12.03.2019 - Která značka je nejstarší ?

Když někde na výstavě či přímo u některého dealera mluvíme s lidmi od té které značky, pořád slyšíme" "Jsme renomovaná značka!",  "Máme dloooouhou tradici!", "Máme oooobrovské zkušenosti!", a tak dále, a tak dále. Samozřejmě že zkušenost, dobré jméno a "tradice" přichází s počtem let, které je už značka na trhu. Každý rok výroby, každá nová modelová řada výrobci neodiskutovatelně poskytuje další zkušenosti, další odezvy a názory zákazníků a může se i hodně učit z chyb, které udělal a slepých uliček, po kterých se vydal. No jo, ale které značky v Evropě jsou tedy ty "tradiční"?

A tak jsem si sedl k internetu, začal trochu hledat a mohu čtenáři nabídnout historický přehled vzniku evropských značek tak, jak šly v průběhu desetiletí. Bral jsem za prvé jen značky, které jsou nyní na trhu a které si můžeme kupovat. Za druhé jsem jako rok vzniku bral vznik prvního OBYTNÉHO AUTA. Mnoho značek předtím vyrábělo úspěšně karavany ale protože jsem "obytňákový fanda", tak mám karavany jakoby na druhé straně barikády. Tedy něco jako je vztah majitelů foťáků CANON a NIKON :-) Vzájemná úcta jistě ale na "druhou stranu" se málokdy vrhnou. A tak beru jako rok vzniku představení prvního obytňáku. V poznámce je ale historie značky vždy stručně naznačena, včetně období karavanů. Někdy totiž bývá opravdu dlouhé a úspěšné. Samozřejmě nejdou postihnout úplně všechny značky. Doufám ale, že nabídnu ty v Evropě nejznámější. Kdo na stránkách Nas-parťák-obytňák minul (skoro) komplexní přehled v Evropě prodávanch značek, najde ho ZDE. Tak a jdeme na to:

 

1961

1961-hymer-caravano HYMER

Zakladatel, firmy, Němec Erwin Hymer přebírá po otci karosárnu a v roce 1957 vzniká první produkce slavných karavanů ERIBA Touring. V roce 1961 pak spatří světlo světa i první obytňák. Tehdy nese ještě název "Caravano" (obr.) ale je to jednoznačně výrobek firmy Erwin Hymer. Auta s notoricky známým logem Hymer se poprvé objeví v roce 1973.

 

 

1961-arca-noe

ARCA

Italská firma ARCA vyráběla přívěsy už od padesátých let a k úvaze o obytném autě tak nebylo daleko. Na výstavě lodí v Janově roku 1961 představuje model ARCA NOE - první obytný automobil. Všimněte si, jak se liší první Hymer a Arca svým pojetím. Hymer vzal dodávku a upravil ji na obytné auto (vestavbu). Arka vzala napak podvozek a instalovala na něj nástavbu. Položila tak základ koncepce, ke které se pak postupně přidali všichni další výrobci.

 

 

1962

1962-westfalia-so-34WESTFALIA

Slavná německá Westfalia vytvořila již v roce 1951 první konverzi, neboli modul pro zasunutí do auta a poskytující určitý komfort při kempování v přírodě. Na první opravdové auto Westafalia si ale zákazníci počkali až do roku 1962, kdy z populárního minibusu VW vzniká první model Westfalia SO34.

 

 

 

1970

1970-mobilvetta-camperuno

 MOBILVETTA

 Italská firma Mobilvetta uvádí svůj malý obytný vůz na trh už v roce 1970. A jeho název je příznačný: "Camper Uno".

 

 

 

1973

1973-frankia-mercedes

FRANKIA

Německá firma Frankia se sice na svých stránkách honosí tím, že své "výrobky" dodává na trh už od roku 1960 a nikde neuvádí, co to bylo. Ve své historii ale uvádí rok 1973 jako datum, kdy začíná prodávat obytná auta na podvozku Mercedes-Benz. To už je opravdová FRANKIA, no ne?

 

  

1977

1977-laika-motorpolo

LAIKA

I když Laiku má mnoho lidí za severskou firmu, zakladatel je Ital, pan Giovambattista Moscardini. Firma nese už od roku 1964 jméno psa, kterého Sověti vypustili do kosmu a prvních 13 let vyráběla vysoce kvalitní karavany. V roce 1977 přichází první obytňák. Tahle nádhera nese jméno "Motorpolo" a je na podvozku Mercedes-Benz.

 

 

1978

1978-pilote-r430

PILOTE

Výrobce našeho Dodíka a první francouzská firma vstupuje na trh obytných aut v roce 1978, kdy představuje model PILOTE R430. Jako podvozková platforma byl použit Peugeot. Historie PILOTE sahá ale daleko hlouběji do minulosti. První karavan postavil zakladatel firmy, p. André Padiou už v roce 1962.

 

 

1978-rimor

RIMOR

Ve stejném roce zákládá v Itálii pan Luano Niccolai oficiálně značku RIMOR. První model byl překvapivě postaven na podvozku FORD. 

 

 

 

 

1979

1979-elnagh

ELNAGH

V závěru roku 1979 spatřuje světlo světa i prvné obytné auto italského výrobce ELNAGH. Firma vyráběla od roku 1940 jízdní kola a na začátku sedmdesátých let vyrobila první karavan.

 

 

 

1979-carthago

CARTHAGO

Německý výrobce prestižních obytných vozů vstupuje na trh také v roce 1979. V Ravensburgu (Horní Švábsko) ho zakládá průmyslový inženýr Karl-Heinz Schuler . Dohledat nějaké modely Carthago z té doby se mi bohužel zatím nepodařilo. Ale pokud najdu, tak doplním.

 

 

 

1980

1980-le-voyageur

LE VOYAGEUR

V roce 1980 vzniká ve Francii další výrobce luxusních obytňáků. Le Voyageur vstupuje na trh s modelem LV600 na podvozku Mercedes 310D.

 

 

 

1980-chausson-odyssee-4000

CHAUSSON

Pro Francii byl 1980 docela úspěšný rok. Poprvé se objevuje obytné auto i pod značkou CHAUSSON. Je to docela mrňous a nese hrdé označení ODYSSÉE 4000.

 

  

1981

1981-niesmann-bishoff-clou-570eNIESMANN-BISCHOFF

Již od roku 1955 je firma Niesmann k.g. úspěšným prodejcem karavanů a posléze i obytných aut. V roce 1980 se název mění, vzniká Niesmann-Bischoff a firma představuje na trhu svůj první vlastní obytný vůz. Je to model Clou 570E.

 

 

  

 

1983

1983-dethleffs-pirat

DETHLEFFS

Firma Dethleffs je pravým pionýrem v oboru karavanů. Přívěsy pro potřebu kempařů vyrábí už od roku 1931 !!! Její produkce byla tak moc žádaná, že na první obytný vůz museli zákazníci počkat až do roku 1983. To na trh "připlul" Dethlefffs PIRAT.

 

 

1983-concorde-500CONCORDE

Obytné paláce od firmy CONCORDE jsou snem drtivé většiny karavanistů. Velikost, luxus a kvalita, provází tuto značku už dlouhá léta. A přitom první produkt na trhu zase až tak dobře nevypadal. Rozhodně se v modelu Concorde 500 z roku 1983 moc nedá vystopovat začátek cesty, která končí u modelu Centurion, že?

 

 

1983-malibuMALIBU

Ve stejném roe přichází Carthago se svojí ekonomickou řadou obytných aut, která nově nese novou značku MALIBU. Začíná přituhovat v boji na trhu cenově dostupných aut. 

 

1983-rapido

RAPIDO

V roce 1983 opouští továrnu Rapido (karavany vyrábí od roku 1961) první obytné auto. Nese název Randonneur 410.

 

 

 

eura-mobilEURA MOBIL

Také známá a renomovaná firma Eura Mobil začala svou činnost jako výrobce karavanů. Velmi kvalitní obytné přívěsy vyráběla v Sprendlingenu u Mainzu, už od roku 1959. Tehdy ještě pod krátkým názvem EURA. V roce 1983 uvádí na trh svůj první obytný vůz a hned s velkým úspěchem. Nějaký čas probíhala souběžná výroba karavanů a obytných aut ale zakrátko se vyrábějí už jen a jen obytňáky. V návaznosti na toto rozhodnutí se mění i název, na současný: Eura Mobil.

 

 

1984

1984-hobby-600HOBBY

Německá firma HOBBY je na trhu známá hlavně pro svoje skvělé karavany, které zákazníkům nabízí již od roku 1967. V roce 1984 přichází i její první obytné auto. Je na podvozku Fiat Ducato a nese dnes už ikonické označení Hobby 600. V poslední době se její auta prodávají stále více a firma vykazuje slušný nárůst každým rokem. A to i přesto, že je jako jedna z mála stále nezávislou firmou, nespadající do žádné korporace.

 

 

 

1984-adria-adriatik-390-renault

ADRIA

Ve stejném roce se další významný výrobce karavanů - slovinská ADRIA, rozhodl představit zákazníkům svůj první obytný vůz. Byl na podvozku Renault a nesl označení ADRIATIK 390. 

 

  

 

1985

1985-challengerCHALLENGER

Nová značlka Challenger byla oficálně uvedena na trh u příležitosti výstavy Pavillon Dauphine v Paříži 25. února 1985. Jejich první stroj byl na podvozku FIAT Ducato.

 

  

 

1986

1986-burstner

BÜRSTNER

Německý Bürstner podobně jako Hobby velmi úspěšně vyrábel karavany už od roku 1958. Takže až o 28 let později přichází i s kategorií obytných vozů a hned s celou modelovou řadou 3 typů. Hrdě se hlásili k tomu, že vzali karosérii z obytného přízvěsu a uzpůsobili ji pro potřeby obytného auta. 

1986-benimar

BENIMAR

Španělská jednička BENIMAR vyráběl kusově auta na zakázku už od roku 1979. A ve stejném roce jako Bürstner příchází poprvé z vlastní modelovou řadou. A stejně tak jsou to taky tři modely: jedna alkovna a dva polointegrované. Náhoda?

 

1986-autostar-405-tsAUTOSTAR

I tato firma individuálně montovala auta i dříve. Ale pod značkou Star. Teprve v roce 1986 uvádí sériovou výrobu svého nového modelu a ten už nese značku AUTOSTAR.

 

 

1987

1989-ci-s-l1600

 CI

Původně britská firma "Caravan International" vznikla už v roce 1963. Úspěšně rostla, dokonce koupila značky Eccles a Bluebird. V roce 1982 šla ale bohužel do likvidace. Koncern Trigano po pár letech, patrně v roce 1987, oživil značku,  název byl zkrácen na "CI" a továrna je v italském San Gimianu. První obytné auto "nového CI"  neslo označení S-I1600.

 

 

 

1988

1988-knaus-the-traveller

KNAUS

Pan Helmut Knaus úspěšně vyrábí obytné přívěsy už od roku 1961. V roce 1985 vzniká proslulé logo s letícími vlaštovkami a tak první obytné auto, představené v roce 1988, ho samozřejmě již hrdě nese na nástavbě. Podvozkem je opět Fiat Ducato a typ má název "The Traveller" a hned v časopise Promobil získává titul "Obytné auto roku".

 

1989

1989-pssl-family

 PÖSSL

 Stejně starý jako je demokracie v naší zemi, je německý výrobce vanů, firma Pössl. Její první obytňák nazvali prostě "Family".

 

 

 

 

Firmy vzniklé v devadesátých letech mají vesměs jednu vlastnost: na svých webových stránkách sice mluví o datumu svého vzniku ale bez dobové fotografie prvního modelu. takže je musíme vzít jen telegaficky:

1990

AHORN

Německá firma Ahorn o roce svého vzniku pouze textem mluví o spojení firem Kolb-Mobil a Laneus Motorhomes. Vzniká Ahorn a logo s javorovým listem, ve kterém je silueta obytňáku.

1997

BAVARIA

Bavaria vzniká v roce 1997 jako odnož německého výrobce FRANKIA a je součástí skupiny PILOTE.

1998

PHOENIX

Také německý výrobce luxusních vozů Phoenix nemá na svém webu "první auto". Dodones nezávislý rodinný podnik začíná s 25 zaměstnanci v hale 2000m2 a vyráběl v prvních letech zhruba 90 aut ročně.

1999

KRS

I jediný český zástupce, firma KRS z Malého Malahova, neukazuje na svých stránkách své první auto z roku 1999. Jen že je výrobce obytných vestaveb, tedy kategorie van. 

2005

2005-lmc-liberty

LMC

LMC, patřící do skupiny Hymer Group, přichází na trh v roce 2005 s dvěma modely (s alkovnou a polointegrovaným) a obě nazývá "Liberty".

2006

2006-carado464

CARADO

V roce 2006 zakládá Hymer Group další obchodní značku - Carado.

.

.

.

2010

2010-morelo

MORELO

Příští rok bude slavit prvních deset let své existence výrobce, který i během tak krátké doby získal neodiskutovatelné postavení na trhu. Asi by se nenašlo moc nomádů, kteří neznají luxusní vozy se značkou MORELO. V roce 201O odešli někteří zaměstnanci od firmy Concorde a založili společnost konkurenční a evidentně velmi úspěšnou. 

.

.

V roce 2010 ještě vzniká firma P.L.A. (přesmyčka jména zakladatele Pier Luigi Alinari) a o rok později si britský tradiční výrobce přívěsů, firma BAILEY (přívěsy vyrábí už od roku 1947!) řekl, že je načase přijít i s obytným autem.

Následující společnosti se svojí historií na firemních stránkách nechlubí vůbec. A je to vesměs proto, že není moc dlouhá. Pravděpodobně vznikly jako další značky korporací, zhruba v posledních 1-2 dekádách. 

SUNLIGHT, ETRUSCO, McLOUIS, ROLLER TEAM, XGO, SUN LIVING, FORSTER, ITINEO, a další.

Tak a to je opravdu vše. Tak co? Našli jste v přehledu i značku svého auta?

Co vás zajímá?

Kontakty na nás

Náš parťák obytňák

Jirka a Jana
Praha

jiri.pm@seznam.cz