28.02.2019 - Nejrychlejší obytné auto na Zemi
Asi všichni cítíme, že obytné auto a rychlá jízda jsou termíny, které tak úplně k sobě nepasují. I když se dá říct, že dnešní obytná auta mají pod kapotou i docela slušnou porci výkonu a jsou schopna se na dálnicích rozhodně neloudat. Nicméně cestování v obytném voze je primárně o pohodové a tím i ne moc rychlé jízdě.
Ale ani této kategorii motorových vozidel se nevyhnul pokus (a úspěšný!) o zápis do Guinessovi knihy rekordů, jako nejrychleji se pohybující obytné auto. Ty pokusy byly zatím dva a oba iniciovala známá tuningová firma Goldschmitt. Jistě ji všichni znáte, pro potřeby karavaningu vyrábějí kde co. Od disků z lehkých slitin, přes automatické vyrovnávací "nohy", po kvalitní odpružení, atd. atd.
První pokus se datuje do roku 2010. Až do toho roku měl rekord v rychlosti obytného auta hodnotu 191km/h. Firma Goldschmitt chtěla samozřejmě pokořit hranici 200km/h a vybrala si k tomu auto od firmy Hymer. Jednalo se dokonce o standardní "van" na platformě Fiat Ducato, s motorem o objemu 2,3litru. Tedy ten motor, který má v autě drtivá většina evropských nomádů. Samozřejmě ho ale trochu poladili.
Originální motor FIAT s výkonem 130k dostal na bumbání speciální směs nafty a nitra, což je jeden z produktů právě Goldschmittu. No a najednou tu byl výkon 200 koňských sil! Pak mu zahladili okna a přidali podvozkový aerodynamický díl, aby většina obtékaného vzduchu šla nad střechu. Zkušební řidič Hymeru pak sedl za volant a nový oficiální rekord byl na světě. Měl hodnotu 207km/h. Vydržel pouhé dva roky.
Pokus druhý - rok 2012. V roce 2012 si Goldschmitt vybral auto jiného výrobce. A sice toho nejrenomovanějšího v kategorii vanů - firmu Westfalia a její model "Julius Verne" na platformě Mercedes Viano. Už běžný model z katalogu Westfalia vypadá na pohled dost sportovně.
Goldschmitt před tímto druhým pokusem opět zdůrazňoval, že nebyly provedeny žádné zásadní zásahy. Interiér karavanu byl ponechán zcela standardní. Následující fotka to myslím docela dobře dokazuje.
Nebyly tedy provedeny žádné změny aby se ušetřila váha. Jedinými změnami v modelu Viano byla "optimalizace motoru a podvozku". Mercedes Viano má již v základu třílitrový motor V6 a tak drobnou úpravou dával docela pěkných 261koňských sil (standardně se Julius Verne prodává s motorem o výkonu 163k a za příplatek dostanete 224k. To už ale za auto zaplatíte přes 72.000EUR). Upraveny byly tlumiče a pružiny (samozřejmě nesly značku Goldschmitt) a vůz dostal sportovní 19palcové pneumatiky.
No a v srpnu roku 2012 sedl za volant osminásobný německý šampion v závodech do vrchu, p. Norbert Brenner a rozjel se.
Ručička měřícího zařízení ukázala hodnotu nového a dosud nepřekonaného rychlostního rekordu pro obytná auta. Je to 222km/h !!!
Na poslední fotografii si můžete prohlédnout "realizační tým", pózující před rekordním autem. Zleva je generální ředitel společnosti Goldschmitt techmobil AG Dieter Goldschmitt, uprostřed ředitel společnosti Westfalia Mike Reuer a vpravo řidič, "Bergkönig" Norbert Brenner.
Tak co říkáte? Že 222km/h není zase až tolik? No, třeba nám budoucí měsíce a roky přinesou nějaký nový rekord a nového rekordmana. Firma Goldschmitt na tom samozřejmě pracuje i nadále.