11.11.2018 - Polointegovaný nebo intergrovaný model?
Asi většina majitelů obytného auta a určitě všichni, kdo o jeho nákupu uvažují, si někdy položili "základní otázku o smyslu života, vesmíru a vůbec". S drobnou parafrází na skvělého Stopařova průvodce galaxií tím myslím otázku, zda si pořídit polointegrované nebo integrované provedení. Zkušenější nomádi mi prominou ale pro nováčky přidávám jednu fotku pro rychlejší orientaci.
V našich evropských luzích a hájích máme 4 základní kategorie obytňáků:
Jako příklad mi poslouží samozřejmě můj "domácí" francouzský PILOTE a jeho spolupráce s italským FIATEM (mimochodem více než 2/3 evropských výrobců obytňáků berou pro základ svých vozů právě platformu Fiat Ducato CCS). Takže: u "vanů" si Pilote koupí od Fiatu dodávku a tu předělá na malý obytný vůz. U "Alkovny" si Pilote koupí podvozkovou čast užitkového vozu, včetně kabiny řidiče (ta nemá střechu) a na tento podvozek postaví obytňák a nad kabinu dá tzv. alkovnu, což je ložnice pro dva lidi. Takže "alkovnu" poznáte na první pohled podle té velké bambule s okny nad kabinou. U "Polointegrovaného" modelu si Pilote koupí to samé jako pro alkovnu ale právě místo ní postaví jen aerodynamickou nástavbu, většinou s úložnými prostory a střešním oknem. No a u "plně integrovaného modelu" koupí Pilote pouze podvozek a na místě kabiny zůstává jen palubní deska. Plechová kabina, dveře, okna a někdy i sedačky řidiče a spolujezdce chybějí, vše si staví výrobce obytňáků sám.
Hlavní výhody a nevýhody vanů a alkoven jsou jasné a všeobecné známe, takže jen stručně:
VAN - i když je "van" uvnitř většinou vybaven vším, co dělá obytňák obytňákem (ložnice, koupelna, toaleta, kuchyně, stůl a sezení) tak vše je na půdorysu dodávky, takže její průjezdnost a manevrovatelnost i např. v úzkých uličkách je bezkonkurenční. Také spotřeba paliva je nižší. Nevýhodou je samozřejmě omezený vnitřní prostor a nevalná izolace proti chladu. V zimním období tedy van používají jen opravdu vášnivý a odolní cestovatelé. Pominu úchylná provedení s více postelemi a prohlásím, že "vany" jsou pouze pro dvojice.
ALKOVNA - nahoře v alkovně jsou dvě plnohodnotné postele, někde vzadu ve voze se určitě najdou dvě další pevná lůžka a rázem tu máme spaní minimálně pro 4 dospělé lidi, bez nutnosti cokoliv dalšího přestavovat. A u drtivé většiny výrobců a modelů lze sezení přeměnit na dvě další postele (a některá auta někde vykouzlí i sedmou), takže jsou alkovny jediné provedení, kam umístíte 6 nebo i víc spáčů. Tedy jasná volba pro vícečlenné rodiny.
POLOINTEGROVANÉ a PLNĚ INTEGROVANÉ modely aut co do počtu možných cestovatelů a nocležníků nabízejí v podstatě to samé: místo pro 2-4 lidi (v extrému i pátou postel). Rozměry, hmotnost a základní technické parametry jsou také srovnatelné, takže cílem tohoto článku je právě porovnat výhody a nevýhody obou provedení co nejdůkladněji a snad i definovat, pro koho se které z nich nejlépe hodí.
Náš Dodík je polointegovaný model. Udělali jsme dobře při jeho nákupu?
Čtenářům se omlouvám, že jako příklad budu opět používat firmu PILOTE. Má to ale dva dobré důvody. Za prvé je to naše srdeční záležitost (červené logo na čumáku má i náš Dodo), takže jejich modely znám opravdu dobře. A za druhé - a to už zcela objektivně, PILOTE nabízí v obou kategoriích plně porovnatelný model. Co do velikosti, layoutu i výbavy, takže můžeme eliminovat vliv rozdílností, za které by to které provedení nemohlo. A taky předpokládám, že u většiny ostatních výrobců by se jistě takové porovnání sesterských modelů mohlo najít také. Cílem článku je co nejobjektivnější posouzení rozdílů a výhod mezi polointegráčem a integráčem. Ne soutěž mezi značkami a výrobci.
PILOTE Pacific P746C vs. PILOTE Galaxy G740C
Polointegrované modely Pilote se nazývají "Pacific", ty integrované "Galaxy". Vcelku hezké názvy a tak je budu v článku používat. Základní technická data obou modelů jsou téměř totožná:
Hmmm, tak tady žádná výhoda či nevýhoda ani pro jedno provedení nekouká. O 4cm méně v délce u Pacificu je stejně bezvýznamné jako 5kg v doložnosti u Galaxy. Mrkneme se tedy na layout obou dvou provedení. Třeba bude u jednoho někde něco uděláno jinak a lépe, než u toho druhého:
Na první pohled je vidět, že od pravé hrany sedačky vedle dveří, směrem doleva dál do nástavby, jsou oba modely naprosto stejné. Layout ale ukazuje poměrně jasně první nezanedbatelnou výhodu integrovaného modelu. Je jím nezúžený prostor v místě řidiče a spolujezdce. Galaxy má prostě svoji šířku 230cm stejnou po celé délce auta. Což znamená výrazně větší pocit prostoru vepředu a další drobnou výhodu i v tom, že díky chybějícímu předělu mezi kabinou a nástavbou, může být prostor otevřený a "eLková" sedačka i o něco delší. "Pocit většího prostoru" se dost špatně fotí ale zkusím to:
Horní fotky jsou Pacific, dolní Galaxy. Je jasně vidět, že tam, kde má Pacific už dveře, začíná u Galaxy na obou stranách dobrých 15cm dodatečného prostoru. A to je sakra znát. Ve vzdušnosti, užitkovosti (další uložné a odkládací prostory a také ve funkčnosti (u řidiče umožňuje prostor navíc např. velmi elegantní vestavbu monitoru pro couvací kameru).
Rozdíl je také v ukotvení bezpečnostních pásů. Zatímco u polointegrovaných modelů je ukotvení pásů běžné, tedy na stěně kabiny, u integrovaných modelů bývá většinou součástí přímo sedačky. Podle konstrukce přední části vozu tak může o něco širší design sedačky (včetně uchycení bezpečnostního pásu) u některých modelů při otáčení křesla vadit více nebo naopak méně než u polointegrovaného.
Další obrovskou výhodu integrovanémo modelu pocítíte ihned po usednutí na některé z předních sedadel. Je to lepší výhled z vozu. U Galaxy je zasklená plocha prostě výrazně větší a to jak u čelního okna, tak u bočních oken. Samozřejmě různí výrobci dávají čelním partiím integrovaných modelů různý tvar a tak se faktický výhled z vozu, hlavně přímo před sebe, může výrazně lišit značku od značky, model od modelu. Oproti tomu řidičům výhled z Fiatu Ducato, byť menšími okny ale léty prověřenými a laděnými změnami designu, může být z hlediska bezpečnosti provozu někdy i řešen lépe.
Integrované modely prostě nabídnou při jízdě o level lepší zážitek při pozorování okolní krajiny. Na druhou stranu stranu ale má integrované řešení dvě nevýhody. Dveře jsou většinou jen na straně řidiče, spolujezdec musí proto při vystupování vždy dozadu. I když to vlastně znamená i o jedny dveře méně pro případné zloděje. A jako druhou nevýhodu u Galaxy vidím způsob otevírání bočního okna u spolujezdce. Je to jen mechanický horizontální posun. Prostě jen rukou posunete zhruba polovinu okenního skla. Což znamená, že když by řidič jel sám a chtěl si např. za jízdy otevřít okno na straně spolujezdce, nemá šanci.
Teď se dostáváme asi k nejznámější výhodě integrovaných aut proti těm polointegrovaným. A tou je výrazně lepší izolace kabiny řidiče proti chladu a zimě. U Pacifiku je to prostě stále jen plechová kabina dodávkového auta, u kterého se předpokládá, že v zimě v něm buďto jedete a topíte si motorem anebo že auto stojí odstavené na parkovišti a je šumafuk, jestli rychle promrzne. Řidič je už někde doma nebo v šenku. Obytná auta se ale obývají celý den, to je jiný příběh. A tak u integrovaných modelů a tedy i u Galaxy výrobce do "svého" čelního panelu instaluje izolační materiály a tím citelně zvyšuje odolnost proti chladu, když auto stojí. Ale upřímně, úplně samospasitelné to zase není. Třeba proto, že chlad vnikná do auta značnou částí i přes skleněné plochy a ty jsou u Galaxy zase o dost větší. Takže zímní cestovatelé se stejně neobejdou bez kvalitních izolačních krycích fólií, přikládaných zvenku nebo i zevnitř vozu. Teorieticky je pravdou, že u integrovaných by mohlo stačit zakrytí pouze oken, kdežto u polointegrovaných to chce izolaci až k zemi, přes dveře a prostor motoru.
Originální konstrukce čelní části integrovaného vozu, dodané výrobcem obytňáku, také přináší jednu velkou nevýhodu. A tou je dostupnost, rychlost a mnohdy i cena opravy při případném karambolu. Podle statistik nehodovosti více než dvě třetiny havárií jdou na předek. Do něčeho vrazím, s někým se srazím, něco neubrzdím, projíždějící kamion mi urazí vnější zrcátko, atd. U polointegráče mohu zajet do jakéhokoliv autorizovaného servisu Fiat (prostě do servisu dodavatele podvozku) a mám velkou šanci, že mi rychle a dobře vše opraví.
U integrovaných modelů musím pouze a jenom k výrobci, resp. k autorizovanému prodejci a čekám, jak si s tím poradí, případně, jak rychle bude reagovat výrobní závod. Jsme Česká republika a tak upřímně, pro mnoho zahraničních výrobců (německých ale i jiných) jsme v Evropě na okraji zájmů a velmi proto v rychlosti případné opravy rozhoduje, jaké vazby si ve fabrice vybudoval náš lokální prodejce. Pak je tu i cena dopravy náhradních dílů. Doprava originálního zrcátka na Galaxy z Francie asi tak moc nestojí ale když si představím celý ten čelní panel (skoro 3x3m) nebo třeba jen čelní sklo..... Druhou možností je pak naše české lokální "bastlení" a opravy u nás v ČR. Jsme šikovný národ to jó ale má to své hranice.
A navíc se problém s opravou exponenciálně zvětšuje společně se stářím auta. I výrobci obytných aut samozřejmě drží po nějakou dobu dostupnost náhradních dílů ale uvědomte si, jak špatně se shánějí náhradní díly na třeba 20let staré osobní auto. A to se bavíme o zcela jiných prodaných počtech kusů a tedy i zcela jiném počtu náhradních dílů, které se na trhu pohybuje. I když se obytňáků prodává stále více, pořád tvoří jen zlomek počtu aut, které na silnicích potkáváme. A tak, když si někdo pořídí třeba 15 let starý integrovaný model, velmi riskuje, že jakékoliv poškození (a opakuji, jde hlavně o přední část auta a tam jsou chlapci od policie většinou naprosto nekompromisní) ho může vyřadit z provozu na dlouhou dobu. Třeba plocha čelního skla může být i dvakrát větší, nežli čelní sklo u Ducata. Co to znamená ? No také i dvakrát větší pravděpodobnost, že se někdy rozbije. A věřte, že sehnat čelní sklo na 15let starý integrovaný model obytného auta, kterého se v lepším případě vyrobilo pár tisíc kusů, je složité a veeeelmi drahé. Jeden věrný čtenář mi posílal zkušenost o ceně 130.000Kč za čelní sklo pro věkovitý model integráče. A to už přestává být sranda. Proto také ceny ojetých aut reflektují toto riziko: polointegrované modely klesají na ceně výrazně pomaleji nežli jejich integrovaní bratři. Při nákupu bude bude integráč ve srovnatelné výbavě dražší (viz. dále). Když ale stejná auta nabídnu k prodeji dejme tomu za 10-15 let, bude nabídková cena opačná ! Zvláště tedy při nákupu ojetého integrovaného modelu se rozhodně vyplatí trochu uvažovat a zkusit si "nanečisto" sehnat pár základních náhradních dílů. tzn. zjistit jejich obecnou dostupnost a cenu. Většinou to nemile překvapí. A samozřejmě platí to, co jinde: málo známe a levnější značky aut = výrazně větší riziko, že díl prostě neseženu.
Postel pro druhý pár cestovatelů. Obě provedení mají u stropu sklápěcí dvoulůžko. U integrované Galaxy se sklápí mechanicky, prostě se za něj pověsíce a ono sjede dolů, u polointegrovaného Pacificu je pojezd pěkně elektrický a obsluha jen mačká tlačítko. Postel pomalu sjíždí od stropu dolů nebo naopak jede nahorů. Vypadá to na plus body pro Pacific ale ouha ! Ani zdaleka tomu tak není !
Daleko důležitější je totiž umístění postele. U polointegrovaných modelů je vepředu poměrně nízká a úzká originální kabina Fiatu Ducato a tak se postel musí posunout více do obytné části. U integrované Galaxy je kromě šířky konstantní i výška kabiny a tak postel lze umístit až úplně dopředu. Když postele zakreslíme do schématu, vypadají takto:
U integrovaných modelů obecně (to se týká drtivé většiný značek a výrobců) když chci sklopit čelní postel, tak musím nejprve sklopit opěradla předních sedadel a pak zatáhnu za postel, která sjede dolů.
Když je postel v "pracovní poloze", tak sice nemohu využívat přední sedadla ale u převážné většiny aut mohu vcelku normálně sedět na všech ostatních sedadlech. Tzn., že třeba děti už v klidu spí nahoře a rodiče dole sedí u stolu, něco popíjejí, případně sledují potichu hrající televizor, atd. A když chtějí jít ven, tak prostě otevřou hlavní dveře nástavby a odejdou.
U polointegrovaných modelů je to většinou výrazně horší. Postel je nad sezením a ve své pracovní poloze prakticky znemožňuje jakýkoliv pohyb v tomto prostoru. Včetně možného odchodu ven. Odcházející musí na kolena, postel podlézt, skrčený otevřít dveře a skoro "vypadnout" z auta.
Tady obzvláště zdůrazňuji, že se to týká modelů firmy PILOTE, protože různí výrobci řeší tento problém různě. Například tím, že horní postel není pravidelný obdelník ale je "vykousnutá" v prostoru dveří. Takže na jedné straně má dvoulůžko šírku třeba 130cm ale u dveří pouze 100cm. Ležící tedy musí mít hodně propletené nohy, aby nespadli. Je jasné, že komfort spaní tím hodně trpí. Ale mohu pak vcelku bez probémů projít dveřmi ven z vozu. Ale problém nemožnosti použít sedací soupravu se tím neřeší vůbec. Ten totiž vyřešit v podstatě nejde - postel dále dopředu prostě nelze posunout nelze a tak bude ve své spodní pozici vždy obytný prostor blokovat.
Pro úplnou férovost je třeba dodat, že zase naopak při sklopené posteli u polointegrovaného modelu zůstávají přední sedadla funkční. Rodiče tedy si mohou v kuchyni uvařit kávu, pak s ní podlézt pod postelí se spícími dětmi a sedíce vepředu v klidu rozmlouvat a popíjet. Asi cítíte, že to praktičností není nic moc.
Neodiskutovatelnou výhodou Galaxy je i to, že prostě lépe vypadá. Design je ladný odpředu dozadu, kdežto polointegrované modely jsou prostě vždy takové jakoby nahrbené. Čest vyjímkám jako je třeba model Smove, prestižního výrobce Niesmann-bischoff. Je sice z mého pohledu vrcholně nepraktický uvnitř ale z venku je to fakt paráda. Možná, že by se dala zmínit i pro někoho důležitá otázka prestiže. Integrovaný model známé značky prostě polechtá i sebevědomí.
No a jak je to s cenou ? Tady by asi byly největší rozdíly mezi jednotlivými výrobci ale mezi zmiňovanými modely PILOTE, je při stejné výbavě rozdíl zhruba 250.000-300.000Kč, samozřejmě v neprospěch Galaxy. Důvod, proč neuvádím přesnou částku je, že se za prvné dle kurzu a následného zaokrouhlování rozdíl mění ale hlavně, že ve výbavě by bylo třeba opravdu pečlivě projít všechny položky a u Pacificu dopočítat veškeré drobné nadstandardy, které má Galaxy už v základní výbavě. Navíc např. má Galaxy o něco silnější izolaci podlahy než má Pacific a to se taky počítá. Ale průměrně je tam výše uvedený rozdíl.
Takže pro rychlý přehled výhod a nevýhod bych nabídl tuto tabulku.
No a doporučení?
POLOINTEGROVANÉ AUTO:
1) I když má skoro vždy 4 místa na spaní, tak je prakticky vzato určeno jen jednomu páru. Ta horní postel spuštěná dolů prostě zastaví veškeré konání v autě. Nebo to musí být dva páry, kde všichni budou chodit ve stejnou hodinu spát a budou i stejně ráno vstávat. Což nevidím jako reálné. Na horní posteli sebou můžete na víkendovou cestu občas vzít dvojici kamarádů, nebo třeba jednou za čas vnuky ale na pravidelné ježdění ve čtyřech polointegrovaný vůz prostě stavěný není. Dříve či později by vás takové cesty, večery a noci začaly štvát.
2) Pokud jste milovníci lyžování a hodně zimních víkendů trávíte na cestách k horám a sjezdovkám, není polointergoraný model to pravé ořechové. Noci by vás stály mnoho plynu na ohřev a tím i vyšší náklady.
INTEGROVANÉ AUTO:
Má vlastně všechny výhody na své straně až na jednu veledůležitou: CENA. Pořizovací cena, cena na opravy po havárii, cena náhradních dílů, prostě cena. A s přibývajícm věkem auta tento problém spíš narůstá. Ale pokud není cena pro vás problém, tak je plně integrovaný model obytného auta něco, co se odvděčí. Pohodou, pocitem z jízdy i pocitem z vlastněného luxusního auta. A ani nevadí, když pojedete často ve čtyřech lidech. "Integráč" to zvládně v klidu a s přehledem.