25.11.2018 - Fiat Ducato po australsku
Již mnohokrát jsem tu zmiňoval, a jak jistě drtivá většina z vás ví, více než dvě třetiny evropské produkce obytných aut používají jako podvozkový základ platformu Fiat Ducato CCS.
Tato již desítkami let prověřená platforma je u evropských výrobců obytňáků oblíbená pro svoji spolehlivost, variabilitu a univerzálnost. Proto na ní staví auta integrovaná, polointegrovaná i alkovny. Nabídka v Evropě je pak ale taková jako furt všude stejná. Všechny vypadají plus-mínus stejně, všechny nabízejí stejné technologické vybavení, používají stejné komponenty od Trumy, Alde, Dometic, Thetford, Fiamma, atd. atd. Takže se jednotlivá auta liší trochu použitými materiály, trochu kvalitou zpracování a malilinko i provedením, layoutem a designem.
Je Evropa s Fiatem jediná ?
Když se díváte na obrázky výrobců obytňáků jiných než evropských, Fiat tam samozřejmě nenajdete. Pro Severoameričany je to malé prdítko, Jižní Amerika je hlavně pro terenní auta, Afrika rovněž a pro Asiaty je Fiat moc evropský - mají spoustu svých výrobců náklaďáků.
A co Austrálie ? Sice nejmenší světadíl ale óóóbrovské plochy rozlehlé přírody, kde je případný karavanista odkázán pouze na sebe a své auto daleko víc, než my v Evropě a troufám si říct, že i ve většině Severní Ameriky. A tak jsem se trochu podíval, v čem jezdí Australané. Samozřejmě je tam spousta výrobců obytných aut na expedičních podvozcích. Vede třeba Mercedes Unimog. Ale světe div se, kousek severně od Sydney sídlí firma, která s oblibou používá také podvozky Fiat Ducato CCS a montuje na ně nástavby velice zajímavé, protože jsou prostě jiné. Vítejte ve světě TRAKKA!
Firma spatřila světlo světa v roce 1977, kdy se Australan Dave Berry rozhodl pro sebe postavit malé obytné auto, maximálně proktické, které by naplňovalo filozofii "Go Anywhere" ("Jeď kamkoliv"). Vznikl na australském kontinentu již legendární vůz, vytvořený z Volkswagen Kombi Bronco, který se stal základem úspěchu budoucí firmy.
Tento článek však není o úspěšné historii firmy Trakka ale o současných modelech na podvozku Fiat Ducato. I když Trakka používá i výrobce, jako je VW a Mercedes, tak jejich hlavní produkce je na Fiatu. Jako u nás v Evropě. A vznikají velmi zajímavé modely, s maximálně posílenou soběstačností a také originálním řešením z pohledu řešení prostoru a komfortu. Což pro nás může být minimálně inspirující.
Řada TRAKKAWAY se představuje.
Trakka vyrábí celkem tři řady vanů: "Trakkadu" na Volkswagenu, "Torino" na malém Fiatu Ducato a pak "Jaribu" na Mercedesu. "Velká" auta s délkou okolo 7m nesou název TRAKKAWAY a právě na tu se dnes podíváme trochu detailněji. Samozřejmě, protože jsme v Austrálii, nikoho tedy nepřekvapí pravostranné řízení a dveře do nástavby na opačné straně, než jsme zvyklí u nás. Mají i stejný limit 3,5t pro běžný řidičský průkaz.
1.zjištění - jednotný podvozek
Australský zákazník má k dispozici pouze jednu variantu - provedení na AL-KO podvozku, s motorem 130kW, robotizovanou šestistupňovou převodovkou a pneumatikami o průměru 16". Trakka evidentně ví, co bude pro zákazníka na cestách australskou buší nejlepší a tak s ním nehraje hru na téma "začnu s nizkou cenou a budu Tě postupně přesvědčovat a výhodnosti připlatit si". Zákazník tak nemůže být ovlivňován a nebude si pak v budoucnu vyčítat, že na podvozku šetřil.
Obytná část je provedena z kompozitních sendvičových panelů. Jsou vyrobeny ze skelných vláken a Styrofoamu. Tady pro nás nic nového.
2.zjištění - žádný plyn na palubě !
Pro Evropana je překvapivé zjištění, že všechny modely jsou "LPG Free". Tedy na palubě není žádný plyn, žádné plynové nádrže či bomby. Vytápění i vaření (vč.chladničky) umožňují provoz jak na naftu, tak na elektřinu a plyn proto zcela chybí.
3.zjištění - elektřina hraje prim.
Základní výbava všech aut představuje dva solární panely po 120W, za vřele doporučovaný příplatek dostanete další (celkem 360W), nebo i dva (celkem 480W). V základní výbavě jsou samozřejmě trakční LiFePol4 akumulátory s kapacitou 240Ah. Dá se přikoupit i více. Nabíjecí boster a měnič napětí ani nezniňuji, to je základní výbava. Celkově je tak auto z našeho pohledu extrémně energeticky soběstačné.
4.zjištění - voda
V základu má nádrž na čistou vodu 160 litrů, alternativně lze objednat i větší. Teplou vodu ohřívá opět nafta a výrobce všude zdůrazňuje, že moderní naftové topení i ohřev vody jsou extrémně efektivní v porovnání s plynem a že spotřeba nafty není nijak závratná. Samozřejmě i nádrž na naftu je v základu 125 litrů. Zajímavostí je namontovaný vodní filtr včetně možné chemické úpravy vody. Posádka si tak může zajistit nezávadnost vody i tam, kde si její kvalitou není jista. No a to, co spousta evropských karavanistů děla trochu pokoutně, je v Austrálii představováno jako jedna z oficiálních funkcí - tlačítkem z palubní desky mohu za jízdy vypouštět odpadní "šedou" vodu.
5.zjištění - na co garáž ?
Detaily konstrukce nástavby jsou na první pohled v několika aspektech jiné, než evropské pojetí. Předně tu není žádná garáž. Jen ploché úložné prostory dané AL-KO podvozkem. Australané prostě kola a případné skůtry automaticky umisťují na zadní stěnu auta na nosiče. Což koneckonců dělá i většina z nás a přesto garáž vždy požadujeme co největší. A to i za cenu nutných dopadů a omezení v obytném prostoru. Druhá věc, která zaujme, jsou výrazně větší plochy okem. Místní zákazníci prostě chtějí uvnitř hodně světla a lepší kontakt z okolím. A třetím zajímavým prvkem je taková ta americká frajeřinka - venkovní lednice a výsuvný dřez s vodou. Když se vedle auta např. griluje, ať je vše potřebné hned po ruce. Ke 136litrové palubní chladničce tak za příplatek dostáváte i vnější 50 litrovou, vč.mrazáku a dřezu. Obě lednice jsou kompresorové.
6.zjištění - jak to máme se spaním ?
Trakka vyrábí v řadě Trakkaway jen dva modely. Model Trakkaway 700 má 7 metrů a je vybaven klasickou (queensbed) středovou postelí. A protože v sedmimetrovém autě je to docela prostorově náročné řešení, mají už po mnoho let jako pevnou součást výbavy tohoto modelu zadní, elektricky výsuvný prostor (expandér). Takže po zastavení a vysunutí zadního dílu je najednou v ložnici překvapivě vzdušný a velký prostor. Adria nabídla něco takového poprvé v Evropě tuším předloni.
O zhruba 20cm delší model Trakkaway 720 má standardní dvě zadní oddělené postele. Rozdíl je, že se ani neuvažuje o doplnění středními dily pro třetího nocležníka. Mají tam napevno noční stolek, který v zadní části ukrývá kompletní konektivitu (240V, USB, atd.). Vpředu je prostorná zásuvka. Pod postelemi je vždy poměrné velký výsuvný úložný prostor a všude jsou i horní skříňky.
7.zjištění - chytré řešení stolků.
U modelu 720 jsou docela chytře řešené stolky. Jeden je velký a lze jej i s nohou snadno instalovat jak do přední části (jak to známe z našich aut), tak ale i do zadní části, mezi obě postele. A "díra" v podlaze pro uchycení tohoto stolku je i u modelu 700. Prostě lze stolek dát vedle kulaté středové postele.
Když je velký stolek umístěn vzadu, je na stěně k dispozici jeho menší sklopný bratr. Buďto se dá vyklopit do pracovní polohy a nebo naopak zcela vyjmout, vzít ho ven a připnout na vnější stěnu auta, nad zadní pneumatiku (viz. fotka u 5.zjištění). Docela chytré ne? Co vím já, tak v Evropě jen Pilote má u svých vanů možnost vnitřní stolek odpojit, vynést ho ven a nacvaknout na stěnu auta pro venkovní sezení.
No a to je asi vše.
Kdo by se chtěl o těchto zajímavých autech dozvědět něco víc, případně detailnějí prozkoumat jejich vany, je tu webová stránka firmy TRAKKA. Samozřejmostí je poměrně velká nabídka vnějších a hlavně vnitřních barev a dekorů. Překvapivě je tu úplná absence záclonek a dalších textilií. A na úplný závěr přidám ještě pár fotek. Je z nich vidět i poměrně zajímavý, pro nás neobvyklý a dle mého názoru (a proti americkému vkusu) velmi elegantní styl interiéru. A taky že Australané docela chytře kombinují prvky evropské (chemické WC) a některé americké (vnější chladnička a dřez). Oko zkušeného karavanisty jistě objeví i další zajímavá řešení a detaily. Třeba integrovanou centrální klimatizační jednotku. Myslím, že modely firmy Trakka jsou dobrým příkladem, že i na platformě, která je používána desítkami a možná stovkami evropských výrobců obytňáků, lze postavit něco trochu jiného. Neříkám lepšího ale minimálně asi lépe ušitého na míru australských zákazníků. A to nezmiňuji třeba patentově chráněnou konstrukci koupelny. Zvědavci nechť si přepnou na webové stránky Trakky.