8.-9.5.2021 - Sázava naslepo

Ten víkend vlastně začal jako "víkend blbec". V pátek trochu více práce, trochu pozdější příchod domů, trochu deště i když už být neměl... prostě rozhodli jsme o výjezdu až v sobotu ráno. Nejprve ale, v pracovní dny, vznikl jako obvykle plán cesty. Místa k zastavení, souřadníce, 3 varianty nočního divokého stání, apod. Jediný rozdíl byl, že plán nedělala Jana ale já sám. Poznámky tedy samozřejmě při balení zůstaly u mě v pracovně a zjistili jsme to až na cestě. Chtěli jsme projet údolí Sázavy a tak jsem lovil v paměti, co vlatně mělo být na programu. Zde bych si troufl potvrdit známý fakt přicházející s pomalu se blížícím stářím - neurální transmise v mozku stále více blokují v hipokampu konverzi krátkodobé paměti na dlouhodobou. Jinými slovy, co bylo před lety si pamatuji. Co jsem napsal přede dvěma dny, je fuč. Ach jo.

A tak jsme dojeli až do městečka Sázava, kde mělo být jedno ze tří možních míst na to teď vlastně jediné víkendové přespání. Podotýkám, že víkend blbec pokračoval - protijedoucí náklaďák mi opět pochroumal zpětné zrcátko. Tentokrát to ale snad půjde opravit svépomocí. Podle mapy, přímo u jezu naproti Sázavskému kláštěru tam byl malý kemp pro vodáky a předpokládal jsem, že v tuto roční dobu bude ještě prázdný a neobydlený. Kemp se jmenuje "Pod vrbou" a souřadnice jsou 49.877964, 14.900258. Když jsme na ně dojeli, den se začal prudce zlepšovat. Malé parkoviště je hned u jezu a výhled na kláštěr stál za první fotku.

Sazava-02

Co nás ale docela uchvátilo, byl samotný kemp. Ne tím, jak teď vypadá, rozhodně ne svým vybavením ale svou myšlenkou, atmosférou a hlavně plány do budoucna. Vysvětlím: ten malý kemp je tam už dlouhé roky, z dob předrevolučních. U jezu je prastará dutá vrba, u které zastavili na noc snad všichni vodáci za posledních 150let, byl tu plac pro stany a lodě, malý kiosek s občerstvením a skromné sociální vybavení. A tak je to vlastně dodnes.

Sazava-03

Že to místo má ale obrovský potenciál, věděli i současní majitelé, místní patrioti a srdcaři, kteří relativně před nedávnem využili příležitosti a udělali zásadní rozhodnutí - koupili celé okolí kempu. Tedy vlastně vnitřní část velkého ohybu říčky Sázavy. Území má skoro 20 hektarů (!), je to protkáno sítí kanálů a rybníčků a alespoň mě to celé nejvíce připomínalo trochu zanedbané golfové hřiště.

Sazava-01

Na této mapce nejsou ani zdaleka zakresleny všechny kanálky, kterými se mohou vodáci pohybovat. Noví majitelé navíc dělají i docela velké terénní úpravy, vč. vytváření nových vodních cest. A co je cílem? Celé území jsou jako by dvě, možná tři výškové úrovně. To nejnižší tedy budou takové zarostlé "Benátky", kde si návštěvnící kempu-vodáci najdou svůj koutek, svoji loučku, kde s partou rozloží stany. A na většinu míst dojedou přímo po vodě, nějakým kanálem. O kousek výš je velká a členitá louka, s nádherným výhledem na klášter. Tam bude prostor pro nás - bydlíkáře. No a úplně nahoře je už jen takový pahorek a tam by v budoucnu měly vzniknout dva rodinné domy pro majitele. A celé to má být takové příjemně komunitní. Omlouvám se, že dnešní článek je vlastně taková předběžná recenze. Dokonce recenze kempu, které my jinak ignorujeme ale ta myšlenka se mi hodně líbí a tak o ní píšu. Asi nemusím dodávat, že v duchu naší filozofie zcela nezištně - majitelé ani neví, že o kempu vznikl článek. Ale nějak mi připadá, že tohle by mohl být v kempování ten správný, udržitelný směr a tak proto vzniká tato "recenze". A taky z nedostatku jiných témat při tak krátkém víkendu ;-)

Průvodce kempem "Pod vrbou"

Správa kempu - po příjezdu si zajdete na recepci, což je dřevěná bouda obložená štípaným dřívím. Buďto tam někdo je nebo si zavoláte na číslo vylepené na okně. Zaplatíte pobyt a případně parkovné, můžete si levně koupit i balení dříví - po celém areálu jsou malá ohniště, jestli chcete trochu soukromí. Vedle recepte je velký krytý prostor, tak pro 100 lidí. Sice bez stěn ale zato s velkým grilovacím prostorem, stoly a lavicemi. Když večer přijela vodácká parta (evidentně skalní "námořníci", váženého věku), vybalili, kytary, banja, basy, flétny a zajistili kouzelný večer. Kiosek je otevřen, pokud jsou zákazníci ve "stanu". Za kioskem je dětské hřiště s pískovištěm, jsou tu toalety a sprchy (na žetony), otevřené celou noc. My jsme nechtěli nikam daleko a tak jsme noc strávili na skoro prázdném parkovišti u jezu. Velmi blízko zázemí, kiosku a hned za Dodíkem s první travnatou "pláží", kam se můžete krásně vyvalit a relaxovat.

Sazava-04  Sazava-05

Sazava-06  Sazava-07

Plochy pro vodáky -  Málo platné, ten kemp je a bude hlavně pro vodáky. Když se teď vydáte od kiosku dál, vejdete do tohoto jejich ráje. Zastavit a postavit stan můžete kdekoliv, všude jsou odpadkové koše, někde se staví i další toalety a sprchy, čas od času je ohniště i s dřevěnými lavicemi.

Sazava-08  Sazava-09

Sazava-11

Sazava-27

Budoucí prostor pro karavany a obytňáky - ono se tam tedy může už teď ale zázemí se teprve buduje a k toaletám u kiosku je to přeci jen asi 150-200m. Na různých místech můžete snadno seběhnout až k vodě. Louka má samostatný příjezd od malého parkoviště. Probíhají tady největší práce, je to přeci jen novinka v tomto kempu. Ale až to bude, bude to pecka. Všude se rozvádějí přívody elektřiny a zdá se (nechci zakřiknout), že i vody, staví se sociální vybavení a někde se rovná terén. Prostor je daleko větší nežli je vidět z fotek. Ze dvou stran kryt lesem, z jedné terénní vlnou k vodě, ze čtvrté je příjezd od jezu. Všude jsou velké balvany jako hezký krajinářský prvek.

Sazava-12  Sazava-13

Sazava-15  Sazava-14

No a tím končím představení kempu. Zamykáme Dodíka a vyrážíme po známe a slavné poutní cestě Blaník-Říp, která územím prochází, nahoru do kopců nad Sázavou. Je to jen asi 2-3km na začátek tzn. Čertovy brázdy. Je to potokem zaříznuté údolíčko, které ale podle legendy měl vyorat svatý Prokop s čertem zapřaženým v pluhu. Brázda začíná právě na Sázavě, v místě zvaném Černé Budy a vede (prakticky přímo) 21 kilometrů přibližně na sever, k obci Chotouň. Je nádherné počasí a tak si výlet docela užíváme, i když samozřejmě ujdeme daleko méně. Příjemný kruh je tak 12km.

Sazava-16  Sazava-17

Sazava-18  Sazava-19

Ještě jsem zapomněl dodat jedno doporučení. O Hostinci za vodou víme už dlouhá léta a kdykoliv jsme v Sázavě, je o místě pro oběd předem rozhodnuto. I dnes, před výšlapem do Čertovy brázdy, jsme se tam posilnili. Z kempu procházkou přes lávku slabých 10min. chůze. Hospoda je samozřejmě zavřená, Covidová pravidla jsou pořad v platnosti ale ani u okýnka špatně nedopadnete. Moje kachna na medu byla jako dort.

Sazava-20

No a po návratu už onen zmíněný krásný večer se skupinou vodáků, spousta písniček, dobré pivo a v rozumnou hodinu spát. To už se parkoviště zcela vyprázdnilo. V noci řvaly jen žáby a šuměl splav...

Sazava-21

Druhý den se loučíme s kempem Pod vrbou a vyrážíme dál. Projeli a prošli jsme kde co ale asi nic, co bych považoval za nutné nějak výrazně zmiňovat. Prostě krásná příroda Posázaví, hezké počasí..., co si od krátkého víkendu víc přát. Snad tedy jen jedno místo, trochu stranou od běžných tras: Kamenný stůl u Ježovic. Uprostřed lesa, na kopci Stařechov se nachází kamenný stůl, který zde byl vytvořen u příležitosti 57. sjezdu České lesnické jednoty v roce 1905. Tehdy přijelo zvláštním vlakem z Kolína na 600 účastníků. Hlavním lákadlem byla prohlídka okolních lesů knížete Jana II. z Lichtenštejnu, který byl hostitelem celé akce. Asi to musela být podařená párty. Kapela, byla vztyčena slavnostní brána, účastníci dostali kromě jiného i pamětní půlitry s vypískovaným znakem Lichtenštějnů a z místní břidlice nazývané "Ratajský modrák" byl postaven tento stůl. Jedná se o čtyři vztyčené kameny, na nichž je položena kamenná deska o rozměrech 200x260cm. Kníže se svými nejbližšími přáteli u něj prý i hodoval. Tolik říká cedule stající poblíž. To hodování, vzhledem k výšce stolu, bych fakt rád viděl. Cestou lesem jsme si až bolestně často uvědomovali rozsah kůrovcové kalamity. Někde zůstaly z hustého lesa stát jen modříny, někde jen borovice ale vždy to byl docela smutný pohled.

Sazava-22

Sazava31  Sazava30

Poledne nás zastihlo poblíž Českého Štermberku. Hrad zavřený, Česká hospoda v podhradí také ale okénko otevřeno a tak jsme si koupili moc dobré řízky a vyjeli kousek nad obec, abych při obědě měli ten správný výhled. Nijak výrazně jsme tedy netrpěli.

Sazava-24

No pak jsme se už s různými zastávkami a odbočkami blížili do Prahy a domů. Docela mizerně začínající víkend se nakonec ukázal jako docela prímový i když ne moc dlouhý. Takže opět bylo potvrzeno zlaté pravidlo: jeďte, kdykoliv můžete :-)