14.03.2018 Trable s plynem

Říkal jsem si: "koupíš bomby, dáš je do Dodíka a hotovo." Jak jsem byl bláhový!

Otázce plynu jsem se zatím vůbec nevěnoval. Tak nějak jsem si myslel, že je to něco jako na chatě. Někam zajedu, koupím (a v dalších obdobích už jenom vyměním) bombu, připojím na hadici, otevřu ventil a hotovo. No, je to trochu složitější a jistě téma na samostatný článek, který připravuji. Nicméně pro tentokrát postačí, že jsem na úvod chtěl jít nejjednodušší cestou běžných ocelových lahví a první měsíce provozu ukáží, jaké z dalších možných řešení by bylo do Dodíka to pravé.

Můžu totiž jít cestou ocelových lahví, hliníkových, kompozitních, českých či německých norem připojení,mohu instalovat pevnou vestavbu nádrže s vnějším plněním, atd. atd. Ale znovu, chtěl jsem jít pro první výjezdy cestou nejjednodušší.

Pilote P746C má na levém boku klasická, nahoru vyklápěcí dvířka na dvě bomby po 11kg plynu. Plechová skříň na bomby je dobře umístěná hned vedle topení (Truma Combi 6) a přímo nad ní je i kuchyně se sporákem. Takže jediné delší hadicové vedení je naproti k chladničce. Skříňka dole o něco vyčuhuje z nástavby a zpředu má další výklopný díl pro snadnější nakládání lahví.

20180305_164542   Gas-hole

Po otevření dvířek nacházím uprostřed prostoru DuoControl od Trumy (mohu tedy plyn používat i za jízdy, bere si bez přehazování plyn s obou lahví a při případné  nehodě  bleskurychle uzavírá  přívod plynu) a z něj vedou dvě přípojné hadice. Takže žádná velká věda.

Kousek od mého domova je plnící stanice firmy TOMEGAS, tak tam osobním autem zajedu a kupuji dvě ocelové lahve na 11kg čistého propanu (rozdíl mezi používání propan-butanu a a čistého propanu bude v samostatném článku). Jedna bomba stojí zálohově 1000Kč, jedna náplň propanu cca 400Kč. Dohromady tedy platím něco okolo 2.800kč, červeně natřené bomby strkám do auta a vyrážím do Dolních Počernic, kde u prodejce J.M.Trade stále stojí náš Dodo.

Nebudu vás dlouho napínat. Přijedu, vyložím bomby, odříznu pojistku na bombě, namontuji redukci na české šroubení, otevřu dvířka, zvednu bombu a ...... je o malinko větší nežli je otvor dovnitř ! Zkouším druhou, ta dokonce přesahuje otvor o dalších zhruba 1,5 cm více !!  Dopr... co to má znamenat ?!?! No a po nějaké době zkoušení, měření, hledání na internetu a poptávání, mám jako nováček následující zjištění:

Bomby jsou na plyn a ventil je jejich relativně křehká část. Kdyby jen tak čučel z bomby, tak v případě např. jejího převrácení může do něčeho narazit, poškodit se a nebezpečný plyn začne hned pod tlakem unikat. Výbuch nebo požár by byl velmi pravděpodobný. Takže se ventil musí nějak ochránit. No a každá země to dělá trochu jinak. Němci a další rozumné země mají chytré řešení v podobě kovového krytu, který se při přepravě bomby navlékne na ventil, zajistí a hotovo. Když je bomba v provozu, kryt je pryč a není nikde nic, co by překáželo. No u nás je to historicky řešeno obrovským, zbytečně těžkým, nepraktickým, navařeným límcem z poctivého kovu. Výrobci obytných aut přívěsů bohužel s tou naši národní genialitou moc nepočítají a někdy projektují prostory pro bomby hodně natěsno, aby se tam bez problému vešly ty "neměcké".  A tak musíme v ČR dávat při nákupu auta trochu pozor.

2-foto

Ono u našeho auta jde totiž o milimetry a za prvé výrobců bomb v ČR je více, za druhé nějaký ten milimetr u nich při výrobě evidentně nehraje moc roli, natož aby si přesnou velikost domluvili a dodržovali a za třetí: máme tu designové úpravy bomb v průběhu let.

To co se nám třeba už párkrát změnilo, je patka, neboli podstavec bomby. To, na čem bomba stojí. Nejprve jsme měli naší "předrevoluční" verzi s dírkami, pak nějakou kombinaci a nakonec jsme plně přešli na design, který mají i ostatní státy. Se "šterbinami".

 Finale

Myslím si, že teď už spíš naši výrobci plynu kupují bomby z venku a u nás se jen navaří ten hrozný límec, aby bylo vyhověno naší věkovité normě. No a čím je patka novější, tím je bomba vyšší. Pozn.k fotce: na barvě bomby ani výrobci, resp. distributorovi plynu nezáleží.

A do našeho Doda se nejstarší bomba vejde vcelku v pořádku, ta prostřední už při natlačení dovnitř rve gumové těsnění dveří a ta úplně vpravo nemá šanci (asi o 2cm).

Takže než najdu definitivní řešení, musím na místech výměny bomb hledat ty starší modely a vždy mít u sebe skládací metr. Pro jistotu.

 

 

Co vás zajímá?

Kontakty na nás

Náš parťák obytňák

Jirka a Jana
Praha

jiri.pm@seznam.cz