01.11.2023 - Nabíječka trochu jinak

Známe to my všichni, kteří v období mezi výjezdy parkují svůj obytňák na místě bez přívodu elektrické energie. Na veřejném prostranství nebo obecně někde, kde ani dlouhá přívodní šňůra situaci dlouhodobě neřeší. Prostě jste v situaci, kdy vám auto pár týdnů nebo dokonce měsíců jen tak stojí a není připojeno. Co dělají baterie? Jak totiž jistě víte, na palubě téměř všech obytňáků jsou minimálně dvě baterie, resp. akumulátory. Obě se běžně se dobíjejí jednak připojením na síť a jednak jízdou. Ale co když auto stojí?

1) Nástavbová baterie obytné části. Tu tam dodává výrobce obytňáku a napájí váš "domeček". Světla, případné měniče na 220V, ventilátory topení, čerpadlo vody, televizory, atd. atd. A pokud jsou na palubě další zdroje napájení (třeba palivové články, solární panel, apod.) umí se nástavbová baterie dobíjet i z těchto zdrojů i při stání. Dodík má ve výbavě solární panel, který po drtivou většinu roku docela úspěšně dobíjí tu nástavbovou baterii. Takže ta je i při dlouhém stání (pokud je tedy auto osvětlované sluncem) v pohodě a v podstatě stále dobitá. 

2) Motorová startovací baterie podvozku. No ale pak je tu ta druhá. Obyčejná motorová nebo jinak startovací baterie, kterou má každé auto se  spalovacím motorem. No a zde je ten všeobecně známý problém: když auto chvíli nejede, a to se u obytňáků stává jistě častěji nežli u osobních aut, tak baterie leží, pomalu se vybíjí a trpí. Nesmime také zapomínat, že právě na tuto baterii motorovou mohou být připojena i některá zařízení, tedy spotřebiče. Typicky je to např. alarm, pokud ho v autě máte. Nebo AV systém na palubní desce. Ano, udržovat naladěné stanice mnoho z kapacity baterie neodebírá ale odběr to je. A přitom technologie olověné motorové baterie přímo vyžaduje, aby byla ideálně nabitá stále doplna. Jinak se odvděčí někdy i citelně zkrácenou životností a nespolehlivostí. Jednoho dne prostě nenastartujete. Ale běžný režim obytného auta má mnohdy k plně nabitému ideálu daleko: auto stojí, třeba přes zimu i dlouhé měsíce, alarm a ostatní přístroje z ní postupně odebírají a studené počasí navíc proces vybíjení efektivně urychluje. I když je motorová baterie u Fiata Ducato CCS (což je podvozek našeho Dodíka) umístěna v podlaze kabiny, pod nohama řidiče, je to málo platné. Zima je prostě zima a dostane se všude.

Ve většině obytných aut jsou prostě podvozek a obytná nástavba dva samostatné světy, které se navzájem tak trochu ignorují. 

Dobij-01

Na jaře 2022 jsem si s velkou slávou nechal dát místo původní olovené nástavbové baterie instalovat moderní LiFePOL4 technologii (článek je ZDE) a při všech dalších cestách jsem byl stále nadšenější. Nebylo tedy divu, že když původní motorová baterie v Dodíkovi ohlásila svůj konec, ptal jsem se Tomáše Brabce v KaravanyPRO na možnost mít i v motoru tu "lifepolku". I přes její stále vysokou cenu pár desítek tisíc.

Tomáš si mě jako vždy pečlivě vyslechl a pak mě velmi decentně vysvětlil abych nebláznil, že existují i levnější a přitom efektivní řešení. Jako například zařídit, aby solární panel na střeše se občas postaral i o tu motorovou baterii. No a k tomu potřebujete vlastně jen tři věci: nějaké ty (silnější) dráty, zkušeného elektrikáře a jednu malou krabičku od firmy Buttner Elektronik. Jo, ještě k tomu elektrikáři: myslím tím opravdu zkušeného elektrikáře obytných aut. Někdy až žasnu, kdo všechno má tu odvahu či drzost se ve stylu Brouka Pytlíka pustit do elektriky v obytňáku a pak se diví, co všechno se následně stane.

Zpět ke krabičce: Buttner vyrábí takové krabičky dvě: Standby-Lader a Standby-LaderPro. Vypadají takto:

2xlader

Jedná se vlastně o pohotovostní nabíječky a slouží k plně automatickému dobíjení a tím udržování nabití startovací baterie. Zařízení se jednoduše zapojí mezi nástavbovou baterii a motorovou baterii. Takže ze solárního článku jde proud do nástavbové baterie a ta se dobíjí. A tak mezi její připojené "spotřebiče" přibude i tato krabička, která v závislosti na úrovni nabití dodává pak proud i směrem ke startovací baterii. Menší krabička umí proud do 2A, větší "Pro" dokonce do 5A. Velmi zjednodušeně lze říct, že menší bude motorovou baterii udržovat tak jak je, ta větší má ambici i postupně dobíjet. 

Pro čistou úsporu motorové baterie většinou stačí varianta 0 A – 2 A. V zásadě se ale doporučuje varianta 0 A - 5 A Pro, jelikož ta umí lépe pracovat i s moderní LiFePO4 nástavbovou baterii. Obě krabičky zároveň zajistí, aby žádný proud nemohl protékat z motorové baterie opačným směrem, do baterie nástavbové. Ta startovací pak zůstane vždy optimálně nabitá. Jednodušší krabička vyjde tak na 1500Kč, verze PRO je za nějakých 2200Kč.

Někde jsem našel základní schéma zapojení. Vypadá takto: 

 Dobij-03

No a to je vlastně vše. Solární panel bude nyní dobíjet obě baterie podle toho, která to zrovna potřebuje více. A tím jsme v Dodíkovi udělali první krok k opravdovému propojení podvozku a nástavby, těch dvou vzájemných ignorantů. 

Co vás zajímá?

Kontakty na nás

Náš parťák obytňák

Jirka a Jana
Praha

jiri.pm@seznam.cz