26.03.2018 - Jak to dělají při výrobě ?

Již od minulého týdne je Mazlík u Tomáš Brabce v KaravanyPRO na předělání, resp. posílení elektro systému. V pátek jsem se tam byl podívat a měl tak možnost seznámit se s tím, jak rozvody řeší Francouzi přímo ve výrobě. Asi to odpovídá normám ale posuďte sami, jestli by se to nedalo udělat lépe. Předpokládám, že mnoho výrobců to dělá obdobně, a tak evidentně vždy stojí za to si rozvody prohlédnout a případně trochu učesat. Samořejmě nemám zatím zkušenosti s provedením elektro rozvodů u více vozidel, takže nevím, jestli to, co jsme našli v Mazlíkovi, je standard, nadprůměr nebo podprůměr a tak se na to dívám jen jako absolvent elektro školy.

Elec-title

Pilote má hlavní technologie (tedy kombi topení, baterii a elektroblok) umístěnou pod sedačkou. Po sejmutí polštářů a otevření víka to tam vypadá zhruba takto:

Elec-1a

Výhodou je jednotné umístění, dokonce i s prostorem pro osazení případně druhou baterií. Jako nevýhodu bych viděl, že všechno je poměrně natěsno vedle sebe. Vedení elektřiny 12V  i 230V, voda a plyn. Elektroblok je umístěn vpravo od sedačky, na stěně za dýhovou přepážkou.

Elec-5

Elektroblok je solidní výrobek renomované firmy SCHAUDT (EBL271), takže to je v pořádku. Obecně lze říct, že Pilote používá vcelku kvalitní komponenty. Na čem by ale mohli zapracovat, je úroveň provedení instalace a rozvodu.

Po sejmutí svorek z baterie a jejím vyjmutí mě zaujalo jednak provedení vlastních svorek a jednak i "rozbočovač" pro 230V rozvod k zásuvkám.

Elec-3  

Rozvodná měděná lanka o průřezu 4mm(ta černá), která jsou připojena na svorku baterie, jsou jen nasucho zapletena do sebe a pak sešroubována do svorky. Takže drátky, ze kterých jsou spletena, budou mít při pohybu auta postupně tendenci časem praskat a třepit se.  Se všemi důsledky, které to může způsobit. Takže se to musí opravit.  Dále je na fotografie vidět, že svorky s rozvodem 230V přímo leží na teplovzušné hadici rozvodu topení. Teplý vzduch sice neohřeje hadici nijak moc ale přesto - to taky asi půjde udělat lépe.

Elec-2

Opět - nevím, jestli je to normální ale hadice s vodou, jdoucí do/z Trumy, těsně vedle regulátoru nabíjení soláru a jističů na 230V rozvod mě trochu znervozňují. To bude asi složitější ale trochu více oddělit vodu a elektřinu by na škodu nebylo.

Elec-4

No a pak ještě přemístíme dráty, vedoucí od solárního panelu. Takhle položené na tepelně namáhaném vývodu odvětrání Trumy bych je asi taky dlouhodobě nechtěl mít.

V KaravanyPRO slíbili, že v rámci úprav učesají, co půjde, zbytek pak doladím. Upřímně, byl jsem trochu překvapen, jak je instalace z výroby provedena. Závěr je tedy jasný. Když si pořídíte nové auto, a evidentně je jedno, jestli zcela nové nebo ojeté, stojí za to pečlivě projít veškeré systémy a případné nedodělky poupravit. U dražších značek by toho mělo být asi méně ale i tak rozvody prověřit nebude ztráta času. Doba je komerční a obytná auta se montují jak na běžícím pásu. Výrobci musí modely inovovat a přinášet novinky ve výbavě už vlastně každý modelový rok, což přináší téměř kontinuální změny při montáži. Navíc fluktuace zaměstnaců, pracovníci z různých zemí, atd. atd. Prostě, se u svého miláčka z tohoto úhlu pohledu podívejte.

Co vás zajímá?

Kontakty na nás

Náš parťák obytňák

Jirka a Jana
Praha

jiri.pm@seznam.cz