04.08.2019 - Jak pomáhají měchy s výškou?

V dubnu 2018 jsem si nechal nainstalovat pneumatické měchové odpružení zadní nápravy. Zpráva o instalaci a prvních zkušenostech je v článku 28.04.2018 - Měchové odpružení. Po roční zkušenosti s jejich užíváním jsem docela spokojen. Jízda je více komfortní, měchy citelně žehlí nerovnosti, můžu si hrát s tvrdostí odpružení podle aktuální hmotnosti, takže pohoda.

mech-title

Celou sezónu jsem se při večerním zastavení na přenocování snažil s pomocí malé vodováhy měchy napustit nebo naopak vypustit tak, abych dorovnal Dodíka do co nejlepší roviny. Nicméně jsem vlastně nikdy nezkoušel, o kolik se mění světlá výška zadní části vozu, podle aktuálního natlakování měchů. A protože dnes nějak nemám co lepšího na práci, beru metrovou vodováhu s měřítkem, obyčejnou tužku a jdu si na tuto otázku odpovědět.

Mech1

Dodík má délku 7,5 metru, od měchů k místu měření je to dobrých 2,3m. Nejprve měchy vypouštím skoro na nulu. Resp. oba ciferníky ukazují zhruba půl baru.

Mech2

Asi by to šlo i níž ale držím obě tlačítka upouštění už pár vteřin a ručičky se už téměř nehýbají. Vezmu tedy půl baru jako "inicializační" úroveň. Lezu ven a na plášti nástavby dělám tužkou první rysku - bod NULA.

Pak zapínám kompresor měchového systému a provádím měření u 2 barů, pak 3 barů a ve finále asi tak 4,2 barů. Dál si netroufám a moc by mě zajímal zázor zkušenějších z vás, kam se dá až bezpečně jít. Konečná měřená hodnota je tedy:

Mech4

A jak to dopadlo ? No , je to méně, než jsem čekal:

 

0,5 Baru = 0,0 cm

2,0 Bary = 1,2 cm

3,0 bary = 2,3 cm

4,2 bary = 3,6 cm

 

Nic moc, co? Zhruba 4 bary rozdílu v natlakování mi dává rozdíl ve světlé výšce jen zhruba 3,6cm. A přitom rozdíl v jízdních vlastnostech je opravdu markantní. Opět se mi tedy potvrzuje, že měcové odpružení je hlavně o jízdním komfortu a není to nivelační systém. Na to určen není, nicméně to, co je jeho hlavním posláním, tak to dělá dobře a spolehlivě.  

 

Takže bych měl tři dotazy na zkušenější techniky:

1) Kolik barů je maximální možné (a bezpečné) natlakování zadních měchů?

2) Co se stane když pojedu s naprosto vypuštěnými měchy ?

3) Kdybych si troufl ještě nějakých 1,5 baru přitlakovat, tak maximální možný výškový rozdíl by se pohyboval tak okolo 5cm. Je to tak?

Díky předem za odpovědi. Jistě budou zajímat mnoho z nás.

Co vás zajímá?

Kontakty na nás

Náš parťák obytňák

Jirka a Jana
Praha

jiri.pm@seznam.cz