Jak to všechno začalo

"Každá cesta začíná prvním krokem."

Tedy, ono se nedá tak úplně říct, že "to začalo" zakoupením vlastního obytňáku. Jezdili jsme již dříve s těmi zapůjčenými. Různé půjčovny, různá kvalita auta, různá úroveň služeb. Ale celkově se nám takové trávení volných dní moc líbilo. Jenže znáte to - děti, hypotéka, každodenní vydání... No a párkrát jsem si samozřejmě i spočítal, že vlastní auto se nemůže nikdy vyplatit. Že i když si budu obytňák po zbytek života pokaždé jen půjčovat, vyjde to levněji.  Jasně, nespíte čistě ve "své" posteli, musíte hodně dopředu dovolené plánovat a vybrané auto si rezervovat. Když se v pátek rozhodnete, že celý víkend chcete někde být, tak to už se půjčovna zajistit dá jen stěží, ale pořád se vyplatí víc, než koupě vlastního. A s touto jistě velmi rozumnou a na velmi pragmatickém základě definovanou úvahou jsme vydrželi až do léta roku 2017. 

Jtz00_

Prostě, naše holky (máme dvě dcery) jsou už veliké a dospělé, hypotéku se podařilo splatit a najednou by snad mohlo být i trochu možností vrátit se k té staré krásné představě vlastního "bydlíku". V úvahách jsme začali skromně. Jsme jen dva, vnuci zatím v nedohlednu, máme rádi např. Itálii a jejich ulice fakt nejsou široké... Takže první úvaha směřovala k těm přestavěným dodávkám. Chvíli jsme hledali, btw - našli jsme i velmi zajímavého českého výrobce KRS s.r.o. u Staňkova v jihozápadních Čechách. Prostě vybírali jsme malé auto. 

Jtz01

Samozřejmě jsem pečlivě civěl skoro denně i na www.mobile.de, jestli se tam něco úplně super nenajde. Prohlížel jsem si i větší modely a začal uvažovat: chceme jezdit i o víkendech, tedy často. Chceme si konečně zkusit i delší dovolenou - tři, čtyři týdny a dostat se třeba do Portugalska, Norska, Skotska nebo Řecka no a samozřejmě, při troše štěstí, s námi bude auťák až do důchodu a to pak někam zajedeme, zaparkujeme a pár dní i pobudeme. A najednou se nám ta dodávka v představě běžného provozu začala rychle zmenšovat.

No a když jsme pak připustili myšlenku i jiného řešení než byla dodávka, tak nastala exploze úvah: obytné auto nebo karavan? Alkovna, polointegrovaný nebo integráč? Jak velký, aby šel zaplatit a přitom splnil většinu požadavků? Závěr - to už jen od počítače nedáme, to se musí vidět naživo!  Kousek od našeho bydliště má sídlo Caravan Metropol, distributor Bürstneru, Hymeru a Niesmann+Bischoff. Jezdíme okolo, aut i přívěsů tam mají pořád dost, tak se tam zajedeme podívat. No, sice jsme si tam pak vlastně žádné auto ani neprohlédli ale dostali cennou a zásadní radu: 

"Jeďte na nějakou výstavu a vše si osahejte. V listopadu je Brno a tento týden 26.8. startuje Düsseldorf - největší světová výstava karavanů, obytňáků a veškerého možného přísluška". Je to sice trochu z ruky, z Prahy nějakých 730km, ale "největší světová" ? No, to bychom vidět měli. Caravan Metropol jsme navštívili v úterý, ve čtvrtek jsem přes booking.com rezervoval 2 noci v hotelu asi 14km od výstaviště a v pátek po poledni jsme sedli do (osobního) auta a vyrazili. Zde si dovolím potvrdit platnost první rady, na základě dobré zkušenosti: ANO, vybíráte-li konkrétní řešení svého kempování, jeďte pro inspiraci určitě na nějakou výstavu! 

Jtz03

A Düsseldorf fakt stojí za to! Je každý rok (v srpnu), je obrovský a zavnímáte určitě vše, co potřebujete. O tom našem zlomovém je reportáž v odrážce "Svět nomádů/2017", takže zde se zaměřím na náš "rozhodovací proces". Už cestou jsme si se ženou řekli povinné podmínky: ona chce samostatnou sprchu, já středovou postel (queensbed) a pak se uvidí. Jo a musí být do 3,5 tuny. Na víc nemám řidičák. A cena? No, uvidíme. Když bych splácel dál podobnou částku jako byla hypotéka, a jsem na to zvyklý, můžeme si trochu i vybírat ;-)  

Jaké provedení ? 

První navštívenou halu zabral celou Hymer. Má kompletní portfolio a tak jsme se zaměřili na porovnání karavan-obytňák a obecně na velikost. Přívěs má dvě velké výhody: za prvé cena. Ta je cca méně než poloviční a za druhé, když někam přijedu, vypřáhnu ho, připojím v kempu na sítě a furt mám k dispozici osobní auto s velkým akčním rádiusem na případné výlety. Nevýhody: ještě horší manévrovatelnost dloooouhé soupravy, omezené propojení energií (auto baterie a baterie v karavanu) a obecně menší nezávislost. A co třeba parkování u hypermarketů a ve městech? Také spaní "nadivoko" jsem si dokázal představit tak nějak hůř. Karavan je tedy tedy ideální na jízdy typu přijedu na místo, zakotvím a pár dní satelitní výlety po okolí a válení se. Kdybych byl například rybář, jedoucí k nějakému moři či jezeru a pak u něj trávící pár dní - pro přívěs jak dělané. Náš styl cestování je ale "popojíždění" z místa na místo. Třetí den na stejném místě se už skoro nudím. Takže první rozhodnutí - bude to obytný vůz. Začali jsme porovnávat ty motorové potvory a rychle potvrdili původní pocit - dodávky (v branži se jim říká "van") jsou prostě mrňavé. Pro dvojici mladých, sportovněji založených lidí výborné řešení. To už ale my nejsme. Alkovnu nepotřebujeme - většinou budeme jezdit ve dvou a vysoká konstrukce vozu jen zvyšuje spotřebu a snižuje průjezdnost. Integrovaná auta jsou krásná! Ten výhled z nich! Moc mi líbila a chtěl jsem nějaké. Takže začít studovat. A první poznatek - při stejném provedení, layoutu a plus/mínus výbavě je integráč dražší o cca 200-250 tisíc než polointegrovaný. To je docela dost. Ale dostal mě až druhý poznatek. Opět - při srovnatelných podmínkách mají i citelně nižší doložnost. Je patrné, že hlavní výhody integrovaných modelů se plně rozvinou až v kategorii nad 3,5t. Tak to si raději dobře vybavím polointegrovaný, než jezdit s integráčem v základu a třást se při každé policejní kontrole s váhou. Polointegrovaný tedy vítězí!

Jtz04

Ve světě polontegrovaných vozů

Při prohlížení a zkoumání v rodině polointegrovaných jsme poměrně brzy pochopili, že u nich existuji takové jako tři kategorie, zhruba definované délkou auta. Do 6 metrů, pak 6-7 metrů a nad 7 metrů (typicky 7,5m). Jsou i výjimky a odnože ale jen jednotlivě, jako okrajové modely.

Jtz05a

Ty malé do 6m mají většinou spaní jen pro dva, na výškově posuvné posteli pod stropem a přes den je pod ní sezení. Vzadu je pak kuchyně a koupelna. To znamená speciální rozložení na den a jiné pak na noc. Navíc koupelna je vždy jen jeden prostor pro WC, sprchu i umyvadlo. Výrobci to sice řeší různými překlápěcími příčkami - buďto používáte sprchu, nebo přepážku otočíte a máte WC s umyvadlem. Ale není to ono. A to se bavíme o těch lepších značkách v oboru. Ti ostatní to neřeší, takže se sprchujte a kromě sebě tak ve stejné "skříni" namáčíte i WC, umyvadlo, všechny vaše odložené propriety, apod. Jsou i výrobci, kteří dopředu dají sezení a vzadu je postranní nebo zadní postel a vedle ní ještě koupelna. Ale všechno je pak nutně takové jako připosražené. Na druhou stranu ale, auto do 6m má samozřejmě velmi dobrou manévrovatelnost a doložnost je klidně přes 800kg. A to sakra stojí za úvahu ! Nicméně pro nás  ne. My  musíme hledat  trochu větší auto.  

 To při délce nad 6metrů začíná to pravé obžerství.

Jtz06

Je to v polointegrovaných vozech hlavní kategorie a výrobci chrlí mraky různých provedení, rozložení, stupňů výbavy, atd. atd. Na obrázku vedle je nabídka francouzského Pilote, jen pro tuto kategorii. Tady si už vybere každý. Moje žena se okamžitě zamilovala do provedení, kde je na jedné straně auta samostatná sprcha a na druhé je WC s umývadlem. Většinou výrobci to řeší navíc i tak, že dveře od WC se dají i otočit, že uzavřou chodbičku do přední části vozu. Tedy soukromí je zajištěno. Nejvíc na výstavě "letělo" provedení  se dvěma zadními samostatnými postelemi, mezi které se dá v případě potřeby dodat střední část a výsledkem je velké letiště, na kterém se dá spát jak po směru jízdy, nebo i napříč. Mě se ale stále nejvíc líbila středová postel. Pocitově to prostě vypadá nejvíc jako běžná ložnice, okna po obou stranách, obchozí po obou stranách a přitom je to pořád manželské ležení.  Tohle řešení většinou ale přináší nízkou zadní "garáž" a proto není při všeobecné oblíbenosti kol a cyklistiky až tak žádané. I když někteří výrobci jako je Rimor nebo Pilote a další, nabízejí elektricky posuvnou středovou postel nahoru a dolů. V garáži se pak úměrně zvětšuje světlá výška.  No a když nevezu kola, nechám postel dole a dobře přístupnou. Docela chytré řešení. Je ale trochu těžké a samozřejmě za citelný příplatek. Jinak platí to samé, co u osobáků - různé příplatky  a doplnění výbavy mohou výslednou cenu až zdvojnásobit. Doložnost je tu modelů od 6m do 7m stále velmi dobrá (okolo 600), tedy i pro 4 lidi na cestě.

A jak jsme tedy nakonec dopadli? 

O layoutu jsme už měli představu: středová postel, velikost garáže až tak důležitá nebyla, oddělená sprcha a WC, velká chladnička, ideálně zvlášť mrazák a celé aby to bylo prostorné. Až v tom budeme pár dní, ať je tam stále pohoda. Do finále se nám dostaly Hymer Tramp CL698, Rimor Europeo 69 Plus, Dethleffs T-7150 ale nakonec vyhrál Francouz, a to PILOTE Pacific 746C. No, má tedy už 7,5m, tzn. že už zastupuje třetí a delší kategorii. Ale půlmetr navíc všechno trochu víc provzdušní a naše konfigurace má doložnost stále 540kg, což pro dva lidi snad postačí. Jeho konkrétní a přesné specifikace najdete zde, a sice v článku "Dodo dnes", který přesně popisuje aktuální specifikaci (když na Dodíkovi něco doplním, vyměním nebo změním, opravím to i zde). Pro úplnost dodávám, že v Düsseldorfu není výjimkou přítomnost českých zástupců na stánku té které firmy, že v rámci výstavy můžete dostat velmi zajímavé balíčky výbavy za výraznou slevu nebo i zdarma, navíc veletržní slevu (my jsme se dostali se silnějším motorem 150k, automatickou převodovkou, koženým čalouněním, couvací kamerou, solárním panelem, atd. atd. v podstatě zase zpět na základní cenu), že se vše dá v klidu nakonfigurovat a rozmyslet, a to pod dozorem odborníků. Naše auto by mělo dorazit na příští sezónu, tedy v březnu 2018, dřív jsme ho ani nechtěli. Bude tak fůra času si rozmyslet další doplňky. Spoustu věcí je totiž lepší dovybavit až u nás v ČR. Naše zastoupení mají většinou kontakty na výrazně levnější a mnohdy lepší servisy a doplňky, než originál od výrobce. Teď tedy máme objednáno a už nezbývá než jen čekat a těšit se. Máme čas "T mínus 190 dní" a odpočítáváme!  

Pozn.: Tento úvod o tom, jak se z nás stali karavanisti, byl napsán v září 2017. Od té doby se toho samozřejmě stalo spousta dalšího a vlastně o tom pojednávají celé tyto stránky "Náš-parťák-obytňák".

Co vás zajímá?

Kontakty na nás

Náš parťák obytňák

Jirka a Jana
Praha

jiri.pm@seznam.cz