Chemické WC. A co dál?

Ve světě evropského karavaningu je jedna oblast, kde se už poměrně dlouho nic zásadního nepřihodilo. A je to zároveň trochu choulostivé téma. Toaleta, záchod, WC... prostě to, co každý z nás občas potřebuje. Již dlouhé roky je jedinou alternativou v autech do 3,5t a také v karavanech řešení na bázi chemie. Nemá smysl představovat, všichni znají.

Firedwc-01  

No ale co dál? V jiných oblastech jde vývoj dopředu docela rychle. Máme nové technologie materiálů na konstrukci obytné části, o elektronice se už vůbec nemusíme bavit, tam je každý rok neco nového, atd. jen tady je stále nějaká kazeta, naplněná chemií, která se po naplnění na nějakém vhodném místě vyleje. Nemá žádný velký obsah, vyžaduje poměrně trvalou péči a hlavně u více členných rodin je možná hlavním limitujícím faktorem v autě, pokud nejezdíte jen od kempu ke kempu. "Divočáci" si mohou posílit elektro systém, mohou instalovat plynovou nádrž, která vydrží déle, mohu pomocí kanystrů zvětšit zásobu vody ale s chemickým WC, kromě zakoupení druhé kazety na výměnu, se nic moc dalšího pro zvýšení "akčního rádiu" dělat nedá.

Děje se ve světě něco nového? Upřímně, nic moc. V Americe a pomalu i v Evropě se rozšiřují kompostovací záchody ale výčet jejich výhod je vyvážen stejně dlouhým výčtem nedostatků. Takže i když se jedná o ekologickou záležitost, nemyslím si, že tímto směrem půjde masové rozšíření. Jde tu o biologický proces a urychlit ho bez chemie moc nelze.

Jedna další alternativa tu ale přeci jen je a budoucnost ukáže, jestli jsou to kroky správným směrem. Toto zařízení z oblasti mobilních toalet, které se začíná objevovat, vystavovat a velmi pomalu i prodávat i v Evropě, nese anglické označení

Firedwc-03 Incinerating Toilet 

neboli "spalovací toaleta". Už název napovídá, že to, co do něj člověk vyprodukuje, pak projde "žehem". Firma, která spalovací toalety už nabízí na trhu, se jmenuje INCINOLET. Tento malý technologický zázrak spatřil světlo světa v Kanadě a v současné době sídlí v Dallasu (Texas). Je to relativně malé zařízení, které navenek vypadá docela elegantně. Má nerezové provedení a vůbec se nemusí připojovat na vodu. Vůbec ji totiž nepotřebuje. Jestli si myslíte, že je to nějaká moderní rychlokvaška, jste na omylu. Úplně první takto koncipovaná toaleta se objevila už před 40 lety ale teprve v těchto letech se její rozměry změnšily natolik, že můžeme mluvit o opravdu kompaktním zařízení. Je to taková "tichá" produkce, vlastně pouze pro zasvěcené. Ale díky té poměrně dlouhé historii je to už vyladěná technologie a teď už i rozměrově akceptovatelná i pro menší - evropské vozy. 

Toaleta se vyrábí v mnoha provedeních, lišících se designem (pro "vestavbu" nebo jako samostatně stojící) a také podle velikosti, resp. pro různě velké posádky. Cena zařízení se zatím pohybuje okolo 2.000 USD. No a jak to celé funguje ?

 

 

   

Celá mísa zůstavá i bez vody stále čistá díky jedné jediné vychytávce. Před použitím (malým nebo velkým) se do mísy vkládá speciální "kornout", který je vyroben z neprodyšného ale snadno rozložitelného materiálu. Celý vnitřek je tedy chráněný před znečištěním a pojme jak lidské produkty, tak případně toaletní papír.

Firedwc-04

 Po použití se "spláchne", tzn. uživatel šlápne na malý pedál po straně toalety. Obsah se téměř hermeticky zabalí do balíku a spadne dolů, do spalovny.

Firedwc-05

Uživatel stiskne stačítko a začíná vlastní spalovací proces. Celé zařízení je elektrické a příkon bohužel není úplně malý. Proto zatím (a to zatím zdůrazňuji, protože jen za posledních 10let klesl celkový příkon o celých 70%) vyžaduje připojení na elektrickou síť. Vyrábějí se modely jak na 120V nebo i 220V. Připojení by mělo mít jističe na 15A a jeden spalovací cyklus si bere zhruba 1,5 kWh. 

Firedwc-06

Doba, za kterou je obsah spálen se velmi liší podle "objemu" ale obecně se pohybuje v případě velkého použití okolo hodiny a výsledkem je hromádka popela, zcela zápachu prostá, o objemu tak na polévkovou lžíci. Takže vysypat popelník se musí tak jednou za týden a dá se ho zbavit klidně v přírodě. Je to dobré hnojivo. Samozřejmě lze toaletu použít, i když ve spodní části probíhá předchozí spalovací proces.

Firedwc-07

Je jasné, že k běžnému použití v našich evropských autech vede ještě dlouhá cesta ale vlastně jediným omezujícím faktorem je spotřeba elektřiny. Výrobce testuje modely kombinující výhřev elektřinou a plynem a tak spotřeba a efektivita celého řešení je stále lepší a lepší. Tak co myslíte: je to slepá kolej nebo budoucnost?

Co vás zajímá?

Kontakty na nás

Náš parťák obytňák

Jirka a Jana
Praha

jiri.pm@seznam.cz