7.-8.3.2018 - Slavkovský les

Předpověď slibovala nádhernou sobotu, trochu mraků v neděli dopoledne a pak vyjasnění. Proč tedy zůstávat doma? Mimochodem, nevím, jakou kdo používáte předpověď počasí ale pokud jste ještě neslyšeli o YR.no, rozhodně tuto předpověď vyzkoušejte. Jsou to Norové a jejich přesnost v předpovědi je úžasná. Jejich aplikaci používá i naše Horská služba, takže potvrzení spolehlivosti. Mají ji jak pro Android, tak pro iOS.

T01-001

Pro tento víkend jsme si jako cíl dali oblast Slavkovského lesa. Tedy plus-mínus. Jak první, tak i poslední zastávka byla už mimo tento region. Ale jen o kousek.

1.zastavení - Kostel S.Jiří, Luková

Už dlouho jsem se chtěl podívat na jedno zvláštní místo, které u nás "vzniklo" vlastně před nedávnem. Je to příběh u nás poměrně častý - malá vesnice, s malým kostelem pomalu chátrajícím. Ne vždy se v malém obecním rozpočtu najdou peníze na opravu, ne vždy je poblíž štědrý mecenáš a tak se z kostelíka pomalu stává ruina. Kostel Sv.Jiří v Lukové, na hranici Plzeňského a Karlovarského kraje, má však trochu jiný osud. Díky mladíkovi jménem Jakub Hadrava a jeho bakalářské práci.

T01-002

Jakubova práce měla jeden cíl: Přiblížit současníkům svět minulý, kdy dnes chátrající kostely využívali lidé, pro něž byla víra přirozenou součástí života a víra měla i velký vliv na utváření jejich osobnosti. Jak to zařídit? Do zchátralého kostela, avšak s vcelku zachovalými lavicemi, umístil velmi působivé umělecké dílo. S pomocí přátel, starých záclon a prostěradel, vody a sádry, velké kreativity a spousty trpělivosti "oživil" prostor kostela figurami bývalých věřících. Vlastně jejich sádrovými duchy, kteří zde tak drží věčnou mši.

T01-003

Kombinace ponurého, polorozpadlého interiéru, doplněná velmi sugestivními duchy způsobila, že kostel se postupně stal známým po celém světě. Navštěvují jej teď výpravy z Evropy, Ameriky i Asie. Svými dary (příspěvek za prohlídku je dobrovolný) se pomalu shomažďují peníze na jeho záchranu a najednou ji ho všimla i naše ministerstva a zodpovědné instituce. Je opravena střecha, takže už nehrozí zřícení a nyní se hodně přemýšlí, kam až s opravou zajít, protože celosvětový věhlas a také pevné místo v žebříčcích nejstrašidelnějších míst na planetě, získal i díky svému současnému vzhledu. Každopádně je to působivé místo a rozhodně stojí za vidění. V době naší návštěvy byl krásný slunečný den ale dovedete si představit stejné místo za soumraku, nebo když je venku zataženo a meluzína skučí prázdným prostorem?

Přímo na kopci u kostela je malé parkoviště ale s obytňákem rozhodně doporučuji větší plac asi o 100m níže, kousek po vjezdu do vesnice. (50°00'57.5"N 13°09'32.5"E nebo What3Words: "jenže.žiju.cuknout"). V obci tak o 15 chalupách zabloudit nemůžete. Kostel se otevírá po domluvě, v sezóně je otevřeno i běžně, po delší dobu. Všechny podrobnosti, aktuality, otevírací doba, vč. zajímavého čtení o celé historii tohoto fenoménu najdete na http://www.lukova-kostel.cz/.

T01-011

2.zastavení - Hrad a zámek Bečov nad Teplou

Asi o 33km dále je městečko Bečov nad Teplou. Milovníci historie tam najdou asi 4 prohlídkové okruhy, dobré restaurace hned u vchodu do zámku, hezké terasy zámeckého parku, atd.

T01-012

Ve městě probíhá velmi čilí komunitní život, skoro každý den tam něco někde pořádají. V sobotu 7.4. to bylo "vítání jara" v městské botanické zahradě. Živá muzika, stánky s místními dobrotami a řemesly, lodičky na jezírku, prolézačky pro děti, milí a komunikativní obyvatelé, prostě moc hezký večer.

T01-013

Na slavnosti jsme strávili příjemné dvě hodiny a velmi vážně uvažovali, že přespíme na parkovišti pod hradem, které je pro obytňáky asi ve městě nejlepší (stojí 50Kč na celý den 0-24h). Najdete ho na  50°05'10.6"N 12°50'16.9"E (What3Words: "včely.vystudovat.výzkum"). Kolem parkoviště teče Teplá, za ní se zvedá skála a hrad, město v pohodlně dochozí vzdálenosti, prostě pohoda. Nicméně jsme se nakonec rozhodli, že se na noc přesuneme někam stranou od lidí.

Vhodné místo jsme našli u 22km dále, u vesnice Prameny. Okolo lesy, kousek od málo frekventované silnice, čistý vzduch a protože bylo jasno, tak v noci obloha s neuvěřitelným množstvím hvězd. Světelný smog tady fakt není veliký.

T01-014

T01-015

3.zastavení - Upolínová louka a vršek U tří Křížů

Nedělní ráno a dopoledne bylo zatažené. Před obcí Prameny ostrá odbočka doleva po kilometru jste u dvou pěkných míst, kde stojí za to zastavit. Nalevo je Upolínová louka, bohužel v době naší návštěvy ještě holá a naproti historická památka U tří Křížů. I celé okolí je moc pěkné a rozhodně se sem ve vegetačním období ještě vrátíme.

T01-016

Je to odlehlý kraj a jeho nostalgická krása nás učarovala. A v létě tu bude jistě nádherně.

4.zastavení - Naučná stezka Kladská

Po prohlídce návrat, projedeme Prameny a pokračujeme směrem na Kladské rašeliny u obce Kladská. Zaparkovali jsme v Kladské (50.027162, 12.667272 nebo W3W: "šelma.obchody.lastura") a hned vedle parkoviště začíná 2km naučná stezka rašeliništi. Procházka stojí rozhodně za to.

T01-017

Stezka vás dovede zpět do Kladské a tam pozor: budete-li dodržovat časový harmonogram jako jsme měli my, budete tam lehce po poledni. Určitě se zastavte v Myslivecké hospůdce na Kladské" a dejte si nějakou zvěřinu. My měli srnční se šípkovou omáčkou a ragů z jelena na místních hříbkách. Vzpomínáme na ten oběd doteď :-)

4.zastavení - Soos

No a odpoledne jsme neodolali a popojeli zhruba 40km k Chebu, ke známe rezervaci Soos. To už bylo počasí zase slunečné. Před vstupem (90Kč/os) je parkoviště ale lepší je obytňák dát přes silnici, na štěrkové parkoviště u muzea (W3W: "cestopis.vypršet.písečný").

T01-018

Soos je místo notoricky známé a tak jen, že je před vámi asi 1,5km okruh zvlaštní krajinou plnou vyvěrajících pramenů, kouřících a bublajících tůní a občas bublajícího bahna.

T01-019

soos2

No a pak už jen 180km zpět do Prahy. Na víkend jsme vyjeli až v sobotu okolo 10h a na všechno nám zbylo času tak akorát. Už se moc těším, až se do oblasti slavkovského lesa vrátíme, tak v květnu nebo červnu a celý ten krásný kraj si prohlédneme v plném květu a jarní zeleni.