11.11.2019 - Tourne. První van do zimy!

Výhody vanů neboli vestaveb jsou všeobecně známé: malé rozměry, pohyblivost, manévrovatelnost, průjezdnost, nízká spotřeba, nenápadnost,... Nevýhody jsou samozřejmě známé úplně stejně: omezený vnitřní prostor, ideálně jen pro dva lidi, a mizerná izolace proti chladu. Je mnoho výrobců, kteří mají různé modely vestaveb ve svém výrobním programu, někteří výrobci se dokonce na ně přímo specializují. A protože před nákupem Dodíka jsme původně právě o vestavbě uvažovali, prolezl a prostudoval jsem jich opravdu mnoho. Lišily se tím či oným ale v podstatě nabízely téměř to samé. Tu hlavní nevýhodu - špatnou izolaci pro nasazení v zimních podmínkách, pořádně neřešil nikdo. To je ale již minulostí. Na výstavě Caravan Salon Düsseldorf 2019 se světu představila zcela nová značka a jejich vestavba bourá vše zažité. A my v ČR jsme se mohli na Caravaningu Brno 2019 s těmito skvělými auty seznámit také. A protože jsem byl tím obytňákem ohromen, asi jako jedinou novinkou v Brně, přináším zájemcům o malá obytná auta její představení. Takže "dááámy a pááánové! Prosím o Vaší pozornost, příchází....!

Tourne-01

Že jste o značce TOURNE nikdy nic neslyšeli? Není divu. Světlo světa spatřila před pouhými dvěma lety a to ve Slovinsku. A jako mnoho dobrých nápadů, i obytné vestavby TOURNE jsou vlastně dílem náhody. To prostě za jedním šikovným Slovincem přijde Nor a řekne: "Hele, docela bych chtěl, abys mi vyprojektoval vestavbu, která by mohla fungovat tam u nás na severu". No a ten Slovinec se obklopí pár schopnými a kreativními lidmi, v dílně a na dvorku něco spáchají a ... ono se to moc líbí! A tak z Norska přicházejí další objednávky. Netrvá dlouho a prvních 100ks aut je prodaných. A pak přijde druhá stovka. A další a další objednávky. To už se auto vyrábí hromadně, i když je to stále pečlivá, ruční a skoro "customs" výroba. No a to je ten správný okamžik, kdy auto představit světu. Lepší místo nežli Caravan Salon Düsseldorf pro takový vstup na trh není a proto tam letos mělo TOURNE svou absolutní premiéru. A zájem byl opravdu veliký a lokálních dealerů začalo přibývat. Norsko, Německo, Nizozemí, Rakousko, Švýcarsko. Všechno země, kde o karavaningu už něco vědí a kde mají zákazníci opravdu vysoké nároky. A od podzimu letošního roku se dá tato značka koupit i u nás. Zastupuje ji pražský J.M.Trade.

Tourne-02  

V Brně jsem dvě vystavená auta prolezl opravdu pečlivě, pořídil spoustu fotek a tak se pokusím představit, co je na této značce tak zajímavého a unikátního. Zjednodušeně řečeno je to novátorství. Ta "Tourne parta" totiž nikdy před tím obytná auta nestavěla a tak jsou tu řešení, která tradiční výrobce prostě nenapadají. Někdy se tomu říká "profesionální slepota". Tak už konec úvodu, pojďme si auto představit.

 

Základní technická data

Zatím se vyrábí jen jeden jediný model. Je vestavěn do vanu Peugeot Boxer 2.0 Blue HDI 130. Délka 5998mm, rozvor kol 4035mm, šířka 2508m (vč. zrcátek) a výška 2570mm (2665mm s klimatizační jednotkou). Celková hmotnost 2815-2857kg (podle výbavy) a typizované sezení i spaní pro 4 cestovatele. Tourne je k dostání ve dvanácti barevných provedení.  Prvním plusem TOURNE je tedy bohatá nabídka vnějšího (ale i vnitřního provedení). Kontrastní pruh ve výši oken je vyveden polepem ve vzoru kartáčovaného hliníku a jako celek auto působí velmi luxusním dojmem. Ten dojem umocňovala i 16" elektronová kola.

Tourne-03  Tourne-04Tourne-05

Izolace auta

Jak už jsem psal, nejsilnější zbraní TOURNE je výbava na zimní období. Začneme izolací. Všechny stěny, dveře i strop jsou obloženy speciální elastomerickou pěnou od společnosti Armacell, o tloušťce 32mm. I žebra kabiny jsou překryta stejným materiálem, zde ale o tloušťce 10mm. Na podlaze leží 30mm expandovaného polyethylenu s vysokou hustotou. Pokud můžete být na cestách připojeni na 220V, velkou službu odvede sériově instalované elektrické podlahové vytápění firmy EBECO (48V, 64W).  Všechna okna, včetně střešních jsou provedena dvojitým akrylovým sklem, zvyšujícícm tepelnou i zvukovou odolnost. Jsou nízkoprofilová, takže pomáhají k dobrému obtékání vzduchu při jízdě a výsledkem je nižší aerodynamický hluk i spotřeba paliva.  Střešní okna jsou celkem tři, nad postelí, nad sezením a v koupelně. Všechna okna mají samozřejmě posuvné stínění a síť proti hmyzu. Velká výsuvná síť proti hmyzu je i v bočních posuvných dveřích. 

Tourne-06  Tourne-07

Nádrž na čistou vodu má objem 100 litrů a je umístěna uvnitř vozu a tak chráněná před mrazem. Nádrž na odpadní vodu má také obsah 100 litrů, je umístěna na podvozku, pečlivě izolována a vyhřívána. K dispozici je osmilitrový bojler na teplou vodu (Bailey). A ten, společně se sporákem, jsou jediné dva plynové spotřebiče na palubě. Proto si i na dlouhé cestě vystačíte pouze s jednou LPG lahví. Vyhřívání v autě se totiž děje prostřednictvím standardně montovaného naftového teplovzdušného topení firmy Webasto  (model Air Top Evo 40 diesel +). A chladnička Thetford T1090 (objem 90 litrů a 6,5litrů mrazák) je kompresorová, s velmi nízkou spotřebou a na 12V.  I topení Webasto je schované v podvozku a tedy nepřekáží ani nehlučí na palubě. Na výstavě pohled na spodek auta, přes zrcadlo umístěné na zemi, ukázal čistou konstrukční i řemeslnou práci. 

Tourne-08

Vnitřní uspořádání interiéru

TOURNE je vestavba a tak co se layoutu týká, je standardní. Vpředu otáčecí sedadlo řidiče a spolujezdce, pak ke zdi uchycený stolek, pak dvojsedačka a za ní kabina koupelny. A naproti, na stěně vedle dveří modul kuchyně. Vzadu je dvojlůžko umístěné napříč. Nicméně každá z těchto částí nepostrádá originální a vtipná řešení. A všechny mají společnou jednu veledůležitou vlastnost: naprosto skvělé použité materiály, konstrukční provedení a perfektní sesazení. Prostě řemeslná práce, jakou jsem už dlouho neviděl.

 Tourne-11

Sezení. Je zajímavé jednak možností rozšíření stolu a jednak možností změny na lůžko pro dva lidi. U toho stolu se objevuje prvek, který je v autě použit častěji, a sice "puzzle". V podstavci dvojlavice máte kromě botníku i malý oddělený prostor, ve kterém jsou expanzní prkýnka. No a když potřebujete o trochu větší stolek, sáhnete pro jedno prkénko, část stolu u zdi odklopíte nahoru (má dřevený puzzle čep a jistí ji magnet), desku stolu posunete a mezi vložíte prkénko. Cvak, cvak, všechno zapadne a stůl je rázem o nějakých 30cm delší. Na fotkách to vypadá takto:

Tourne-09  Tourne-10

Přestavba sezení na ležení je znázorněna na videu. Vidíte na něm i "úschovnu prkýnek" a práci s nimi. Vysledné ležení má rozměry 180cm x 110cm. Menší ale např. pro dvojici dětí plně dostačující.

Kuchyňka. Modul kuchyňky je lekce z nábytkové efektivity. Zde jsou tři fotky. Modul zavřený a otevřený:

Tourne-13  Tourne-14  Tourne-15

I ve spodním šuplíku je ještě malá zásuvka. Prostě spousta místa pro ukládání kuchyňského vybavení. Milou drobností s trochou skandinávského designu jsou tři zásuvky pod horní skříňkou nad dřezem.  Např. na cukr, rýži, apod. Nebojte, sami se za jízdy rozhodně neuvolní.

Tourne-16

Kreativita tvůrců se projevuje i na sporáku. Odtokový kanálek umožňuje opravdu snadné čištění. Ano, výrobci dílů pro obytňáky něco takového nevyrábějí. Sporák je příslušenství pro lodě. Pod chladničkou je skříňka na šaty. 3 přihrádky lze skoro jedním pohybem vyjmout a umístit na dno. Zbyde šatní skříň s tyčí na ramínka.

Tourne-18a Tourne-17

Zadní část - ložnice. Matrace je z vysoce kvalitního materiálu, má rozměry 190cmx140cm. Když je postel sklopená, tak využitelný úložný prostor pod ní má rozměry 130 x 98 x 65 cm. LED noční osvětlení a USB nabíjení telefonů je samozřejmostí. 

Tourne-20    Tourne-21  Tourne-22

Snad by se mělo ještě dodat, že k sériovému vybavení vozu patří např. i markýza nebo zabudovaný detektor plynů. V autě jsou i další vtipné drobnosti. Zámek pro oddělující přepážku obytného a nákladového prostoru, perfektně řešená koupelna, víčko nádrže na pitnou vodu s krytem, ve výbavě schránky na plynovou láhev je Truma regulátor s Crash Senzorem, rádio s navigací, "přední" klimatizace, atd. atd. atd. 

Tourne-25  Tourne-26  Tourne-27

Cena auta je velmi zajímavá a při množství položek už v sériové výbavě je vlastně i plně konkurenceschopná. Kontaktujte českého prodejce, koncové ceny pro ČR se právě finalizují. 

Tourne-30

Zájemci o podrobnosti se mohou podívat na STRÁNKY VÝROBCE nebo na video představení auta (v němčině).

Samozřejmě, že některé modely některých jiných výrobců mají podobně provedenou izolaci stěn/stropu/podlahy (i když takhle silnou jsem jinde nenašel). Samozřejmě, že umí dodat naftové topení (ale to znamená, že na palubě bude dál prostorově výrazná Truma combi, prostor pro dvě láhve LPG a navíc to naftové topení - místem se pak zrovna nešetří). Samozřejmě, že mnoho ze zde prezentovaných částí vybavení najdete i jinde nebo se dají doobjednat ale TOURNE je zajímavé hlavně svou chytrou koncepcí už v základní výbavě a hlavně excelentním provedením.

Obytná vestavba TOURNE je prostě skvěle vymyšlené, výborně vyrobené, velmi praktické a tak nějak skandinávsky krásné obytné auto, které dokazuje, že nové a neotřelé nápady jsou stále možné. Přidejte ve třídě vestaveb bezkonkurenční odolnost proti chladu, kvalitu použitých materiálů, jejich dílenské zpracování a dostáváte obytňák, který mnoho konkurentů ve své třídě prostě nemá a pro milovníky vestaveb by měl být autem, které rozhodně stojí za úvahu.

Co vás zajímá?

Kontakty na nás

Náš parťák obytňák

Jirka a Jana
Praha

jiri.pm@seznam.cz