05.02.2019 - První čistě elektrický obytňák !

Tak, a je to tady. Na lednové výstavě CMT Travel v německém Stuttgartu bylo jako celosvětová premiéra vystaveno historicky první plně elektické obytné auto. A dokonce už byly přijímány i první objednávky, s termínem dodání na červenec a srpen tohoto roku. Takže vlastně už máme co dočinění se sériovým produktem a tak asi nebude na škodu se na něj trochu podívat. Co kdyby se i v České republice objevil nějaký zájemce ?

Ele-10

Výrobcem je německá společnost WOF GmbH (Wohnmobile Outlet Factory) se sídlem v Bádensku-Württembersku. Jejich budoucí řada čistě elektrických aut, a jistě o nich ještě hodně uslyšíme, se jmenuje IRIDIUM.

Ele-02  Ele-04

Na výstavě CMT byla vystavovaná specifikace Iridium P69, která vychází ze standardní naftové verze firmy WOF, a sice Bela P69 (ta běžně stojí 43.990 EUR, tzn. 1.130.000Kč). A právě její plně elektrický bratr Iridium P69 byl k objednání.

Firma WOF na výstavě také avizovala uvedení druhého modelu řady Iridium. Bude uveden v roce 2020 a jeho nástavba bude speciálně designovana švýcarským specialistou na sklolaminátové tělo, společností Maurer Fahrzeugbau.

 

Interiér Iridium P69

Ele-09

Základní specifikace jsou délka 695 cm, šířka 232cm a výška 295 cm. Postaveno na podvozku Citroën, klasická zadní podélná postel s možností doplnění místa pro třetího nocležníka a nad sedačkou elektricky spouštěcí dvojlůžko. Vytápění běžným kombem Truma 6, chladnička 150 litrů. Sdružená koupelna s odděleným sprchovým koutem, plynový sporák a trouba. Pár fotek interiérového uspořádání najdete zde.

Ele-11  Ele-12

Ele-13  Ele-14

A potud je to vlastně úplně normální obytňák. Jen v displej v kabině řidiče je přeci jen trochu jiný, poskytuje kompletní přehled o stavu baterií a ostatní pro jízdu důležité informace.

Ele-16  Ele-15

A teď ty důležitější informace: kolik ujede ? kolik váží ? kolik stojí ?

Ele-08

Elektrická hnací jednotka EFA-S se skládá z motoru o výkonu 188 koní (140 kW), který pohání přední kola. Lithium-železo-fosfátový akumulátor s kapacitou 106 kWh dodává tolik energie, že obytné auto s hmotností okolo 4 tun má prý ujet na jedno nabití 300km. Rekuperační brzdění samozřejmě poskytuje určitou pomoc při udržování nabité baterie, ale jakmile se kapacita baterií blíží nule, musíte se auto připojit pomocí rychlé nabíječky CCS (typ 2). Nabíjecí kapacity mohou být od 3,6 kW (dá se tedy připojit i na běžnou síť 230V) až do 22 kW, nebo prostřednictvím zásuvky CCS až do výše 100 kW v budoucnu. 

A co cena: no tak ti, kteří si jej na letošní sezónu objednávali, musí vysázet 169.000EUR, tedy zhruba 4.343.000Kč. Je to málo? Je to moc? Co myslíte?

Ele-16

 

Co vás zajímá?

Kontakty na nás

Náš parťák obytňák

Jirka a Jana
Praha

jiri.pm@seznam.cz