28.12.2017 - Baterie, baterie, baterie

Když člověk zná baterie, resp. akumulátory pouze z motorového prostoru osobního auta, není moc dobře připraven na tuto problematiku u obytňáku. Tam je to trochu složitější...

Jako každý správný laik, jsem si říkal - "jasně, v obytném autě jsou akumulátory dva - to chápu. Jeden jako že normální, a jeden je navíc pro obytnou část. Když auto jede, tak se dobíjejí, když někde stojím a mám něco zapnuté, tak je vybíjím. Ta baterie v motorové části je stejná jako v každém autě, ta v obytném prostoru může být větší nebo menší a budu tam tak mít víc nebo míň energie v zásobě. Žádné velké čáry. 

No a tak jsem začal trochu studovat, trochu se poptávat a po nějaké době se ze mě stal alespoň "laik poučený". 

Startovací a trakční baterie - podstatný rozdíl. 

První zjištění. Při hrubém zjednodušení můžeme hovořit o dvou základních typech autobaterií. Startovací a trakční. Na první pohled vypadají stejně a překvapivě dost lidí vůbec neví, že existují a jaké jsou mezi nimi rozdíly. Je to ale nějak takhle:

V motorových prostorech osobních a samozřejmě i obytných aut jsou běžně namontovány tzv. startovací autobaterie.  Při provozu auta má startovací baterie vlastně dva hlavní úkoly: za prvé musí nastartovat motor a za druhé napájí všechny elektrické systémy ve voze (světla, elektroniku, svíčky ve válcích, atd.). No a při běhu motoru je také dobíjena prostřednictvím alternátoru. Takže je konstrukčně navržena tak, aby byla schopna najednou a krátkodobě dodat maximální výkon pro nastartování motoru a pak (při jízdě) se vydaná energie už jen alternátorem "došťouchá" do maxima a v podstatě stále běží v režimu víceméně plného nabití. 

Start-bat

Konstrukce takové startovací baterie ale pak velmi nelibě nese opakované a hlavně hlubší vybíjení. Což je přesně to, co ale potřebujeme pro obytnou část. Neznalec si tedy i do obytné části koupí na internetu první baterii, která se rozměrově hodí, trochu se podívá na její kapacitu, zkontroluje cenu a tím rozhodování končí. No ..... a velmi rychle ji pak při provozu zničí.

To proto, že nepoužil trakční baterii (někdy se jí říká cyklická). Ta je prostě koncipována jinak, protože hlavní úkol má jen jeden: postupně a vlastně pomalu se z ní odčerpává energie pro napájení spotřebičů v obytné části. A to někdy až do úplného vybití. Trakčním bateriím velmi škodí i náhlý krátký vysoký odběr a tak jsou vlastně pravý opakem baterií startovacích. Takže pro mě první zjištění:

do obytného prostoru  pouze a jenom trakční baterii.

Track-bat

Nabíjecí cyklus a životnost baterie.

Bohužel i trakčním bateriím principiálně vadí hluboké vybíjení. Laicky řečeno - když každou noc budete v lese svítit, sledovat televizi, atd. až do úplného vybití baterie, tak těch nocí, které s vámi taková baterie prožije, bude docela málo.

Pro trakční neboli cyklickou baterii je důležitý právě nabíjecí cyklus. Jeden cyklus si lze představit jako "vezmu plně nabitou baterii, něco z ní odčerpávám a pak jí opět plně dobiji". No a právě to, jak moc ji při jednom cyklu vybiji, určuje počet cyklů, které nám baterie vydrží než odejde a my budeme muset koupit novou. A rozdíly jsou opravdu podstatné. Chytré zdroje poskytly všeobecný přehled průměrného poměru mezi hloubkou vybití a životnosti (počtem cyklů):

Tabulka

Takže když palubní baterii pokaždé vybiji úplně do nuly, poskytne mi zhruba pouhopouhých 150 cyklů ! No a když jeden cyklus stihnu za den a noc, vydrží mi baterie s bídou jednu sezónu.  A to za ty peníze fakt není moc.

Proto se tedy používají např. solární panely nebo boostery. Soláry neustále dobíjejí baterii, tzn. pomáhají "nepustit" baterii do hlubokého vybití a boostery jsou takové "rychlonabíječky". Takže baterii dobijí rychleji "do plna", aby co nejkratší dobu pracovala např. na úrovni jen 50% nabití.  Někdy je proto k baterii ohleduplné i při stání spustit motor a nechat nabíjení podpořené boosterem nabít baterii co nejvýše. 

Tři kategorie trakčních baterií podle použité technologie

V současné době existují 3 základní kategorie trakčních baterií, které se liší použitou technologií, výhodami a nevýhodami, hmotností a samozřejmě i cenou.

1) - Trakční baterie ZAPLAVENÉ

jedná se o provedení s kapalným elektrolytem (roztok kyseliny sírové a vody). Jsou vhodné pro nasazení tam, kde není nebezpečí úniku kyseliny. Tyto baterie jsou sice méně výkonné, ale lze je nabíjet prakticky jakoukoliv nabíječkou, jsou tzv. nízkoúdržbové, většinou stačí je jen dolévat destilovanou vodou do požadované hladiny elektrolytu.

Hodí se tedy pro nenáročný provoz, tzn. třeba pro sezónní ježdění, nebo jen pár víkendů, prostě nepravidelně, občas. Optimálně by se měla taková baterie zatěžovat tak maximálně 40-50 cykly ročně při zbytkové kapacitě 40 %. Mohou vytvářet zápach, proto se dávají např. mimo obytný prostor nebo alespoň pod sedačku v obytné části, ale ne do ložnice. Na druhou stranu jsou ale levné a poměrně lehké.

2) - Trakční baterie AGM

Elektrolytem je nasáknuté skelné rouno, takže odpadá nutnost dolévání destilované vody. Jsou tak již tzv. bezúdržbové. Tento druh trakčních baterií je výkonnější, ale rovněž náchylnější na přebíjení.  Výrobci proto vždy doporučují nabíjet raději pouze elektronicky řízenou nabíječkou s automatickým přepnutím.

Životnost je cca 2 - 3x vyšší oproti kategorii "1)". Už mluvíme o cca 60 - 150 cyklech ročně při vybití na zbytkovou kapacitu 30%. Výhodou je tedy delší životnost, odolnost proti otřesům, lepší odolnost proti hlubokému vybíjení, naprosto minimální plynování (baterie může být v karavanech umístěna i v prostorech pro spaní - nevyvíjí žádný velký zápach) a baterie může být provozována i v poloze na bok. 

3) - Trakční baterie GEL (gelové)

Zde je elektrolyt zasáknutý v tixotropním gelu. "Gelovky" jsou v současnosti nejvýkonnějším typem trakčních baterií, mají nejdelší životnost, ale jsou také nejchoulostivější. Tato choulostivost je však spojena se správným typem nabíječky. Zvláště platí pravidlo plně nabíjet a nepřebíjet. Což lze ale zajistit s pomocí dobré nabíječky s elektronickým řízením, a ty dnes už nejsou ani moc drahé. Zato ty gelové baterie mají cenu nejvyšší a také hmotnost bývá docela vysoká. Nicméně při správném nabíjení jsou nejvíce vhodné pro náročné, každodenní zatěžování.

Vylepšení originálního elektro vybavení obytného vozu

 Overviewsmall

Originální výbava z výroby je u naprosté většiny obytných vozů velmi, velmi základní. Trakční baterie kategorie 1) s kapacitou okolo 100Ah a jednoduchá nabíječka okolo 18A. Takže kdo by chtěl posunout energetickou nezávislost svého auta výš, musí postupovat komplexně, s rozmyslem a pokud možno pod odborným dohledem.

Nejprve si realisticky říct, jak moc se bude auto využívat. Podle toho zvolí kategorii akumulátoru. Druhou otázkou je - kolik času bude muset auto fungovat autonomně, tedy bez vnějšího zdroje.  Čím více času to bude, tím větší by měla být celková kapacita akumulátorů. No a pak podle toho naladit nabíjení. Tedy kvalitu nabíječky, případné doplnění o booster, solární panely a další alternativní zdroje energie jako elektrocentrály, apod., přidat i měniče 12V/220V, možnosti jsou široké.

A pak už zbývá jen to všechno zkombinovat, instalovat, zaplatit. Dobře naladěný energetický systém se pak ale odvděčí vysokou užitnou hodnotou a nezávislostí. A někdy i docela dobře vypadá :-).

Frankia electro system

Co vás zajímá?

Kontakty na nás

Náš parťák obytňák

Jirka a Jana
Praha

jiri.pm@seznam.cz