Když jsme se ženou vloni v srpnu na výstavě v Düsseldorfu vybírali našeho budoucího "Dodíka", tak to probíhalo podle standardního scénáře: já jako muž porovnával technické parametry, rozměry, technické a technologické vybavení a má drahá polovička občas utrousila něco ve smyslu "tohle je hezké", tohle se mi nelíbí", "tady to vypadá nějak smutně", apod. Když se ale výběr zúžil na tři modely (od Dethleffse, Hymera a Pilota), jednoznačně prohlásila o Pilote P746: "Nejvíc se mi líbí tenhle, tady je v kuchyni dost místa na vaření!" A protože i z jiných důvodů se mi ten model taky líbil, tak jsme ho objednali a na ženinu hlášku jsem v podstatě zapomněl.
21.01.2018 Dost místa na vaření ?
Jak jsou na tom obytné vozy s velikostí plochy v kuchyni? U kterých modelů se dá odložit třeba krájecí prkénko nebo mísa na salát? Porovnání jednotlivých modelů aut různých značek právě přichází!
V úvahách jsem se k tomu vrátil až teď, kdy "nemám co dělat". Auto dorazí ještě za měsíc, většinu výbavy už mám koupenou nebo minimálně rozhodnutou a tak se trochu nudím. Proto jsem si vzpomněl na to "dost místa na vaření" a rozhodl jsem se nabídku na trhu trochu projít a porovnat. Přeci není možné, aby si moje drahá polovička po celodenním chození po výstavě pamatovala, že zrovna v tomhle autě byla pracovní deska největší, no řekněte chlapi?
Budu samozřejmě porovnávat porovnatelné, tedy polointegrované modely, s délkou okolo 7,5m a ideálně s kuchyní do "L", tedy podobnou té, co bude v Dodovi.
Nejprve naše budoucí auto: PILOTE Pacific 746C
Pracovní deska je opravdu velká, a to i když nebudeme používat skleněné kryty dřezu a vařiče. Šířka kuchyně je přesně 985 mm. Prostor vzadu vpravo (pod zásuvkami) si přímo říká o umístění kávovaru, rychlovarné konvice. apod. a pořád se dopředu vejde velké třeba velké prkénko a mísa navíc. Fakt je to tedy docela dost prostoru na přípravu jídla.
Co na to ostatní?
HYMER Tramp CL
Hymer CL je trochu menší (6,80 - 7,35 m podle provedení) a prostor vyhrazený kuchyni je také o něco užší. Kuchyňské "eLko" je zde vykrojené na druhou stranu než u nás. Vzadu za dřezem je sice slušný odkládací prostor ale nějaký velký pracovní prostor není. Dřez má kryt ze stejného materiálu jako je deska, takže když se nepoužívá, je plocha velká. Skleněný kryt vařiče je ze dvou částí, takže další možnost, jak získat nějaké místo.
HYMER Tramp SL
"eSeLka" jsou už větší potvory (6,8 - 7,8 m) a hned je to znát i v kuchyni:
Velký dřez uprostřed pravé strany, navíc s víkem, celkově kuchyň rozměrů jako Pilote. Když ale budu mít všechno "otevřeno", zase tam moc místa pro práci není.
Bürstner IXEO
Řada IXEO německého Bürstnera obsahuje modely od 6,5m do 7,5m a každý model má bohužel jiný layout kuchyně. A navíc, fakt se mi podařilo najít jen jednu fotku kuchyní u modelů 7,5m. Je tedy vidět, že není nic mimořádného, řekněme standard:
Co se lidem u Bürstnera fakt povedlo, je kuchyň u modelu 7m (Ixeo TL 680G). A ta také svítí ze všech jejich propagačních materiálů. Nevím, jak to bude s její praktičností ale na pohled je opravdu krásná, snad protože je i trochu designově dotaženější a používá kvalitnější materiály. A je prostě trochu jiná, než mají ostatní vozy. No že ano?
DETHLEFFS Magic Edition
Bylo pro mne trochu překvapením (a snad jsem se nepřehlédl), že Dethleffs má v polointegrované třídě a délce nad 7m jen jednoho zástupce. Model Magic Edition. Všechny ostatní končí nad 6,99m. Magic Edition má kuchyň docela zajímavou:
Nedá mi to a přidám alespoň jednu fotku z Dethleffsí řady Trend (do 7m). Je nejprodávanější a i na menším prostoru vyřešili kuchyň docela zajímavě a z mého pohledu rozhodně lépe, než třeba Hymer. Umístili jak tříplotnový vařič, tak i dřez až do druhé řady a vzniká tak dobré místo pro práci. Navíc i skříňky, které jsou pod pracovní deskou, mají prostor celý k dispozici. Odpad z dřezu, rozvody plynu, atd. jsou až vzadu a nepřekážejí. Díky o půl metru kratšímu vozu je i kuchyň bohužel užší a chybí tak odkládací prostor (třeba na ten kávovar). Ale jinak - slušně využité místo!
No a teď se podíváme na pár příkladů u Italů:
RIMOR Europeo 69 plus vsadil na skoro rovnou kuchyň.
Běžné provedení má dole vpravo skříňku, příplatkové provedení má velké zásuvky po celé šířce linky. Podivné trojúhelníkové vytrčení pracovní desky tam ale zůstalo. Plusem je určitě přímý přístup k uzávěrům plynu. Toto řešení se nám moc nelíbí.
ELNAGH T-Loft má vzadu za dřezem slušný prostor, kde za příplatek lze dostat i "výtah" na kávovar. Trochu místa je mezi dřezem a vařičem. Dřez navíc nemá žádný poklop a tak je zcela mimo hru jako případný pracovní prostor.
LMC - Cruiser Comfort T-742. Oblíbená diskontní značka LMC využívá svého členství ve skupině Hymer Group a u svého modelu 7,5m nabízí elegantní design kuchyně. Nicméně v podstatě bez pracovního prostoru. Uživatel je tak zcela odkázán na sklopené skleněné kryty dřezu nebo vařiče, u kterého je víko alespoň dvoukřídlé.
CARADO T-449 Další známý člen Hymer Group nabízí ve svém modelu 7,5m kuchyni layout v podstatě shodný s Hymerem CL. Je není tak hluboká, nabízi jen dvouplotýnkový vařič a před ním žádné místo pro práci. Odkládání za dřezem zůstalo.
SUNLIGHT T69L I když to z typového označení není patrné, je to model o délce 7,43m. Kuchyně je veskrze obyčejná, opět koncernový layout Hymer, jen použité levnější materiály.
KNAUS SUN TI 700 MX Nabízí v podstatě podobné rozložení jako náš Pilote, jen stranově převrácené. Vykrojení eLka je větší, proto přední pracovní plocha je o malinko menší. Elegance je tu ale na tuto cenovou hladinu více než dost.
ADRIA Coral 670 SC má překvapivě elegantní, funkční a velmi dobře promyšlenou kuchyň. Výhodou je velký a hluboký dřez (bez krytu) i poměrně velká pracovní plocha. Navíc slušné materiály, dobré zpracování a moderní vzhled řadí tuto kuchyň na žebříčku hodně vysoko.
A na závěr se jen rychle podíváme na tři tzv. prémiové značky, které nabízejí kategorii polointegrovaných aut, jen ve vyšší třídě provedení. Jen pro inspiraci a se stručným upozorněním na nějakou vychytávku. Samozřejmostí je použití vysoce kvalitních materiálů a vysoká kvalita výroby:
CARTHAGO C-tourer T
Carthago kuchyň poznáte na první pohled. Jakmile lze vzít do ruky kryt dřezu a umístit ho do speciální štěrbiny na pravém boku kuchyně, takže vám vznikne praktická polička, jste v Carthagu.
EURA MOBIL Profila T675 SB
Eura Mobil nabízí líbivý, čistý design kuchyně. Dekl na dřez se dá také připevnit na boční přepážku. Prostoru pro práci není zase až tak málo, za vodovodní baterií je i trochu místa na odkládání. Prostě, na to, že kuchyně působí nevelkým dojmem, je řešena velmi účelně.
NIESMANN-BISCHOFF Smove
Držitel ceny za nejkrásnější vnější design polointegrovaného vozu (a zvenku je fakt parádní), má prudce originální i kuchyň.
Dostanete se k ní po odklopení dvou křídel jakéhosi deklu. Jeden opřete o stěnu koupelny (takže je nanic) a druhý překlopíte přes sedací lavici (takže jeden člověk musí vstát a přesednou si). Navíc (a fotce to je i vidět) se dekl opírá hlavně o čalounění sedačky a tak při zatlačení na desku se trochu hýbá nahoru a dolů. Na fotkách to vypadá dobře, za nás ale praktičnost subjektivně - nula.
Takže nakonec měla ta moje žena asi pravdu a větší pracovní plochu na kuchyňské desce, než má náš PILOTE, jsem vlastně (ani po usilovném pátrání) nenašel.
No a mobilní kuchyně z jiného (Nového) světa
A na úplný závěr se můžete podívat na super extra luxusní kuchyni v jednom super extra luxusním americkém obytňáku. Najdete ho zde a kuchyně je představena od stopáže 1:51. A pokud by se vám zdálo, že se svým designem kuchyň za chvilku změní, tak je to tím, že na palubě jsou DVĚ. Jedna jakože na vaření a jedna jakože pro párty. Vč. vinotéky, výrobníku ledu, myčky a dalších "nezbytností" (ta druhá je od stopáže 2:55).