28.02.2019 - Nejrychlejší obytné auto na Zemi

Asi všichni cítíme, že obytné auto a rychlá jízda jsou termíny, které tak úplně k sobě nepasují. I když se dá říct, že dnešní obytná auta mají pod kapotou i docela slušnou porci výkonu a jsou schopna se na dálnicích rozhodně neloudat. Nicméně cestování v obytném voze je primárně o pohodové a tím i ne moc rychlé jízdě.

Ale ani této kategorii motorových vozidel se nevyhnul pokus (a úspěšný!) o zápis do Guinessovi knihy rekordů, jako nejrychleji se pohybující obytné auto. Ty pokusy byly zatím dva a oba iniciovala známá tuningová firma Goldschmitt. Jistě ji všichni znáte, pro potřeby karavaningu vyrábějí kde co. Od disků z lehkých slitin, přes automatické vyrovnávací "nohy", po kvalitní odpružení, atd. atd.

Fast-04

 

První pokus se datuje do roku 2010. Až do toho roku měl rekord v rychlosti obytného auta hodnotu 191km/h. Firma Goldschmitt chtěla samozřejmě pokořit hranici 200km/h a vybrala si k tomu auto od firmy Hymer. Jednalo se dokonce o standardní "van" na platformě Fiat Ducato, s motorem o objemu 2,3litru. Tedy ten motor, který má v autě drtivá většina evropských nomádů. Samozřejmě ho ale trochu poladili.

Fast-07

Originální motor FIAT s výkonem 130k dostal na bumbání speciální směs nafty a nitra, což je jeden z produktů právě Goldschmittu. No a najednou tu byl výkon 200 koňských sil! Pak mu zahladili okna a přidali podvozkový aerodynamický díl, aby většina obtékaného vzduchu šla nad střechu. Zkušební řidič Hymeru pak sedl za volant a nový oficiální rekord byl na světě. Měl hodnotu 207km/h. Vydržel pouhé dva roky.

 

Pokus druhý - rok 2012. V roce 2012 si Goldschmitt vybral auto jiného výrobce. A sice toho nejrenomovanějšího v kategorii vanů - firmu Westfalia a její model "Julius Verne" na platformě Mercedes Viano. Už běžný model z katalogu Westfalia vypadá na pohled dost sportovně.

Fast-02

Goldschmitt před tímto druhým pokusem opět zdůrazňoval, že nebyly provedeny žádné zásadní zásahy. Interiér karavanu byl ponechán zcela standardní. Následující fotka to myslím docela dobře dokazuje. 

Fast-03

Nebyly tedy provedeny žádné změny aby se ušetřila váha. Jedinými změnami v modelu Viano byla "optimalizace motoru a podvozku". Mercedes Viano má již v základu třílitrový motor V6 a tak drobnou úpravou dával docela pěkných 261koňských sil (standardně se Julius Verne prodává s motorem o výkonu 163k a za příplatek dostanete 224k. To už ale za auto zaplatíte přes 72.000EUR). Upraveny byly tlumiče a pružiny (samozřejmě nesly značku Goldschmitt) a vůz dostal sportovní 19palcové pneumatiky.

Fast-05

 No a v srpnu roku 2012 sedl za volant osminásobný německý šampion v závodech do vrchu, p. Norbert Brenner a rozjel se.

Fast-01

Ručička měřícího zařízení ukázala hodnotu nového a dosud nepřekonaného rychlostního rekordu pro obytná auta. Je to 222km/h !!!

Na poslední fotografii si můžete prohlédnout "realizační tým", pózující před rekordním autem. Zleva je generální ředitel společnosti Goldschmitt techmobil AG Dieter Goldschmitt, uprostřed ředitel společnosti Westfalia Mike Reuer a vpravo řidič, "Bergkönig" Norbert Brenner.

Fast-08

Tak co říkáte? Že 222km/h není zase až tolik? No, třeba nám budoucí měsíce a roky přinesou nějaký nový rekord a nového rekordmana. Firma Goldschmitt na tom samozřejmě pracuje i nadále.

Co vás zajímá?

Kontakty na nás

Náš parťák obytňák

Jirka a Jana
Praha

jiri.pm@seznam.cz