01.01.2021 - Kráska ULTRA VAN

Asi mezi karavanisty, a to ani mezi majiteli obytných aut, nebude nikdo, kdo by neznal ikonické americké obytné přívěsy značky Airstream. Dodnes udivují aerodynamickým tvarem a celohliníkovou konstrukcí. Méně karavanistů už ví, že se firma Airstream pokoušela v osmdesátých létech minulého století prorazit i do kategorie obytných aut.

Ultravan-04  Ultravan-03

Obytná auta se moc neuchytila a Airstream brzy jejich produkci zase ukončil. Důvodů bylo jistě víc ale svou roli hrál podle mne jistě i design, který byl takový docela "normální". Prostě nepřípomínal elegantní torpédovitý tvar jejich obytných karavanů. A přitom měl Airstream k dispozici velmi slušný příklad. V šedesátých a sedmdesátých letech totiž existovala i firma, která vyráběla obytná auta, jenž vypadala jako opravdoví pokrevní bratři karavanů Airstream. Dámy a pánové, představuji Vám:

Ultravan-02

U jejího vzniku byl šikovný konstruktér i mechanik, pan Dave Peterson. Pracoval dlouhá léta pro letecké a lodní firmy, např. pro Beech nebo Boeing, takže konstrukčních zkušeností měl na rozdávání. A tento chlapík měl problém a zároveň i sen. Byl milovníkem jízdy na motorovém člunu, který k vodě samozřejmě tahal svým osobním autem. Pak mu ale chyběl prostor pro případné přespání na pláži. V té době, tedy na konci padesátých let, samozřejmě už existovala obytná auta ale s těmi Dave Peterson spokojen nebyl. Zatím vždy byla někde v obytném prostoru "boule" skrývající motor a tak i více či méně překážející. Dave si představoval auto, kde v obytném prostoru bude podlaha zcela rovná. Od místa řidiče až úplně dozadu, k případným lůžkům. Žádné boule, žádné výškové dělení. Mimochodem, zcela rovná podlaha je to, co obytné auto dodnes řadí do třídy "A".

Zlom nastal v roce 1959, kdy koncern General Motors, resp. její automobilová divize Chevrolet, oznámila před vánoci model Convair. Nový podvozek i nová nízká pohonná jednotka o síle 80 koní, bylo přesně to, co pro svůj obytňák snů Dave Peterson potřeboval. 

Ultravan-05

Dave, který tehdy žil v Kalifornii, reagoval prakticky ihned. V roce 1960 si pronajímá velkou garáž, kupuje zcela nový vůz Chevrolet Convair 1960 a hned ho do šroubku rozebírá. Trvalo pouhé čtyři měsíce a světlo světa spatřil prototyp, tehdy pod názvem "Ultras - Go Home". Byl celohliníkový, s naprosto rovnou podlahou a motor byl uschován pod zadním lůžkem. 

Ultravan-06 Ultravan-07

Vůz byl po všech stránkách opravdu prototypem (což vidíte i na fotce) ale svými technickými parametry, vnitřním uspořádání a vlastně i designem se stal na začátku šedesátých let malou senzací. Zájemci žádali další kusy. Dave tedy zakládá společnost UltraVan, společně se svými studenty (přednášel konstrukci na Kalifornské universitě) vyrábí prvních 15 kusů. Cena za kus tehdy byla 7000USD. A protože má v plánu další modely, tento první design pojmenovává trochu nudně, a sice #101.  

Zanedlouho se výroba stěhuje do Kansasu, kde postupně spatří světlo světa několik stovek těchto obytných aut.

Ultravan-09  Ultravan-10  Ultravan-08

Ultravan-12  Ultravan-11  Ultravan-13

Konstrukce auta byla opravdu bytelná. Na rozdíl od jiných obytných aut tehdejší doby, byl Ultra Van stavěn v podstatě jako letadlo. Měl skořepinovou konstrukci, bez rámu nebo podvozku. Přední a zadní díly byly většinou tvarované ze skelného vlákna, zbytek je celohliníkový. Konstrukce pracuje s tvarovanými žebry jako letadel, na které se hliníkový obal nýtoval. Unikátní geometrie předních kol umožňovala natočení kol o 50 stupňů doprava nebo doleva, což poskytovalo menší poloměr otáčení než většina tehdejších pickupů. Motor Chevrolet Corvair dostal i  automatickou převodovku PowerGlide a celá pohonná jednotka byla i nadále  instalována pod obrovským zadním lůžkem o šířce skoro 230cm. Před lůžkem se nacházela na jedné straně toaleta i se sprchou a na druhé straně byla šatna. Po celém obvodu auta byly nad hlavou lehké úložné skříňky.  

Ve svém důsledku auta ULTRA VAN byla opravdu taková letadla bez křídel.

Ultravan-14  Ultravan-01  Ultravan-15

V roce 2012 se na karavanistickém serveru ViewsRVs.com objevil inzerát, nabízející velmi zachovalý kus ULTRA VAN #297 , v téměř původním stavu a originálním vybavením. Nahlédněte tedy do tohoto auta z roku 1967.

Ultravan-22 Ultravan-21 Ultravan-20

 Ultravan-25 Ultravan-24 Ultravan-23

 Ultravan-28 Ultravan-27 Ultravan-26

No a co by to bylo za představení auta bez alespoň jednoho videa. V osmi minutovém videu si prohlédnete ULTRA VAN z roku 1969 manželů Kramerových. Jerry vám o tomto krásném a dobře udržovaném stroji poví hodně zajímavého (alespoň základy angličtiny nutné). Ale i bez porozumnění jsou to rozhodně zajímavé záběry.

Bohužel, i když obytňáky ULTRA VAN byly na svoji dobu pokrokové, konstrukčně velmi sofistikované (např. prázdné nevážily ani dvě tuny) a podle mne i  krásné, tak obchodně se firmě UltraVan moc dobře nevedlo a postupně spěla k zániku. Posledním pokusem a zároveň i posledním hřebíčkem do rakve, bylo představení "modernizovaného" modelu s názvem TIARA. Ale uznejte sami, že tenhle design si srdce příznivců už získat nemohl:

Ultravan-31  Ultravan-30

Nicméně obytná auta ULTRA VAN podle mne do historické síně obytňákové slávy patří. Stanovily parametry kategorie A (dnes se touto kategorií trochu mylně označují všechna plně integrovaná auta  - i ty se schůdkem někde na podlaze) a svým aerodynamickým tvarem jsou dodnes ozdobou jakéhokoliv karavanistického srazu po celém světě.

Ultravan-32

Ultravan-33

Ultravan-34

Ultravan-35

Co vás zajímá?

Kontakty na nás

Náš parťák obytňák

Jirka a Jana
Praha

jiri.pm@seznam.cz