20.01.2018 - Moderní láska má jméno: LiFePo

V poslední článku loňského roku jsem se zabýval tématem různých druhů trakčních baterií do obytného prostoru auta. Byly to ty, které zatím ve svých autech využívá drtivá většina karavanistů. Určitě přes 98% z nich. Prostě skoro všichni. Je tu ale jedna technologická novinka. LiFePo

Lifepo

Co to je? Je to relativně nová technologie elektrických akumulátorů. Ve verzi LiPo se už poměrně rozšířeně používá u malých zařízení, jako jsou notebooky, telefony, foťáky, RC modely, atd. atd. Hlavním a vlastně i jediným zásadním důvodem, proč je jich zatím tak málo v obytňácích a karavanech je: CENA.

Co to znamená LiPo?

Jedná se o lithium-polymerový akumulátor a vznikl na bázi dnes již poměrně rozšířené Lithium-Iontové technologie. Zájemce - technik najde všude možně na internetu mnoho vysvětlení a popisů, na jakém základě takový akumulátor funguje (třeba že rovnice chemické reakce, která v článku probíhá je Li1−xCoO2 + xLi+ + xe− → LiCoO2, nebo že elektrolytem je polyethyleneoxid, což je nový vodivý polymer, atd. atd., ale my přejdeme hned k verzi pro auta.

Co to znamená FiFePo ?

Jedná se o článek Lithium-železo-polymerový (LiFePO) a je velmi zajímavou, i když zatím relativně drahou, alternativou pro běžné akumulátory olověné. Jeden článek je schopen dát nominální napětí 3,2V, takže pro potřeby caravaningu musí být řazeny 4 články do série. Proto najdete na trakčních bateriích někdy označení LiFePo4.  

 Lifepo_20ah

Jaké jsou hlavní výhody LiFePo akumulátorů?

Výčet dvou hlavních výhod "LiFePolů" zní jako z pohádky:

HMOTNOST:  jako příklad pro srovnání vezmeme akumulátor z kapacitou přibližně 100Ah. Běžný zaplavený olověný akumulátor této kapacity má hmotnost 22-25 kg. Ten je ale svojí nízkou užitnou hodnotou nesrovnatelný. Gelová baterie 100Ah atakuje hranici 40 kg. LiFePo4 akumulátor vám z doložnosti sebere jen cca 17 kg. !!!  Když někdo staví auto na maximální soběstačnosti s bateriemi o celkové kapacitě přes 200Ah, tak v gelovkách vezete přes 80 kg, v LifePol asi 35 kg. A to je sakra rozdíl.

ŽIVOTNOST:  poměr počtu nabíjecích cyklů a hloubky vybití také odsuzuje všechny typy olověných akumulátorů na smetiště. V předvánočním článku jsem použil tabulku:

tabulka akku

Samozřejmě, dobré modely gelových baterií jsou na tom o něco lépe, Při 50% vybíjení jsou schopny i 800 cyklů. Tedy více než dvojnásobek proti zaplaveným. No a teď LiFePo: více než 2000 cyklů při cca 80% vybití ! Samozřejmě se jedná o průměrné hodnoty, lišící se výrobce od výrobce ale průměr je rozhodně více než  2,5x vyšší proti gelu a skoro desetinásobek proti akumulátorům s destilovanou vodou.

DALŠÍ VÝHODY: Samozřejmě, LiFePo technologie disponuje spoustou dalších výhod: - netrpí tzv. sulfatací (tvorba nerozpustného síranu olovnatého), která snižuje kapacitu a zkracující životnost.

- nemusí být plně dobíjeny, postačuje částečné dobíjení, což je jejich hlavní výhoda oproti bateriím olověným.

- Samovybíjení u těchto článků prakticky neexistuje a mohou být dobíjeny v jakémkoliv stavu vybití (nemají paměťový efekt).

A jaké jsou hlavní NEvýhody LiFePo akumulátorů?

CENA: a jsme u toho. Opět srovnání průměrné ceny trakčních autobaterií:

- zaplavený olověný akumulátor 100Ah..........................................   2.000-   3.500Kč

- gelový olověný akumulátor 100Ah ..............................................   5.000-   7.000Kč        

- LiFePo4 akumulátor 100Ah ......................................................... 20.000-25.000Kč

Na světě prostě není nic zadarmo. Tzn. že na počet nabíjecích cyklů to (při velmi brutálním zobecnění a zjednodušení) vychází plus-mínus nastejno.  Je dobré si ale uvědomit, co z toho plyne za závěry:

1) díky nižší hmotnosti baterie mohu vézt více věcí do maximální doložnosti nebo díky nižší váze budu šetřit palivo při jízdě.

2) Při běžném provozu, nabíjení a vybíjení, si LiFePo baterie nechá rozhodně "víc líbit" takže poměr nabíjecích cyklů bude v její prospěch spíše stoupat. A to i výrazně.

3) Vydrží prostě déle, takže méně často řeším otázku "zvládne baterie ještě tuhle dovolenou nebo ji už raději vyměním?".

Takže asi závěrečné shrnutí: můžete-li investovat více vstupních peněz do baterie, nejedná se o luxus ale o rozumnou investici, která se vrátí.

NABÍJENÍ: 

- při vybití do nuly se akumulátor nenávratně zničí. Nicméně z tohoto důvodu už samotný akumulátor obsahuje elektroniku, která ho do plného vybití nepustí.

- je trochu fajnovější na kvalitu nabíječky, vyžaduje specifický nabíjecí cyklus, který však již obsahují skoro všechny moderní nabíječky. Je důležité ale zkontrolovat, jestli moje nabíječka umí nabíjet LiFePo akumulátory.

DALŠÍ NEVÝHODY: Je to nová a poměrně sofistikovaná technologie. Takže ji někdo dělá lépe a někdo hůře. Prostě se vyplatí investovat do výrobce, který už něco znamená a je u něj předpoklad, že nepustil na trh "polotovar". 

Lifepo4q

LiFePo akumulátory jsou, a hlavně budou, vysoce zajímavou moderní alternativou a zbývá než rozhodnout, jestli se vyplatí do nich jít hned nebo ještě chvilku počkat, až se ceny stanou přijatelnějšími. No láká mě to moc....

 

 

Co vás zajímá?

Kontakty na nás

Náš parťák obytňák

Jirka a Jana
Praha

jiri.pm@seznam.cz