05.12.2018 - Na váhu !

Celý rok jsem se tomu bránil. Ono totiž první zvážení nového obytného auta, typizovaného do 3,5t, je prostě "chca-nechca" většinou docela drsný střet s realitou. Během sezóny to nám bylo hej. Německo, Nizození, Belgie, Polsko, Litva, Lotyšsko, Estonsko, Slovensko...   Všechno země, kde by na vážení na silnici natrefil jen opravdý smolař. Takže jsme celou sezónu jezdili a byli vcelku v pohodě. Hned po Štědrém dnu ale plánujeme odjezd na Silvestra do Itálie a protože volných dní není mezi svátky moc, musíme rychle přes Rakousko.  Je tedy opravdu nejvyšší čas tu Pandořinu skříňku otevřít.

Co říkají technická data výrobce

Na_vahu_4

Když jsme si vloni na Caravan Salonu v Düsseldorfu našeho Dodíka objednávali, doložnost byla samozřejmě důležitým faktorem. Na cedulce u "našeho" modelu Pilote P746C se stkvěla informace: "Zuladung: 540kg". Více než půl tuny pro náklad! No to přeci není vůbec špatné. Takže jsme s objednávkou v první chvíli odjížděli spokojeni. I když jsem tehdy vůbec nevěděl, co se do takového "Zuladungu" vlastně započítává.

Podzim 2017 jsem trávil čtením a sháněním různých informací z různých zdrojů. Jediné, co jsem se v oblasti doložnosti dozvěděl bylo, že existuje jakási evropská metodika ale že každý výrobce si do doložnosti započítává trochu něco jiného. Takže rychle otevřít katalog Pilote... Kde to je... Asi vás nepřekvapí, že hledaný text jsem našel na úplně poslední stránce vložky katalogu (té s technickými daty), samozřejmě psané mikronovým písmem. Ale abych nehaněl jen Pilote - postupně jsem prošel všechny z Německa přivezené katalogy. Někteří výrobci neměli vysvětlující zmínku vůbec, ti ostatní stejně malými písmeny a stejně schované jako my. Takže číst musíme všichni. A je to pěkné právní počteníčko. Přeloženo z angličtiny vypadalo takto:

"Právní poznámka

Oficiální klasifikace sedadel a hmotnost v pohotovostním režimu jsou vypočteny co nejpřesněji v souladu s evropskými právními předpisy. Ty zohledňují základní a standardní vybavení s tolerancí +/- 5%. Provozní údaj o celkové hmotnost při jízdě obsahuje nádrž na čistou vodu o objemu 20 litrů a palivovou nádrž naplněnou na 90%. Dále jednu plynovou láhev naplněnou 90%. Do celkové hmotnosti se nepočítá hmotnost řidiče nebo jiných cestujících."

A pak ještě poznámka, že výrobce připouští další 5% +/- toleranci všech hodnot. No, takže přeloženo do reálného světa:

Já vážím 85kg + moje žena 65kg + plná nádrž vody mi k těm 20 litrům přihodí dalších 110kg (nádrž na vodu má celkem 130litrů) + 9kg za naftu do plné palivové nádrže + druhá bomba s plynem přidává dalších 22kg (11kg váží prázdná ocelová láhev a 11kg plyn v ní).  Takže když bych chtěl zcela naplnit nádrže na vodu a naftu, přidat (obvyklou) druhou bombu a s Janou si sedneme do auta nazí, odebereme ihned z oficiální doložnosti 540kg dalších 291kg navíc ! 

A tak pro různé dodělávky, dodatečné vybavení, elektrické kabely, kempingový nábytek, kola, oblečení, osobní hygienu, ložní vybavení, potraviny a nápoje, knížky, foťáky, televizory, satelity a počítače, obuv, atd. atd., nám zůstává "krásných" 249kg ! Nic moc, co ?

Nejprve jsem si pečlivě založil tabulku a pak pečlivě vážil a do tabulky zapisoval každou věc ze zakoupené výbavy, zapisoval váhu každého dodatečného vybavení, které jsem si chtěl opatřit. No a asi po měsíci jsem to vzdal. Rozhodnutí, k němuž jsem dospěl, nebylo zrovna systémové ale přestala mě z toho vážení bolet hlava. Nechám to koňovi, ten ji má větší. Až auto dorazí, prostě si do něj dáme, co budeme potřebovat nebo chtít, jednu sezónu budeme stejně jezdit do míst, kde se na hmotnost auta nehledí tak přísně, vyladíme naší výbavu co do praktičnosti a užitečnosti a teprve PAK auto zvážím a podle výsledku se zachovám. Od drobného vyladění hmotnosti dodatečné výbavy až po to, že prostě nebudeme jezdit do Rakouska a Švýcarska, což jsou dvě hlavní země silničním vahám zaslíbené.

Je tu konec sezóny - takže na váhu !

Než jsem tedy dnes poprvé vyrazil Dodíka zvážit, obešel jsem ho a udělal rychlou inventuru, co tam všechno máme.

Pevná dodatečná výbava: navíc už máme měchové odpružení, máme posílený elektro systém (větší baterie, booster a měnič na 230V), máme 24" televizor a na střeše solární panel a DVB-T2 anténu. Také předpokládám, že výrobce nezapočítává příplatkovou výbavu (nástavba s dodatečnými MDF panely, výsuvný schůdek Thule, teaková podložka do sprchového koutu, atd., atd.). Do ložnice a do kabiny řidiče přišly nové koberce dělané na míru.

Kuchyně: V kuchyni máme kompletní vybavení pro tři členy posádky, talíře jsou normálně porcelánové, příbory nerez, hrnce z domova. Žádná výbava z lehkého melaminu. Navíc kávovar Nespresso a rychlovarná konev. V hluboké zásuvce pod dřezem jsou dva koše, jeden na odpadky a druhý je naplněn čistícími prostředky. Stojí tam i pětilitrová láhev s vodou. Načatá ale více než 4 litry tam budou.

Na_vahu-2

Sklep: Pilote má ve dvojité servisní podlaze (pozor, není to AL-KO podvozek) naprosto skvělý a objemný úložný prostor. V něm mám zabudovaný poměrně masivní (a tedy i těžký) trezor Al-Ko a kolem až skoro zbytečnou zásobu minerálek a džusů. Zůstala tam z léta, kdy se sakra hodila. Jen té vody tam bude tak 15kg plus ten trezor. Jo a v obou dveřích kabiny řidiče jsou skoro plné dvě 1,5 litrové  lahve s pitím. Další 3kg.

Na_vahu-3

Ložnice a oblečení: V autě je kompletní ložní vybavení pro dva lidi, máme navíc různé deky, osušky, župany, atd. Já mám i kompletní oblečení (jako na chatě), Jana si každou cestu nosí celé znovu. Takže hmotnostně oblečení jen pro jednoho. V botníku máme každý z nás jedny sportovní boty, jedny běžné vycházkové a jedny pantofle. Šestery boty jsou tedy také dobrým hmotnostním příkladem.

Na_vahu-4  

Koupelna a WC: opět kompletní výbava pro dva lidi, včetně zásobní chemie do WC a nádrží a různé čistící prostředky.

Garáž: Kromě kol myslím, že kompletní výbava. Tři křesla, malý a větší stolek, drobnosti typu nordic walking hole nebo stativ a na druhé straně garáže servisní skříňka - kabely, a redukce, najížděcí klíny, základní nářadí, kompresor, hadice a nádoby na vodu, nějaký ten materiál na případné opravy, atd. V garáži jsou také dvě plastové bedny se základními trvanlivými potravinami. Abychom nehladověli, když někde skončíme v lese bez nákupu. Chladnička je zcela prázdná. Ve skříni nad chladničkou máme malý hasicí přístroj a tři láhve s destiláty. Toť vše.

Na_vahu-5

No a to je asi všechno, co mi inventura ukázala. Zbývá už jen dodat to důležité. Voda v autě není žádná, nádrž je vypuštěna a vysušena, trubky profouknuty. Palivová nádrž je naopak zcela plná a na palubě jsou dvě běžné ocelové lahve. Plné, každá s 11kg propanu. WC kazeta je prázdná. A tak sedám do auta a vyrážím na váhu.

"Dámy a pánové, výsledná váha je....."

Na_vahu-1

Abych si byl zcela jistý, navštívil jsem dvě váhy, autem vždy najel a vystoupil. A takto, jak Dodíka vidíte na fotografii a vybaveného dle popisu výše, má:

3.249kg !

Mám tedy k dispozici 250kg na sebe a Janu, na vodu, na Janino oblečení a na plnou chladničku. Mínus hmotnost nás dvou tedy dává zbývajících cca 100kg do limitu 3.500kg, které mám uvedeno v TP. Takže když vezmu jen trochu vody a nebudu udržovat plnou palivovou nádrž, do toho Rakouska vyrazit můžeme. Je to sice o prsa ale vyjít by to mělo. Navíc jsou tu i možné úspory hmotnosti. Nevozit sebou tolik PET lahví, vyměnit olověnou trakční baterii za LiFePol4, dát disky z lehkých slitin, výměna ocelových PB lahví za kompozit nebo hliník, a spousta dalších drobných váhových úspor. Příští rok tedy bude u nás rokem "optimalizace".

Pilote ve svých materiálech tedy zas až tak moc nelhal a každopádně první vážení dopadlo daleko lépe, než jsem se obával.

Kde ale vezmu váhovou kapacitu na případná těžká elektrokola nebo další cestovatele vč.jejich výbavy, to tedy vážně nevím...

 

 

 

 

Co vás zajímá?

Kontakty na nás

Náš parťák obytňák

Jirka a Jana
Praha

jiri.pm@seznam.cz