňák

Jirka a Jana
Praha

jiri.pm@seznam.cz