11.4.2022 - Na kolik vlastně hustit měchy?

Již krátce po převzetí Dodíka, jsem si v roce 2018 do něj nechal nainstalovat měchové odpružení zadní nápravy. Následující tři roky jsme absolvovali mnoho kilometrů a stále mohu s dobrým pocitem prohlašovat, že to nebyly vyhozené peníze a že jízda s "měchy" je prostě komfortnější. 

Nicméně mi pořád nebylo úplně jasné, na kolik bych je měl tlakovat. Kolik na jízdu s plně zatíženým autem, kolik na rychlý víkend, kdy jedeme skoro prázdní, apod. V roce 2019 jsem se v rámci Covidové home office už tak nudil, že vznikl článek "jak pomáhají měchy s výškou?", kde jsem měřil světlou výšku zadní nápravy při (skoro) vypuštěných a pak (skoro) natlakovaných měchách ale přesnou odpověď jsem se vlastně nikdy nedozvěděl.

A tak jsem oslovil přímo výrobce. Ty moje měchy vyrábí RUBENA Náchod a druhý den po odeslání dotazu jsem měl odpověď. Byli velmi ochotní a zaslali graf optimáních zátěžových křivek.

Mechy2-01

Přiznám se, že jsem ho musel ještě trochu prostudovat, ještě si trochu něco málo zjistit a výsledkem je, že mohu čtenářům, které tato problematika zajímá, předložit graf mírně upravený, resp. doplněný.

Mechy2-02

Nejprve zopakuji základní data. Měchy od Rubeny mají dva vlnovce, jsou koncipovány pro podvozky Fiat Ducato a v mé instalaci je živí kompresor od české firmy EXTOL. Maximální tlak, kterž do tohoto "dvojvlnovce" mohu pustit, je podle Rubeny 7 barů. Oba manometry od Extolu mi na palubní desce ukazují maximálně možných 6 barů, takže první úvaha: přetlakovat měchy by se mi prostě nemělo podařit.

Ale pozor, teď do hry vstupuje zatížení, tedy hmotnost našeho Dodíka.

1) Na vodorovné ose grafu vidíte výškové rozpětí, ve kterém moje měchy pracují. Maximální přípustná výška měchu (tedy dvojvlnovce a omlouvám se za nepřesný "vlnovec" v červeném textu), je tedy 205mm. Při větším natlakování by mohl už přestat těsnit nebo snad možná i rupnout. Naopak pokud bych vzduch naplno vypustil, mohl bych měchy zničit, kdyby by jejich výška klesla pod 85mm. 205 - 85mm je tedy jejich pracovní rozsah. V praxi samozřejmě tohle ale měřit nemůžeme. Nicméně logika velí, že optimální výška měchu by měla být někde uprostřed, tedy okolo 140mm.

2) Na všechno ostatní teď potřebuji vědět, hmotností zatížení zadní nápravy. A hned jsme v problémech. Samozřejmě, že je to prakticky pro každé auto trochu jiné a tak musíme trochu zobecňovat. Zatížení přední nápravy u podvozku Fiatu Ducato CCS, které je použito u Dodíka, se pohybuje okolo 1800Kg (záleží, kdo sedí v kabině, kolik nafty je v nádrži, co je v autě za motor, jaká je převodovky, jestli má auto alkovnu nebo ne, atd. atd. Takže zkusím těch 1800kg. Když jsem zkusmo zkoušel naše auto vážit, vyšlo mi celková hmotnost tehdy 3,250kg. Takže se i s posádkou a případnými zásobami vcelku v pohodě vejdu do těch maximálně přípustných 3.500kg. To by dávalo 1700kg pro zatížení zadní nápravy, běžně tedy u nás o něco méně. Jinak samozřemě musí uvažovat majitel alkovny, s velkou rodinou a bernardýnem, se čtyřmi bicykly na nosiči, ideálně elektrickými, který prostě jezdí trvale přetížený. 

3) Nicméně já se podívám do grafu, najdu uprostřed na vodorovné ose 140mm a jedu nahoru, až se dotknu osy 8kN, tedy 816kg na měch, tedy 1632kg na zadní nápravu. No a vycházi mi, že jsem po celé ty 3 roky měl měchy podtlakované, protože jsem se pohyboval v hodnotách 2-3 bary. Graf ukazuje, že bych se měl pohybovat na hodnotě okolo 5 barů.

Mechy2-04

A protože mi to připadá docela dost, budu muset udělat jednoduchý test. Před nějakým výletem a s plně naloženým autem prostě vlezu pod něj a zkusím ty bláznivé měchy změřit. Zároveň se u Rubeny zeptám, jestli je v grafu započítán nesporný vliv listových per, které zadní náprava taky má. Jakmile to obojí nějak dopadne, dám sem pak dolů pod článek výsledek. Jak se na to díváte vy, čtenáři?

Mechy2-03

Pozn po zveřejnění článku: Protože se při oznámení tohoto článku na facebooku rozjela diskuze, zeptal jsem se opět firmy Rubena jako výrobce, jak že se vlastně měří parametry, ze kterých pak vzniká graf zátěžových křivek. Odpověděli opět velmi rychle (díky za to) a výsledkem je, že se měření provádí jen na vlnovci a nikoliv na celé sestavě tak, jak ji mají obytné vozy koncipovanou. Závěr tedy je: opravdu nemusím tlakovat na těch 5 barů, protože pomáhají listová pera přímo z výroby podvozku u Fiatů. Nicméně mi z toho pak vychází jednoduchý axiom: čím měkčí si nastavím tlakování měchů, tím více do hry vstupují listová pera. Takže se z dlooooouhodobého hlediska rychleji opotřebovávají. Je to samozřejmě ale nic v porovnání  se situací, kdy jsou na všechno samy, bez instalace dodatečného měchového odpružení.

 

 

Co vás zajímá?

Kontakty na nás

Náš parťák obytňák

Jirka a Jana
Praha

jiri.pm@seznam.cz